حجت‌الاسلام حسین طائب، رئیس سازمان اطلاعات سپاه گفت: حضور پرشور مردم در راه‌پیمایی ۲۲ بهمن و سرآغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی، طلیعه مبارکی برای خدمت صادقانه، شکوفایی اقتصادی و نشاط اجتماعی بیش از پیش کشور در سایه امنیت پایدار است و به حول و قوه الهی، دهه پنجم انقلاب، دهه سیلی‌های سخت ملت ایران به آمریکا و مزدورانش خواهد بود که برای دشمنی با ایران اسلامی باید هزینه‌های سنگینی بپردازند.


سرلشکر باقری بر مسئولیت سنگین پژوهشگاه امام صادق(ع) سپاه تاکیدکرد


با حضور رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و نماینده ولی‌فقیه در سپاه و جمعی از فرماندهان از چهار اثر «سند تحول پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)» رونمایی شد. 
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه امام صادق(ع)، سردار سرلشکر محمد باقری در مراسم رونمایی از سندهای «ایران در چهل سالگی انقلاب اسلامی»، «راهبردهای مبارزه با جنگ تمام‌عیار اقتصادی» و «نگرشی نو به انقلاب اسلامی» که به کوشش پژوهشگاه امام صادق(ع) تهیه و تدوین شده است، گفت: «خدا را شاکر هستیم که چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی باشکوه و عظمت بیش از همیشه با امنیت کامل برگزار شد و مایۀ کوری چشم دشمنانی شد که عملاً امید و آرزوی‌شان را برای ندیدن این روزها بیان کردند.»
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: «در بعد دفاع و امنیت ما به‌عنوان یک کشور مستقل و آزاد، ذیل پرچم ولایت در رأس امور هستیم. به این دلیل که می‌خواهیم مُرِ قوانین اسلامی را اجرا کنیم. پس باید احکام اسلامی را تبیین و هم نحوۀ اجرایش را برای نیروهای مسلح شفاف کنیم و این در آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها، دکترین‌ها و سیاست‌ها اجرا شود تا اشکالاتش نمایان و هر چندسال بازنگری شود و به مرور، روش کشورداری اسلامی در بعد دفاع و امنیت قوام و شکل پیدا کند که کار بسیار سنگینی است و این وظیفۀ بسیار سنگین بر عهدۀ پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) است.»
وی یادآور شد: «پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) به‌عنوان پژوهشگاه مسئول در قبال همۀ نیروهای مسلح، در مسائل مربوط به اعتقادات، تفکرات سیاسی و بصیرت سیاسی نیروهای مسلح مسئولیت دارد و این مسئولیت بسیار سنگین است. با توجه به منابع ارزشمندی که در پژوهشگاه وجود دارد، امکان پاسخ به پرسش‌ها و شبهات نیروهای مسلح وجود دارد که باید با تحقیق و تفحص استخراج شده و در اختیار آنها گذاشته شود. 
سرلشکر باقری اظهار داشت: «انتظار این است که با یک مسئله‌یابی عمومی در کل نیروهای مسلح، مسائل مبتلابه نیروهای مسلح استخراج و سازماندهی شود، به‌نحوی‌که مطابق موازین شرع مقدس حرکت کنیم. قطعاً اگر این پژوهشگاه بخواهد پاسخگوی مسائل دیگرانی غیر از سپاه باشد، باید نمایندگانی از سه سازمان دیگر در اینجا مستقر شوند و مسائل‌شان را برای محققان بیان و پاسخ‌ها را دریافت کنند.»
