تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۸۸ - ۰۸:۰۷  ، 
شناسه خبر : ۱۰۰۹۵۶
بوش در دیدار با بلر:

رییس جمهوری آمریکا گفت‌وگوی زودهنگام با ایران و سوریه در مورد پایان دادن به ناآرامی های عراق را رد کرده است. بوش این مطلب را پس از دیدار با تونی بلر، نخست وزیر انگلیس در واشنگتن بیان کرد.
به گزارش بی بی سی سران دو کشور در این ملاقات، درباره گزارش گروه بررسی وضعیت عراق که روز چهارشنبه منتشر شد، صحبت کردند و در این مورد به توافق رسیدند که در عراق باید روشی تازه اتخاذ کرد. ‌اما آنها گفتند ایران و سوریه باید در این مورد صراحت داشته باشند که از آنچه یک دولت منتخب و غیرفرقه ای در عراق می‌نامیدند حمایت می کنند.‌سران آمریکا و انگلیس همچنین با تکرار ادعاهای گذشته خود خواستار پایان حمایت از تروریسم ، از سوی تهران و دمشق شدند. ‌سران آمریکا و انگلیس همچنین اعلام کردند که تونی بلر قرار است به زودی از منطقه خاورمیانه دیدار کند و هدف از این دیدار، پیشبرد فرایند صلح میان اسرائیل و فلسطینی ها است. ‌در گزارش گروه بررسی وضعیت عراق به دولت آمریکا توصیه شده که هرچه زودتر سیاست خود را در عراق تغییر دهد و استراتژی نظامی تازه‌ای در این کشور اتخاذ کند. ‌پس از انتشار این گزارش، جرج بوش از آن استقبال کرد و گفت که پیشنهادهای این گزارش را جدی خواهد گرفت.بوش گفت که موارد مطرح شده، فرصتی را برای دموکرات ها و جمهوریخواهان فراهم کرده که طی آن با یافتن زمینه های مشترک، گامی به جلو بردارند. ‌
به تصویب تحریم‌ها نزدیک می‌شویم
قدرت‌های بزرگ در پاریس نتوانستند به توافق نهایی در مورد تحریم علیه ایران دست پیدا کنند اما آمریکایی‌ها ابراز امیدواری کرده‌اند در مدت زمان کوتاهی قطعنامه تحریم ایران آماده تصویب شود. خبرگزاری فرانسه به نقل از شون مک کورمک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گزارش داد: تصویب قطعنامه علیه ایران نباید کار دشواری باشد. کافی است شورای امنیت به آنچه گفته عمل کند و با استناد به بند 41 فصل هفت منشور سازمان ملل متحد تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال کند. وی به زمان دقیق تصویب قطعنامه اشاره نکرد اما یک مقام ارشد آمریکایی که به طور ناشناس سخن می‌گفت اعلام کرد: ما تلاش می‌کنیم در جهتی حرکت کنیم که در نهایت در شورای امنیت تمام 15 عضو به این قطعنامه را‡ی دهند. مک کورمک در یک نشست خبری کوتاه در واشنگتن گفت: هرگونه قطعنامه شورای امنیت پیامی روشن برای ایران خواهد بود و پیش‌بینی می‌کنیم که به زودی این مسأله اتفاق بیفتد. ‌
تحریم ایران قطعی است
وزیر خارجه فرانسه اعلام کرد: ایران به خاطر اجتناب از توقف برنامه هسته ای‌اش تحریم خواهد شد. اما سران عالی رتبه‌ هنوز درباره دامنه این تحریم‌ها به توافق نرسیده‌اند. ‌به گزارش ایسنا فیلیپ دوست بلازی، وزیر خارجه فرانسه به رادیو آر.تی.ال گفت: اینکه ایران تحریم خواهد شد، قطعی است، اما مساله اصلی دامنه این تحریم‌هاست. ‌در نشست سران کشورها در پاریس که پشت درهای بسته انجام شد، فرانسه و پنج کشور عالی رتبه دیگر نتوانستند در مورد قطعنامه سازمان ملل علیه ایران به توافق برسند، با این حال وزیر خارجه فرانسه گفت:‌ پیشرفت قابل توجهی صورت گرفت و ما در آستانه پایان دادن این موضوع هستیم. یک دیپلمات عالی رتبه اروپایی گفت: پنج عضو دایم شورای امنیت و آلمان درباره مساله اصلی ممنوعیت ویزا و مسدود کردن دارایی‌های ایرانیانی که در برنامه هسته ای مشارکت دارند، به توافق نرسیدند.
