گروه سیاسی: سرانجام دیروز سیدمحمد خاتمی پس از 8 سال با مسند ریاست جمهوری خداحافظی کرد. او رفت و کلید نهاد ریاست جمهوری و دستاوردهای خویش را به جانشین خود محمود احمدینژاد رئیسجمهور جدید کشور سپرد و به این ترتیب دوره 4 ساله ریاست جمهوری ششمین رئیسجمهوری ایران روز گذشته با قرائت حکم مقام معظم رهبری در تنقیذ ریاست جمهوری به محمود احمدینژاد، در حسینیه امام خمینی(ره) توسط سیدمحمد خاتمی آغاز شد. در متن حکم تنفیذ که به امضای آیتالله خامنهای مقام معظم رهبری رسیده، آمده است: خدای حکیم و قدیر را سپاس میگویم که با توفیق و هدایت خود ملت ایران را در آزمون شکوهمندی دیگر کامیاب و مفتخر ساخت و نهمین انتخابات ریاست جمهوری مایه عزت و افتخار ایران اسلامی بوده است. حماسه بزرگ ملت ما در انتخابات نهم، پدیدهای شگفتانگیز بود. حضور حداکثری مردم در عرصه انتخابات و نزدیک به 60 میلیون رای در دو مرحله به میدان این مسابقه پربرکت آوردن، جهاد بزرگ این ملت بود با مستکبران مداخلهجو که در محاسبه شیطانی خود مردم را بیتفاوت، جمهوری اسلامی را بیپشتوانه و انقلاب و امام(ره) را به غربت افتاده میپنداشتند. ملت ایران این خواب و خیال را باطل کرد. انتخابات نهم سیلی ملت ایران بر گونه دشمنانی بود که مردم سالاری برخاسته از ایمان اسلامی را برهم زننده جادوی تبلیغاتشان بر ضد اسلام میدانند و درخشش این ستاره را بر پیشانی نظام اسلامی برنمیتابند. ایران اسلامی عزم و تصمیم خود، نشاط و سرزندگی خود و حضور پرمعنا و مبارک خود را یک بار دیگر به رخ مستکبران کشید و شیطان بزرگ را یک بار دیگر ناکام ساخت. انتخابات نهم جلوهای از اعتصام ملت ایران به حبلالله بود. مردم سالاری اسلامی به برکت انقلاب و امام کبیر ما، به ما آموخته است که حضور مردمی در عرصه گزینش مدیران کشور عامل حراست از اقتدار ملی و حصاری مستحکم در برابر استیلاطلبی بیگانگان و دستاویزی مطمئن برای جلوگیری از لغزش و انحراف مدیران است. ملت ایران درس مردمسالاری را از اسلام فرا گرفته است و از بن دندان، مومن و متعهد به آن است موانع این راه را با مجاهدت خویش هموار کرده است و سند آن را با خون عزیزترین جوانانش به امضا رسانده است. اکنون به برکت الطاف کریمانه حضرت حق، دعای مستجاب حضرت ولیالله الاعظم روحی فداه و همت مردم عزیز، دور تازهای از مدیریت را در کشور ما رقم زده و میدان را برای تلاشی نو و مدیرانی تازه نفس گشوده است. ملت ما با اکثریتی قاطع شخصیتی انقلابی و دانشمند و مدیری شایسته و کارآزموده و دارای سوابق مجاهدت صادقانه در صحنههای گوناگون را به ریاست جمهوری برگزیده است. سخن صریح و قاطع و صادقانه ایشان در تعهد به خدمتگزاری و رفع محرومیت و مبارزه با فساد و لحن افتخارآمیز ایشان در پایبندی به اسلام و آرمانهای انقلاب که با منش مردمی و سادهزیستی همراه بود دلها و آرای مردم را متوجه ایشان کرد و مسئولیت مهم ریاست جمهوری را بر دوش ایشان نهاد. اینجانب ضمن تبریک به ملت شریف و آزاده، رای آنان را تنفیذ و جناب آقای دکتر محمود احمدینژاد را به ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب میکنم. بدیهی است که رای ملت و تنفیذ اینجانب تا هنگامی است که ایشان به تعهد خود از صراط مستقیمی که تاکنون در آن حرکت کردهاند، یعنی راه اسلام و آرمانهای اسلامی و دفاع از حقوق ملت و ایستادگی در برابر مستکبران و زورگویان، پایبند باشند که به توفیق الهی همواره چنین خواهد بود. رئیسجمهوری محترم را به توکل به خداوند قادر و اغتنام فرصت زودگذر و اخلاص در عمل و به کارگیری همه توان خود و بهرهگیری از ظرفیت عظیم انسانی کشور در راه دستیابی به هدفهای والایی که اعلام کردهاند، توصیه میکنم و کمک و هدایت الهی را برای ایشان و همه مسئولان کشور مسئلت مینمایم.