در ابتدای این مراسم نیز حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالله حاجی‌صادقی نمایندۀ ولی‌فقیه در سپاه ضمن قدردانی و تشکر از سرلشکر باقری بیان داشت: «تفاوت نیروهای مسلح در نظام اسلامی با نظام‌های دیگر این است که نیروهای مسلح در نظام اسلامی فقط سنگرنشین و حافظ جغرافیا نیستند؛ بلکه مدافع دین هم هستند و به همین دلیل نیاز به دین‌شناسی‌شان و تعمیق معنویت دینی در نیروهای مسلح بسیار بالاست و پژوهشگاهی مثل پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) بسیار می‌تواند مؤثر و نقش‌آفرین باشد.»
نمایندۀ ولی‌فقیه در سپاه افزود: «پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) در اوضاع فعلی تمام همتش را به این سمت خواهد برد تا مطالبۀ مهم رهبر معظم انقلاب درباره سبک زندگی را آن‌گونه که جاذبه داشته باشد به جهان معرفی کند.»
در ادامه حجت‌الاسلام حمید نگارش، رئیس پژوهشگاه امام صادق(ع) اظهار داشت: «قدمت این پژوهشگاه به قدمت انقلاب اسلامی و چهار دهه خدمت باز می‌گردد که توانسته در این چهار دهه هزار متن به چاپ برساند.»
وی گفت: «افتخار پژوهشگاه امام صادق(ع) همجواری با حوزه علمیه قم و بهره‌برداری از ظرفیت علمی و معنوی حوزه، مراجع علما و فضلای برجسته است که با این سابقه و این ظرفیت امروز مأموریت دارد پاسخگوی نیازهای پژوهشی و آموزشی نیروهای مسلح باشد.»
رئیس پژوهشگاه امام صادق(ع) افزود: «از آنجا که سرلشکر باقری پژوهشگاه امام صادق(ع) را مرکزی ارزشمند معرفی کردند، این گفته ایشان مأموریت ما را در پاسخگویی نیروهای مسلح دو چندان می‌کند.»
وی با بیان اینکه، برخی از آثار پژوهشگاه تا 15 بار تجدید چاپ شده است، گفت: «کتاب‌هایی همچون پیام‌های عاشورا، جریان‌شناسی ایران معاصر، تربیت دینی فرزندان، دشمن‌شناسی از دیدگاه امام(ره) از جمله آثار مهم تولید شده در پژوهشگاه امام صادق(ع)است.»
حجت‌الاسلام نگارش عنوان کرد: «از نکاتی که پژوهشگاه به دنبال آن است، تقویت اثربخشی و اثرگذاری در جامعه نیروهای مسلح است که با تجربه به دست آمده از چهار دهه پژوهش به دنبال آن هستیم بر اساس نیاز‌های جامعه مخاطب پژوهش و تألیف را دنبال کنیم.»
وی بیان داشت: «تقویت مسئله‌شناسی در حوزه مسائل مورد نیاز نظام و انقلاب اسلامی در چهارچوب مأموریت‌های محوله از اصول و سیاست‌های مهم پژوهشگاه امام صادق(ع) است و این پژوهشگاه به دنبال تقویت و ارتقای گفتمان انقلاب اسلامی در سطح سپاه و نیروهای مسلح است.»
رئیس پژوهشگاه امام صادق(ع) گفت: «برای پرهیز از موازی‌کاری و کارهای جزیره‌ای و در جهت هم‌افزایی به دنبال همکاری با مراکز پژوهشی همسو و ارتباط مستمر و نظا‌م‌مند با مراکز و مؤسسات علمی و پژوهشی درون و بیرون سپاه هستیم.»


پدر شهید مدافع حرم حامد جوانی


 زینب محمودی‌/ شهید «حامد جوانی» از جوانان نام‌آشنای تبریز است که در راه دفاع از حرم بانوی مقاومت حضرت زینب‌کبری(س) در منطقه لاذقیه سوریه از ناحیه چشم و دو دست مجروح شد و بر اثر شدت جراحات 43 روز در سوریه و بیمارستان بقیه‌الله(عج) تهران در کما بود، تا اینکه در سوم تیر ماه 1394 خلعت شهادت پوشید. 
