تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۸۸ - ۱۱:۴۵  ، 
شناسه خبر : ۱۳۲۳۲۶
خبرگزاری فارس: کاندولیزا رایس در دستورالعملی برای روسیه، به مسکو توصیه کرده اصلاحات دموکراتیک را در عرصه‌های مختلف روسیه به اجرا بگذارد و دیگر از ابزار انرژی درسیاست خارجی اش استفاده نکند.

البته وی در عین حال وجود جنگ سرد در روابط مسکو- واشنگتن را منکر شد.

به گزارش سایت تحلیلی «اوترا»، وزیر امور خارجه آمریکا بخاطر اظهارات بی پرده و صریح خود در خصوص روسیه معروف است. به عقیده بسیاری اظهارات کاندولیزا رایس در واقع به بهترین وجه نشان دهنده مواضع واقعی واشنگتن نسبت به مسکو است.

همین چند وقت پیش بود که خانم رایس اعتراف کرد روسیه گام بزرگی به سمت جلو برداشته است، ولی اکنون وی بار دیگر از اینکه روسیه چگونه می تواند بهتر زندگی کند، صحبت می کند.

در دستور العملی که رایس برای روسیه تهیه کرده، همان توصیه های سابق به چشم میخورد: اولا وی از کرملین خواسته تا اصلاحات دموکراتیکی را بویژه در رابطه با موسسات غیر دولتی، سیستم قضایی و قانونگذاری، در عرصه آزادیهای جامه مدنی، رسانه های گروهی مستقل و بخشهای دولتی حیاتی به اجرا بگذارد. در ثانی رایس مسکو را از استفاده ابرازی از انرژی در سیاست خارجی منع کرده است.

البته خانم رایس در عین حال وجود «جنگ سرد» در روابط روسیه و آمریکا را انکار کرده و معتقد است که روسیه امروزی با اتحاد جماهیر شوروی بسیار متفاوت است و روابط مسکو- واشنگتن ترکیبی از مشارکت، رقابت، دوستی و اصطکاک منافع است.

به نوشته این سایت، این سخنان کاندولیزا رایس در جلسه افتتاح کنفرانس مربوط به تاریخ روابط آمریکا اتحاد جماهیر شوروی در دهه 60 و 70 در وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا ایراد شد. البته لازم به ذکر است که ادعاهای مطرح شده از سوی رایس نسبت به روسیه، مسئله جدیدی را بیان نکرده بود و اینها اصلی ترین مسائلی هستند که همواره واشنگتن در ادعاهای خود نسبت به مسکو عنوان میکند.

مطرح شدن مسئله «شانتاژ گاز» از سوی روسیه همواره هر زمان که شرکت گازپروم روسیه در حال انجام مذاکرات با جمهوریهای شوروی سابق درخصوص ادامه فعالیت آتی و تعیین شرایط همکاریها می باشد، از آنسوی اقیانوس شنیده می شود. تخطی از ایده‌آلهای دموکراسی هم از دیدگاه کاخ سفید مدتهاست اصلیترین گناه رهبران کنونی روسیه به شمار می رود.