در آخرین گزارش مجمع جهانی اقتصاد، جایگاه رقابت‌پذیری ایران از میان ۱۴۰ کشور جهان رتبه ۷۴ است و نسبت به سال گذشته که رتبه ۸۳ بود، ۹ پله بالا آمده است. این گزارش جدی‌ترین موانع پیش روی ایران در مسیر رقابت‌پذیری را: تأمین مالی، نداشتن ثبات در سیاست‌های اقتصادی، ناکارآمدی دستگاه‌های دولتی، تورم و کمبود زیرساخت‌ها تحلیل کرده است.
 مهدی پورقاضی*/ چند هفته‌ای است که سخنگوی دولت و وزارت صنعت از پرداخت ۱۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات به ۷۵۰۰ واحد صنعتی را اعلام کرده‌اند. سخنگوی دولت خبر داده‌اند: «در راستای سرعت در سیاست خروج از رکود، ۷۵۰۰ واحد تولیدی شناسایی کردیم و اعتباراتی به آنها پرداخت شد تا منجر به افزایش تولید و افزایش سطح اشتغال شود. همچنین در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی گزارش این فعالیت‌ها ارائه شد و مرتب این روند را رصد و آخرین وضعیت فعال شدن واحدهای تولیدی را بررسی می‌کنیم. امیدواریم بتوانیم در نیمه اول سال بخش قابل توجه تسهیلات را پرداخت کنیم.»
این خبر هر چند روز یک بار در رسانه‌ها و شبکه‌های خبری پخش می‌شود؛ اما ابهاماتی در این خبر وجود دارد که لازم است درباره آنها کمی روشنگری شود. شاید مهم‌ترین این ابهامات این باشد که منابع مالی برای پرداخت این تسهیلات از کجا تأمین می‌شود؟ برخی می‌گویند، این مبلغ قرار است از منابع دولت تأمین شود. اول اینکه، این مبلغ در بودجه دولت دیده نشده است. دوم اینکه اگر دولت پولی را در دست دارد، بهتر است به جای پرداخت تسهیلات، بدهی خود را که بالغ بر ۵۴۰ هزار میلیارد تومان است، به بخش خصوصی، پیمانکاران نظام بانکی، بانک مرکزی، صندوق‌های تأمین اجتماعی و بازنشستگی و به بسیاری دیگر بپردازد.
برخی می‌گویند، این مبلغ قرار است از منابع بانک‌ها تأمین شود. اگر این حرف صحیح باشد، در این صورت چرا دولت فخرفروشی می‌کند و به منزله تصمیم و سیاست دولت روی آن تبلیغات می‌کند. از این گذشته بانک‌ها منابع راکد ندارند و در حال حاضر بیش از منابع‌شان درخواست تسهیلات دارند و صف بلندی از متقاضیان تسهیلات جلوی پیشخوان بانک‌ها در نوبت هستند. من نگرانم که قول پرداخت این ۱۶ هزار میلیارد تومان از سوی دولت به عاملی علیه خود دولت و وزارت صنعت تبدیل شود؛ چراکه هنوز منبع تأمین این تسهیلات روشن نیست.
نکته بعدی این است که پرداخت تسهیلات به کسانی که چک برگشتی یا قسط معوقه دارند، تعلق می‌گیرد. این منطق بسیار جالب است. هم دولت این موضوع را یک خدمت مهم به صنعت به شمار می‌آورد و روی آن تبلیغ می‌کند و هم بخش خصوصی از این همه گذشت ذوق‌زده می‌شود. به راستی، چرا باید به متخلف جایزه داد؟ چرا مدیری که مدیریت منابع مالی واحدش ضعیف است، به گونه‌ای که چک بی‌محل می‌کشد یا تعهدش در پرداخت به موقع اقساط را انجام نمی‌دهد، باید تشویق شود؟ وقتی از جریمه متخلف صرف‌نظر می‌کنیم، یعنی اینکه گروه بزرگی از مدیران درستکار را به سوی تخلف هدایت می‌کنیم. به نظر من، این یک تصمیم راهبردی نادرست در جهت بر هم ریختن اساس سیستم بازار است و تعداد چک‌های برگشتی که اقتصاد را دچار مشکل بزرگی کرده، باز هم افزایش می‌یابد. به عقیده من، تسهیلات جدید فقط باید برای مشتریان خوش‌حساب نظام بانکی در نظر گرفته شود. مشتریانی هم که چک برگشتی یا قسط معوقه دارند، فقط تحت شرایط کنترل‌شده و محدود باید بتوانند از دسته‌چک یا تسهیلات استفاده کنند.
