هر کدام از این نظامها معایب و محاسنی دارد و انتخاب هر یک از آنها بستگی به شرایط کشورها دارد. در مجموع، نظام پارلمانی به سبب ارتباط قوای مجریه و مقننه و کنترل قوه مجریه توسط قوه مقننه میتواند کارآمدی بیشتری داشته باشد.
فجايع ميانمار فرصتي است تا همه آنهايي که همچنان غافلانه به حقوق بشر غربي دل خوش داشتهاند، در مواضعشان بازنگري کرده و مفاهيم انساني را نه در مکاتب غربي که در آموزههاي مکتب رحمه للعالمين(ص) جستجو نمايند.
روحانیون باید شئون روحانیت را همواره مد نظر قرار دهند، اما سخن اینجاست که حضور روحانیون در بخش های مختلف زندگی مردم خلاف شأن روحانیت نیست. آنچه خلاف شأن روحانیت است این است که از یک مفسد اقتصادی پول بگیرد و آن را با بهانه گرفتن وجوهات توجیه کند، یا اینکه به مردم دروغ بگوید، اینکه زندگی اشرافی داشته باشد و ... اینها مواردی هستند که در شأن روحانیت نیستند.
تجربه فعالیت و سیاست ورزی حزبی در کشور که به طور خاص و جدی از برهه بعد از جنگ تحمیلی در کشور نمو داشته است، با گذشت بیش از دو دهه، از عهده انجام ضرورتها و اهداف برنیامده و میتوان گفت که هنوز به دوران بلوغ و ورزیدگی نرسیده است.
جريان ارزشي با اينكه هيچ مخالفتي با آزادي هاي مشروع نداشته است اما هيچ گاه نتوانسته است نماينده گفتمان آزادي باشد و اتفاقا در بسياري از موارد متهم به مخالف با آزادي از سوي جريان رقيب مي شود.
حجت الاسلام دکتر حاج صادقی:
حجت الاسلام حاج صادقی: هم امت برای اینکه بتواند درست قضاوت و انتخاب کند و هم تصمیم گیران برای اینکه درست اتخاذ تصمیم کنند بایستی اطلاعات درستی داشته باشند. امروز یکی از مهمترین عوامل لغزش خیلی از بزرگان ما در تصمیم گیری ها عدم اشراف اطلاعاتی و توجه نکردن به واقعیت هاست.
تضعیف توانمندیهای درونی جمهوری اسلامی ایران و در مقابل، تئوریپردازی برای موجه جلوه دادن «اعتماد به بیرون» مسألهای است که علاوه بر اینکه در راهبردهای دشمن مطرح است، توسط برخی به اصطلاح روشنفکران و طرفداران غرب در کشور نیز دنبال میشود. بدین صورت که اگر قرار است زمینههای اجتماعی برای اعتماد به بیرون در کشور ایجاد شود، در گام اول میبایست تواناییهای درونی تضعیف شده و نادیده گرفته شود.
از دیدگاه مقام معظم رهبری مشروعیت دارای سه رکن الهی بودن، مردمی بودن و کارآمدی است. البته در این میان، رکن الهی بودن پایه اصلی و وجه حقانیت حکومت است و تنها در صورت الهی بودن میتوان از سایر ارکان مشروعیت سخن گفت. البته کسی که دارای صلاحیتهای دینی است، تنها زمانی که اقبال مردمی را هم داشته باشد، میتواند مشروعیت خود را به فعلیت؛ یعنی تشکیل حکومت برساند.
جمهوری اسلامی به جای ائتلاف اقتصادی یا نظامی با ابرقدرتهای جهانی، گفتمانی معنوی ـ مردمی، را سرلوحه کار خود قرار داد و با رعایت الزامات و اقتضائات آن در سیاستگذاری و اجرا توانست امنیت خود را به فراتر از مرزهایش توسعه دهد و در گوشه وکنار جهان به عنوان الگو و الهامبخش مطرح شود.
رابطه دین و سیاست رابطه ای حساس است که اگر بد تفسیر شود هم دین را فاسد می کند و هم سیاست را! اگر دین دستمایه سیاستمداران قرار گیرد و سیاستمداران دین را ابزاری برای حکومت کردن قرار دهند هم دین قربانی می شود و هم بدترین سیاست ها به اسم دین در جامعه جاری و ساری می شود. خطای بزرگ در تفسیر به رأی دین اینجاست...
اخلاق و سياست در طول عمر بشريت در تعامل با يکديگر بوده و گاه آنچنان در هم آميختهاندکه تشخيص مرزهاي آن دشوار شده و گاه آنچنان از يکديگر فاصله گرفتهاند که به دو مفهوم متباين تبديل گشتهاند. حضرت امام خميني(ره) مرجع عاليقدر و متفکر بزرگ شيعي است که در عصر حاکميت سکولاريسم و جدايي مرزهاي سياست و اخلاق، نظريه سياسي خود مبتني بر پيوند و تعامل سياست و اخلاق را ارائه کرد.
وقتی انگاره های مسئولین با اصول اسلامی زاویه پیدا کند تضمینی نیست که اقداماتی مغایر با اصول اسلامی اتفاق نیفتاده باشد که جامعه از آنها بی اطلاع است و یا در آینده چنین مسائلی در خفا اتفاق نیفتد.