زندگی مثلِ نخ کردن سوزن است
گاهی بلد نیستی چیزی را بدوزی
اما چشم‌هایت خوب کار می‌کند و همان بار اول سوزن را نخ ‌می‌کنی
هر چه زمان می‌گذرد با تجربه‌تر می‌شوی
و بیشتر یاد می‌گیری که چگونه بدوزی
اما می‌بینی که چشمانت دیگر سو ندارد...!
زندگی همیشه یک چیزش کم است...
مشکل اینجاست، وقتی یاد می‌گیری که چگونه بدوزی
چشم‌هایت دیگر سو ندارند؛
برنده واقعی کسی است که وقتی چشم‌هایش سو دارد، با تلاش به هدفش برسد

امام صادق(ع) می‌فرمایند:
 «هر مؤمنی در برابر صاحب قدرتی یا کسی که مخالف دین اوست، به قصد دست ‏یافتن به چیزی از دنیای او، فروتنی و خضوع کند، خداوند او را بی‌‏نام و نشان گرداند و برای این کار بر او خشم گیرد و او را به خودش واگذارد؛ اگر هم بر چیزی از دنیای او دست یابد و اندکی از آن به دستش افتد، خداوند برکت را از آن ببَرد.»
بحارالاانوار-
 ج۷۵- ص۳۷۱

به بهانه پخش مجموعه تلویزیونی «خط تماس»

 رسول شمالی‌ورزنده/   امسال پس از مدت‌ها انتظار، یک سریال مرتبط با ماجرای تسخیر لانه جاسوسی آمریکا از تلویزیون به نمایش درآمد. سریال «خط تماس» به کارگردانی جواد شمقدری، در دهه فجر و چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از شبکه اول سیما پخش شد. این مجموعه، واقعه گنبد و اتفاقات آن دوره از انقلاب نوپای ما را در قالب روایتی داستانی به تصویر کشید. این سریال درقالب یک ملودرام عاشقانه به وقایع تاریخی می‌پردازد. مهدی، دانشجوی مسلمان انقلابی با دختری وارد رابطه عاطفی می‌شود که خط سیاسی او متفاوت است. این ارتباط موجب درافتادن و درگیری مهدی با گروهک‌هایی می‌شود که این سریال سعی کرد چهره آن را نمایش دهد. 
داستان سریال «خط تماس» که ابتدا نفوذ نام داشت، به سال ۱۳۵۷ مربوط می‌شود و مدت هشت ماه در مقطع انقلاب، نفوذ آمریکایی‌ها را در عرصه‌های گوناگون رژیم پهلوی و بحث قانون کاپیتولاسیون را نشان می‌دهد؛ قانونی که در واقع حق توحش رژیم شاه به آمریکا بود و درباره آن برای نسل جدید کمتر سخن گفته شده است. به یقین اگر بسیاری از جوانان بدانند که محمدرضا پهلوی زیر بار قانونی رفته بود که اجازه می‌داد آمریکایی‌ها در ایران هر خطایی که می‌خواهند مرتکب شوند و مردم ایران حق اعتراض نداشتند، ارزش انقلاب اسلامی را بهتر درک می‌کنند. اتفاق خوب در سریال «خط تماس» این بود که این ننگ بزرگ رژیم ستم‌شاهی در یک سریال تلویزیونی به طور آشکار به تصویر کشیده شد.
معمولاً ساختن واقعیت‌های تاریخی معاصر، آن هم در شکل و شمایل انقلابی کار بسیار دشواری است که به طور حتم باید با مشورت از صاحب‌نظران و کسانی که در آن مقطع تاریخی حضور داشتند و لحظه به لحظه آن دوران را درک کرده‌اند، انجام شود. با توجه به تیتراژ این سریال و اسامی صاحب‌نظران و پیشکسوتان در آن به نظر می‌رسد که شمقدری برای تولید سریال «خط تماس» از اسناد تاریخی و ناگفته‌های صاحب‌نظران بهره برده است. 
سریال تلویزیونی «خط تماس» قصه مردم انقلابی سرزمین‌مان است که برای استقلال، آزادی و برپایی حکومت اسلامی قیام کردند و باهمه توان و بضاعت خود در برابر ظلم و ستم رژیم فاسد پهلوی ایستادند و در مقابل توطئه‌های استکبار جهانی، به ویژه آمریکای جهانخوار قد خم نکردند و به مبارزه با آن برخاستند. 