جعفر جوانی پدر شهید می گوید: «من دو فرزند پسر داشتم که حامد در تاریخ 26/8/1369 به دنیا آمد. از کودکی همراهم به مسجد و حسینیه می‌آمد و از پنجم ابتدایی عضو پایگاه بسیج شد. از بچگی شروع به خواندن نماز کرد و دوست داشت مانند شهید مهدی باکری باشد. برادر بزرگ حامد پاسدار بود، دوست داشتم او هم پاسدار شود. سال 88 عضو سپاه شد. هر موقع لباس پاسداری را به تن می‌کرد، با وضو بود. به یاد دارم پسرم می‌گفت بابا چرا ما 1400 سال پیش به دنیا نیامدیم تا امام حسین(ع) را در روز عاشورا یاری کنیم؟ پسرم از بچگی خودش را وقف اسلام کرده بود. هر کاری از دستش بر می‌آمد برای انقلاب و اسلام انجام می‌داد.  
امام خمینی معمار کبیر انقلاب می‌فرمود، باید انقلاب‌مان را صادر کنیم. حدیث از پیامبر اسلام(ص) است که هر کس صدای مظلومیت مسلمانی را بشنود و یاری‌اش نکند، مسلمان نیست. ما وظیفه‌مان است که از مسلمانان جهان دفاع کنیم. خداوند در قرآن می‌فرماید: «خیال نکنید آنهایی که در راه خدا کشته شدند، مرده‌اند؛ بلکه آنها زنده‌اند و نزد خدا روزی می‌خورند.» آرزو داشتم 10 پسر دیگر داشتم و همه فدای اسلام و اهل‌بیت(ع) و رسول(ص) می‌شدند.
حامد آخرین بار که راهی سوریه شد، دو عکس نشانم داد، گفت، یکی را بنر و عکس دیگر را پوستر کنیم و جلوی تابوتش حرکت دهیم. در وصیت‌نامه‌اش نوشت، آرزو دارم برای دفاع از حرم حضرت زینب(س) عین برادرم حضرت ابوالفضل(ع) عمل کنم. در جبهه مقاومت به «شهید ابوالفضلی» لقب گرفت. نحوه شهادتش شبیه حضرت عباس(ع) بود. حامد را با موشک زده بودند. حرامی‌ها هنگام اصابت ترکش به او از چهار طرف فیلم گرفته بودند و آن فیلم را در شبکه اورینت که مربوط به تکفیری‌ها بود، پخش کردند. پسرم مشاور نظامی و تخصصش در توپخانه موشکی بود. حرامی‌ها از قبل او را زیر نظر داشتند و تنها او را زدند. من خودم دنبال پسرم رفتم. وقتی از هواپیما سوریه پیاده شدم، به چهار طرف سلام کردم. گفتم خانم نمی‌دانم حرم‌تان کدام سمت است. سلامم را بپذیرید. شما را به مادرتان قسم می‌دهم از برادرتان بخواهید دست روی سینه‌ام بگذارد. می‌خواهم بالای سر پسرم بروم. وقتی بالای سر حامد رسیدم، گفتم خدایا! اگر صلاح فرزندم این است زنده بماند من و مادرش تا آخر عمرمان غلامی و کنیزی‌اش را می‌کنیم و اگر قرار است شهید شود، این قربانی را از ما بپذیر. 
من زمان جنگ تحمیلی سه سال در آبادان و خرمشهر و مناطق غرب کشور حضور داشتم. جانبازی و شهادت لایق هر کسی نمی‌شود. شغلم دست‌فروشی است و افتخارم این است که با رزق حلال فرزندانم را بزرگ کرده و تقدیم اسلام کرده‌ام. حامد می‌گفت سپاهی بودن افتخاری است که نصیب هر کسی نمی‌شود. خدا را شکر پسرم توفیق داشت لباس پاسداری به تن کند.


