کبري فرشچي/ يکي بود يکي نبود و قصه خاله سوسکه مهربان، شنگول و منگول و حبه انگور و گرگ ناقلا که به سزاي اعمال بدش ميرسد، قصههاي هزار و يک شب و خلاصه حکايتهاي زيبا و شنيدني مادربزرگ و پدربزرگ، يکي از زيباترين بخشهاي کودکي ما را به خود اختصاص داده است. قصههايي که نه فقط ما را براي ساعاتي سرگرم ميکرد و از شيطنتهاي کودکانهمان ميکاست؛ بلکه به شکلي آرام و غير مستقيم به ما درس زندگي ميداد و در خلال شنيدن مهرباني و خوبي قهرمان قصه ياد ميگرفتيم خوبي کردن ميتواند ما را نزد ديگران محبوب کند و در عوض بدي کردن و بد بودن مسير زندگيمان را منحرف ميکند و روزي در يک جايي بايد تاوان آن را بپردازيم. خلاصه اينکه اگر کودکي داريد که برخي اختلالات رفتاري دارد و شما براي رفع اين اختلالات به انواع روشهاي تشويقي يا تنبيهي فکر کردهايد يا حتي برخي از اين روشها را اجرا کردهايد و نتيجه نگرفتهايد، بهتر است بدانيد قصهگويي براي کودک يکي از کاربرديترين روشهاي تربیتی است که آثار ماندگار و تأثيرگذاري دارد. هنوز هم بسياري از ما سبک روايت و قصه را دوست داريم؛ به همين دلیل وقتي از هجوم روزمرگيها خسته و کلافه ميشويم، به گوشه دنجی پناه ميبريم و رماني را باز ميکنيم و صفحاتش را ورق ميزنيم يا دل به قصههاي شب راديو ميسپاريم. قصهها با تحريک تخيل انسان ميتوانند دنياي ديگري را پيش روي آنان باز کنند؛ دنيايي که ما چه کودک و چه بزرگسال ميتوانيم با قهرمان قصه همذاتپنداري کنيم و با او همراه شويم و تجربههايي را بچشيم که در دنياي واقعي هيچگاه امکان قرار گرفتن در چنين موقعيتها و تجربههايي وجود ندارد؛ به همین دلیل قصه ظرفيت تربيتي بالايي دارد و يکي از بهترين روشها براي مدیریت رفتارها و تأثيرگذاري بر روي اختلالات شخصيتي کودکان است.
نقش قصهها
در تکوين شخصيت کودک
داستانها و قصهها نقش بسیار مهمی در تكوین شخصیت كودك دارند. از طریق قصهها و داستانهای خوب، كودك به بسیاری از ارزشهای اخلاقی پی میبرد. ايستادگي، شجاعت، مهرباني و نوعدوستی، امید، طرفداری از حق و حقیقت و استقامت در مقابل زور و ستم ارزشهایی هستند كه هسته مركزی بسیاری از قصهها و داستانهای بومي و کهن ما را تشكیل میدهند.
کودکان از طریق داستانها و افسانهها با حقایق و تجربههای زندگی آشنا میشوند. کودک شما در خلال قصهها با شخصيت اصلي و قهرمان داستان همراه ميشود و از او تأثیر ميپذیرد. در کنار تأثيرپذیری اخلاق بچهها از قهرمانان قصهها با بيان داستان و روايت قصههاي گوناگون پدر و مادر عملاً تقویت قدرت فهم و بیان کودکشان را افزايش داده و با اين روش خلاقیت آنها را پرورش ميدهند. والديني که از همان دوران کودکي فرزندانشان را با لالايي و قصه ميخوابانند، به زبانآموزي کودک نيز کمک بزرگی ميکنند. در واقع، قصه گفتن براي کودکان ميتواند موجب آموزش زبان و افزایش گنجینه واژگاني آنها شود.
