سیاسی >>  اندیشه سیاسی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۰۳۶۴۴
حجت الاسلام دکتر حاج صادقی:

عدم اشراف اطلاعاتی و توجه نکردن به واقعیت ها، مهمترین عامل لغزش برخی بزرگان است.

حجت الاسلام حاج صادقی: هم امت برای اینکه بتواند درست قضاوت و انتخاب کند و هم تصمیم گیران برای اینکه درست اتخاذ تصمیم کنند بایستی اطلاعات درستی داشته باشند. امروز یکی از مهمترین عوامل لغزش خیلی از بزرگان ما در تصمیم گیری ها عدم اشراف اطلاعاتی و توجه نکردن به واقعیت هاست.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی
خبرنگار چشم بینای حاکمیت و ملت است.به گزارش گروه سیاسی بصیرت، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حاجی صادقی، درنشستی که به مناسبت روز خبرنگار و در محل ساختمان صبا و با حضور جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد گفت: خبرنگار در دیدگاه قرآنی چشم بینای حاکمیت و ملت است. در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد شهدای خبرنگار از خبرنگاران برتر پایگاه اطلاع رسانی بصیرت و هفته نامه صبح صادق تجلیل به عمل آمد.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر حاجی صادقی جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه تصریح کرد: امت برای اینکه بتواند درست قضاوت و انتخاب کند و هم تصمیم گیران برای این که تصمیم درست اتخاذ کنند بایستی اطلاعات درستی داشته باشند. در فرهنگ قرآنی شهید فقط زنده نیست. محیی و احیاء کننده است. چون به قرب خدا رسیده، رنگ خدایی گرفته؛ یکی از رنگ های الهی حیات بخشی به دیگران است. در تمام گرامیداشت های شهدا شرکت کردم انگیزه اصلی ام حیات بخشی به شهداست. امروز هم چنین انگیزه ای دارم؛ ما اولین نکته مان این است که به درگاه الهی التماس کنیم ما را از حیات شهید متنعم کند. چون شهادت حیاتی که دارد طیبه است. 
وی افزود: خداوند هیچ عبادتی را تضمین قرب الی الله نکرده مگر دو عبادت، یکی عبادت اهل بیت را که صاحب نفس مطمئنه هستند و به مقصد رسیده اند و دوم شهادت است. این عبارت خیلی معنا دارد؛ شهید به مقصد می رسد و لذا شهادت از دست رفتن نیست. به هیچ عنوان تسلیت ندارد. چون اگر فلسفه آفرینش و نهایت این است که انسان به خدا برسد، می بینیم که شهید به مقصد رسیده است. 
حجت الاسلام حاجی صادقی، افزود: خبرنگار در دیدگاه قرآنی چشم بینای حاکمیت و ملت است. هم امت برای اینکه بتواند درست قضاوت و انتخاب کند و هم تصمیم گران برای اینکه درست اتخاذ تصمیم کنند بایستی اطلاعات درستی داشته باشند. امروز یکی از مهمترین عوامل لغزش خیلی از بزرگان ما در تصمیم گیری ها عدم اشراف اطلاعاتی و توجه نکردن به واقعیت هاست. خیلی ها فکر می کنند تکلیف گرایی در مقابل واقع بینی قرار دارد. در حالیکه فرمول تکلیف گرایی در ادبیات قرآنی این است که تکلیف گرایی متکلف، تکلیف شناسی است. بدون تکلیف شناسی، تکلیف گرایی معنا ندارد و تکلیف شناسی متوقف بر واقعیت شناسی است.
وی خاطرنشان کرد: تصمیم گیرها به شما خبرنگاران و اصحاب رسانه نیازمند هستند چرا که شما اطلاعات درست می دهید. خبرنگار مثل آن آزمایشگاهی است که برای آن پزشکی که می خواهد نسخه بدهد معاینه می کند و گزارش می دهد. خبرنگاران را مثل آن بچه های اطلاعات عملیاتی که برای شناسایی می رفتند تعبیر می کنیم که هر موقع این اطلاعات و اخبار غلط بود مهمترین آسیب ها را دیدیم.
جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه ادامه داد: چه کار کنیم معاینه مان معاینه درستی باشد؟ آیه ای از قرآن را آیه خبرنگاری و خبرگزاری می دانم. در سوره حجرات آیه ای داریم که می فرماید اگر یک انسانی شرایط خبرنگاری را ندارد و از عدالت برخوردار نیست خبری را آورد تصمیم نگیرید. شرط واگذاری مسئولیت خبرنگاری و خبرگزاری عدالت است. عدالت در خبرنگاری یعنی چه؟ همه اصحاب رسانه بهتر می دانند. تحت تأثیر حب و بغض قرار نگرفتن، گرفتار قضاوت و جناح گرایی نشدن! صادقانه بنویسد و رفتار کند. شجاعت، صراحت و شفافیت را باید سرلوحه کار خودشان قرار دهند.
وی اضافه کرد: خیلی ها را سراغ داشتیم که بصیرت داشتند اما شجاعت، صراحت و شفافیت نداشتند. همچون که امام صادق(ع) فرمودند نجات در حق گرایی است. منفعل نشدن نکته بعدی است که خبرنگاران باید داشته باشند. سومین نکته بدون پیش داوری عمل کردن است. تحت تأثیر عوامل بیگانه قرار نگرفتن است. نه تحت تأثیر عوامل درونی، گرایش ها و حب و بغض ها و نه تحت تأثیر عوامل بیرونی! ما امروز گرفتار بعضی از خبرهایی هستیم که در صحت و کذب آن اطمنان نداریم و گرفتار داستان قدیمی چوپان دروغگو شده ایم. آنقدر خبر ناصحیح می بینیم که به اخبار صحیح هم نمی توانیم اعتنا کنیم. شاید بتوان ادعا کرد که این موضوع یک نقشه جهانی است تا اعتماد مردم به خبر قطع شود. آنقدر واقعیت سازی هایی انجام می شود که برخی اوقات حتی کسی که خبر را نقل کرده است نیز خیانت نمی کند ولی آثار سوء خیانت بر آن مترتب است بدین ترتیب که یک واقعیتی ساختگی را مقابل چشم او قرار می دهند. مواظب باشید واقعیت بینی ها با واقعیت سازی ها  جابه جا نشود.
حجت الاسلام حاجی صادقی افزود: اطلاعات غلط به پیامبر دادند ممکن بود پیامبر را به یک تصمیم غلطی وادار کند که برای مسلمانان تبعات سنگین و ناگواری را به دنبال داشت. اما ذکاوت و کیاست پیامبر جلوی این توطئه های سهمگین را گرفت. و آیه ای نازل شد که به خبر خبرنگار فاسق اعتنا نکنید. یعنی جایگاه مقدس خبرنگاری و اطلاع رسانی را به غیر عادل ندهید.
خبرنگار چشم بینای حاکمیت و ملت است.