اما این تسهیلات قرار است به چه کسانی پرداخت شود؟ تا آنجا که من متوجه شدم هیچ معیار و ملاک روشنی برای پرداخت تسهیلات تعریف نشده است. گفته‌اند اگر واحدی زیر ۵۰ درصد ظرفیت کار می‌کند، می‌تواند نام‌نویسی کند؛ اما اینکه با چه معیاری واحد انتخاب خواهد شد، روشن نیست. اصولاً نگاه عمومی و نگاه وزارت صنعت این است که به واحدهای ضعیف و در حال تعطیلی کمک شود. این نگاه یک نگاه خیرخواهانه است که نمی‌تواند به توسعه و خروج از رکود منجر شود.
شما ممکن است در خیابان یک فروشنده ضعیف یا یک متکدی نیازمند را ببینید و به او در راه رضای خدا کمک کنید. در این صورت شما یک کار خیر کرده‌اید و انتظار برگشت پولی را که به او داده‌اید، ندارید. این نحوه کمک کردن با کمک کردن برای توسعه و هدف خروج از رکود و ایجاد اشتغال کاملاً متفاوت است.
اگر هدف خارج شدن از رشد منفی صنعت و ایجاد اشتغال است، ردیف اول فهرست واجدان گرفتن تسهیلات، باید واحدهای موفق و رو به رشد باشد. مدیرانی که اقتضائات بازار را شناخته‌اند، خود را با آن تطبیق داده‌اند و در مقایسه با رقبای داخلی و خارجی از نظر کیفیت و قیمت و سایر شرایط رقابتی بوده‌اند، باید در وهله اول حمایت شوند، نه واحدهای در حال ورشکستگی. طبیعت بحران‌های اقتصادی این است که مدیران ضعیف و سنتی را از چرخه خود حذف کرده و مدیران به‌روز و علمی را به بازیگر فعال بازار تبدیل می‌کنند. آیا تسهیلات اشاره شده می‌خواهد واحدهایی را که از بازار در حال حذف شدن هستند، به زور به بازار برگرداند؟ اگر مدیران بنگاه‌های در حال ورشکستگی یا در حال خروج از بازار می‌دانستند که چطور باید رقابتی کار کنند که به روز فعلی دچار نمی‌شدند. کمک به این بنگاه‌ها به معنی از بین بردن منابع است؛ چون کمک به این بنگاه‌ها به برگرداندن تسهیلات منجر نخواهد شد. در این صورت حقوق واحدهای موفق که می‌توانند پیشران خروج از رکود باشند، ضایع خواهد شد. از سوی دیگر، همچنین اصلاح ساختار اقتصادی را نیز به تعویق خواهد انداخت.
اما آیا قصد داریم تجربه وام‌های زودبازده را تکرار کنیم؟ تسهیلات و کمک باید به مدیرانی تعلق بگیرد که نشان می‌دهند رقابتی هستند و روی بهبود کیفیت و کاهش قیمت محصولات خود کار می‌کنند، به گونه‌ای که می‌توانند در بازارهای بین‌المللی حضور داشته باشند.
پرداخت تسهیلات نباید به شکل خیریه باشد، بلکه باید هدف‌دار بوده و در جایی مصرف شود که سبب توسعه، افزایش اشتغال و خروج از رکود شود.
* رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران

 محمد میانجی/ ناکارآمدی و مشکلات موجود در نظام بانکی کشور یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد معضلات ریشه‌ای در نظام اقتصادی ایران تحلیل می‌شود و برای حلّ آن طرح تحول نظام بانکی با سه محور اصلی ۱- انضباط پولی، ۲- صورت مالی دولت و شفافیت و ۳- نظم‌دهی به بدهی‌های دولت در دستور کار قرار گرفته است تا دولت با این اقدام کمک مناسبی به افزایش توان بانک‌ها برای اعطای تسهیلات، به ویژه بخش تولید کند.
در همین راستا حسن روحانی، رئیس‌جمهور در جلسه ستاد اقتصادی دولت و با هدف پاسخگویی به نیازهای اقتصاد ملی و ایجاد ثبات در آن به مثابه یکی از سرفصل‌های مهم سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، از اجرای طرح تحول نظام بانکی کشور به منزله مهم‌ترین بسته مالی و پولی برای رونق اقتصادی در سال ۹۵ کشور خبر داد و اجرای آن را کلید زد. وی حرکت اقتصاد کشور را از اقتصادی بانک‌محور به سمت اقتصادی سرمایه‌محور، شفافیت در رابطه بین دولت و بانک‌ها، افزایش درجه اعتماد عمومی به نظام بانکی، ایجاد رونق اقتصادی در کشور، تداوم روند کاهش تورم، ادامه روند کاهش میزان کارمزد تسهیلات، شفاف شدن میزان بدهی‌های دولت و نحوه بازپرداخت این بدهی‌ها را از جمله دلایل اصلی دولت از تهیه طرح تحول نظام بانکی بیان  کرد و خواستار نظارت دقیق بر اجرای این طرح شد تا زمینه برای یک تحول مناسب در اقتصاد و نظام بانکی کشور در چارچوب بندهای ۹ و ۱۹ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ایجاد شود.‏ اگرچه اصلاح نظام بانکی با هدف ارتقای کارایی نظام بانکی کشور در تأمین مالی و افزایش تسهیلات اعطایی تهیه و تدوین شده است؛ اما باید به این نکته واقف باشیم که بانک‌ها از ضعف ساختاری و نهادی رنج می‌برند که ضعف قوانین و ناکارا بودن ساختارهای نظارتی از جمله آنهاست که ضروری است در اصلاح این روند تلاش مضاعفی صورت گیرد.
 تا زمانی که نظام بانکداری در خدمت تولید قرار نگیرد و رسالت اصلی خود را در هدایت نقدینگی به سمت تولید ایفا نکند، طرح‌های اصلاحی از این دست پاسخگوی نظام ناکارآمد بانکی کشور نخواهد بود؛ چراکه در ایران بانک‌محوری، مشکل اصلی است و به جای اینکه بانک‌ها در خدمت تولید باشند؛ همه کارگران، تولید‌کنندگان و مدیران بخش‌های مختلف در خدمت بانک‌ها هستند و این موضوع مشکل اصلی نظام بانکی کشور است که باید برای آن تدبیر شود.
از آنجا که دستیابی به رشد پایدار اقتصادی و کاهش آسیب‌پذیری اقتصاد از اهداف مهم و عمده سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است و از سوی دیگر تأمین مالی مهم‌ترین مؤلفه تحقق رشد اقتصادی و ارتقای سلامت نظام بانکی، یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های کاهش آسیب‌پذیری اقتصاد تلقی می‌شود، برنامه اصلاح نظام بانکی در سال 1395 را می‌توان یکی از مهم‌ترین گام‌های دولت برای اجرایی کردن «اقدام و عمل» به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی دانست، به شرطی که در تنظیم سیاست‌های آتی اقتصادی، سازگاری و هم‌افزایی میان اجزای مختلف سیاست‌گذاری پولی، مالی، ارزی و تجاری مدّ نظر مسئولان و مجریان امر قرار گیرد.

