قطعاً آنچه پس از این جنگ رقم خواهد خورد، خاورمیانهای کاملاً متفاوت با قبل از درگیری است. آمریکا دیگر آن هژمون بیچالش گذشته نیست و ایران با تکیه بر قدرت میدانی، موقعیت آستانهای هستهای و نفوذ منطقهای خود به یکی از معادلهسازان اصلی نظم جدید تبدیل خواهد شد. حتی کشورهای منطقه هم به خوبی دریافتهاند که امنیت خلیج فارس بدون در نظر گرفتن منافع و نقش ایران امری محال است و حضور آمریکا هرگز نتوانسته و نخواهد توانست این امنیت را تأمین کند.
کد خبر: ۳۹۰۴۴۵ تاریخ انتشار : ۱۴۰۵/۰۲/۰۲
وقتی متحدان آمریکا در معرض فشار مستقیم قرار میگیرند، وقتی پایگاهها بهجای ابزار قدرت، نیازمند حفاظت دائم میشوند، و وقتی هر روز ادامه درگیری، هزینه جدیدی ایجاد میکند، آن ها دیگر نمیتوانند فقط از «تشدید» حرف بزنند. باید راهی برای کنترل، محدودسازی، یا حتی خروج تدریجی پیدا کنند. این خروج، لزوماً به معنای ترک کامل نیست. گاهی به شکل کاهش حضور است، گاهی تغییر مأموریت، گاهی هم انتقال فشار به بازیگران دیگر. اما در هر حالت، یک چیز مشترک است و آن اینکه دیگر آن حالت «تهاجمی اولیه» وجود ندارد.
کد خبر: ۳۸۹۷۹۸ تاریخ انتشار : ۱۴۰۵/۰۱/۱۶