تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۷:۲۸  ، 
شناسه خبر : ۱۴۹۲۷۲
گفت‌وگو با سردار «علی ناظری» معاونت فرهنگی- هنری سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج
زهرا چیذری مقدمه: 30 سال از صدور فرمان حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر تشکیل سازمان بسیج مستضعفان می‌گذرد که پس از تشکیل همواره در تمامی مقاطع حساس صحنه‌گردان انقلاب اسلامی بوده و هست. بسیج تنها یک سازمان و ساختار نیست بلکه یک تفکر است؛ تفکری که می‌تواند در هر عرصه‌ای شکوفا شود و همانگونه که در دوران جنگ تحمیلی خوش درخشید و از اسلام و انقلاب دفاع کرد امروز نیز در عرصه تهدید نرم و جنبش علمی و نرم‌افزاری می‌تواند نقش‌آفرین باشد و در تمامی عرصه‌های علمی و تحقیقاتی نه تنها مؤثر واقع شود بلکه این عرصه‌ها را به سمت و سوی اصول اخلاقی و ارزشی پیش‌ برد. فرهنگ و تفکر بسیجی، قدرت نرمی است در برابر تهدید نرمی که فرهنگ و ارزش‌های اسلام و انقلاب را نشانه رفته است و از رویکردهای فرهنگی باید برای بسط و گسترش فرهنگ و تفکر بسیجی در گستره جامع بهره گرفت. بدون تردید این مهم نیازمند هم‌اندیشی فعالان عرصه فرهنگ و هنر است. آنچه در پی می‌آید حاصل گفت‌وگوی «جوان» با سردار علی ناظری معاونت فرهنگی ـ هنری سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج است.

* بسیج از ابتدای تشکیل خود به فرمان حضرت امام (ره) در عرصه‌های مختلف به‌ویژه در دوران دفاع مقدس حضوری چشمگیر داشته است. امروز پس از گذشت 30 سال از تأسیس این نهاد مردمی و تغییر عرصه نبرد از جنگ سخت به جنگ نرم، کارکرد بسیج را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
** در پاسخی کوتاه به این سؤال می‌توان گفت که کارکرد بسیج را می‌توان یک کارکرد مثبت و بسیار مناسب ارزیابی کرد و توضیح آن اینکه عرصه‌های که امروز بسیج می‌تواند در آن فعال باشد و فعال است، نسبت به 30 سال گذشته تفاوت زیادی کرده است و گسترده‌تر و متنوع‌تر شده از جمله بحث‌های جدیدی که وجود دارد عرصه تولید علم و نهضت نرم‌افزاری است.
امروز بسیج از عرصه‌های دفاع مسلحانه در دوران جنگ تحمیلی به محیط‌های علمی و محیط‌های دانشگاهی و تحقیقاتی آمده است و این نشان می‌دهد که بسیج در این عرصه‌ها نیز می‌تواند چون گذشته نقش مؤثر و مفید و پیشبردی داشته باشد.
* حضور پررنگ و مؤثر بسیج در دوران دفاع مقدس سبب شده تا در جامعه بیشتر با کارکرد نظامی بسیج آشنا باشند، برای تغییر این دیدگاه چه تدابیری را می‌توان اتخاذ کرد؟
** اولاً بسیج قبل از اینکه یک ساختار سازمانی باشد یک تفکر است. تفکری که بنا دارد زندگی انسان را در عصر فعلی به یک زندگی همراه با آرامش و معنویت و اخلاق و بدون وابستگی به سیاست‌های استعماری و استکباری تبدیل کند و در مسیر الهی قرار دهد. اگر ما این مسیر حرکت بسیج را بشناسیم شاید به بهترین شکل بتوانیم ذهنیت گذشته را درباره کارکرد بسیج یک مقدار تغییر بدهیم و اقدام دیگری که در راستای این مهم می‌تواند انجام گیرد معرفی عرصه‌هایی است که بسیج در آنها حضوری موفق داشته و تبلیغاتی که باید روی این قضیه صورت بگیرد.
