آفتاب- سعید رجایی خراسانی نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در خلال سالهای جنگ تحمیلی شرایط جبهههای جنگ در مقطع پیش از پذیرش قطعنامه را به صورتی میداند که حتی مسئولین ایرانی که برای سرکشی به مناطق جنگی میرفتند هم روحیه خود را میباختند بنابراین صلاح در این بود که ایران قطعنامه 598 را بپذیرد. وی که درباره انتشار نامه امام خمینی در خصوص دلایل پذیرش قطعنامه 598 افزود: آقای هاشمی درست میگویند که شرایط داخلی وبینالمللی به هیچ عنوان به سود ایران برای ادامه جنگ نبود.
این کارشناس مسائل بینالمللی گفت: در مقطع زمانی پذیرش قطعنامه بسیاری از کشورهای جهان و حتی خاورمیانه فکر میکردند که در صورت ادامه جنگ و پیروزی ایران منافع بسیاری از کشورها به خطر خواهد افتاد لذا همهگونه حمایتی از رژیم عراق در جنگ میشد. رجایی خراسانی درباره انتقادات مطرح شده از هاشمی در پی انتشار نامه امام نیز اظهار داشت: این نامه محرمانه نبود بلکه تنها مسائلی فراموش شده و تاریخی در آن مطرح است که با صلاحدید آقای هاشمی منتشر شدهاند. رجایی خراسانی در تحلیل دلایل انتشار نامه از سوی هاشمی رفسنجانی نیز گفت: لابد شرایط سیاسی کشور به آنحد از خمودگی رسیده بود که آقای هاشمی برای جان دادن به آن تصمیم به انتشار این نامه گرفتند.