 علیرضا جلالیان/ مرکز مطالعاتی و پژوهشی نیروهای مسلح در حوزه علوم انسانی و اسلامی، پژوهشگاه امام صادق(ع) قم است. این پژوهشگاه که در گذشته تنها در سپاه و در مجموعه نمایندگی ولی‌فقیه مأموریت داشت، امروز با نشان دادن توان و ظرفیت بالای خود توانسته در خلأ وجود چنین مراکزی در نیروهای مسلح بنا به تدبیر فرمانده معظم کل قوا حوزه مأموریت خود را به تمام سطوح نیروهای مسلح تسری دهد. اما نکته مهم در این زمینه محوریت یافتن برطرف کردن نیازهای سپاه در این حوزه است که اولویت دارد؛ چرا که سپاه نهادی نیست که الگو و نمونه‌ای مشابه خود داشته باشد و بتواند با استفاده از آن تجربه، الگوی مشابه خود را تنظیم کند. سپاه نیاز دارد مبتنی بر اصلی‌ترین اسناد بالادستی، یعنی قرآن، روایات، قانون اساسی، احکام دینی و... خود به عنوان یک الگو مسیر حرکتش را تشخیص دهد و بر اساس آن سازماندهی و تشکیلات‌سازی کند و حرکت خود را به سامان
 برساند.
پژوهشگاه در واقع حلقه وصل دانشمندان، علما و پژوهشگران دانشگاهی با مراکز اجرایی است و پژوهشگاه امام صادق(ع) در سپاه و نیروهای مسلح متولی این حلقه اتصال است. 
پژوهش‌های این مرکز باید در اختیار تصمیم‌گیران قرارگیرد و آنها بنا به تشخیص خود بر اساس این تصمیمات تولید شده یک یا مجموعه‌ای از این تصمیمات را اخذ و اجرا کنند. 
بر این اساس، سپاه، پاسدار و صیانت‌کننده انقلاب اسلامی است و پژوهشگاه مرتفع‌کننده نیازهای پژوهشی سپاه در حوزه علوم انسانی و اسلامی در مأموریت پاسداری از انقلاب اسلامی است. به نظر می‌رسد، باید تفکیکی بین پژوهش برای سپاه و دیگر نیروهای مسلح نیز قائل بود. یعنی نیازهای پژوهشی نیروی انتظامی و ارتش با هم متفاوت و این دو بسیار متفاوت از نیازهای سپاه است که به این منظور لازم است پژوهشگاه امام صادق(ع) بخش‌های تخصصی را در پژوهشگاه ایجاد کند تا بتواند به پژوهش‌های دقیق‌تر در این نیروها بپردازد.
اما نکته مهم درباره پژوهشگاه امام صادق(ع) این است که این پژوهشگاه می‌تواند وجه تمایز نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از دیگر نیروهای مسلح جهان باشد. مأموریت اصلی پژوهش در مبانی فقه اسلامی و احکام اسلامی است، که در نیروهای مسلح هیچ کشوری یافت نمی‌شود و وجود اعتقاد و معنویت را متضاد با مأموریت‌های نظامی می‌دانند. از این نظر پژوهشگاه اسلامی امام صادق(ع) به مانند آن مجموعه‌ای که به آن تعلق دارد، یعنی نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه و به مانند خود سپاه، یک مجموعه منحصر به فرد، الگوساز و پیش‌برنده اهداف انقلاب اسلامی است که باید هر روز توجه بیشتری به توسعه تولیدات و نیز بهبود آن در سطوح مختلف
 داشت.


یک بار تا سر حد مرگ پیش رفت؛ اما از آنجا که خداوند هدف والاتری برای او در نظر گرفته بود و می‌خواست روزی او را به قربانگاه عشق ببرد، او را نجات داد. مادرش به شکرانه این نعمت بزرگ او را نذر امام حسین(ع) کرد؛ گذشت و گذشت تا اینکه در موسیان عراق قسمتش شهادت شد.