این سریال، راوی جوانان مسلمان انقلابی است که با تکیه بر آرمان‌های بزرگ انقلاب و گوش به فرمان معمار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی(ره) تا پای جان مبارزه کردند تا استکبار را به زانو درآورند. آری سریال «خط تماس» با حال و هوای انقلابی نمایش‌دهنده رنج‌ها و ازخودگذشتگی‌های مردم ما در دوران انقلاب است. این داستان به تصویر درآمد تا نسل جوان امروز بداند که برای آبیاری درخت انقلاب، چه خون‌هایی ریخته و چه توطئه‌های شومی دفع شده است. «خط تماس» بیان‌کننده عشق بزرگ این مردم در روزهای انقلاب است. 
این سریال در واقع نفوذ دشمنان قسم‌خورده انقلاب را به تصویر می‌کشد؛ دشمنانی به سرکردگی آمریکا که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ۵۷ در لانه جاسوسی همچنان برای ضربه زدن به انقلاب نوپا تلاش شبانه‌روزی می‌کردند. اما نتیجه این حرکت مذبوحانه، انقلاب دوم بود که جمعی از دانشجویان پیرو خط امام این نفوذ دشمن را افشا کردند و آمریکا رسوای این ماجرا شد. «خط تماس» قصد داشت در قصه واقعی خود بگوید که جریان نفوذ آمریکا و هم‌پیمانانش برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی همچنان پابرجاست و باید هوشیار باشیم. 
ساخت این مجموعه در سه مرحله انجام شده‌، مرحله اول از پیش از انقلاب شروع می‌شود و تا تسخیر لانه جاسوسی ادامه می‌یابد، مراحل بعدی هم به حوادث حین گروگان‌گیری تا کودتای نوژه و آغاز جنگ تحمیلی می‌پردازد که با حمایت آمریکا صورت گرفت. گفته می‌شود، تولید مرحله اول دو سال طول کشیده است.
ساخت مجموعه‌های سیاسی و انقلابی در کشورمان کار آسانی نیست؛ چرا که مخاطبان این نوع سریال‌ها انسان‌هایی فرهیخته و صاحب‌نظر هستند و باید به گونه‌ای ساخته شوند که همه موقعیت‌ها و فضاسازی‌ها به خوبی و مطابق اسناد و مدارک موجود تولید شود و از سویی هم برای مخاطبان، واقعی و قابل درک به نظر برسد. 
اما چند نقطه ضعف هم در این سریال به چشم خورد. یکی از آنها نشان دادن قدرت گروهک‌های ضدانقلاب است. هر چند که این گروهک‌ها اقداماتی انجام می‌دادند، اما در این سریال، قدرت و نفوذ آنها بیش از حد نشان داده شده است. در حقیقت، با هوشیاری و هدایت‌های پیامبرگونه حضرت امام خمینی(ره) و همچنین تلاش مردم انقلابی و مسلمان، گروهک‌های ضدانقلاب خوار و زبون شده بودند. به نظر می‌رسد که سرحال نشان دادن این گروهک‌ها چندان مناسب چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نبود. همچنین شخصیت مهدی به عنوان نماینده نیروهای انقلابی که شخصیت محوری این سریال بود، منفعل به تصویر کشیده شد و چندان شمایل یک قهرمان را نداشت و بالاخره قسمت پایانی این مجموعه بدون نتیجه‌گیری از سوی مخاطب به طور ناگهانی بسته شد و در حالی که بیننده انتظار اتفاق و حادثه‌ای دیگری را می‌کشید، «خط تماس» به نقطه پایانی خود رسید و مشخص نشد که نیروهای مسلمان انقلابی، نیروهای کمیته و جوانان انقلابی درچه موقعیتی قرار دارند.
یک نکته مهم درباره ساخت سریال‌های سیاسی و تاریخی، مخاطب‌شناسی است. مخاطبان این‌گونه سریال‌ها آدم‌هایی مطالعه‌گر، اهل فن، بسیار کنجکاو و جست‌وجوگر هستند. بنابراین ما باید بدانیم که برای چه قشری فیلم سیاسی و انقلابی می‌سازیم؛ مخاطب فیلم‌های سیاسی‌ـ انقلابی با مخاطب فیلم‌های اجتماعی، سرگرم‌کننده و طنز کاملاً متفاوت هستند و به راحتی نمی‌توان هرفیلمی را به عنوان فیلم سیاسی و انقلابی به مخاطب خاص این نوع سریال القا کرد.
