تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۸۸ - ۱۲:۳۱  ، 
شناسه خبر : ۱۰۱۶۵۷
رسانه‌هاى روسیه:

به گزارش رسانه هاى روسیه در حالیکه مسکو رسما اعلام کرده که از قطعنامه بر ضد ایران حمایت نخواهد کرد، تهران با برگزارى مانور«پیامبر اعظم- 2»، به آمریکا که به این زودیها در همسو کردن سایر اعضاى شوراى امنیت موفق نخواهد بود، هشدار داد که نشان دادن توان نظامى در برابر اعتماد به نفس ملت ایران، کارى از پیش نخواهد برد. به گزارش روزنامه «تزاویسیمایا گازیه تا»، در حالیکه پیش نویس قطعنامه شوراى امنیت سازمان ملل متحد در خصوص برنامه هسته اى ایران در حال تهیه است، در آسمان جمهورى اسلامى ایران موشکهاى بالستیک پدیدار شدند. آزمایش موفقیت آمیز پرتاب موشکهاى «شهاب-3» ، طى برگزارى مانور«پیامبر اعظم-2 » صورت گرفت. به نوشته این روزنامه، تصمیم تهران براى نشان دادن توان نظامى خود در این برهه، به دو مسئله مربوط مى شود: از یک سو، اعتماد به نفس ایران باعث شکاف در بین اعضاى شوراى امنیت مى شود. مسکو رسما و از زبان وزیر امور خارجه خود اعلام نمود که به قطعنامه تهیه شده از سوى کشورهاى اروپایى که تحریمهاى شدیدى را بر ضد ایران در نظر گرفته، راى مثبت نخواهد داد.
از سوى دیگر، این مانور هشدارى براى ایالات متحده آمریکا است که با ناکام ماندن در همسو کردن سایر اعضاى شوراى امنیت با خود، سعى دارد از طرق دیگر بر تهران فشار وارد سازد. به اعتقاد رسانه هاى روسیه واشنگتن که متوجه شده است به این زودیها از طریق شوراى امنیت قادر نخواهد بود ایران را که همچنان به غنى سازى اورانیوم مى پردازد، تنبیه کند، تصمیم گرفته تا توان نظامى خویش را در نزدیکى مرزهاى جنوبى ایران به نمایش بگذارد. این هفته به ابتکار عمل آمریکا و در چارچوب امنیت در مبارزه با گسترش سلاحهاى کشتار جمعی، مانور نظامى گسترده اى را با حضور کشورهاى منطقه خلیج فارس براه انداخت. ضمن اینکه تهران، دمشق و جنبش حزب الله را به برنامه ریزى براى کودتا در لبنان متهم ساخت. در همین حال کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا در باره مانور «پیامبر اعظم- 2 »گفت: آزمایش موشکى ایران تلاش براى نشان دادن قدرت ایران به جهان بود. از سوى دیگر خبرگزارى رویترز گزارش داد موشکهاى شهاب 3 با برد سه هزار کیلومتر مى توانند اسرائیل را هدف قرار دهند.