به نقل از خانواده شهید احمدرضا طاهری‌بروجنی
 احمد صبحگاه دهم تیر ماه سال 1346 در یکی از محله‌های فقیرنشین بروجن دیده به جهان گشود. پدرش، مصالح‌فروش بود. از کودکی در سیمای او نشانه شجاعت هویدا بود. تحصیلات ابتدایی را در مدرسه فردوسی و راهنمایی را در مدرسه فارابی بروجن با موفقیت به پایان رسانید و وارد دبیرستان طالقانی شد. استعداد خوبی در فراگیری دروس داشت. با آغاز حرکت انقلاب اسلامی او در جهت انقلاب قرار گرفت؛ سخت عاشق انقلاب و امام و شخصیت‌های اسلامی در خط امام بود. از ابتدا عضو انجمن اسلامی مدرسه بود و در گروه هنری مدرسه فارابی و گروه هنری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تئاتر بازی می‌کرد. تابستان‌ها برای گذراندن تعطیلات به کار بنایی و نقاشی مشغول می‌شد. هنگامی که کار بسیج در مدارس شروع شد، به بسیج پیوست و بعضی شب‌ها در بسیج پست می‌داد. احمد در کلاس‌های سپاه پاسداران هم شرکت می‌کرد. کم‌کم مسئله جنگ پیش آمد و او که به جهاد در راه خدا علاقه بسیاری داشت و عاشق رفتن به جبهه بود، از سوی بسیج سه نوبت در جبهه حضور یافت. تا اینکه بیست‌وهفتم آبان 1361 در عملیات محرم در موسیان بر اثر اصابت ترکش خمپاره به سر و صورت در 15 سالگی به آرزوی دیرینه خود،‌ یعنی شهادت رسید. مزار وی در گلزار شهدای زادگاهش قرار دارد.



«راض بابا» روایت زندگی «راضیه کشاورز» دختری است که در ۱۶ سالگی به شهادت رسید. کتاب روایت شخصیت دختری نوجوان است؛ دختری که همه تلاشش را به کار می‌‏بندد تا در زندگی اول باشد. در شانزدهمین بهار عمرش حادثه‌ای رخ می‌دهد و او را در رسیدن به خواسته‌اش کمک می‌کند. انفجاری که در سال ۱۳۸۷ در حسینیه سیدالشهدای شیراز رخ داد، نقطه اوج زندگی او را رقم زد.
راضیه کشاورز ۱۱ شهریور ۱۳۷۱ در هوای گرم تابستان همزمان با نوای ملکوتی اذان ظهر در مرودشت شیراز به دنیا آمد. والدینش به دلیل ارادتی که به خانم فاطمه‌زهرا(س) داشتند، نام راضیه را برایش برگزیدند. راضیه تا پیش از بهار ۱۶ سالگی‌اش موقعیت‌های چشمگیری را در زمینه ورزش کاراته، مسابقات قرآن و درس و تحصیل کسب کرد.
پس از انفجار در حسینیه سیدالشهدای شیراز، ۱۸ روز با سینه‌ای خورد شده و پهلویی پاره شده در کما بود.
سرانجام در ۱۶ سالگی در فروردین‌ سال ۱۳۸۷ پس از آنکه از زیارت بارگاه امام رئوف به شهرش بازگشت، آرزویش برآورده شد و بر اثر انفجار بمب در حسینیه کانون فرهنگی رهپویان وصال شیراز به دست عوامل تروریستی وابسته به غرب، پس از تحمل ۱۸ روز درد و رنج ناشی از جراحت به جمع شهیدان سرفراز و سربلند پیوست که ره صد ساله را یک شبه پیمودند.
در بخشی از کتاب به نقل از مادرش آمده است: «سال سوم راهنمایی راضیه بین خودش و خدا عهدی بسته بود که بعد از شهادتش تو وسایلش، البته تو وسایلش که نه، داخل جعبه اسماء متبرکه پیداش کردم.»
