چ سیدفرید موسوی/ سومین سالگرد درگذشت مرحوم فرجالله سلحشور، خالق آثار ارزشمندی چون؛ «اصحاب کهف» و «یوسف پیامبر» با آغاز پیشتولید یادگار او، یعنی سریال حضرت موسی(ع) همزمان شد. سریالی که طرح اولیه و فیلمنامه آن را وی آماده کرد، اما از دنیا رفت و نتوانست آن را تولید کند. به همین دلیل کارگردانی سریال موسی(ع) به جمال شورجه واگذار شد.
به همین بهانه و برای کسب آخرین اطلاعات از وضعیت این سریال با سیداحمد میرعلایی تهیهکننده آن، گفتوگو کردیم.
***
* به نظر شما اهمیت پروژه سریال حضرت موسی(ع) در چیست؟
این سؤال از ابتدای پذیرش این پروژه برای من هم مطرح بود. روایتهای قرآنی از داستان موسی فرای تمام آن سناریوهایی است که تاکنون تولید شده است. جذابیتی که در قرآن درباره داستان موسی(ع) وجود دارد، در هیچ فیلمنامه، رمان یا نمایشنامهای در این زمینه که تا به حال کار شده وجود ندارد.
* آثار پیشین مرحوم سلحشور، جهانی شدند، آیا سریال حضرت موسی(ع) نیز به چنین نتیجهای میرسد؟
قصه حضرت موسی(ع) تنها به ایران ارتباط ندارد و مخاطب آن جهانیان هستند؛ چرا که از یک زاویه دیگر، این قصه قرآنی است و مسلمانان علاقهمندند این داستان را ببینند. از سوی دیگر یهودیان جهان به این موضوع علاقه دارند؛ چرا که حضرت موسی(ع) پیامبر آنان است. در عین حال مسیحیان هم به این داستان علاقه دارند و میخواهند بدانند دین پس از نبی آنها درباره دین پیش از نبی آنها چه میگوید. ما در این زمینه خدمت بزرگان دین خودمان رسیدیم و تأکید همه این بزرگان این بود که این فیلم باید وحدت را در ادیان جهان ایجاد کند و ازاینرو این کار بسیار حساس است. در قرآن نیز بیش از 1000 آیه، یعنی یکششم(حدود پنج جزء قرآن) به قوم یهود و داستان حضرت موسی(ع) اختصاص دارد.
* از علما هم برای تولید این مجموعه کمک گرفتهاید؟
وقتی خلاصه فیلمنامه این اثر آماده شد، ابتدا به مراجع ارسال کردیم که بسیار استقبال کردند. پس از آن برای افراد غیر مسلمان ارسال کردیم. بسیار استقبال میکنیم اگر زمینهای فراهم شود تا برای علمای الازهر و دیگر بلاد اسلامی هم ارسال کنیم. در همین زمینه با یهودیان ایران ارتباط داریم و طی جلسات متعدد از کارشناسان آنها استفاده کردیم. قصد داریم تا جایی که امکان دارد از این ظرفیتها بهره ببریم.
* آیا فیلمنامه سریال همانی است که مرحوم سلحشور نوشت، یا تغییراتی هم دارد؟
فیلمنامه اصلی کار را آقای سلحشور با زحمت فراوان نوشته بودند، اما در بستر بیماری آرزویشان این بود که بتوانند آن را بازنویسی کنند. اصولاً هر فیلمنامهای که نوشته میشود، در زمان اجرا به بازنویسی نیاز دارد. کاری تاریخی مانند این کار هم از این قاعده مستثنی نیست. این فرصت پس از فوت ایشان ایجاد شد و گروه خوبی همکاری کردند تا بازنویسی کار آغاز شود. الآن در مراحل پایانی بازنویسی هستیم. آقای سلحشور این کار را در 72 قسمت نگارش کردند، اما مسئولان سیما نظر داشتند که کار موجزتر شود. ازاینرو یک چارچوب حرفهای 52 قسمتی طراحی و فیلمنامه در آنها تقسیم شد. داستان از پیش از تولد حضرت موسی(ع) آغاز میشود و تا پس از وفات ایشان ادامه دارد. در این مسیر از برخی داستانها چشم پوشیدیم و چون نمیتوانستیم همه داستانها را پوشش بدهیم، چند انقطاع تاریخی داریم. اکنون فیلمنامه تا آنجا آماده است که بتوانیم کار را کلید بزنیم.
