حنیف غفاری
هشدار فرانسه به غرب در خصوص برخورد نامناسب با ایران و تاکید مقامات روسی و ایتالیایی بر ادامه مذاکره با تهران به عنوان تنها راه حل برخورد با پرونده هسته ای ایران باعث ایجاد جوی سرد و منفعل علیه کاخ سفید در جهان شده است. مقامات آمریکایی که طی ماههای اخیر انرژی سیاسی خود را صرف انزوای ایران در جهان و ایجاد اجماعی هرچند نسبی در شورای امنیت سازمان ملل متحد نموده بودند هم اکنون با مجموعه ای از دشمنان و دوستان خود روبه رو هستند که در راستای تعامل دیپلماتیک با ایران متفق القول هستند.
صرف هزینه های سیاسی و اتلاف انرژی برلین، پاریس، مسکو و پکن توسط کاخ سفید باعث شده است تا حتی نزدیک ترین متحدان اروپایی جرج بوش در فضایی مغایر با چارچوب ترسیم شده توسط آمریکا حرکت نمایند. این در حالیست که واشنگتن جهت ایجاد چارچوب و قالب فوق الذکر هزینه های هنگفتی را صرف نموده است.
هم اکنون “خاویرسولانا” از ارائه پاسخ غرب به ایران تا پایان ماه اوت (فردا) خبر داده است نکته بسیار مهم اینکه دستیابی ایران به فن آوری تولید آب سنگین و جهش تهران به سوی پیشرفتی همه جانبه و کامل عملا مخالفان هسته ای تهران را نسبت به پیروی از ادامه راهکارهای پیشنهادی جمهوری خواهان واشنگتن ناامید ساخته است. در حال حاضر تعامل با ایران قدرتمند دارای فن آوری هسته ای در حال تبدیل شدن به اشتراک نظر کشورهای اروپایی، چین و روسیه است و کاخ سفید در این میان سعی دارد از ایجاد این اشتراک ممانعت نماید.
واشنگتن پس از پذیرش شکست در مقابل حزب الله لبنان و افزایش نقش آفرینی اسلام گرایان در خاورمیانه بسیار ضعیف و ضربه پذیر شده است و قدرت ایجاد یک قالب نظری و عملی حتی از نوع موقت و شکننده را نیز در نظام بین الملل ندارد. هم اکنون کششی آشکار در میان مخالفان هسته ای ایران مبنی بر تعامل با تهران وگذار از قالب سست ترسیم شده توسط کاخ سفید به چشم می خورد. فضایی جدید که معلول ایستادگی و مقاومت ایران بر سر حقوق حقه خود میباشد...