هرگز به کسی حسادت نکن برای نعمتی که خداوند به او داده است؛
زیرا تو نمی‌دانی خداوند چه چیزی را از او گرفته است
و غمگین نباش وقتی خداوند چیزی را از تو گرفت...
زیرا تو نمی‌دانی خداوند چه چیزی را عوضِ آن به تو خواهد داد،
پس همیشه شاکر باش...
اگر روزی تصمیم به محاسبه ثروتت گرفتی،‌ پول‌هایت را نشمار...
کافی است تعداد افرادی را که متوجه ناراحتیت می‌شوند، ‌بشماری
آنها ثروت تو هستند



هنگامی که از رسول گرامی اسلام(ص) درباره قدردانی از مادر سؤال شد، آن حضرت فرمود: «هیهات! هیهات! که بتوانی حق مادر را ادا کنی. هر آینه اگر به اندازه ریگ‌های بیابان عالج (صحرایی در عربستان) و دانه‌های باران به مادر خدمت کنی و از وی قدردانی کرده و بنده‌وار در پیش او بایستی، این همه خدمات تو به اندازه زحمات وی در هنگامی که در رحم او بودی و سنگینی تو را تحمل می‌کرد، نخواهد بود.» 
مستدرک‌الوسائل
 ج 15، ص 203


 رضا صفری/ این روزها چهره‌های مشهور هنری و ورزشی و به اصطلاح «سلبریتی‌ها» به کانون توجه بسیاری از مردم تبدیل شده‌اند، فضای مجازی را درنوردیده‌اند، عکس‌های‌شان روی جلد مجلات است و حتی در اخبار شبکه‌های ماهواره‌ای نیز بخش‌های مجزایی را به خود اختصاص داده‌اند. به طور کلی، اخبار زندگی شخصی سلبریتی‌ها، آرایش و لباس‌های عجیب و غریب آنها در جشنواره‌ها، سفرهای پرهزینه و خوشگذرانی آنها، در کانون توجه بسیاری از مردم است. از شایعات انتخاب همسر و ازدواج آنها گرفته تا فیلم و عکس انتخاب لباس و مراسم عقد و عروسی آنها، به صورت لحظه‌ای در معرض دید مردم قرار گرفته است.
اما مسئله وقتی بغرنج می‌شود که سلبریتی‌ها به مرجع فکری، فرهنگی و الگوی عملی و رفتاری بخشی از مردم تبدیل شوند.
در هر جامعه‌ای برخی از مردم، به ویژه جوانان ممکن است کاستی‌هایی در وجود خود احساس کنند و تعریف مشخصی از هویت خود نداشته باشند؛ اما چگونه باید این افراد را با هویت واقعی خود آشنا کرد؟ عقل می‌گوید باید الگوی مناسبی پیش‌بینی کرد و از افراد باتجربه و متخصص کمک گرفت؛ قرآن کریم می‌فرماید: «فاسئلوا اهل الذکر إن کنتم لا تعلمون» نگفته است از افراد معروف و مشهور بپرسید؛ بلکه گفته از اهل ذکر که متخصص و دانا هستند، بپرسید.
اما امروز شهرت بیشتر، ساختار‌شکنی بیشتر، حضور بیشتر در اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی، تعداد زیاد فالوئرها، کامنت‌ها و لایک‌ها هستند که تعیین می‌کنند مردم باید به دنبال چه کسی راه بیفتند. امروز با مرجع تقلید جدیدی به نام سلبریتی روبه‌رو هستیم؛ اما تا چه اندازه این افراد می‌توانند الگوی مناسبی برای مردم، به ویژه جوانان باشند؟
آنها با بهره‌گیری از شخصیت‌های غیر واقعی که از خود در رسانه‌ها و فضای مجازی می‌سازنند، موجب فریب مردم می‌شوند. مردم گمان می‌کنند که یک سلبریتی از صبح تا شب مشغول خندیدن، سفر کردن، آرایش کردن و لباس روز پوشیدن است؛ او هیچ مشکلی در زندگی ندارد و در یک خانواده خوشبخت زندگی می‌کند؛ روشنفکر، اندیشمند و جهان‌دیده است؛ به کشورش اعتقاد راستین دارد؛ در واقع یک اَبَرانسان در ذهن مخاطب ساخته می‌شود.
 گویی خداوند تمام زیبایی‌ها و نعمت‌های خود را در سلبریتی به ودیعه نهاده است! اما چه لزومی دارد که همه مردم از زندگی خصوصی آنها مطلع باشند؟ چه لزومی دارد هرجا که می‌روند و تفریح می‌کنند به سایر مردم هم نشان دهند؟ باید گفت که نمک مشهور شدن به مذاق برخی از آنان به گونه‌ای خوش آمده که عطش دیده شدن هر لحظه در آنان بیداد می‌کند.