* درباره تولید نمونههای ساخته شده در این زمینه هم بررسی کردهاید؟
در این موضوع فیلمهای بسیاری ساخته شده است، برای نمونه در یکی از آخرین نمونههای آن کشور برزیل یک سریال150 قسمتی درباره حضرت موسی(ع) ساخته است. البته، تمام آثاری را که تاکنون در این زمینه ساخته شده است، گروه نویسندگان و کارگردان ما بررسی کرده تا پس از بررسی نقاط ضعف و قوت آن کارها، از نقاط قوت آنها بهرهبرداری و از نقاط ضعف آنها پرهیز شود.
* برای انتخاب بازیگران با فردی صحبت شده است؟ آیا استفاده از سلبریتیها به لحاظ هزینهای ضربهای به کار وارد نمیکند؟
بازیگران انتخاب شدهاند، اما هنوز هیچ چیزی در این زمینه مشخص نیست. گروه سازنده نظر دارند که کار جذابیت بالایی داشته باشد تا بتواند به هدف خود در عرصه جهانی برسد. ما اجازه نخواهیم داد که با یک گروه ضعیف بازیگری کار را خراب کنیم. البته، قرار نیست این کار به هر شکلی ساخته شود. به طور حتم از نیروهای داخلی و محلی استفاده خواهیم کرد و اولویت ما استفاده از توان نیروهای داخلی در تمام زمینهها است. اما اگر ببینیم برای جذابیت کار باید از توان خارج از کشور استفاده کنیم، با برنامهریزیهای پیشبینی شده از آنها استفاده خواهیم کرد.
* به نظرتان دلیل اقبال مردم جهان از آثار مرحوم فرجالله سلحشور چه بوده است؟
نگاه فرجالله سلحشور به هنر، فطری بود. به همین دلیل هم سعی میکرد با دل و نگاه پاک کار کند. او با همین گرایش سریالهای «یوسف پیامبر» و «اصحاب کهف» را بدون امکانات منحصربهفرد و حتی بدون هنرپیشه معروف ساخت و صرفنظر از تأثیرات داخلی توانست در خارج از کشور هم اتفاقات خوبی را رقم بزند. در کشورهایی مانند ترکیه هنگام نمایش مجموعه «یوسف پیامبر» خیابانها خلوت میشود، در حالی که آنجا فیلمهایی با ساختار بسیار قویتر و شاید جذابتر تولید میشود. آنچه مردم را پای این سریال مینشاند، باور به پاکی هنر و رسیدن به پاکی ذاتی است. هرجای جهان که مجموعه «یوسف پیامبر» را ببینند، به یقین تمام تبلیغات دشمن برای نشان دادن ایران به عنوان پایگاه داعش پایمال خواهد شد؛ چون هرکس با تماشای این سریال و با پی بردن به نگاه قرآن متوجه میشود که از چنین نگاهی داعش بیرون نمیآید و کشوری هم که این مجموعه تلویزیونی را ساخته است، بیشک با افکار داعش مخالف است. یکی از ویژگیهای سلحشور این بود که در تولید آثار هنری توجه خاصی به قرآن داشت که به طور معمول ما در مسائل فرهنگی کشور از این موضوع غفلت میکنیم. قرآن، اساس وحدت مسلمانان است و در دیگر سریالها کمتر چنین موضوع مهمی دیده میشود و پیروان دیگر ادیان از این نظر علاقهمند دیدن این سریال بودند که ما درباره حضرت یوسف(ع) چه میگوییم.