امروز ما در عرصه‌های علمی و تحقیقاتی و جشنواره‌های معتبر علمی کشور همچون جشنواره خوارزمی و جشنواره‌های علمی مشابه در میان نفرات برتر و برگزیده افرادی را می‌بینیم که دارای تفکر بسیجی هستند یا در عرصه‌های ورزشی در میان نفرات برتر مسابقات ورزشی حضور بسیجیان را مشاهده می‌کنیم. در بحث بسیج دانشجویی و بسیج دانش‌آموزی می‌بینیم که نفرات برتر در عرصه‌های مختلف علمی و فرهنگی افرادی با تفکر بسیجی هستند یا از خانواده‌های ایثارگر هستند و پدرانشان از رزمندگان دوران دفاع مقدس هستند.
با معرفی این چهره‌ها و عرصه‌هایی که امروز بسیج در آن فعال است می‌توانیم نشان بدهیم که حضورمان دیگر یک حضور نظامی نیست بلکه یک حضور فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است و در عرصه تولید علم و تکنولوژی فعال هستیم. همه اینها چیزهایی است که می‌توان به آن پرداخت و با معرفی آنها در این جهت گام برداشت.
* امروز در عرصه تهدید نرم تبلیغات زیادی علیه بسیج صورت می‌گیرد. آیا این تبلیغات چهره این نیروی انقلابی را در اذهان عمومی خدشه‌دار کرده است؟ برای مقابله با این مسأله چه تدابیری می‌توان اندیشید؟
** البته اینطور است، حرکت بسیج قطعاً حرکتی بوده که به اصطلاح توانسته به اهداف دشمن ضربه وارد کند و تبلیغاتی که علیه بسیج صورت می‌گیرد با هر عنوانی که هست نشان دهنده این است که بسیج در مسیر خودش موفق عمل کرده و این مسأله دشمن را به واکنش واداشته است.
از طرفی هم کسانی هستند که تحت تأثیر این تبلیغات قرار می‌گیرند و علت آن‌ هم این است که شاید ما در یکسری از بحث‌ها نیاز به تجدید نظر داشته باشیم، تا این تأثیرات را یک مقدار کمتر کنیم ولی آنچه مشخص است این که به هر حال برای دفاع از نظام در هر عرصه‌ای، چه عرصه سیاسی و امنیتی باشد و چه عرصه اقتصادی و چه عرصه‌های علمی، بسیج همیشه پیشقدم بوده و از انقلاب و آرمان‌های حضرت امام(ره) و جمهوری اسلامی جانانه دفاع کرده است.
قطعاً دشمنان از این مسأله ناراحت هستند و موضع‌گیری می‌کنند و این موضع‌گیری‌های دشمنان در قابل تهدید نرم ممکن است تأثیراتی روی بعضی از کسانی که اطلاعات و آگاهی‌شان نسبت به برنامه‌های بسیج و عملکرد بسیج کمتر است داشته باشد. برای جلوگیری از این تأثیرات لازم است توضیحات بیشتر و تبلیغات بیشتر و بهتری درباره عملکرد و فعالیت‌های بسیج صورت بگیرد و از طرفی هم باید سعی شود تا جایی که ممکن است به‌ویژه در عرصه‌های امنیتی و عرصه‌های اجتماعی خدای نکرده برخوردی بین مردم و نیروهای بسیجی صورت نگیرد زیرا این مسأله به هر حال اثرات منفی دارد و دشمن هم به دنبال همین صحنه‌ها می‌گردد تا از کاهی، کوه بسازد و تبلیغات خودش را با اهدافی که دنبال می‌کند به سرانجام برساند که خوب گاهی هم متأسفانه این تبلیغات مؤثر واقع می‌شود.