برخی از مسائل کودکان با مشکلات عاطفی و رفتاری از ضعف آگاهی و بهره نبردن از مهارتهای اجتماعی، الگوی کلامی صحیح، رفتارهای جامعهپسندانه، مهارتهای ارتباطی و دوستیابی، مسئولیتپذیری و غیره ناشی میشود؛ آموزش این مهارتها به این کودکان ممکن است تا حدودی از بروز این مشکلات پیشگیری کند و يکي از بهترين راهکارها براي اين قبيل آموزشها بهرهگيري از قصههاي مناسب است.
تقويت قدرت کلامي کودک
بچههايي که والديني قصهگو دارند، بر اثر افزايش لغاتشان بهتر صحبت ميکنند و اين بهتر سخن گفتن يکي از کليدهاي اصلي موفقيت است که ميتواند در بزرگسالي و آينده آنها را در ارتباط برقرار کردن با ديگران موفقتر کند و بسياري از موفقيتهاي بزرگ شغلي و تحصيلي در سايه همين توانايي برقراري ارتباط به دست ميآيد. همچنان که در همان دوران کودکي نيز قدرت سخن گفتن و مهارتهای کلامی میتواند توانایی دانشآموزان را برای حلوفصل اختلاف بین فردی به صورت آرام و توأم با بحث و گفتوگو افزون کند.
پرورش تخيل
يکي از مهمترين دستاوردهاي قصه و قصهگويي پرورش تخيل و در نتيجه خلاقيت کودکان است. کودکاني با تخيل گستردهتر در بزرگسالي افرادي خلاقتر و موفقتر خواهند بود. به همين دلیل هم در سراسر جهان تلاش ميشود با بهرهگيري از قصه و تصويرسازي تخيل کودکان را پرورش دهند. بیان داستان و نیز گوش فرا دادن به آن دانشآموزان را به بهرهگیری از تخیلاتشان تشویق میکند. این تخیل قوی میتواند خودباوری و انگیزههاي شخصی را در کودکان افزایش دهد؛ زیرا آنان خود را برای نیل به امیال و آرزوهایشان شایسته و توانا تصور میکنند.
افزون بر اينها، پرورش حس زیباییشناسی در كودك، متوجه کردن كودك به دنیایی كه اطرافش را فرا گرفته، پرورش عادات مفید در كودك، تشویق حس استقلالطلبی و خلاقیت كودك هدفهای اصلی طرح قصههای خوب برای كودكان است.
انتخاب قصه خوب
بيترديد، براي نيل به اهداف ذکر شده و بهرهگيري از قصه براي اصلاح اختلالات رفتاري کودکان انتخاب قصههاي مناسب و شيوه قصهگويي متناسب نيز از اهميت زيادي برخوردار است. بنابراين، اگر شما هم ميخواهيد از ظرفيت قصهگويي براي تربيت بهتر فرزندانتان به درستي استفاده کنيد، بايد دانش خود را براي انتخاب قصههاي مناسب و قصهگويي خوب بودن بالا ببريد.
ادبيات کودک و نوجوان در کشور ما ادبيات غني و محتواهاي مناسبي را در بر ميگيرد. بسياري از قصههاي کهن ايران زمين و کتابهايي، نظير داستانهاي کليله و دمنه هنوز هم براي نسلهاي تازه کودکان جذابيت دارند و با داشتن پيامهاي اخلاقي و تربيتي ارزنده در عين سرگرمکننده، ميتوانند تأثيرات تربيتي ويژهاي را بر روي کودکان داشته باشند؛ تأثيرات عميقي که حتي والدين و بزرگترها هم از آن بينصيب نخواهند ماند. پس بهتر است وقتي کودکتان بيقراري ميکند و يکجا بند نميشود يا حتي مواقعي که حس ميکنيد به نوعي با شرارت کودکتان مواجه شدهايد، به جاي آنکه او را پاي گوشي موبايل يا تبلت بنشانید يا به تنبيه و تهديد او روي بياوريد، قصههاي جذاب و شنيدني را فرا بگيريد و با زباني شيرين براي فرزندتان روايت کنيد تا معجزه قصهها را در تربيت کودکي سر به راه متوجه شويد؛ همان معجزهای که پدربزرگها و مادربزرگها خوب بلدند!