در این مراسم سردار سنایی راد معاون سیاسی سپاه نیز به تشریح نقش کم نظیر خبرنگاران در سوریه و جبهه مقاومت پرداخت. وی ابراز داشت: در سوریه علائمی دیده می شود شکست داعش و جریان تکفیری قطعی است که نه توان تهاجم دیروز و نه توان تثبیت دارد. اگر جلوی جریان تکفیری گرفته نمی شد لکه سیاه و ننگی بر جرگه اسلام بود. نقش خبرنگاران مدافع حرم این بود که واقعیت ها را منعکس می کردند. این ها در افغانستان و سوریه این جریان را به پا کردند و اصحاب رسانه ما نگذاشتند این جریان جلوی اشاعه اسلام ناب را در جهان اسلام بگیرد. قبل از اینکه جنگ در میدان نبرد سخت تعیین کننده باشد، انعکاس مسائل از طریق رسانه و خبرسازی بود که به ابعاد این جریان خدشه وارد کرد و حقیقت صحنه را آشکار کرد. 

خبرنگار چشم بینای حاکمیت و ملت است.

وی افزود: این روزها علائمی از شکست جریان تکفیری دیده می شود که این شکست از حلب شروع شد و انشاالله روزهای پایانی عمر خودشان را می گذرانند. اکنون این جریان با فروپاشی در عرصه رسانه نیز مواجه است؛ به گونه‌ای که العربیه بی اعتبارترین رسانه در جهان و الجزیره به حمایت از تروریسم محکوم شده است. جریان تکفیری امروز نه توان تهاجم دیروز را دارد و نه توان تثبیت داشته هایش را؛ و این پیروزی به دست نیامده است مگر با مجاهدت همه نیروهای انقلابی حاضر در صحنه و به خصوص خبرنگاران جان بر کف.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات