اولین همایش سراسری فرمانداران دولت نهم به میزبانی وزیر کشور به کار خود پایان داد. مصطفی پور محمدی در حالی فرمانداران سراسر کشور را به تهران فراخواند که 265 نفر از 340 نفر فرماندار کل کشور در زمان وی منصوب شدهاند، فرماندارانی جدید که اکثر آنها به گفته پورمحمدی از خارج از وزارت کشور به خانواده این وزارتخانه پیوستهاند.
پورمحمدی 47 ساله دیروز از حوزه فعالیت ها و مشغولیتهای وزارتخانه بلند مرتبه خیابان فاطمی گفت، از برنامه هایی که طی 11 ماه به مرحله اجرا درآمده و یا در حال تدویناند. وزارتخانه ای که هم مشغول تدوین لایحه نظام جامع انتخابات است، هم طرح هایی در حوزه امنیت دارد، هم سرگرم بازنگری آیین نامه تشکل های غیر دولتی است و هم لایحه تقسیمات کشوری را در دستور کار دارد. با این حال آنچه در اظهارات روز گذشته پورمحمدی قابل تامل بود جابه جایی وسیعی است که در وزارتخانه متبوعش رخ داده. جا به جایی 3 هزار پست مدیریتی به همراه تغییر 265 فرماندار همه حاکی از دگرگونی های عمیق در این نهاد است. با این حال هوای فرماندارانش را داشت، مخصوصا اینکه از رئیس مجلس خواسته عنایت ویژهای به بودجه تقدیمی در بخش هزینه های ضروری برای فرمانداران داشته باشد. علاوه بر آن معتقد است: «بار فرمانداران زیاد شده چراکه تحرک جدید دولت در سفر به استان های مختلف و سرکشی به نیمی از شهرهای کشور (بیش از 160 شهر) مطالبات مردمی را افزایش داده و بار همه فعالان اجرایی به ویژه فرمانداران را زیاد کرده، علی رغم جدید بودن حضور همکاران ما در مسئولیت فرمانداری تلاش زیادی شده که مسئولیت های اجرایی به خوبی انجام شود و سطح مطالبات افزوده شده مردم بدون پاسخ نماند.»