 هدررفت سالیانه 5/4 میلیون تن گندم در کشور
یک پژوهشگر صنعت نان با اشاره به تولید 13 میلیون تنی گندم در سال جاری، گفت: متأسفانه طی مراحل تولید گندم، توزیع، آسیابانی و پخت نان حدود 30 درصد گندم تولیدی معادل 5/4 تن گندم از بین می‌رود.  علی‌محمد نوری‌فر گفت: سال گذشته تولید گندم در کشور هفت میلیون تن و واردات آن پنج میلیون تن بود که با ضایعات 6/3 میلیون تنی معادل هدررفت 3500 میلیارد تومان همراه بوده است. مصرف سرانه کشور در روز 200 تا 500 گرم نان است که با احتساب جمعیت هفتاد‌ و پنج میلیون نفری ایران، میانگین مصرف روزانه نان 28 هزار تن و در سال 5/10 میلیون تن است.
میزان معوقات بانکی
حسین قضاوی، معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی با اشاره به اینکه حل‌و‌فصل معوقات بانکی یکی از محورهای اصلاح نظام بانکی است، گفت: حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان معوقات بانکی داریم.
معجزه یارانه سوخت
 در تولید
مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران در جلسه ۲۲ تير ۱۳۹۵ هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت:  روزانه 100 میلیون لیتر گازوئیل در کشور مصرف می‌شود که باید برای آن 120 میلیارد تومان یارانه پرداخت شود؛ این در حالی است که اگر وارد چرخه تولید شود، معجزه می‌کند.
ارائه تسهیلات به تولید
صالحی‌نیا، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره تأمین مالی واحدهای تولیدی گفت: براساس مصوبه دولت قرار شده 10 هزار واحد صنعتی تسهیلات مورد نیاز خود را با اختصاص بودجه 16 هزار میلیاردی دریافت کند، به نحوی که واحدهای کوچک یک میلیارد تومان، واحدهای متوسط سه میلیارد تومان و طرح‌های بالای 60 درصد پیشرفت دو میلیارد تومان تسهیلات دریافت می‌کنند.

 سید فخرالدین موسوی/ هفته پیش در فضای رسانه‌ای کشور بیش از آنکه نوشته‌ها و تیترها جنجال‌آفرین باشند و نگاه‌ها را به سوی خود جلب کنند، بی‌تفاوتی‌ها و ننوشتن‌ها توی چشم آمد و نظرها را به خود جلب کرد! سکوت معنادار رسانه‌های اصلاح‌طلبان و خلأ تعریف و تمجیدهای مرسوم این رسانه‌ها از برجام در روزی که برجام یک‌ساله شد، بیشتر از همه خبرها و تیترها دیده شد! 23 تیرماه 1395 در حالی روزنامه‌های اصلاح‌طلب و پایگاه‌های اینترنتی وابسته به این جریان موضوعاتی چون؛ اظهارات وزیر ارشاد درباره قانون ماهواره، دخل و خرج زندگی حدادعادل، اشتباهات پزشکی در درمان یک کارگردان سینما و... را روی صفحه اول خود قرار دادند که درست یک سال پیش در روز توافق هسته‌ای صفحات همین روزنامه‌ها و رسانه‌ها پر بود از عناوین حماسی و دهان‌پرکن از توافق بر سر مسئله هسته‌ای با غرب. درست یک سال پیش در همین روزها یک روزنامه تصویر وزیر امور خاجه را در شمایل امیرکبیر به چاپ ‌رساند و دیگری محمد‌جواد ظریف را مصدق خطاب ‌کرد! در روز اول توافق «آرمان» در تیتر بزرگی نوشت: «جهان به احترام ایران ایستاد» و «شرق»؛ «پیروزی بدون جنگ» را بر صفحه اول خود نشاند!
