تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۸:۱۲  ، 
شناسه خبر : ۱۴۳۵۴۷

فمینیسم نقش نظارتی خانواده را متزلزل کرد
‌ حجت‌الاسلام محمدرضا زیبایی‌نژاد در دومین همایش زنان با محوریت واکاوی فمینیسم، ‌به نقش خانواده در جامعه اشاره کرد و افزود: نقش خانواده کارآمد و مهم است؛ چرا که نسل آینده تمام رفتار‌های خود را از خانواده می‌آموزد.
وی اضافه کرد:‌ اگر نهاد‌های قدرت به عمل سیاسی‌ و نهاد‌های اقتصادی به عمل اقتصادی می‌اندیشند، نهاد خانواده در تولید فرهنگ‌ سیاسی،‌ اقتصادی و اجتماعی نقش دارد.
مدیر دفتر مطالعات و تحقیقات زنان حوزه علمیه قم تصریح کرد:‌ نگاه خانواده به فرزندان باید نگاهی ارزشی باشد تا بتواند اخلاق را به نسل‌‌های آینده منتقل کند؛ خانواده مهم ترین نهاد در مبارزه با تهاجم فرهنگی است.
حجت‌الاسلام والمسلمین زیبایی‌نژاد گفت: خانواده می‌تواند عامل همبستگی اجتماعی باشد در واقع هنگامی که فرد در خانواده و در کنار والدین رشد می‌‌‌کند چگونگی برقراری ارتباط با جمع را می‌آموزد.
تضعیف خانواده از مهم‌ترین دلایل بحران اقتصادی در آمریکاست
وی به بحران اقتصادی آمریکا اشاره کرد و گفت: یکی از دلایل بحران اقتصادی در آمریکا تضعیف بنیان خانواده است؛ چرا که خانواده در غرب، کارکرد اجتماعی و ارزشی خود را از دست داده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین زیبایی‌نژاد اضافه کرد:‌ در طی 30 سال گذشته خانواده غربی نتوانسته است اهمیت جمع‌گرایی را حفظ و به نسل‌‌های بعد منتقل کند و فرزندان در این جامعه به فردگرایی روی آورده‌اند؛ در نتیجه سرنوشت جامعه را فدای سرنوشت فرد می‌کنند.
مدیر دفتر مطالعات و تحقیقات زنان حوزه علمیه قم افزود: خانواه نقش ارزشی دارد و حفظ این نقش باعث کاهش فشار‌های اجتماعی بر افراد در هنگام مواجهه با مشکلات اقتصادی است.
حجت‌الاسلام زیبایی‌نژاد اضافه کرد: افزایش اقتدار سیاسی خانواده در پایداری فرهنگ اقتصادی خانواده بسیار مؤثر است؛ ‌حفظ و اقتدار نقش پدر و مادر و همچنین توجه به چگونگی مصرف در کاهش بحران اقتصادی در خانواده بسیار مهم است.
خانواده دینی ولایت‌پذیری را رواج می‌دهد
مدیر دفتر مطالعات و تحقیقات زنان حوزه علمیه قم به نقش دینی خانواده اشاره کرد و افزود:‌ خانواده دینی با حفظ سلسه مراتب در محیط خانواده، الگوی ولایت‌مداری و پذیرش ولایت اجتماعی برای فرزندان و نسل‌‌های آینده است.
‌نقش تاریخی زن داشتن حیا و ترویج مودت است
حجت‌الاسلام زیبایی‌نژاد به نقش زن در تاریخ اشاره کرد و اظهار داشت: در تاریخ، ‌زن موجودی با حیا،‌ مهربان و دارای عاطفه مادری معرفی شده است؛ ولی پدیده فمینیسم تمام این واژه‌ها را از بین برد و باعث شد کسانی که صلاحیت اخلاقی ندارند به جای والدین در خانواده‌ها نقش نظارتی و هدایتی داشته باشند.
وی اضافه کرد: فمینیسم با شعار توجه به حقوق زنان در متوقف کردن نقش‌‌های اصلی زن از جمله همسری و مادری نقش بسیار مهمی داشت.