* امسال در حوادث پس از انتخابات 22 خرداد، حضور مؤثر بسیجیان را در آرام‌سازی اغتشاشات شاهد بودیم؛ حضوری که کمتر دیده شده. دلیل این مسأله چه بود؟
** در اغتشاشات پس از انتخابات 22 خرداد در قدم اول دوستان نیروی انتظامی و امنیتی تلاش خودشان را کردند ولی خب از آن جهت که بسیجیان در عرصه‌های مختلف و در اشکال مختلف از نظام و دستاوردهای انقلاب خودشان و از نهادهای سیاسی و رسمی کشور دفاع می‌کنند در این جریان نیز برای نیل به همین اهداف، بسیج در صحنه حاضر شد و نشان داد که یک نهاد چگونه می‌تواند از دستاوردهای سیاسی و انقلابی کشورش دفاع کند. این خواسته طبیعی هر فرد وفادار به انقلاب، نظام و مردم است تا در زمانی که تهدید و خطری نسبت به نظام و دستاوردهای نظام احساس می‌شود، دفاع کند و نگذارد که این نظام و این انقلاب که دستاورد خون هزاران هزار شهید و مردم ماست خدای نکرده ارزان از دست برود.
ما نباید اجازه دهیم که دشمن بتواند انقلابی را که ما به سختی به دست آورده‌ایم به راحتی از ما بگیرد. در حقیقت حضور بسیج را در حوادث پس از انتخابات 22 خرداد به همین منظور می‌بینیم که این حضور به حمدالله هم از نظر روانی روی دشمن و کسانی که آشوبگر بودند تأثیر فوق‌العاده‌ای گذاشت و هم از نظر عملی ما دیدیم که خیلی سریع این مسائل سر و سامان یافت. حضور نیروهای مردمی و نیرهای بسیجی در آرام‌سازی این اغتشاشات سبب شد تا کسانی هم که به صورت اشتباهی وارد این قضایا شده بودند و متوجه بعضی مسائل نبودند خیلی زود به اصل قضایا و اشتباه خودشان پی بردند و به هر حال ما عملاً تأثیر حضور نیروی بسیجی را دیدیم که چگونه در کنترل اوضاع به وجود آمده مؤثر واقع شدند.
* با توجه به فرموده مقام معظم رهبری(مدظله) درباره دانشجویان که آنها را افسران جوان و اساتید دانشگاه که آنها را فرماندهان جنگ نرم خواندند، چگونه می‌توان از پتانسیل نخبگان کشور در جبهه تهدید نرم استفاده کرد؟
** همان‌طور که در اول سؤال شما هم اشاره شد، تهدید نرم یکی از عرصه‌های جدید است که در حقیقت بسیج و بسیجیان می‌توانند در آن حضور به هم برسانند و تلاشی را که باید، انجام بدهند و دفاعی را که باید از نظام در این شرایط داشته باشند از آنها شاهد باشیم و مصداق این مسأله همین نمونه‌ای است که مقام معظم رهبری(مدظله) در فرمایشات خود با دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها به آن اشاره کردند و خواستند که دانشجویان همانند افسران جوان، صحنه‌گردان مسائل سیاسی اجتماعی و فرهنگی خودشان باشند و با بصیرت و تحلیلی که از اوضاع خودی و از دشمنان انقلاب و نظام دارند در حقیقت همچون یک افسر جنگی یا افسر اطلاعاتی در محیط کار و محیط زندگی خود حضور داشته باشند و در ادامه همین فرمایش مقام معظم رهبری به اساتید دانشگاه‌ها هم اشاره شد که آنها نیز همانند فرماندهان قرارگاه‌های عملیاتی زمان جنگ، صحنه اجتماعی فعلی را رصد و کنترل کنند، چرا که پیشرفت‌هایی که جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر داشته به‌ویژه در عرصه‌های حرفه‌ای و عرصه‌های الکترونیک، پزشکی و ... دشمنان ما را به واکنش وا‌داشته است و تلاش‌های زیادی را معطوف به متوقف کردن ما کرده‌اند تا از این رشد و از این انسجام و امنیت جلوگیری کنند و مانع این موفقیت‌ها شوند.