 اما چرا در یک‌سالگی برجام جای این تیتر‌ها خالی بود و این رسانه‌ها سکوت را ترجیح دادند؟! شاید راز این سکوت را بتوان در تیتر سیاه و سفید روزنامه «وطن امروز» در سالگرد امضای برجام یافت! آنجا که در ارائه دستاوردهای برجام به نقل از رئیس‌جمهور نوشت: «برجام مانع از جنگ شد» تا نشان دهد فتح‌الفتوحی که قرار بود نتیجه‌اش حل همه مشکلات کشور باشد، حالا تنها نتیجه‌اش ادعای دور کردن سایه شوم جنگ از سر کشور است! ادعایی که سنجش صحت آن تنها یادآوری قدرت دفاعی و واهمه دشمن از تقابل با نیروهای جان بر کف مدافع مرزهای جمهوری اسلامی ایران است. می‌توان راز این سکوت را در عنوان اصلی روزنامه «کیهان» یافت که با اشاره به آن سخن رئیس‌جمهور که گفته بود برجام مشکل آب خوردن مردم را هم حل می‌کند، از قول حمید بعیدی‌نژاد، عضو ارشد گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای نوشت: «به برجام نگاه اقتصادی نداشته باشید!» و به اذعان وی به استمرار مشکل سوئیفت و پابرجا ماندن تحریم‌ها اشاره کرد. رازی که نیویورک‌تایمز در سالگرد برجام در گزارشی از آن پرده برداشت و نوشت: «ایران با وجود انجام همه تعهدات، به خاطر تداوم تحریم‌های آمریکا، هنوز طعم مزایای برجام را نچشیده و اثر مثبت اقتصادی آن را لمس نکرده است.» چنانچه برخی دولتمردان ایران نیز به «دستاورد تقریباً هیچ برجام» و «توطئه‌چینی 1+5 در پسابرجام» تأکید کرده‌اند.

 احسان کرمی/ رهبر معظم انقلاب 12 تیر ماه 95 در دیدار جمعی از دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی «تشکیل جبهه‌ واحد ضد آمریکایی و ضد صهیونیستی در سطح دانشجویان جهان اسلام» را خواستار شدند. برای تحقق این امر توجه به چند نکته حائز اهمیت است:
۱ـ ارتباط با دانشجویان جهان اسلام با محوریت مقاومت اسلامی برای تقابل با سلطه آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه با بهره‌مندی از فضای بیداری اسلامی و محور مقاومت؛ 
۲ـ راه‌اندازی کمپین ضد استکباری با پشتوانه سیاست منطقه‌ای و جهانی جمهوری اسلامی ایران برای فروپاشی و نابودی نظام دیکتاتوری غرب؛ 
۳ـ تقویت فضای ضد آمریکایی و صهیونیستی با افزایش گروه‌های دانشجویی و طالب علم و حقیقت؛
۴ـ تقویت دیپلماسی علمی و تعامل در سطح جهانی با تکیه بر ظرفیت‌های نظام اسلامی؛
۵ـ مدیریت فضای مجازی از طریق آشنایی جوانان با آموزه‌های دینی و الهی به مقابله با سیاست‌های دشمن در عرصه جنگ نرم؛ 
۶ـ تلاش در عرصه فضای مجازی با مدیریت دانشجویان که می‌تواند سبب جذب طالبان علم و دانش و مانع از گرایش به طرف افکار التقاطی دشمن ‌شود.
با توجه به آنچه گفته شد، دانشجویان باید با بهره‌گیری از توانایی‌ها و استعدادهای خود در عرصه‌های علم و فناوری و به ویژه فضای مجازی و با برنامه‌ریزی درست و مبتنی بر سیاست‌گذاری دقیق از حالت انفعالی خارج شده و به حضور فعال و تأثیرگذار در این حوزه اهتمام داشته باشند تا از این طریق افکار را به سمت کمال و فطرت پاک الهی سوق دهند و با توکل بر خدا به ندای رهبری لبیک گفته باشند.