باید منتظر ماند و دید ادامه داستان «نفوذ» در مراحل بعدی این سریال چگونه پیش خواهد رفت. ماجرای نفوذ به قدری پیچیده است که ساخت یک یا دو سریال درباره آن باز هم کم است و باید از زوایای گوناگون به آن پرداخت.

______ واکنش بازیگر سینما به شهادت مدافعان وطن ______
در میان سکوت بیشتر سلبریتی‌ها به جنایت تکفیری‌ها در سیستان و بلوچستان، یک بازیگر به این ماجرا واکنش نشان داد. هادی حجازی‌فر نوشت: «نمی‌توانم به چشم‌ها و ذهن‌هایِ آن همه سرباز که به جاده دوخته شده بود فکر نکنم. به رؤیاها و امیدهایی که در تنهایی شب و لایِ آن کجاوهِ آهنی با جاده یکی می‌شدند. به دست‌ها و آغوش‌هایی که برای عزیزانِ چشم به راه‌شان تمرینِ مهربانی می‌کردند. به مرزبانانِ گمنامی که باعثِ شرف و غرورِ وطن‌پرستانِ واقعی هستند. وطن‌پرستانی که بی هیچ ملاحظه، سیاسی‌کاری و یکی به نعل و یکی به میخ زدن، باورشان را فریاد می‌کنند. برای آنانی که تساهل و تسامح را در هر وادی می‌خواهند جز مَرزهای‌شان. در اندوه و خشم‌تان شریکیم و برای تحمل جای خالی این بیست و هفت عزیزمان صبر آرزومندیم هر چند می‌دانم به عنوان پدر، مادر، همسر، فرزند و... تا ابد این زخم تازه خواهد ماند. عشق داغی است که تا مرگ نیاید نرود. تسلیت. پ.ن: به زعم من، سپاهی، ارتشی، دانشمند، پزشک و حتی هنرمندی که برای مملکت و مردمش زحمت می‌کشد، سرباز وطن است.»
______ نمایش فیلم ضد ایرانی در برلین ______
فیلم «مأمور مخفی» ساخته یوال آدلر، کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس صهیونیستی، درباره برنامه‌ریزی سازمان اطلاعاتی اسرائیل (موساد) علیه برنامه هسته‌ای ایران، در جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۲۰۱۹ به نمایش درآمد؛ اما نکته عجیب‌تر، تصویربرداری این فیلم در خاک ایران است! شاید یکی از عجیب‌ترین مسائل درباره فیلم برای مخاطب ایرانی هنگام تماشا این باشد که چطور فیلمی محصول رژیم صهیونیستی درباره عملیات موساد علیه برنامه اتمی ایران و شامل صحنه‌های ناهنجار در تهران فیلمبرداری شده است! کارگردان فیلم در نشست خبری توضیح داد، او یک واحد فیلمبرداری در تهران داشته است که گویا «به‌ خاطر حفظ امنیت‌شان» نمی‌دانسته‌اند با چه کسی در تماسند و موضوع برای آنها به این شکل بوده که با گروهی در بلژیک کار می‌کنند. فرد رابط از طریق تلفن همراه به صورت برخط و همزمان فیلم‌برداری صحنه‌ها را که در آن بدل بازیگر ریچل (دیانه کروگر) در خیابان‌های تهران و بازار و... حضور داشته است، به کارگردان که در نیویورک بوده، حتی در ساعت سه نیمه شب نشان می‌داده و او کارگردانی می‌کرده است.