خب امروز همانند گذشته یک جنگ نظامی و سخت ویک حمله صورت نگرفته است تا ما یگان‌های نظامی را وارد عرصه کنیم، این جنگ یک جنگ نرم است و جنگ نرم در عرصه‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی و سیاسی وارد می‌شود. این جبهه افسران و یگان‌های ویژه خود را می‌طلبد و لازم است تا قرارگاه‌های این نبرد توسط نیروهای ویژه این نبرد رصد و شناسایی شوند و اوضاع تحلیل شده و طرح‌هایی برای مقابله و کنترل و رشد و پیشرفت پیش‌بینی شود که شکر خدا این برنامه‌ها در حال انجام است و همان‌طور که دیدید ما یک بحران بسیار سنگین و بزرگ را پشت سر گذاشتیم که مشابه این بحران در کشورهای دیگر اتفاق افتاده و در آن کشورها نتیجه‌بخش بوده و دشمن توانسته از این طرح و توطئه خود نتیجه بگیرد و آن کشورها از مسیر اصلی خود خارج سازد. ولی به‌حمدالله در مورد جمهوری اسلامی با درایت و رهبری مقام معظم رهبری و هوشیاری مردم و حضور همین بسیجیان در عرصه‌های مختلف، در دانشگاه‌ها، در مدارس، در کوچه و بازار و پیروی از رهنمود‌های رهبری، توانستیم این توطئه و این حرکت سنگین دشمن را با شکست مواجه کنیم.
* دوران دفاع مقدس یکی از طلایی‌ترین دوران‌های پس از انقلاب است، امروز که جامعه ما بیش از هر زمان دیگر با تهدید نرم مواجه است چگونه می‌توانیم از پتانسیل بالای این دوران جهت مقابله با تهدید نرم بهره ببریم؟
** ما در همان زمان دفاع مقدس نیز از نظر توان مقابله با حمله دشمن در شرایط بسیار ضعیف و پایینی بودیم و هم از نظر تسلیحات نظامی و هم از نظر اطلاعات لازم توان ما با توان دشمن برابر نبود اما با توکلی که بر مبنای تفکر امام و انقلاب اسلامی بود با تدابیر و تاکتیک‌هایی که اندیشیدیم و از خودمان ابداع کردیم موفق شدیم. ما توانستیم نقاط ضعف دشمن را شناسایی کنیم و نقاط قوت خودمان را نیز کشف کنیم و براساس این شناسایی و تحلیلی که از اوضاع دشمن و توان خودمان داشتیم تاکتیک‌ها و تدابیری را اتخاذ کردیم تا وضعیت را از شریطی که به ما حمله کرده بودند و مورد تجاوز قرار گرفته بودیم خارج کرده و آن را تبدیل به وضعیتی کنیم که بعدها نه تنها دشمن را از خاک خودمان بیرون کردیم، بلکه او را مورد تنبیه و یک محکومیت جهانی نیز قرار دادیم.
دقیقاً شرایط امروز نیز مثل شرایط آن زمان است. دشمن از ابزار رسانه‌ای و الکترونیکی و ماهواره‌ای خودش همانند شرایط زمان جنگ و حتی با توان بیشتری استفاده می‌کند و ما را مورد فشار و هجوم قرار داده است.
امروز هم همان تفکر، همان عقیده و ایمان بر مبنای همان تفکرات انقلاب و امام(ره) می‌تواند به تدابیر و تاکتیک‌هایی برسد که ما را در این جنگ رسانه‌ای و الکترونیکی و به اصطلاح جنگ نرم به توفیق برساند. در حقیقت اتخاذ تدابیری که از توانایی‌های ما و ضعف‌های دشمن به دست می‌آید، می‌تواند ما را از حالت انفعال در یک حالت فعال و تهاجمی قرار دهد و می‌توانیم ماهیت دشمن و توانایی‌هایش را در عرصه بین‌المللی را زیر سؤال ببریم و آنها را دچار انفعال و شکست کنیم.