 اما باید توجه داشت، همان‌طور که مردم عادی جامعه با یکدیگر فرق دارند، درباره سلبریتی‌ها هم این قضیه صادق است؛ یکی از آنها برای اینکه خود را وطن‌دوست نشان دهد، هنر بازیگری را حتی تا صحنه واقعی زندگی نیز می‌‌کشاند و برای مردم از مشکلات و تبعیض‌ها می‌نالد و فیلم بازی می‌کند، غافل از اینکه خود او با اظهارنظرهای بیجا و بدون اطلاع در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بر آتش مشکلات دمیده است و حالا خود را دایه مهربان‌تر از مادر نشان می‌دهد.
 یکی دیگر، از مشکل اقتصادی حرف می‌زند، اما خودش از کسانی است که با تبلیغ کالاهای خارجی و کمک به فرهنگ برند پوشیدن، سبب بیکار شدن جوانانی می‌شود که با آنها اظهار همدردی می‌کند. دیگری به دلیل اینکه برای رفتن به سفرهای خارجی و شرکت در جشنواره‌های دهان‌پرکن، دچار مشکل شده، از دلار و گرانی سخن می‌گوید، اما یک بار ندیدیم از ظلمی که بر جهان حاکم است، دم بزند.
دستمزدهای فوق نجومی برخی از سلبریتی‌ها به هیچ عنوان قابل مقایسه با دستمزد زحمت‌کشان جامعه از جمله کارگران، رفتگران و حتی کارمندان نیست. این تفاوت، یکی از بزرگ‌ترین نابرابری‌ها در ایران و حتی جوامع دیگر است؛ اما در ایران مانند کشور‌های غربی‌ـ که از هنرمندان مالیات سنگین دریافت می‌کنند‌ـ از بازیگران مالیات دریافت نمی‌شود؛ به فرض غیر ‌دولتی بودن برخی از پروژه‌ها، سؤال اینجاست که این دستمزد‌ها از کدام منابع به دست می‌آید و ممکن است در پایان به جایی برسیم که حق بسیاری از افراد جامعه زیر پا گذاشته شده است. با همه اینها، سلبریتی‌هایی که خود را دوستدار مردم ایران می‌دانند؛ با این فرض که پول‌های آنها هیچ شک و شبهه‌ای ندارد، آیا حاضرند آن را چند قسمت کنند و مانند یک کارمند معمولی زندگی کنند و بقیه را به مردم ایران و نقاط محروم کشور اختصاص دهند؟
در بسیاری از تابلوهای تبلیغاتی و مجلات، تصاویری از سلبریتی‌ها دیده‌ایم که مشغول تبلیغ کالاهای لوکس خارجی هستند؛ اگر دل‌شان برای کارگر ایرانی، پول و اقتصاد وطن می‌سوخت، آیا حاضر به انجام چنین کارهایی می‌شدند؟
به همان نسبت برخی از بازیگران هستند که حضور کنترل شده‌ای در جامعه و فضای مجازی دارند و سخنان سنجیده‌تری به زبان می‌آورند که نمونه آن، در بازیگران پیشکسوت بیشتر به چشم می‌خورد؛ در هر صورت بازیگران و هنرمندان را باید به عنوان بخشی از سربازان فرهنگی یک جامعه بدانیم، اما آنچه امروز بیشتر به چشم می‌خورد این است که عده‌ای به جای سرباز، سربار فرهنگ و تمدن غنی این کشور شده‌اند.
فریب خوردن از سوی جریان‌های سیاسی، اظهارنظرهای سطحی، رفتارهای عوام‌پسند و پوپولیستی، اپوزیسیون‌نمایی، همه نشان از این دارد که سربازان فرهنگی جامعه!، خود عامل فرهنگ قشری‌گری و سطحی‌نگری در جامعه‌اند؛ ممکن است برخی رفتارها سبب جلب توجه موقتی شود، یا لیست فالوئرها را طولانی‌تر کند، اما به یقین، عمق کم‌ اندیشه‌ها را نشان می‌دهد. محل توجه قرارگرفتن سلبریتی‌ها و بازیگران، دلایل متعدد جامعه‌شناسی و روانشناسی دارد که در جای خود باید بحث شود.  


