تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۸  ، 
شناسه خبر : ۱۶۲۳۲۸
بیانیه شورای تهران دفتر تحکیم درباره انتخابات

گروه سیاسی: شورای تهران دفتر تحکیم وحدت بیانیه‌ای را درباره انتخابات ریاست‌جمهوری و شبکه دموکراسی‌خواهی صادر کرد. در این اطلاعیه آمده است: «کمتر از یک هفته تا انتخابات ریاست‌جمهوری نهم باقیمانده است احزاب و گروه‌های مختلف فعال در عرصه سیاسی و اجتماعی ایران هریک با توجه به اهداف و خط‌ ومشی خود نسبت خود با انتخابات ریاست‌جمهوری را روشن کرده‌اند. جریان دانشجویی و اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور نیز در بیانیه‌های تحلیلی خود مواضع خود را به طور مشروح بیان کردند. اینک در فرصت باقیمانده تا انتخابات شورای تهران دفتر تحکیم وحدت جهت تاکید بر مواضع خود و شفافیت عرصه سیاسی کشور و همین‌طور جلوگیری از استفاده‌های نابجای برخی از نام و عنوان اتحادیه مطالب ذیل را به عنوان مواضع خود اعلام می‌نمائیم. در این اطلاعیه آمده است: «بیانیه جناب آقای دکتر معین کاندیدای اصلاح‌طلبان حاضر در عرصه انتخابات را گامی به جلو می‌دانیم و معتقدیم که مطالب عنوان شده از طرف ایشان بخشی از مطالبات جریان تحول‌طلبی در ایران می‌باشد اما تاکنون برنامه‌ای برای دستیابی به این اهداف از سوی ایشان اعلام نشده است. به نظر ما تحقق بسیاری از این اهداف منوط به تغییرات جدی در برخی از ساختارهای حقوقی کشور است و همچنان معتقدیم از طریق شرکت در انتخابات و دستیابی به قوه مجریه امکان برآورده شدن این اهداف وجود ندارد و طرح مطالبات جدید بدون پشتوانه کافی هرچند که در کوتاه‌مدت ممکن است سبب جلب توجه افکار عمومی به آقای دکتر معین و افزایش آرایش ایشان شود اما به همان نسبت عملی نشدن این وعده‌ها می‌تواند به پاس و ناامیدی گسترده در جامعه منجر شود لذا ما معتقدیم با اتکا به شیوه‌های مسالمت‌آمیز و آرام همراه با گفت‌وگوی صریح و روشن با نمایندگان بخش‌های تعیین‌کننده قدرت در نظام حاکم برای دستیابی به اهداف و مطالبات دموکراتیک اقشار مختلف مردم و پافشاری بر مطالبات از طریق راه‌اندازی کنش‌های مسالمت‌آمیز مدنی روش مناسب‌تری برای پیشبرد جنبش دموکراتیک مردم ایران است.» در بند دیگری از این بیانیه آمده است: «تشکیل جبهه فراگیر دموکراسی‌خواهی می‌تواند بستر مناسبی برای گفت‌وگو و اقدام مشترک بین تمام نیروهایی که به دموکراسی و حقوق ملت پایبند هستند و منافع ملی را ارج می‌نهند و به دنبال دستیابی به دموکراسی از درون کشور می‌باشند را فراهم کرد. یکی از مهمترین مشکلات جنبش دموکراسی‌خواهی مردم ایران فقدان یک نهاد رهبری‌کننده جمعی می‌باشد لذا ما از هرگونه تلاش برای تشکیل این جبهه حمایت می‌کنیم اما تاکید می‌کنیم که نباید محدودیت‌های ساختگی بخش‌هایی از اصلاح‌طلبان و ترسیم مرزهای ساختگی خودی غیرخودی سبب شود که مجدداً تشکلی با نام جبهه به وجود آید اما در عمل همانند جبهه دوم خرداد ماهیت حزبی پیدا نماید. لذا تاکید می‌نمائیم در تشکیل جبهه باید تمام جریان‌های سیاسی کشور اعم از مذهبی و غیرمذهبی مشارکت داشته باشند و میقاق جمعی به دور از هرگونه پیش‌شرط محدودکننده با گفت‌وگو و موافقت نیروهای شرکت‌کننده تنظیم شود.» در بند پایانی این بیانیه آمده «نقد برنامه‌ها و تبلیغات کاندیداهای برخی جریان‌ها که آشکارا از سیاست و پنهان کردن واقعیات پیروی می‌کنند را لازم می‌دانیم» حجم وسیع تبلیغات کاندیداها نشان‌دهنده مبالغ هنگفت هزینه‌های تبلیغاتی این کاندیداها است. برای تبلیغات خیلی از کاندیداها در سرتاسر ایران بدون تردید میلیاردها تومان هزینه شده است. پلاکاردهای تبلیغاتی بزرگ و گرانقیمت در حجم وسیع، عکس‌های رنگی بزرگ، لوح‌های فشرده برنامه و سخنرانی‌های تبلیغاتی و ستادهای متعدد انتخاباتی همگی نشانگر میزان هزینه انتخاباتی است. نویسندگان این بیانیه از این کاندیدا پرسیده‌اند «شما که مدعی هستید که حتی فعالیت مشروع اقتصادی هم نداشته‌اید هزینه تبلیغات انتخاباتی از کجا تامین شده است کدام صنعت‌گر و یا تاجر این همه تمکن مالی داشته است که هزینه‌های تبلیغاتی شما را تامین کرده است؟ آیا به جز بیت‌المال منبع دیگری برای تامین هزینه‌های تبلیغاتی خود می‌توانید معرفی کنید؟ البته سایر کاندیداها هم از این قاعده مستثنی نیستند.