‌ آمریکا نمی‌تواند ایران را تحریم کند‌
هیأت ایرانی در سازمان ملل در اعتراض به درج خبری در روزنامه واشنگتن پست در مورد اقدامات یکجانبه آمریکا علیه ایران و با هدف دفاع از حقوق هسته‌ای ایران، جوابیه‌ای کوتاه را برای این روزنامه فرستاده است. محمدی مسوول مطبوعات هیأت ایرانی نوشته است: در مورد خبرآمریکا ممکن است بدون حمایت روسیه هم ایران را تحریم کند ذکر چند نکته ضروری است: آمریکا نباید اجازه داشته باشد اراده خود را بر سازمان ملل تحمیل کند. ‌آمریکا به جای واداشتن کشورهای دیگر به حمایت از تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران که برنامه تسلیحات هسته‌ای ندارد و به طور ساده به دنبال کسب حقوق قانونی خود که براساس معاهده منع تکثیر هسته‌ای برای تولید سوخت صلح‌آمیز هسته‌ای و تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صورت می‌گیرد، باید حقوق مسلم ایران را قبول کرده و تحریم‌های اعمالی علیه این کشور را متوقف کند. دنیا می‌داند وقتی آمریکا اجازه پیدا می‌کند شورای امنیت را بدون توجه به قوانین بین‌المللی اداره کند چه اتفاقی می‌افتد. ‌آمریکا بر چه پایه حقوقی به دنبال تحریم علیه ایران است در حالی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مکررا اعلام کرده است هیچ مدرکی دال بر وجود برنامه تسلیحات هسته‌ای در ایران وجود ندارد؟ چرا در زمانی که بسیاری از کشورها از انرژی هسته‌ای استفاده می‌کنند ایران باید از حقوق مسلم خود در این زمینه محروم شود. ‌چیزی که رسانه‌ها از آن غفلت کرده‌اند این است که چگونه آمریکا از مسأله هسته‌ای ایران به عنوان ابزاری برای توجیه سیاست‌های مداخله‌جویانه‌اش در منطقه استفاده می‌کند. البته این مسأله نیز به خاطر مخالفت‌های همیشگی ایران با این سیاست‌ها بوده است. ‌
ژاپن از تحریم ایران حمایت می‌کند
مقامات ژاپنی اعلام کردند که دولت ژاپن تصمیم گرفته تا از تحریم ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد حمایت کند. بنابر اظهارات مقام‌های ژاپنی این کشور باید موضع یکسان و قاطعی در برابر برنامه‌های هسته‌ای ایران همانند موضع خود در برابر کره شمالی بعد از انجام آزمایش اتمی داشته باشد. ‌به گزارش روزنامه ژاپنی مانیچی با وجودی که روابط خوبی با ایران دارد و توافقات فرهنگی و اقتصادی زیادی با تهران دارد تصمیم گرفته است تا از قطعنامه تحریم ایران که توسط کشورهای‌ اروپایی تهیه شده حمایت کند. ‌مقامات ژاپنی در ادامه اظهارات خود به این روزنامه گفتند:ژاپن در حالی تصمیم به حمایت از قطعنامه تحریم ایران و اتخاذ مواضع مشترک نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای ایران و کره شمالی گرفته که در همین حال تلاش‌های خود را برای جلب حمایت چین و روسیه از قطعنامه تحریم ایران آغاز کرده است. اعلام این خبر از سوی مقام‌های ژاپنی در شرایطی صورت می‌گیرد که ژاپن در ماه‌های اخیر به آمریکا قول داد از تلاش‌های بین‌المللی برای ممانعت از ادامه غنی‌سازی اورانیوم در ایران حمایت کند. این در حالی است که ژاپن روابط تجاری بسیار نزدیک با ایران دارد. شینزو آبه نخست وزیر ژاپن در دیدار اخیر خود با کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا گفت:ژاپن و ایران در زمینه نفت خام روابط نزدیکی دارند اما این مساله تلاش برای ممانعت از توسعه برنامه هسته‌ای آنها را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد. به گزارش خبرگزاری فرانسه آبه در این دیدار خواستار ادامه گفت‌وگو با طرف آمریکایی در خصوص مساله ایران شد. کاندولیزا رایس در سفر به توکیو از مقامات ژاپن خواست در مورد روابط مالی خود با ایران تجدید نظر کنند.
شرط مذاکره تعلیق است‌
کاخ سفید با رد پیشنهادات گروه مطالعات عراق مبنی بر گفت‌وگوی مستقیم میان واشنگتن و تهران درباره مسایل عراق انجام چنین مذاکراتی را منوط به تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای در ایران کرد. جیمز بیکر سرپرست گروه مطالعات عراق به کاخ سفید پیشنهاد کرده از مقاومت در برابر گفت‌وگوی مستقیم با ایران و سوریه دست بردارد. ‌به گزارش خبرگزاری رویترز تونی اسنو سخنگی کاخ سفید با اشاره به اینکه آمریکا تا زمان تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای در ایران با این کشور مذاکره نخواهد کرد گفت: کاملا مشخص نیست که آیا گزارش مذکور از گفت‌وگوی مستقیم ایران و آمریکا حمایت خواهد کرد یا خیر، ولی در به روی مذاکرات چند جانبه باز می‌ماند. ‌اظهارات اسنو مبنی بر مشروط بودن مذاکرات آمریکا با ایران در شرایطی صورت می گیرد که گروه مطالعات عراق درگزارش خود به این موضوع اشاره کرده اوضاع عراق بسیار وخیم است ولی در صورت مذاکره با کشورهای همسایه می‌توان اوضاع را بهتر کرد. ‌در این گزارش آمده است: کشورهای همسایه می‌توانند دخالت کنند، موضع جهانی آمریکا تضعیف می‌شود و جبهه‌گیری در برابر آمریکا بیشتر می‌شود. ‌