سریال‌های نوروز ۹۸ مشخص شد
تلویزیون در نوروز ۱۳۹۸ با سریال‌های متفاوتی مهمان خانه‌های مردم می‌شود. به گزارش باشگاه خبرنگاران، هر ساله تلویزیون برای ایام نوروز که یکی از پربیننده‌ترین بخش‌های صداوسیما است، تولیدات متنوع و جذابی را تدارک می‌بیند. تولیدکنندگان برنامه‌ها برای این ایام نهایت سعی و تلاش خود را می‌کنند تا بهترین محتوا را عرضه کنند. امسال نیز به روال سال‌های گذشته، تلویزیون برای نوروز برنامه‌های ویژه‌ای تدارک دیده است. یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های تلویزیون پخش سریال‌های متنوع است که می‌تواند برای ساعاتی خانواده‌ها را دور هم جمع کند. این سریال‌ها عبارتند از: سریال تلویزیونی «ن. خ» در ژانر طنز ساخته سعید آقاخانی که در ایام نوروز ساعت ۲۲:۱۵ از شبکه یک پخش می‌شود.پس از همکاری حامد عنقا با بهرنگ توفیقی در سریال «پدر»، این دو نوروز ۹۸ با مجموعه «ساده‌دلان» مهمان خانه‌های مردم می‌شوند که این سریال همانند سریال‌های سال‌های گذشته ساعت ۲۱:۳۰ از شبکه دو پخش خواهد شد. سریال تلویزیونی «مرّ قانون» به کارگردانی مشترک محمدحسین لطیفی و علیرضا نجف‌زاده که برای نوروز ۹۸ در ساعت ۲۰:۴۵ روی آنتن شبکه سه سیما می‌رود. 
تجلیل از ۱۰ چهره انقلابی صحنه تئاتر
در آیین «چهل سال صحنه» که در حاشیه جشنواره تئاتر فجر برگزار شد، افزون بر رونمایی از کتاب «چهل سال نمایش» از ۱۰ هنرمند انقلابی عرصه نمایش تجلیل شد.
در ادامه مراسم کلیپی از کریم اکبری‌مبارکه، سعید اسماعیلی، اعظم بروجردی، مرتضی شاه‌کرم، امیرحسین شفیعی، ندا ثابتی، حسین عالم‌بخش، محمود فرهنگ، نصرالله قادری و مریم معترف به عنوان برگزیدگان تئاتر انقلابی در جشنواره فجر پخش شد.
در این مراسم همچنین از کتاب «چهل سال نمایش» که حاوی کوشش‌های هنرمندان هنر نمایش در سطح کشور از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۹۷ است، رونمایی شد.  شهرام کرمی، مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد در این مراسم به پایین بودن تعداد مخاطبان تئاتر اعتراف کرد و گفت: «ما بیش از ششصد جشنواره تئاتر در کشور داریم؛ اما تنها ۵ میلیون نفر مخاطب این جشنواره‌ها هستند. معتقدم این مسئله ناشی از نگاه رویدادمحوری است که در ایران نسبت به تئاتر وجود دارد؛ در همین راستا برگزاری تورهای هنری راهی مناسب برای افزایش مخاطب تئاتر هستند.» 
سینمایی «پایتخت»
 ساخته می‌شود
مجموعه تلویزیونی «پایتخت» در تعطیلات نوروز امسال در قالب یک فیلم سینمایی از سیما پخش می‌شود.
پیش از این قرار بود قسمت ششم از این مجموعه تولید شود؛ اما به گفته تهیه‌کننده «پایتخت» با توجه به اینکه بازیگران سریال در سایر کارها حضور داشتند، در نهایت تصمیم بر این شد که یک نسخه سینمایی از کار برای نوروز ۹۸ آماده شود. گفتنی است، فیلم‌نامه این اثر کاملاً مستقل و جداست و به آنچه تا به حال مخاطبان دیده‌اند، ربطی ندارد.
قرار شده است، بازیگران در فرصت باقی مانده تا نوروز جمع شوند و در یک نسخه ۱۰۰ تا ۱۲۰ دقیقه‌ای پایتخت را در شب سال نو مهمان خانه‌های
 مردم کنند. 
اجرای یک نمایش
 درباره انقلاب
نمایش «زمان در حبس قصر» به کارگردانی میلاد جباری‌مولانا اجرای عمومی خود را در باغ موزه قصر آغاز کرد.
در افتتاحیه نمایش، عزت‌الله مطهری(عزت شاهی) زندانی و مبارز معروف دوران ستمشاهی و فرزند آیت‌الله طالقانی از پوستر آن رونمایی کردند.
نمایش زمان در حبس قصر به شیوه تئاتر کاربردی و با حضور تماشاگران در صحنه و محل اجرای نمایش، مبارزات و مرارت‌های زندانیان سیاسی در بند رژیم طاغوت را به تصویر می‌کشد و دیدن این نمایش برای افراد کمتر از 12 سال و بیماران قلبی و عصبی ممنوع است.
اجرای عمومی این نمایش تا 23 اسفند ماه در باغ موزه قصر ادامه خواهد داشت. 