در حقیقت ما این نوع حرکت و این قواعد را، از پیروزی انقلاب و پیروزی در دفاع مقدس وام گرفته‌ایم و این نشان می‌دهد که با این طرز تفکر و این نوع تحلیل از توانایی‌های خود و ضعف‌های دشمن می‌توانیم توطئه‌ها و حرکت‌های سنگین علیه خودمان را خوب مهار کنیم و به راحتی و بدون اینکه به ما آسیبی برسانند از آنها عبور نماییم.
ما به راحتی می‌توانیم با این طرز تفکر در این دنیای آشفته برای قرن‌ها زندگی کنیم و پایدار بمانیم و تفکرات خودمان را تبلیغ کنیم.
* امسال در سی‌امین سالگرد تأسیس بسیج مستضعفان به فرمان حضرت امام(ره) هستیم. برای بزرگداشت این سالروز فرخنده چه برنامه‌هایی دارید؟
** همانگونه که اشاره کردید امسال در سی‌امین سالگرد تشکیل بسیج مستضعفان قرار داریم و ما چند رویکرد را دنبال می‌کنیم. یک رویکرد این است که باید نشان دهیم که در این 30 سال بسیج چه عملکردی داشته است.
بسیج در 30 سال گذشته سازمانی بوده که توانسته از آرمان‌های امام(ره) و انقلاب جانانه دفاع کند و در حقیقت توانایی خود را نشان دهد و ما تلاش کردیم این عملکرد بسیج را از طریق نمایشگاه‌ها و برنامه‌ها و فیلم‌های مستند و جرایدی که در اختیار داریم نشان دهیم و یکسری برنامه‌هایی نیز هر کدام از اقشار بسیج پیش‌بینی کرده‌اند تا برای هفته بسیج اجرا نمایند که حدود 18 قشر را شامل می‌شود.
همچنین امسال در دهه چهارم انقلاب یعنی دهه پیشرفت و عدالت قرار داریم و رویکرد آن است که با کار‌آمد نشان دادن سازمان و ادامه این کارآمدی سازمان بسیج یکسری برنامه‌هایی را در اقصی‌نقاط کشور و حتی در روستاها و شهرهای کوچک اجرا کند.
سازمان بسیج یک سازمان توانمند و کارآمد است و می‌تواند همچون گذشته از نظام، نهادها و دستاورد‌های نظام دفاع کند و در تمامی صحنه‌ها نقش اول و حرکت اول را داشته باشد. البته ما باید بتوانیم این برنامه‌ها را به خوبی پیاده کنیم و این اتفاقاتی که افتاده است را به خوبی نشان دهیم و روزنامه «جوان» می‌تواند نقش مهمی در نشان دادن تلاش‌های 30 ساله سازمان بسیج مستضعفان و توانمندی‌هایی که برای تحقق اهداف دهه چهارم انقلاب یعنی دهه پیشرفت و عدالت دارد ایفا نماید.
و سخن آخر...
با توجه به اینکه سازمان مطروحه‌ای که ما در آن مشغول به خدمت هستیم سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و بسیج است و عرصه فعالیت، در حقیقت بیان ایثار و رشادت‌های دفاع مقدس است، ما فکر می‌کنیم تفکری که از این دوران به دست آمده تفکری است که در زمان خودش توانسته حماسه و افتخار بسیار بزرگی که در قرون معاصر و سال‌های معاصر نظیرش را نداشته‌ایم به وجود بیاورد.
این تفکر می‌تواند با بازشناسی و بازخوانی مجدد و روشی که در معرفی تفکر باید اتخاذ شود در دهه‌های بعدی به حیات انقلاب کمک کند و ما را از بسیاری از خطرات مصون بدارد و به عنوان یک کشور پیشتاز در عرصه علم و فناوری و فرهنگ و اجتماع و سیاست پیش ببرد بنابراین توصیه ما برای همه مجموعه‌های مربوطه این است که از پرداختن به فرهنگ ایثار و شهادت و ارزش‌‌های دفاع مقدس غفلت نکنند چرا که ذخایر و ارزش‌های بسیار غنی را در این باب در اختیار داریم که می‌تواند اثر بسیار خوبی بر همه ما داشته باشد.

برچسب اخبار