از دیدگاه مقام معظم رهبری مشروعیت دارای سه رکن الهی بودن، مردمی بودن و کارآمدی است. البته در این میان، رکن الهی بودن پایه‌ اصلی و وجه حقانیت حکومت است و تنها در صورت الهی بودن می‌توان از سایر ارکان مشروعیت سخن گفت. البته کسی که دارای صلاحیت‌های دینی است، تنها زمانی که اقبال مردمی را هم داشته باشد، می‌تواند مشروعیت خود را به فعلیت؛ یعنی تشکیل حکومت برساند.
فریضه دفاع از مظلوم؛ عمق راهبردی انقلاب اسلامی
جمهوری اسلامی به جای ائتلاف اقتصادی یا نظامی با ابرقدرت‌های جهانی،‌ گفتمانی معنوی ـ مردمی، را سرلوحه کار خود قرار داد و با رعایت الزامات و اقتضائات آن در سیاست‌گذاری و اجرا توانست امنیت خود را به فراتر از مرزهایش توسعه دهد و در گوشه ‌و‌کنار جهان به عنوان الگو و الهام‌بخش مطرح شود.
سیاست دینی یا دین سیاسی؟
رابطه دین و سیاست رابطه ای حساس است که اگر بد تفسیر شود هم دین را فاسد می کند و هم سیاست را! اگر دین دستمایه سیاستمداران قرار گیرد و سیاستمداران دین را ابزاری برای حکومت کردن قرار دهند هم دین قربانی می شود و هم بدترین سیاست ها به اسم دین در جامعه جاری و ساری می شود. خطای بزرگ در تفسیر به رأی دین اینجاست...
تعاملات اخلاق و سياست در مکتب امام خميني(ره)
اخلاق و سياست در طول عمر بشريت در تعامل با يکديگر بوده و گاه آنچنان در هم آميخته‌اندکه تشخيص مرزهاي آن دشوار شده و گاه آنچنان از يکديگر فاصله گرفته‌اند که به دو مفهوم متباين تبديل گشته‌اند. حضرت امام خميني(ره) مرجع عاليقدر و متفکر بزرگ شيعي است که در عصر حاکميت سکولاريسم و جدايي مرزهاي سياست و اخلاق، نظريه سياسي خود مبتني بر پيوند و تعامل سياست و اخلاق را ارائه کرد.
انحراف انگاره ها و تأثیر آن بر عملکرد مسئولین
وقتی انگاره های مسئولین با اصول اسلامی زاویه پیدا کند تضمینی نیست که اقداماتی مغایر با اصول اسلامی اتفاق نیفتاده باشد که جامعه از آنها بی اطلاع است و یا در آینده چنین مسائلی در خفا اتفاق نیفتد.
مسؤلین نظام باید نفوذ ناپذیر باشند
نماینده ولی فقیه در سپاه:
هرگونه تعامل و دوستی به قیمت عدول از اصول ممنوع می باشد. نفوذ می‌گوید دوستی با دشمن ما را ملزم به دست برداشتن از اصول می کند. بر اساس آیات قرآن رهبران الهی باید نفوذ ناپذیر باشند، علاوه بر این ها، مسولین نظام ما، رئیس جمهور، رئیس مجلس، نمایندگان مجلس و رئیس قوه قضائیه نیز باید نفوذ ناپذیر باشند.
تغییرات جمعیتی و آینده ایران انقلابی
مجله تایم بعد از انعقاد برجام در مطلبی با طرح این سؤال كه «آيا نهايتاً ايران آماده تغيير است؟»، بزعم خود پیش‌بینی کرد که ایران ظرف یک دهه‌ آینده دچار تغییرات اساسی خواهد شد. تایم در این باره مدعی شده بود: «با اینکه این تغییرات قبل از توافق شروع شده بود ولی اکنون با سرعت زیادی در حال انجام است. ایران در ده سال آینده بسیار متفاوت خواهد بود. ...»
آیا جمهوری اسلامی یک نظام دموکراتیک است؟
دموکراسی فقط آن چیزی نیست که در مغرب زمین رایج است و همچنین،‌ دموکراسی دارای معیارهای جهان‌شمول نیست و هر نظامی متناسب با ارزش‌ها، ایده‌ها و شرایط و مختصات خود و مردمانش، می‌تواند دموکراتیک باشد. الگوی حکومتی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر تلفیق هنرمندانه و دقیق آموزه‌های الهی و وحیانی اسلام و اراده و خواست مردم است.
علما شیعه و سنی جلسات هم اندیشی و اخوّت داشته باشند
مولوی دوست محمد دورواخ در گفتگو با بصیرت
وحدت و ید واحده در اسلام، ریشه قرآنی و دینی قوی دارد؛ آیات و روایات متعددی در این زمینه وجود دارد و این موضوع مساله ای قرآنی و الهی است، اما وحدتی که این همه خداوند در قرآن به آن توصیه کرده متاسفانه در میان مسلمانان کمرنگ و حتی به فراموشی سپرده شده بود و به برکت انقلاب اسلامی و توسط امام راحل عظیم الشان احیا و زنده گردید.
مشاور رئیس دانشگاه آزاد در امور اهل سنت گفت: دوری اهل تسنن از ائمه اطهار (ع) دروغی محض برای ایجاد اختلاف میان مذاهب اسلامی است.
چرا بسیج به شجره طیبه تمثیل شده است؟
بسیج به معنای مجموعه ای از انسانهاست که قلوبشان به نور «اصل ثابت» دین خدا و مسیر توحید و حق پرستی روشن شده است و ثمره اعمالشان که فرعی بر آن اصل است آسمان ها را در نوردیده و فلک را سقف شکافته است
گفتمان انقلاب اسلامی و خطر تحریف
گفتمان انقلاب اسلامی و به تبع آن جمهوری اسلامی ایران را هیچ گریزی از وجود دائمی تهدیدِ تحریف و دگردیسی نیست و لذا تنها راه جلوگیری از زوال گفتمان و اضمحلال ساخت درونی انقلاب اسلامی همانا تقویت استحکام مفصل‌بندی گفتمانی انقلاب به صورت مستمر و حراست مداوم از آن در برابر تهدیدات شالوده‌شکن است.
قبلی۳بعدی