تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۹:۳۹  ، 
شناسه خبر : ۱۰۰۳۳۳
موسوى تبریزى در گفت‌وگو با «جوان»:
حبیب ترکاشوند مقدمه: در گفت وگوى صریحى با حجت الاسلام موسوى تبریزى، دبیر کل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم و دبیر کل خانه احزاب که از حامیان میرحسین موسوى در انتخابات دهم بود، به بحث درباره اقدامات میرحسین و حامیانش در برگزارى تجمعات غیرقانونى برخلاف فرمایشات روشنگرانه رهبر انقلاب در خطبه هاى نمازجمعه پرداخته ایم که در ذیل مى آید، قضاوت را به شما مى سپاریم:

* آقاى موسوى تبریزى آیا افراد و گروه ها مى توانند مطالبات خود را از طریق غیرقانونى پیگیرى کنند؟
** من اولاً باید بدانم منظور شما از خلاف قانون چیست، بعداً پاسخ مى گویم.
* آقاى موسوى ادعایى دارند که آن را با برگزارى راهپیمایى و تجمع هواداران پیگیرى مى کنند که منجر به اغتشاش مى شود آیا این موضوع را تایید مى کنید؟
** هیچ کس اغتشاش را تایید نمى کند آن وقت من تایید کنم؟ کدام اغتشاش؟ مردم مى آیند حق خود را درخواست مى کنند آیا این اغتشاش است؟ راهپیمایى ساده اى که حتى شعار هم نمى دهند، اغتشاش است یا آنها که مردم را مى زنند، اغتشاش است؟
* الان به هر حال رهبرى، روز جمعه خواستار متوقف شدن تجمعات شدند؟
** من کارى به آنها ندارم. از من فقط قانون را بپرسید، رهبر هر چه گفته خودش مى داند، من قانون را مى گویم.
* پس شما بیانیه اخیر آقاى موسوى را تایید مى کنید؟
** بله تایید مى کنم، براى اینکه مردم باید حقشان را بگیرند. این انقلاب هم از همین حرف ها درآمده، شاه هم به اینها مى گفت اغتشاشگر. من جریان ۲۹ بهمن تبریز را مى دانم، جریان ۱۹ دى قم را نیز من ایجاد کردم! وقتى در تبریز مردم بیرون آمدند، شاه، آموزگار و مجلس او گفتند که اینها از آن طرف مرز آمده اند اینها اغتشاشگرند.
* شما خود یک مبارز انقلاب هستید، رژیم طاغوت را نمى توان با نظام اسلامى مقایسه کرد؟
** قطعاً مى شود، رژیم طاغوت مگر آدم نبود؟ رژیم شاه به خاطر اینکه همین حرف ها را مى زد طاغوتى بود، اگر این حرف ها را نمى زد و حق مردم را مى داد که طاغوت نبود. فرقى نمى کند هر کس حق مردم را بخورد، طاغوت است.
* خب چرا از راه قانونى مطالبه خود را پیگیرى نمى کنند؟
** قانون همین است (!)، مردم مى آیند تظاهرات مى کنند و حق خود را مى گیرند. شوراى نگهبان بى طرف نیست، باید یک افراد بى طرفى را بگذارند تا موضوع را بررسى کنند.
* بر فرض ادعاى شما که مى گویید شوراى نگهبان بى طرف نیست درست باشد. اما این شورا علام کرده که حاضر به بازشمارى آرا در حضور نمایندگان نامزدهاست؟
** همین مقدارى که من صحبت کردم اینها را در روزنامه جوان مى نویسید یا فقط با من بحث مى کنید؟
* بله مى نویسم.
** من مى گویم وقتى شوراى نگهبان از چند ماه پیش بى طرفى خود را نقض کرده، آیا مى تواند حکم باشد، امکان ندارد. آن وقت چه کسى حکم مى شود، نماینده نامزدها یا شوراى نگهبان. همین حرف ها را با حضور افراد بى طرف بررسى کنید و یکى از آنها هم شوراى نگهبان باشد. وقتى شوراى نگهبان برخلاف نص صریح قانون اعلام مى کند که بازرسى کل کشور نمى تواند در رابطه با انتخابات نظارت کند، چه انتظارى است؟
* آقاى موسوى تبریزى در کدام قانون آمده است که بازرسى کل کشور مى تواند ناظر انتخابات باشد؟
** هم در قانون اساسى و هم درقانون بازرسى کل کشور که ما خودمان آن را تصویب کردیم. بازرسى کل کشور مى تواند در تمام امور حتى در نهادها و وزارتخانه ها بازرسى کند که یکى از آن وزارتخانه ها، وزارت کشور است. وزارت کشور کارش اجراى انتخابات است. بازرس مى خواهد بر اجراى انتخابات نظارت کند که چطور انجام مى شود و همیشه هم بوده است.
اما شوراى نگهبان برخلاف حق و قانون مى گوید بازرسى کل کشور نمى تواند نظارت کند و وزارت کشور هم مى گوید که ما اطلاعات به بازرسى نمى دهیم. مگر سفارت انگلیس است که اطلاعات نمى دهند.
* سازمان بازرسى در تخلفات ادارى وزارتخانه مى تواند دخالت کند اما ما در قانون انتخابات جایگاهى براى نظارت بازرسى کل کشور نداریم؟
** انتخابات و اجرا کردن، کار وزارت کشور است. بازرسى مى خواهد ببیند، تخلف دارد یا خیر؟ من حاضرم با تمام اعضاى شوراى نگهبان مناظره علمى و حقوقى کنم و به آنها بگویم که سازمان بازرسى مى تواند نظارت کند.
* حاج آقا ما قانون داریم، در قانون انتخابات چیزى به نام بازرسى کل کشور وجود ندارد.
** قانون همین است (!) قانون انتخابات مى گوید، نظارت بر انتخابات بر عهده شوراى نگهبان است. آنها هم مى گویند بازرسى در همه جا مى تواند، نظارت کند.
* پس جنابعالى اقدامات و بیانیه آقاى میرحسین را تایید مى کنید؟
** بله تایید مى کنم براى اینکه از حق دفاع مى کند. از حقوق مردم دفاع مى کند. اقدامات آقاى موسوى تا حالا حقوقى و قانونى بوده وقتى مى گوید به شوراى نگهبان اطمینان ندارم خیلى از مردم این عقیده را دارند.
* اما شوراى نگهبان براى بازشمارى آرا با حضور نمایندگان کاندیداها اعلام آمادگى کرده است؟
** بله گفته اند از هر ده صندوق یک صندوق را بازشمارى مى کنیم. اکنون در حوزه شهررى ۲۰۱ درصد راى دارد. محسن رضایى نیز در شبکه دو اعلام کرد در ۱۷۰ حوزه، حدود ۱۳۰ تا ۱۴۰ درصد راى داشته ایم.
* به هر حال ما شهرهاى مهمانپذیر نیز داریم.
** از این خلاف ها ما هم شنیده ایم؛ مهمانپذیر نداریم (!) چطور تا حالا در طول تاریخ انقلاب اینها مهمانپذیر نبودند (!) حالا شدند؟