مجموعه داستانی
 «شهید باکری» در سیما
مجموعه داستانی «شهید باکری» با نام «آقای شهردار» ساخته می‌شود.
مهدی رمضانی که کارگردانی مجموعه «آقای شهردار» را برعهده دارد، اظهار داشت: «این مجموعه در چند مرحله تولید خواهد شد که هر مرحله یک مقطع از زندگی شهید باکری را روایت می‌کند.»
وی ادامه داد: «مرحله اول «آقای شهردار» در سه قسمت ۳۵ دقیقه‌ای تولید خواهد شد که به بخش کودکی این شهید بزرگوار تا مقطعی که شهرداری ارومیه را برعهده می‌گیرند، مربوط می‌شود. در حقیقت دوران کودکی، نوجوانی، فعالیت‌های جهادی ایشان و شهردار شدن‌شان به تصویر کشیده می‌شود. در بخش‌های بعدی نیز به وجوه دیگر زندگی این شهید و فعالیت‌های ایشان در مقطع انقلاب اسلامی خواهیم پرداخت.» 
جشنواره جام‌جم
 «ثریا» را ندید
برنامه تلویزیونی «ثریا» امسال در هیچ یک از بخش‌های تخصصی و به ویژه بخش مردمی جشنواره تلویزیونی جام‌جم حضور ندارد.
پس از نادیده گرفتن «ثریا» در برنامه «سه ستاره» در سال ۱۳۹۵ که در پی انتقادات رسانه‌ها به مسابقه اضافه شد و تندیس جایزه مردمی را گرفت، امسال نیز برای بار دوم همان اتفاق تکرار شده و «ثریا» از میان برنامه‌های تلویزیون که در جشنواره حضور دارند، فاکتور گرفته شده است و در هیچ بخشی حضور ندارد.
این اتفاق در حالی روی داده که «ثریا» در کنار برنامه زنده خود مستندهای بلند نیز تولید کرده است که این مستندها جریان‌ساز بوده و مورد استقبال مردم و اهالی رسانه قرار گرفته است.


به زمین تا که رسیدی همه جا زیبا شد
هرچه گل بود شکفت و دل باران وا شد
هر فرشته به تو یک نام بهشتی می‌داد
آسمان دید که مجموعه آن «زهرا» شد
گفت آهسته که خورشید بتابد همه جا
این چنین نام تو اعلام به یک دنیا شد
رسم‌شان بود عرب‌ها که به گُل پشت کنند
رحمت آمدنت مژده «اعطینا» شد
یک شب آویخته شد چادرت از عرش خدا
عطر رویایی آن قسمت مریم‌ها شد
عشق هنگام نمازت به تماشا آمد
«وندرین دایره، سرگشته پابرجا» شد
روز میلاد شما بود و دلم خواست، غزل
عرض تبریک قشنگی بشود، آیا شد؟
لیلا تقوی


وقتی منتظر مسافری هستی، چشم به راهی را درک‌ می‌کنی. وقتی قرار است مسافری را ببینی، خودت را آماده می‌کنی و آن وقت است که انتظار برایت معنا پیدا می‌کند و منتظر هستی تا بیاید و با آمدنش شور و اشتیاق و نور و نوا به زندگی‌ات ببخشد و چه لحظه زیبایی است و چه شورانگیز که انتظار به سرانجام ‌دیدار یار و مسافر بینجامد.
آقا جان! 
سال‌هاست که می‌شناسمت و سال‌هاست که خودم را شناخته‌ام و از آن زمان در انتظارت نشسته‌ام. گاهی انتظار را برای خودم معنا کرده و خودم را مهیا می‌کنم که اگر آمدی و از راه رسیدی، مرا آماده و گوش به فرمان ببینی و آن زمان رو سفید و سرافراز باشم و گاهی کاهلی و کندی کرده و ناامید از رسیدنت خودم را سرزنش می‌کنم، اما آنگاه که به یاد می‌آورم ناامیدی گناه است و ایمان را سست می‌کند، دوباره به شوق آمدنت خودم را مهیا می‌کنم.
آقا جان بیا و با آمدنت شادیم را افزون و دلم را روشن کن تا به همگان نشان دهم ‌منتظر مسافری بودم که اکنون از راه رسیده است.
سلام بر مسافر زمان


 رسول شمالی ورزنده/  اولین دوره جشنواره موسیقی فجر در سال ۱۳۶۴ و با عنوان جشنواره سرود و آهنگ‌های انقلابی برگزار شد. البته هدف جشنواره توسعه و تعمیم سرود و آهنگ‌های انقلابی و حماسی بود که متأسفانه پس از چند دوره، حضور چنین آهنگ‌هایی در این جشنواره کمرنگ شد.
همان‌طور که از نام جشنواره موسیقی فجر برمی‌آید، قرار بر این بود که ما سرودها و آهنگ‌های انقلابی را احیا کنیم که نه تنها این مهم در این سی و چند دوره جشنواره موسیقی شکل نگرفته، بلکه در ادامه دچار رکود و بی‌جهتی شده است؛ به گونه‌ای که بیشتر آثار این جشنواره همان موسیقی‌های کلیشه‌ای و بازاری یا آهنگ‌های غربی است. 
توجه به موسیقی ارزشی و انقلابی در جشنواره موسیقی فجر از آن رو اهمیت دارد که معمولاً تهاجم فرهنگی از طریق موسیقی بسیار خطرناک و آسیب‌رسان است و اگر با آن مقابله نشود، تأثیر مخرب و جبران‌ناپذیری از خود بر جای می‌گذارد. بنابراین، ایده برگزاری جشنواره موسیقی به بهانه احیای موسیقی انقلابی بسیار خوب و پسندیده بود که باید این جشنواره به اصل و هویت واقعی خودش برگردد. 
به هر صورت ما ملت مبارز و مسلمان هستیم که بیش از چهار دهه از انقلاب اسلامی را پشت سر گذاشته‌ایم و در آغاز دهه پنجم انقلاب قرار داریم و در این دهه باید موسیقی ایرانی‌ـ انقلابی ما به بالندگی و شکوفایی برسد. به همین دلیل، جشنواره موسیقی فجر باید به سمت حفظ ارزش‌های انقلاب و ساختار ریشه‌ای موسیقی ایرانی و حفظ موسیقی اقوام ایرانی پیش برود. 
مردان بزرگی در عرصه موسیقی کشورمان برای احیای موسیقی اصیل و موسیقی اقوام ایرانی زحمت کشیده‌اند که باید از آنها آموخت و از تجربیات‌شان در پیشرفت و رشد موسیقی کمک گرفت.  
خوشبختانه، کشورمان از نظر غنای موسیقی و موسیقی درست و سالم بسیار ثروتمند است و در واقع هیچ نیازی به موسیقی بی ارزش غرب ندارد؛ بنابراین اگر به گذشته فرهنگ، آداب و سنن این مرز و بوم نگاهی بیندازیم، در عرصه موسیقی اصیل ایرانی ما از پشتوانه غنی برخورداریم که می‌توانیم برای پربارکردن موسیقی انقلابی خودمان از آن بهره بگیریم.  
امروزه جوانان انقلابی اهل ذوق و هنر در کشورمان بسیارند و می‌توانند به موسیقی ایرانی‌ـ اسلامی کمک کنند و در خدمت موسیقی انقلابی باشند؛ بنابراین اینها باید بیشتر پای کار بیایند و در جهت رشد و گسترش موسیقی سالم و مقبول گام بردارند تا فردایی روشن در موسیقی داشته باشیم.  
به نظر می‌رسد، جشنواره موسیقی فجر باید در راستای تحقق آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی گام بردارد؛ از این رو لازم است انقلابی حرکت کند و انقلابی بماند.


دکتر یدالله جوانی
مدیر مسئول 
فارغ از هر نوع نگاه سیاسی با رویکرد منفعت‌گرایی جناحی و صرفاً‌ بر مبنای شاخص تأمین حقوق مردم و منافع ملی، باید به این پرسش اصلی پاسخ داد که ‌با پیوستن ایران به FATF، گره‌ها از امور کشور و مردم گشوده خواهد شد یا بر حجم این گره‌ها افزوده شده، ‌مشکلات کشور و مردم بیشتر می‌شود؟ اکنون بسیاری از اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام،‌ برای تصمیم‌گیری در این زمینه، به دنبال پاسخ قانع‌کننده برای پرسش مذکور هستند. برای رسیدن به پاسخی صحیح و به دور از جنجال‌های سیاسی، ‌تأمل در گزاره‌های زیر مفید خواهد بود:
1ـ براساس مبانی، اصول و قوانین جمهوری اسلامی، ‌ایران از جمله کشورهایی است که هم با منابع مالی تروریسم مقابله می‌کند و هم با پولشویی مبارزه جدی دارد. بنابراین، خلاف عقل و انصاف است اگر گفته شود، ‌مخالفت با پیوستن بهFATF  و پذیرش کنوانسیون‌های پالرمو و CFT،‌ به معنای مخالفت با مبارزه با پولشویی در داخل کشور یا مبارزه با منابع مالی تروریسم است. ایران قربانی تروریسم و خود پیشگام مبارزه با آن است.