با هیچ کشوری سر ستیز نداریم
در ادامه این مراسم رهبر معظم انقلاب در سخنانی، تنفیذ رای ملت به رئیسجمهور منتخب را روز مبارک و تجلی رحمت الهی خواندند و با تشکر صمیمانه از مردم به دلیل هوشیاری، «درک به موقع نیاز کشور و نظام» و حضور قدرتمندانه در انتخابات، فرمودند: نعمت بزرگ حضور مردم، هدیه انقلاب و تجلی «مردمسالاری حقیقی و متکی» به ایمان است. حضرت آیتالله خامنهای با اشاره به برگزاری پرشور، سالم و افتخارآمیز انتخابات نهم، تلاش دشمنان را برای ناامید کردن مردم و بیرونق ساختن انتخابات یادآور شدند و افزودند: ملت مومن، شجاع، هوشمند و مستقل ایران با حضور تحسینبرانگیز در پای صندوقهای رای و همه تلاشهای دشمنان از جمله حرکت گستاخانه و ابلهانه رئیسجمهور آمریکا در دعوت مردم ایران به شرکت نکردن در انتخابات را، نقش بر آب کرد، به گونهای که انسان در مقابل این همه هوشیاری، حقاً و انصافاً احساس تواضع و خضوع میکند. حضرت آیتالله خامنهای سخنان یکی از مسئولان آمریکایی را درباره مخالفت دولت آمریکا با دموکراسی حقیقی در ایران، نشانه خوی پلید استکباری شیطان بزرگ ارزیابی کردند و افزودند: ملت ایران نیز دموکراسی آمریکایی را که متکی بر پول سرمایهداران صهیونیست است قبول ندارد و همانگونه که در انتخابات نهم نشان داد براساس احساس مسئولیت و «تکلیف دینی و ملی» وارد عرصه انتخابات میشود و این معنای حقیقی مردمسالاری است و رئیسجمهوری که به چنین آرایی انتخاب میشود وامدار هیچکس جز خدا و مردم نیست. رهبر معظم انقلاب در ادامه سخنانشان عدالت را اساسیترین اصل اسلام و هدف بزرگ انقلاب و نظام برشمردند و با اشاره به توجه و تاکید آقای احمدینژاد بر مقوله عدالت افزودند: وظیفه اساسی دولت عدالتمدار، توجه به قشرهای محروم است و اهداف والایی که مطرح شده است باید با تلاش و کار مستمر، به کارگیری همه نیروهای بانشاط و مستعد کشور و استفاده از همه امکانات برای خدمت به مردم، دنبال شود. ایشان با اشاره به مخالفتهای زورگویان و مفسدان با عدالت افزودند: عدهای سعی میکنند عدالت را به عنوان تندروی، متهم و محکوم کنند اما عدالت تندروی نیست بلکه حقگرایی، توجه به حقوق آحاد مردم، جلوگیری از ویژهخواری و مقابله با تجاوز به حقوق مظلومان است. حضرت آیتالله خامنهای با تاکید بر لزوم استفاده از عملیترین، بهترین و مدبرانهترین روشها برای تحقق عدالت، خاطرنشان کردند: تحقق عدالت مغایر استفاده از شیوههای علمی نیست بلکه باید با استفاده از همه شیوههای پیشرفته و نوین علمی و با تکیه بر فهم و درک و نیاز ایرانی، به تلاش برای تحقق آرمانهای انقلاب ادامه داد. ایشان با توصیه به آقای احمدینژاد برای پرهیز از شتابزدگی خاطرنشان کردند: مردم عزیز نیز در مطرح کردن و پیگیری خواستههای خود از شتابزدگی خودداری کنند و دولت جدید و خدمتگزار با برنامهریزی صحیح و باهمان کیفیتی که در سند چشمانداز 20 ساله مقرر شده است، اهداف مهمی همچون عدالت، رفاه عمومی و توسعه همه جانبه را پیگیری کند. رهبر معظم انقلاب در همین زمینه خاطرنشان کردند: تحقق برخی اهداف به سالها کار و تلاش نیاز دارد و ملت ایران ضمن درک این واقعیت، از مسئولان کار و تلاش بیوقفه و جدی را میطلبد. ایشان در زمینه سیاست خارجی نیز، صلحطلبی همیشگی ملت ایران را یادآور شدند و افزودند: ملت ما همچون گذشته با هیچ کشور و ملتی سرستیزه ندارد اما قدرتمندان جهانی به خصوص شیطان بزرگ بدانند این ملت همچنان از حقوق