امروز روز مرگ فمینیسم است
‌ پروفسورحمید مولانا نیز طی سخنانی در این همایش با تأکید بر این که فمینیسم واژه و پدید‌ه‌ای آمریکایی است، گفت: برخلاف برخی تصورات، فمینیسم اسلامی، فمینیسم مسیحی و فمینیسم یهودی وجود ندارد؛ زیرا فمینیسم کاملاً آمریکایی بوده و از غرب به سایر جهان منتقل شده است.
وی به نظریه‌‌های افراد صاحب نظر اشاره و اضافه کرد: نظریه‌‌های افلاطون تا مارکس درباره زن و خانواده بسیار مختلف است. در این نظریه‌ها هیچ‌یک از این افراد نظر مشابهی با هم ندارند.
پروفسور مولانا افزود: فمینیسم در سال 1960 در آمریکا آغاز و 10 سال بعد به اروپا منتقل شد و بعد از 40 سال از بین رفت در واقع امروز روز مرگ فمینیسم است.
وی اضافه کرد: در حال حاضر در فرهنگ عامه مردم آمریکا، بحث فمینیسم مطرح نیست، بلکه پرداختن به موضوع حقوق، جایگاه و کرامت زنان در جامعه مطرح است.
پروفسور مولانا اضافه کرد: نباید همه مسائل مربوط به زنان را با واژه فمینیسم معنا کرد، چرا که فمینیسم ایدئولوژی درستی برای گفتن نداشت و این، بزرگ ترین ضعف فمینیسم به شمار می‌رفت.
رئیس گروه مطالعات جهانی دانشگاه آمریکا به انقلاب صنعتی و بروز پدیده فمینیسم اشاره کرد و گفت: این جنبش، واکنشی انتقادی به انقلاب صنعتی در غرب بود؛ جنبش فمینیسم نه تنها خدمت بزرگی به کشور‌های غربی و غیر غربی نداشت بلکه وضع زنان را بدتر از قبل هم کرد.
وی اظهار داشت: انحطاط در دین مسیحیت و برخی تعصبات دین یهود در غرب به همراه انقلاب صنعتی و لطمات آن به زنان از عوامل اصلی گرایش به فمینیسم در آمریکا شد.
پروفسور مولانا اضافه کرد: یکی از علل رشد فمینیسم در دهه اول بروز این پدیده، بحران در علوم اجتماعی، ‌انسانی و روانشناسی بخصوص نهاد خانواده بود.
وی تصریح کرد: با انحطاط خانواده‌، زنان در غرب دچار بحران شدند و با گرایش به فمینیسم در صدد حل این مشکلات بر آمدند.
پروفسور مولانا اضافه کرد: ارائه دستور روز به زنان بزرگت رین قدرت فمینیسم در دو دهه اول بود؛ ولی با گذشت زمان این قدرت کم تر شد‌؛ وظیفه ما برای مقابله با این پدیده ارائه دستور روز جدید برای زنان در همه جوامع است.
وی به آیه13 ‌ سوره حجرات اشاره کرد و گفت: در این آیه خداوند فرموده است:‌ “‌ای مردم ما شما را از مرد و زن آفریدیم و شما را از ملت و قبیله قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ در حقیقت ارجمندترین شما نزد خدا پرهیزگارترین شماست. “ در این آیه توجه به خلقت و ذات خداوندی، ‌‌اهمیت به محبت به جای قدرت برای ایجاد ارتباط همچنین داشتن تقوا از نکات کلیدی و بسیار مهم زندگی بشر است که در فمینیسم به هیچ‌یک از آن‌ها توجه نشده است.
تاریخ مصرف داروی بیهوش‌کننده فمینیسم گذشته است
همچنین بسیج دانشجویی در بیانیه‌ای تأکید کرد: تاریخ مصرف داروی بیهوش کننده فمینیسم گذشته است و ایران اسلامی و کشور‌های مظلوم مسلمان هرگز نخواهند پذیرفت که زباله‌دان تفاله‌ها و ضایعات فمینیستی شوند.