کتاب راض بابا در قطع رقعی در ۱۲۰ صفحه به قلم «طاهره کوه‌کن» و به همت انتشارات شهید کاظمی منتشر شده است.

مسئول تیم سفیران صالحین بسیج در گفت‌وگو با صبح صادق


 حسین ابراهیمی/ طرح شجره طیبه صالحین به‌ مثابه ستون فقرات بسیج برای دستیابی به اهداف والای نظام و تربیت و کادرسازی نیروهای جوان انقلابی ۱۰ سال است که فعالیت خود را در سطوح مختلف اقشار بسیج آغاز کرده و به منزله یک طرح ملی و با عنایت خاص رهبر معظم انقلاب به مرحله اجرا درآمد. 
کم و کاستی‌های این طرح خیلی‌ها را بر آن داشته تا کاری برای بهبود کیفیت آن بکنند. «پوریا بگری» به عنوان یک فعالیت ابتکاری، تیمی از فعالان صالحین چند استان را با عنوان سفیران صالحین به این منشور با خود همراه کرده که در ادامه توضیحات وی را درباره این فعالیت
 می‌خوانیم.
طرح تربیتی صالحین حدود ۱۰ سال است که در سطح مدارس، مساجد و دانشگاه‌های کشور فعال است و هم‌اکنون ده‌ها هزار حلقه صالحین وجود دارد و هر یک در طول هفته تشکیل می‌شوند و در آن به موضوعات تربیتی، اخلاقی، مهارتی و بصیرتی می‌پردازند و پیگیر مسائل و مشکلات محله نیز هستند که در این مدت شبکه تربیتی صالحین با راهنمایی‌های فکری و هدفمند علما، روحانیان و مربیان دلسوز هدایت و راهنمایی شده‌اند. با توجه به اهمیت چنین حلقه‌هایی در سطح محله و فواید آن برای انقلاب اسلامی و کشور برای شکوفایی و کیفیت بخشیدن به حلقه‌های صالحین این برنامه را پایه‌ریزی کردیم، چون با گذشت زمان در اجرای طرح حلقه‌های صالحین، متوجه کاستی‌هایی، از جمله نبود نوآوری و کارهای خلّاق در برنامه‌های حلقه شده بودیم که این امر سبب می‌شد حرکت پرشور شرکت‌کنندگان در این طرح را با مشکل مواجه و طرح را از اهداف پیش‌بینی شده برای آنها دور کند. به همین دلیل، تصمیم گرفتیم خودمان دست به کار شویم و راه‌حلی مناسب برای این مسئله پیدا کنیم. البته در اینجا باید بگویم که ما به تعداد حلقه‌های صالحین در کشور می‌توانیم شیوه کار برای حلقه‌ها داشته باشیم و باید تجربیات کل کشور را می‌دیدیم تا بتوانیم با فکر بازتری کار را انجام دهیم.
نتیجه این سفرها هم در نوع خود جالب بود؛ سفرهایی که اگر انجام نمی‌شد، هرگز این نتایج را هم به خود نمی‌دید. تاکنون بیش از 32 طرح ابتکاری و خلّاق در این زمینه شناسایی و جمع‌آوری شده که آن را به دیگر استان‌ها و حلقه‌های صالحین سراسر کشور ارائه دادیم. از جمله این طرح‌ها می‌توان به طرح باشگاه ورزشی صالحین در لرستان که با حمایت امام جماعت مسجد امیرالمؤمنین(ع) برای جذب نوجوانان محله ایجاد شد، طرح هسته‌های امداد (برای مقابله با آسیب‌های محله که حلقه‌ای از مساجد خوزستان در این طرح در سطح محله توانسته بودند 20 دستگاه ماهواره را از خانواده‌ها تحویل بگیرند و به جای آن گیرنده دیجیتال هدیه دهند)، مسجد دانش‌آموزی، خانه‌های صالحین(برای ارتباط با خانواده متربیان و پاسخگویی مربی صالحین به شبهات مطروحه شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی.)، طرح سیمای صالحین محله(حلقه‌ای در اصفهان که با فعالیت فرهنگی در سطح محله و کمک به خانواده‌های مستضعف محله و ایجاد شغل خانگی برای خانواده‌های بدسرپرست اقداماتی را انجام داده بود)، طرح صدیق(تربیت مسجدی از نوع قرآن و باحمایت والدین و امام جماعت)، فروشگاه اقتصاد مقاومتی(فروش کالای ایرانی و ترویج حس خلّاقانه در فروش محصولات)، مدرسه صالحین و... اشاره کرد.