خود، مقتدرانه دفاع میکند و به هیچ قدرتی باج نخواهد داد. حضرت آیتالله خامنهای وظیفه مسئولان کشور را در دفاع از حقوق مختلف ملت و حفظ و ارتقای جایگاه منطقهای و جهانی نظام اسلامی یادآور شدند و افزودند: جمهوری اسلامی ایران همچون گذشته، طرفدار روابط برادرانه و صمیمانه با همسایگان و همه کشورهای برادر و دوست در همه مناطق جهان است. ایشان در بخش دیگری از سخنانشان، آقای احمدینژاد رئیسجمهور را به توکل دائم بر پروردگار، اخلاص در عمل، حفظ روحیه خدمتگزاری و تواضع در مقابل مردم و توجه به انتقادات و اصلاح امور توصیه کردند و افزودند: قدرت فقط هنگامی ارزشمند است که برای احقاق حق و تحقق عدالت باشد و اگر این گونه تلاشها با نیت صادقانه همراه شود رحمت بیدریغ پروردگار نیز شامل حال انسان خواهد شد. حضرت آیتالله خامنهای همچنین با تشکر صمیمانه از آقای خاتمی و همکاران ایشان به علت 8 سال تلاش و خدمت به مردم افزودند: در پرتو تلاشهای دولت آقای خاتمی و دولتهای قبلی، کشور آمادگی و ظرفیتهای فراوانی یافته است و کار و تلاش صادقانه، مقابله با فقر و فساد و تبعیض و بیعدالتی و خدمت بیوقفه به مردم میتواند ضمن افزایش این ظرفیتها، مشکلات موجود را رفع و شتاب حرکت کشور را در توسعه همه جانبه بیشتر کند.
تاکید احمدینژاد بر چهار اصل بنیادین دولت
پس از آن محمود احمدینژاد رئیسجمهوری نیز در سخنانی اظهار داشت که دولت اسلامی برآمده از اراده مردم در این دوره بر چهار اصل بنیادین که تجلی پیام مردم در این انتخابات است، تاکید خواهد کرد. عدالتگستری، مهرورزی با بندگان خدا، خدمتگزاری به آحاد ملت و تعالی و پیشرفت مادی و معنوی کشور، چهار اصلی بود که رئیسجمهوری بر آنها تاکید کرد. او سپس توضیحاتی را در مورد این اصول دولت خویش بیان کرد. احمدینژاد در توضیح اصل اول یعنی «عدالتگستری» گفت: «اقامه عدل و قسط، اعلی مقصد انبیا و اولیا و آرزو و آرمان همه آزادگان جهان است. اگر عدالت بیاید ظلمت، بیعدالتی و تبعیض و ظلم رخت برخواهد بست. مردم با شهد عدالت که محبوب خداست کام جانشان شیرین میشود و با حقیقت پیوند میخورد. راهگمکردگان با رایحه عدالت به راه حق بر خواهند گشت.» ادامه سخنان وی چنین بود: این دولت به تبعیت از فرهنگ ناب اسلامی و با توجه به مطالبات عمومی به همه توان در جهت بسط عدالت در همه عرصهها خواهد کوشید عدالت در توزیع فرصتها و امکانات، تخصیص منابع برای مناطق مختلف به نسبت محرومیتها و استعدادها و ظرفیتها، رفع فقر و مبارزه با تبعیض فساد در سازمان اداری سرلوحه اقدامات دولت خواهد بود. راهی پرفراز و فرود در پیش است که توفیق آن در گرو قیام همگانی و تن دادن به لوازم اجرای عدالت است. به گفته احمدینژاد ایران اسلامی به دنبال دستیابی همه ملتها به صلح پایدار در سایه عدالت همهجانبه است و عدالت باید ملاک و میزان حاکم در روابط بینالملل باشد. او در خصوص اصل دوم دولت خود «مهرورزی با بندگان خدا» نیز گفت: دولت با اتکا به فرهنگ دینی و ملی که اساس آن بر عشق و محبت استوار است، تمام هموغم خود را در ترویج روحیه برادری، محبت و همبستگی بین اقشار مختلف مردم، صرفنظر از قومیت، دین، مذهب و جغرافیا به کار خواهد بست. ادامه توضیحات رئیسجمهوری در مورد اصل سوم و چهارم دولتش چنین بود: دولت با اتکا به خداوند و با آرمان خدمتگزاری، کار خود را شروع میکند و با به کارگیری همگاران مومن، شجاع، کارآمد و مردمی همه توان خویش را به کار خواهند بست تا در