در این بیانیه آمده است: این روزها دنیای غربزده و سیاستگذاران دنیای غربی، روز‌های آخرین تاریخ مصرف “داروی بیهوش کننده فمینیسم”‌ را‌ می‌ گذرانند . مکتبی بی ‌ اساس که‌همچون‌ایسم‌های دست‌‌‌ساز دیگر، محدود بوده و هر روز که می‌گذرد به زباله‌دان تاریخ نزدیک‌تر می‌شود.‌ مکتبی که با های‌و‌هوی فراوان وارد شد و تنها به بازاری تبدیل شد که تاجران بی ‌بندوباری ، هر‌ روز‌با‌کالایی‌جدید‌‌، بازارگرمی کردند. همان به اصطلاح روشنفکرانی که گاه خانه را یکجا بر سر خانواده خراب کردند و کودکان را بیمار و آواره ساختند یا با وحشیانه‌ترین سلاح‌ها مادر و فرزند را با هم به آتش کشیده‌اند و گاه به قول معروف با پنبه سر مادران را بریده و ستون خانواده را ویران ساخته‌اند.
این بیانیه می‌افزاید:‌ به راستی کدام تضییع حقوق بالاتر از آن که امروزه حتی زنان ساکن آمریکا که خود را بزرگ‌ترین مدافع حقوق زنان می‌داند، از کم ترین حقوق دخترانه، زنانه و مادرانه محرومند؛ ‌به راستی چرا به دنیا آوردن فرزند مشروع باید مورد تمسخر فرهنگ غرب قرار گیرد ولی حمایت‌‌های کلان از فرزندان نامشروع می‌شود؟! چرا اداره‌ مأمن امن خانه که به تاکید شرع و شارع مقدس عبادت محسوب شده، حبس زن و ظلم به او شمرده می‌شود؛ اما کار‌های سخت و طاقت‌‌فرسای صنعتی با کمترین حقوق و مزایا، ادای حقوق زنان شمرده می شود!؟
در ادامه این بیانیه آمده است: دنیای فهمیده‌ها دیگر این را قبول نمی‌کنند که باید زنان و کودکان فلسطین و لبنان به جرم جنایتی که نازیست‌ها کرده‌اند در آتش خشم و کینه بسوزند تا خون‌‌ بهای کوره‌‌های دروغین آدم‌سوزی هیتلر باشد؛
این بیانیه ادامه می‌دهد:‌ آری! امروز فمینیسم روز‌های آخر عمر خود را می‌گذراند و هر چند هم که بخواهد با ورود زن به ارتش و نظامی‌گری، نظم جهان را برهم زند، باز هم دنیا پرسشگر این سؤال خواهد بود که وقتی محل امن خانه می‌تواند شیردلانی بپروراند که در عرصه‌‌های جهاد بغرّند و بر دشمنان بتازند، چرا باید فرمانده این تربیت و آموزش را به صحنه بلا و جنگ کشاند تا کشته شود.
این بیانیه اضافه می‌کند: هشدار که نه ایران عزیز اسلامی ما و نه کشور‌های مظلوم مسلمان، هرگز نخواهند پذیرفت که زباله‌دان تفاله‌ها و ضایعات فمینیستی شوند؛ آن روزها گذشت که رسانه‌‌های عمومی، دانشگاه‌ها و مراکز علمی و فرهنگی ما نشخوار کننده‌ تفکرات باطل و منحط شده‌ فمینیستی بودند.
در ادامه این بیانیه آمده است:‌ بر حذر باشیم که تاجران فروش انصاف و انسانیت،‌ استفاده از علم و صنعت بومی شده‌ انرژی هسته ای کشور اسلامی را برنتافته و هر روز به بهانه ای به او می‌تازند، حال آیا ممکن است علوم و مکتب با ارزش و کارآمد را بدون هزینه در قالب زمان‌ها، دروس دانشگاهی، روزنامه‌‌ها،‌ فیلم‌ها و ... به ما ارائه دهند.
این بیانیه می‌افزاید:‌ اگر داعیه‌دار مهد آزادی و تمدن! از تکه ای پارچه بر روی سر زنان مسلمان نمی‌هراسید، شاید می توانستیم باور کنیم که مکتب و فرهنگ آن‌ها آن قدر غنی و پربار است که از هیچ سلاحی در برابر آن هراس ندارند؛ اما باید بپذیرند که در مقابل مکتبی که شارع مقدس آن کامل‌ترین و سودمندترین جایگاه و حقوق را برای زن قائل شده‌اند، کم‌ آورده‌اند.