______ واکنش طالب‌زاده به تحریم افق نو ______
پژوهشگر و دبیر نشست بین‌المللی «افق نو» از برگزاری این نشست در چهار ماه دیگر خبر داد. نادر طالب‌زاده درباره تحریم خود و خانواده‌اش از سوی آمریکا گفت: «ناراحتی و دردشان آزادی بیان است. آنها می‌ترسند درباره جنایات و ددمنشی‌های‌شان صحبت شود. این حرکت را کردند تا افق نو را متوقف کنند؛ اما چهار ماه دیگر نشست مذکور در موعد مقرر برگزار می‌شود.» طالب‌زاده تأکید کرد: «مهمانان بین‌المللی ما دعوت شده‌اند و همچون سال‌های پیش در ماه «می» افق نو را برپا خواهیم کرد. نمی‌خواهیم این اتفاق روشنگرانه متوقف شود؛ چون آمریکا از آزادی بیان و سخنرانی مخالفانش در نشست افق نو می‌ترسد و عصبانی است.»
______ انتشار سرگذشت بانوی قهرمان جبهه مقاومت ______
کتاب «هم‌قسم» شامل زندگی و خاطرات «‌ام ‌یاسر» همسر شهید سیدعباس موسوی، دبیرکل پیشین حزب‌الله لبنان راهی بازار نشر می‌شود. کتاب «هم‌قسم» که شامل زندگی و خاطرات ‌ام‌یاسر، همسر شهید سیدعباس موسوی، دبیرکل پیشین حزب‌الله لبنان می‌شود، انتشارات به‌نشر (انتشارات آستان قدس رضوی) به زودی همزمان با بیست‌وهفتمین سالگرد شهادت این شهید، منتشر و راهی بازار نشر می‌کند. «هم‌قسم» برگردان کتاب «الوصول» است که عبدالقدوس الامین، نویسنده لبنانی آن را نوشته و احمد نطنزی ترجمه کرده است. این کتاب در چهار فصل زندگی و خاطرات همسر این شهید را شرح می‌کند که در فصل چهارم و پایانی این اثر آلبومی از تصاویر این شهید بزرگوار به همراه خانواده وی ثبت شده است.
______ صف طولانی اعتراض به اسکار ______
«آلفونسو کوارون»، «جورجد کلونی» و «برد پیت» به جمع چهره‌های مهم سینمای جهان پیوستند که با اعتراض به تصمیم اخیر آکادمی اسکار، خواهان بازنگری مسئولان آکادمی شدند.اسکار اعلام کرده است در مراسم اهدای جوایز خود اعطای جوایز چهار شاخه را زمان پخش تبلیغات بازرگانی از تلویزیون انجام می‌دهد و تماشاگران تلویزیونی نمی‌توانند شاهد اعطای این جوایز و برندگان آن باشند.پیشتر هم «مارتین اسکورسیزی»، «کوئنتین تارانتینو»، «کریستوفر نولان»، «اسپایک لی»، «مایکل مان»، «الخاندرو گونزالز ایناریتو» و «گیرمو دل‌تورو» با انتشار نامه‌ای سرگشاده این تصمیم آکادمی اسکار را توهین قلمداد کردند و خواهان تجدید نظر در این تصمیم شدند.

آقا جان! 
چشم دوخته‌ام به آسمان و حس می‌کنم که از آنجا ما را می‌نگری
تلخی‌های‌مان و سردی‌های‌مان را و همه چیز را می‌بینی و غصه‌ها می‌خوری 
آقا جان!
نمی‌دانم از چه روزی به این حال دچار شدیم که شیرینی زندگی را به خودمان و اطرافیان‌مان تلخ کردیم و از مهرورزی نسبت به دیگران دست کشیدیم!
نمی‌دانم چه شد این همه تلخ شدیم و تلخ ماندیم، شاید این سنگینی همین کلمات است که ما را گرفتار خود کرده است و باید از کلمات بهتری بهره گیریم که همان بار مثبت‌شان ما را زنده کند...
مثل کلمه انتظار که انسان را به یاد امید و آینده می‌اندازد و از همه سختی‌ها عبور می‌دهد تا به فردای بهتری برسد، فردایی که در آن از تلخی و سردی خبری نیست و سراسر نور و شوق و ذوق حاکم است
چرا که انتظار ظهور تو بالاترین و زیباترین شکل آن است و همچنان انسان را دلگرم و امیدوار می‌کند و هر چه تلخی و سردی است تمام می‌شود و دیگر نیست.
و اکنون از همان بالا که به ما نگاه می‌کنی مهرت را نثارمان کن تا سیراب شویم و امیدوار
به امید ظهورت و حضورت که زیباست...