تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۸۸ - ۰۷:۵۰  ، 
شناسه خبر : ۱۲۵۵۰۰

بوش دیگر رویای حمله به تاسیسات هسته ای ایران را در سر نمی پروراند. نظرها در کاخ سفید برگشته و درباره این امر توافق شده که استفاده از سلاح هسته ای علیه تاسیسات اتمی ایران غیر قابل قبول است. بازهم اخبار مربوط به حمله ایران، باز هم سیمور هرش و باز هم مجله آمریکایی نیویورکر، بین این 3 واژه پیوندی دو ساله برقرار شده است. از آن هنگام که هرش- برنده جایزه پولیتزر به عنوان بهترین خبرنگار- خبر تردد کماندوهای آمریکایی در ایران را منتشر کرد نامش به عنوان افشا کننده طرح های سری پنتاگون مطرح شد. بعد هم از وقایع زندان ابوغریب و بد رفتاری نظامیان آمریکایی با زندانیان عراقی نوشت و جنجال دیگری بر پا شد. ولی حالا در آخرین شماره نیویورکر آب سردی بر آتش احتمال تجاوز نظامی به تاسیسات اتمی ایران می ریزد و می نویسد: اصرار ژنرال ارشد ارتش آمریکا باعث شد نظر بوش و معاونش دیک چنی در استفاده از سلاح اتمی علیه تاسیسات هسته ای ایران عوض شود. یک مقام ارشد پیشین اطلاعاتی آمریکا به هرش گفته است: بوش و چنی درباره استفاده از طرح هسته ای بسیار جدی بودند اما ژنرال یگان های تفنگدار«پیترپیس» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به مخالفت با آنها برخاست. پنتاگون(وزارت دفاع) علیه کاخ سفید ایستاد و گفت: نه! هرش از این امر به عنوان پیروزی عمده برای ارتش آمریکا یاد و تصریح کرد: این پیروزی احساس بدی میان پنتاگون و سلسله مراتب غیر نظامی در واشنگتن بر جای گذاشته است.
فرماندهان ارتش پنتاگون به طور فزاینده ای با طرح های رئیس جمهور آمریکا به چالش برخاسته اند و گفته اند این حمله نمی تواند به نابودی برنامه هسته ای ایران منجر شود و تنها می تواند پیامدهای اقتصادی، سیاسی و نظامی برای آمریکا به همراه داشته باشد. یکی از مشاوران پنتاگون به هرش گفته است هم پیمانان آمریکا از این بیم دارند که حمله به ایران، واشنگتن را به مخاطره خواهد انداخت. امیر قطر در سفر به تهران دریافت که در صورت حمله آمریکا به ایران، مرکز فرماندهی منطقه ای آمریکا در قطر هدف حمله قرار خواهد گرفت. برخی کارشناسان هم معتقدند تاسیسات هسته ای ایران آنچنان پیچیده و غیر قابل پیش بینی هستند که حتی نمی توان ارزیابی دقیقی از آسیب رسانی به آنها و برآورد میزان خسارتشان به دست آورد. آنچه در گزارش هرش در نیویورکر جلب توجه می نماید مخالفت نظامیان پنتاگون با «بازهای» سیاستمدار در کاخ سفید است. حتی ارتش هم از باز شدن جبهه ای دیگر علیه آمریکا در هراس است.