وی درباره دیدارهای این جمع با علما و مسئولان افزود: در این دیدارها بعد از توضیح طرح و بیان جزئیات آن نخبگان و مسئولان صحبت‌ها و توصیه‌هایی را برای اعضای حلقه‌های صالحین که عمدتاً جوان و نوجوان هستند، داشتند. برای نمونه آیت‌الله حسینی‌همدانی نماینده ولی‌فقیه در استان البرز گفت که خواسته اصلی رهبر معظم انقلاب از بسیج حضور در همین حلقه‌هاست و این حرکت یکی از حرکات پر برکت و اثرگذار انقلاب است که از چشم دشمن پوشیده نیست و دشمن هم به آن طمع دارد. آقای فریدون حسنوند، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه، طرح صالحین هدف مقدسی دارد و یکی از طرح‌های مهم سپاه و بسیج است، تأکید کرد که همه باید در اجرای آن سهیم باشیم و کمک کنیم. آیت‌الله مجتهد شبستری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره جنگ اقتصادی دشمن علیه کشور و ارتباط این موضوع با صالحین تأکید کرد که اگر مقرراتی ایجاد کنند، مثلاً دولت نیروی کافی در کنترل بازار نداشته باشد بتوانند به حلقات صالحین مسئولیت بدهند تا از طریق قانونی در کنترل بازار و کاهش گران‌فروشی‌ها و کشف انبارهای احتکار نقش‌آفرینی کنند.


یادمه از خیلی از خانواده‌های شهدا و ایثارگران شنیدم که می‌گن ما توی خانواده یه شهید یا جانباز و آزاده داریم و دین‌مون رو به انقلاب ادا کردیم؛ اما سید* پدر و مادرش توی موشک‌باران تهران شهید شدن، تنها برادرش توی جنگ شهید شده، خودشم جانباز 80 درصده و الآنم دیگه نمی‌تونه راه بره، به خاطر همین پسرش رو فرستاد سوریه. تازه هر بار که می‌رم ملاقاتش می‌گه ما همه به انقلاب بدهکاریم. واقعاً ایثار
 تا کجا!
*سیدعلی‌اصغر صائمی‌طباطبایی

جمع‌بندی تریبون 22

حفظ و تشدید شتاب رشد علمی کشور از دغدغه‌های مهم رهبر معظم انقلاب است که همواره در همه دولت‌ها پیگیر این مهم هستند. این مهم در بیانیه ایشان برای گام دوم انقلاب اسلامی هم تأکید فراوان شد. بر اساس این، هم‌اندیشی پیامکی این شماره را به بررسی دلایل این تأکید از دیدگاه شما اختصاص دادیم که در ادامه جمع‌بندی آن را می‌خوانید.
علم اقتدارآفرین است/ «العلم سلطان»/ «گل‌زمان ساریخانی» از قنقری، «هراسانی» و «امیرپارسا بینایان» از سمنان، «علي صفي‌لو» از زنجان، «جواد آبی» از همدان، «میرزا جان‌طالبی» از مشکان، «خدیجه ساریخانی» از صفاشهر و «مسعود همرنگ هزان» از گرمی با اشاره به اقتدارآفرین بودن علم و بیان بخشی از سخن امام علی(ع)، «العلم سلطان» به این موضوع پاسخ داده‌اند.