2ـ آمریکا و دیگر کشورهای اروپایی، مانند انگلیس و فرانسه، اصرار عجیبی دارند که جمهوری اسلامی ایران،‌ باید FATF و کنوانسیون‌های ذکر شده را بپذیرد. اصرار این کشورها بر این امر، ‌در حالی است که در سال‌های گذشته آنها و متحدان‌شان از تروریسم حمایت مالی کرده‌اند. آمریکا به استناد منابع معتبر، در صدر کشورهای غیر شفاف از نظر مالی قرار دارد و بیشترین حمایت‌ها را از تروریست‌هایی، چون داعش می‌کند.
3ـ بین آمریکای خارج شده از برجام و اروپای مانده در برجام، اشتراک هدف راهبردی در قبال انقلاب اسلامی و ملت انقلابی ایران وجود دارد. آمریکا و اروپا بر این هدف اتفاق نظر دارند که باید حرکت رو به جلو و تمدن‌ساز ملت ایران متوقف شود. تنها تفاوت بین آنها برای رسیدن به این هدف مشترک، ‌اختلاف در روش‌ها و شیوه‌های مقابله است. آمریکا با خروج از برجام،‌ شمشیر را از رو بسته، با صراحت از تشدید تحریم‌ها و اعمال هر نوع فشار برای کشاندن ایران به پای میز مذاکره سخن می‌گوید و‌ اروپا هم با ماندن در برجام، ‌به جای مقابله با تحریم‌های آمریکا و عمل به تعهدات برجامی خود، ‌اندک کمک‌های خود در حوزه‌های غیر تحریمی را، مشروط به پذیرش FATF و لوایح مرتبط،‌ آغاز مذاکرات موشکی و تغییر سیاست‌های منطقه‌ای کشورمان اعلام کرده است! آیا این نوع رفتارهای اروپا، از سیاست مستقل اروپایی‌ها در مقابل آمریکا حکایت دارد یا اینکه بیان‌کننده نوعی تقسیم ‌کار بین آنان برای رسیدن به هدف مشترک است. 
4ـ دور زدن تحریم‌های ظالمانه و غیر قانونی آمریکا در فضای کنونی حاکم بر غرب، نوعی جرم تلقی می‌شود. شرکت اروپایی به همین دلیل و با نگرانی از عواقب ارتکاب این جرم، خود را به رعایت تحریم‌های آمریکا ملزم می‌داند. خروج شرکت توتال از قرارداد با ایران آن هم بدون پرداخت خسارت، ‌دلیل روشن و قاطعی بر این موضوع است. بنا بر این نکات پیش گفته: 
الف‌ـ با پذیرش FATF و کنوانسیون‌های پالرمو و CFT، اروپا به هیچ عنوان با تحریم‌های آمریکا مقابله نخواهد کرد.
ب‌ـ ایران با این پذیرش، امکان هر نوع دور زدن تحریم‌ها را به دلیل جرم بودن ‌از بین می‌برد. در این صورت، دور زدن تحریم‌ها از نظر همه کشورهای غربی، ‌نوعی پولشویی تلقی خواهد شد.با اندک تأمل در گزاره‌های ذکر شده،‌ به راحتی می‌توان نتیجه گرفت، با پیوستن به FATF و کنوانسیون‌های مرتبط، نه تنها هیچ گره‌ای از مشکلات اقتصادی و مالی ایران باز نخواهد شد؛ بلکه بر حجم این گره‌ها و مشکلات افزوده خواهد شد.عقلانیت و تدبیر اقتضا می‌کند، ‌در شرایطی که آمریکایی‌ها مصمم به تشدید تحریم‌ها علیه کشور و ملت ایران هستند، مسئولان کشور هوشمندانه به دنبال دور زدن تحریم‌ها، ‌خنثی‌سازی اثر تحریم‌ها و تقویت اقتصاد داخلی از طریق پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی باشند. باید هوشیار بود و با دست خود،‌ آمریکایی‌ها و شرکای اروپایی آنها را‌ در به نتیجه رساندن سیاست «فشار‌ـ مذاکره» کمک نکرد. اکنون غرب رو به خدعه آورده، می‌خواهد ملت ایران را به دست مسئولانش از حرکت باز دارد. در اینکه پیوستن به این نوع کنوانسیون‌ها،‌ گره‌ای از مشکلات اقتصادی باز نمی‌کند، به استدلال نیازی نیست. آقای ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، در مجلس شورای اسلامی با صراحت اعلام کرد: «نه بنده و نه آقای رئیس‌جمهور،‌ نمی‌توانیم تضمین بدهیم با پیوستن به این کنوانسیون مشکلات حل خواهد شد ولی تضمین می‌دهیم با نپیوستن به آن آمریکا مشکلات را برای ما ایجاد خواهد کرد.» سست بنیان بودن چنین استدلالی برای پذیرش این کنوانسیون‌ها،‌ بسیار روشن است؛ چرا که فهرست بهانه‌ها برای فشار بلند بوده و پایانی ندارد. ما هر نوع بهانه‌ای را از دست غربی‌ها خارج کنیم، ‌آنان بهانه‌ای دیگر می‌آورند. مگر نه این است که با صراحت، از ضرورت متوقف کردن برنامه موشکی جمهوری اسلامی سخن می‌گویند. آیا در موضوع موشکی هم باید بهانه فشار را از دست آنان خارج کرد؟



مهدی سعیدی
روزنامه نگار
در ميان واژه‌هاي کليدي که در متن بيانيه راهبردي گام دوم انقلاب به کار گرفته شده و هر يک معنا و مقصودي را در ذهن مخاطب افاده مي‌کند، کليدواژه «نظريه نظام انقلابي» جايگاه ممتازي دارد؛ به نحوي که مي‌توان از يک منظر به منزله دال مرکزي اين نوشتار مورد توجه قرار داد. 
در نظريات انقلابي يکي از موضوعات مورد مناقشه تبديل جريان انقلاب به نهاد است. بیشتر کارشناسان و نظريه‌پردازان انقلاب معتقدند، انقلاب‌هاي جهان پس از آرام نشستن موج انقلابي و سرنگوني رژيم استبدادي، در فرايند نظام‌سازي دچار استحاله شده و با فرا رسیدن «دوران ترمیدور» روحيه انقلابي خود را از دست داده و از جرياني انقلابي به نهادي محافظه‌کار تبديل مي‌شوند. در اين نگاه، فرايند تبديل انقلاب به نهاد، فرايند تبديل روحيه انقلابي به روحيه محافظه‌کاري است و «محافظه‌کاري قتلگاه انقلاب» است!
در اين ميان، ديدگاه‌هاي متعددی براي جلوگيري از استحاله انقلاب مطرح شده که مي‌توان از نظريات «انقلاب در انقلاب» و «انقلاب دائمي» ياد کرد. در اين نگاه‌ها که به نوعي در ضديت با نهادگرايي و نظام‌سازي است، از حفظ شرايط انقلابي براي تداوم روحيه انقلابي ياد مي‌کند و تلاش دارد وضعيت جامعه را در شرايط سيال دوران انقلابي حفظ کند. اين در حالي است که حفظ اين وضعيت نه مطلوب است و نه ممکن! وضعيتي انقلابي وضعيتي ماندگار نيست، مرحله‌اي موقت و براي عبور است که سرانجام بايد به مرحله نظام‌سازي ختم شود. 
اما در اين ميان بزرگان انقلاب اسلامي براي مواجهه با آفت محافظه‌کاري و حفظ روحيه انقلابی در مرحله نظام‌سازي، نظريه «نظام انقلابي» را ارائه کرده‌اند. رهبر حکيم و فرزانه انقلاب اسلامي در بيانيه گام دوم انقلاب مي‌نويسند: «انقلاب اسلامي پس از نظام‌سازي، به رکود و خموشي دچار نشده و نمي‌شود و ميان جوشش انقلابي و نظم سياسي و اجتماعي تضاد و ناسازگاري نمي‌بيند، بلکه از نظريه‌ نظام انقلابي تا ابد دفاع مي‌کند.»
در اين الگو خصوصيات و ويژگي‌ها و روحيه انقلابي‌گري فراتر از فرد، بايد در نظام سياسي نهادينه شود و اين نظام اسلامي است که حافظ اصلي تداوم انقلاب تا رسيدن به همه آرمان‌ها خواهد بود. براي فهم نظريه بايد به اين نکته توجه کرد که سؤال از نظام انقلابي و اسلامي، سؤال از عنصر مقومي است که اگر در نظامي يافت شود، مي‌توان آن را انقلابي ناميد و نبود آن موجب غير انقلابي بودن نظام خواهد بود. در تحليل الگوی نظام انقلابی نظرهای گوناگونی وجود دارد که اين نظرها را مبتني بر سه رويکرد مي‌توان
 تقسيم کرد:
رويکرد اول رويکرد ساختاري‌ـ کارگزاری است که بر اسلامي و انقلابي بودن ساختار و کارگزار تأکيد دارد و نظامي را اسلامي‌ـ انقلابي مي‌داند که ساختار آن مبتني بر اسلام انقلابي بنا نهاده شده باشد. در درون اين ساختار سازوکار تعيين حاکم نيز بايد اسلامي و انقلابي باشد؛ به گونه‌ای که افرادي با روحيه انقلابي در رأس قدرت قرار گيرند و مسئوليت‌ها به چنين افرادي واگذار شود. همچنين، در نگاهي فراتر چگونگي فرايند تصميم‌گيري‌ها و جهت‌دهي‌ها به جامعه نيز بايد به تصميماتي انقلابي بينجامد.