رهایی از وابستگی و رسیدن به استقلال/ اما عده‌ای هم مبتنی بر شعار اصلی انقلاب اسلامی، یعنی استقلال لازمه رسیدن به آن و رهایی از وابستگی‌ها را رشد علمی می‌دانند. «محمد عباسقلی‌پور» از املش، «سمیرا فیروزی» و «علیرضا فیروزی» از خرمدره، «سیدمحمد خدایى» از اردکان، «حسین ‌پورشاهرودی» از مشهد، «علیرضا خلفیان» از آبدانان، «محمدرضا جعفری‌نسب» از سبزوار، «جواد صادقی‌سطری» از سنقروکلیایی، «زهرا صحرائی» از کرمانشاه، «سخاوت بابازاده» از گرمی، «علی محرمی» از چالدران، «غلامرضا شولی» از هندیجان، «محمد زارعی‌برآبادی» از خواف و «مهران رضایی» از بهار چنین نظراتی داشتند.
پیشرفت علمی زیرساخت پیشرفت کشور است/ اما در بین نظرات بیان شده، عده‌ای هم معتقد بودند هر نوع پیشرفتی در کشور به زیرساخت‌های علمی نیاز دارد و لازم است پیشرفت علمی را در همه زمینه‌ها داشته باشیم. همراهان گرامی «فاطمه میثمی‌فر» از سمنان، «جابر بینایان» از دامغان، «جهانگیر حیدری» از طارم، «محمد کریم‌زاده» از اصفهان، «مجتبی باقری» از کنگاور، «علی شعبان» از بروجرد، «مریم دهقان» از دلو، «عبدالله کیا» از نوشهر و «زهرا كريم‌زاده» چنین نظری داشتند.
لازمه پیشبرد اهداف/ «پولادوند» از قم، «علی‌اصغر رعیتی» از تهران و «عبدالعلی سیلانه» از شیروان هم معتقدند، هر نوع پیشرفتی در کشور به پیشرفت علمی نیاز دارد و لازمه پیشبرد اهداف است.
قدرت علمی و بازدارندگی/ اما «مهدی محمدی» از چادگان، «حسین خسروشیری» از سبزوار، «اعظم محمدی» از چادگان، «علی قنبریان» از تهران و «قاسمی» از بیرجند قدرت علمی را عامل مهمی برای ایجاد بازدارندگی در همه سطوح می‌دانند.
رقابت قدرت‌ها در حوزه علم است/ «محی‌الدین انصاری» از استهبان، «محمد بانشی» از شیراز، «محسن کوشکی» از خرم‌بید، «علیرضا صبحانی‌نسب» و «یوسف صبحانی‌نسب» از بوشهر و «فاطمه طالبی» از صفاشهر هم نظرشان این است که هر نوع رقابتی بین قدرت‌های امروز جنبه علمی و دانشی دارد.
دیگر نظرات
«زهرا نیری‌دوآبی» از کرمانشاه، «ابوذر ابوالفتحی» از آبدانان و «ریحانه محمدی» از چادگان هم در این شماره از هم‌اندیشی تریبون با ما همراه بودند. «حسین کوشکی» از صفاشهر این امر را لازمه‌ای مهم برای سربلندی انقلاب دانسته و «فرامرز الیاسی» از سنقر پیشرفت علم را، راه مقابله با تحریم‌ها می‌داند. «حسین خسروشیری» از سبزوار با اشاره به سمی بودن اقتصاد نفتی برای کشور، پیشرفت علم را راه چاره دانسته است. 
برندگان تریبون 22
علي صفي‌لو  از زنجان- جواد صادقی‌سطری از سنقروکلیایی
 عبدالله کیا  از نوشهر
پرسش تریبون 23
چرا رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب
 روی جوانان، واقع‌بینی و عقلانیت تأکید دارند؟