در رويکرد دوم که رويکرد کارکردي است، آنچه ملاک و معيار سنجش قرار مي‌گيرد، نه تأکيد بر ساختارها و کارگزارها، بلکه توجه به کارکردهاست. از اين منظر سيستم و نظامي را مي‌توان انقلابي ناميد که خروجي‌هاي آن را بتوان با الگوها و آموزه‌هاي اسلام انقلابي تطبيق داد. نظامي را مي‌توان نظام انقلابي دانست که تصميمات آن مقوم و بسط‌دهنده ارزش‌هاي انقلاب اسلامی، همچون استقلال، آزادی، مبارزه با فساد، تحقق و گسترش عدالت و رسيدگي به محرومان و مستضعفان باشد.
نگاه سوم که نگاه تکمیلی و تلفيقي است، رويکرد ساختاري‌ـ کارکردي است، که لازمه انقلابي بودن نظام را وجود الگويي در ساختار تشکيل نظام از ملاک و معيار انتخاب حاکم تا سازوکار انتخاب حاکم و معيار تصميم‌گيري مي‌داند و از طرفي بر کارکرد و کارآمدي تأکيد مي‌کند.  
 اين نظر از طرفي بر اين باور است که هدف از تشکيل نظام اسلامی‌ـ انقلابی آماده شدن زمينه براي برخورداري از رفاه مادي و رشد و کمال معنوي است و اگر حکومت در اين زمينه ناکارآمد باشد، مشروعيت خود را از دست خواهد داد و از طرفي معتقد است ايجاد چنين جامعه‌اي که هم رفاه مادي تأمين شود و هم رشد و تعالي معنوي، جز از طريق ساختار اسلامي‌ـ انقلابی محقق نخواهد شد و رسيدن به اهداف انقلاب اسلامي بدون شکل‌گيري ساختار نظام انقلابی ادعايي بيش نخواهد بود.
آنچه مشخص است نظریه سوم ترسیم‌کننده الگويی است که رهبر حکیم انقلاب اسلامی از طرح نظریه نظام انقلابی در ذهن دارند. به همین دلیل، از نگاه ایشان «نظام اسلامي عبارت است از اينكه، اولاً؛ قسط اسلامي و احكام اسلامي در جامعه تحقق پيدا كند. ثانياً؛ افراد صالح و شايسته‏‌اي متصدي و مباشر اين كار باشند (بدون وجود افراد شايسته و صالح، امكان ندارد احكام اسلامي و قسط اسلامي در جامعه پياده شود). ثالثاً؛ اعتماد و باور و قبول مردم و رابطه‏ مستحكم ميان اين مجموعه‏ خدمتگزار و مردم بايد وجود داشته باشد. هر كدام از اين سه پايه اگر كم باشد، فلسفه حكومت اسلامي تحقق پيدا نخواهد كرد. اگر ما هدف خود را اجراي قسط اسلامي و تحقق احكام اسلامي قرار نداديم و باور و ايمان خود را به اهداف ديگري متوجه كرديم، اين نظام اسلامي حفظ نخواهد شد و اصلاً نظام، اسلامي نيست.»(20/8/1381)
در کلام معظم‌له انقلاب، یعنی نظام انقلابی، نظامی با هدف‌های انقلاب، با حرکت انقلابی، با جهت‌گیری انقلاب! و «برای تحقق آن یک دستگاه مدیریّتی لازم دارد که آن می‌شود دولت انقلابی... دولتی که ارکان آن، انقلاب را از بن دندان باور کرده باشند و دنبال انقلاب باشند.» و ما اکنون در مرحله تشکیل دولت انقلابی قرار داریم. بنابراین مرحله‌ پس از نظام انقلابی، ایجاد دولت انقلابی است و با عملکرد صحیح دولت انقلابی است که امکان تحقق مرحله چهارم تمدن‌سازی که تشکیل «جامعه انقلابي» است، محقق خواهد شد و در نهایت بستر برای تحقق «تمدّن انقلابی و اسلامی» نوین جهانی فراهم
 خواهد شد.
تلاش برای تحقق کامل نظام انقلابی، روح رسالتی است که جوانان مؤمن انقلابي به منزله مخاطبان اصلی «بیانیه گام دوم» بر عهده دارند و هم باید در مسیر نظریه‌پردازی و ارتقا و تکمیل بنیان‌های نظری آن تلاش کنند و هم در نگاهی معطوف به عمل، در مسیر تحقق عینی آن گام 
بردارند.