این دوره، خدمتگزاری بیمنت و پرافتخار به فرهنگ و منش پایدار دولت و مدیران در همه ردهها و سازمانها تبدیل شود. وی افزود: شایستگیها و امتیازات ملت ایران، نظیر پیشینه تاریخ، فرهنگ شکوهمند و پر افتخار، نشاط و امید، شجاعت و هوشمندی از یک طرف و منابع عظیم انسانی، ثروتهای فراوان مادی و معنوی، موقعیت سیاسی و جغرافیایی و دستاوردهای علمی و فنی از جانب دیگر، فرصتی کمنظیر را فراهم آورده است. احمدینژاد با این امیدواری که ملت ایران بر بام عزت جهانی بدرخشد تصریح کرد: ملت ما شایستگی این افتخار را دارد و به لطف خدا این امری دستیافتنی وشدنی است. سپس ششمین رئیسجمهوری ایران اظهار داشت: اینجانب به عنوان خادم مردم خود را موظف میدانم که حافظ استقلال و منافع ملی کشور و فرهنگ و آیین اسلام باشم و از حقوق شهروندی آحاد ملت ایران در داخل و خارج دفاع کنم. ادامه سخنان احمدینژاد در شرح وظایفش نیز چنین بود: خود را موظف میدانم که عرصههای فعالیت سالم را تقویت کرده و فرصت رشد و خلاقیت و تعالی را برای همه تا حد امکان فراهم آورم، رفع مشکلات موجود جوانان رشید و عزیز و توجه جدی به محرومان و اقشار ضعیف را در اولویت برنامههای خود قرار دهم، از عزت و حقوق ملت ایران در عرصههای جهانی دفاع کنم، در راه وحدت و همدلی میان کشورهای اسلامی و دفاع از کیان امت اسلام بکوشم و آرمان عدالتخواهی، صلحطلبی و تهدیدزدایی ملت ایران را در عرصه بینالملل پیگیری کنم.
قدردانی از دولت خاتمی
همچنین احمدینژاد از زحمات روسای جمهور و دولتهای گذشته به ویژه سیدمحمدخاتمی و همکاران وی در دولت هشتم قدردانی کرد. رئیسجمهوری در بخش دیگری از سخنان خود افزود: حوادث 27 سال گذشته ایران گویای حیات، بیداری و هوشمندی ملتی است که هر زمان به اقتضای حال دست به کاری زده که شگفتی و تحسین جهانیان را برانگیخته است. همچنان که حضور آگاهانه و پرمعنای خیل عظیم مرد و زن ایرانی در دو مرحله انتخابات نهم ریاست جمهوری باطلالسحر همه توطئهها و وسوسههایی شد که از جانب بدخواهان ملت ایران و با استفاده از رسانهها در حجم وسیع القا میشد. وی اشارهای دیگر به انتخابات ریاست جمهوری نیز کرد: مشارکت قریب به 60 میلیون نفر در دو مرحله انتخابات نشان داد هیچ عاملی مانع از حضور پرصلابت مردم در دفاع از انقلاب، ارزشها و نظام برآمده از اراده آنان نبوده و از این پس نیز نخواهد بود. اینجانب این حضور پرشور را ارج نهاده و ضمن حمد و ستایش پروردگار، خاضعانه و صمیمانه از ملت عزیز ایران تشکر میکنم.
گزارش وزیر کشور از روند انتخابات نهم
وزیر کشور نیز دیروز در این مراسم گزارشی از روند برگزاری انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری ارائه کرد.
وی اظهار داشت: وزارت کشور به عنوان امین مردم با اصرار بر اجرای دقیق قانون مقدمات برگزاری انتخابات را با ساماندهی مراحل مختلف آن و تجهیز امکانات و منابع مورد نیاز در سراسر کشور فراهم نمود و با اتخاذ راهبرد مشارکت حداکثری به نوبه خود سعی وافر نمود تا زمینههای حضور هر چه گستردهتر مردم در صحنه انتخابات فراهم شود. موسویلاری با بیان اینکه «وزارت کشور پس از هماهنگی با شورای محترم نگهبان در روز بیستم اردیبهست ماه 1384 همزمان با ثبتنام از داوطلبان و با تشکیل 325 هیات اجرایی در شهرستانها و 543 هیات در بخشهای مستقل آماده اجرای انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری شد، افزود: در فرصت پنج روزه ثبت نام تعداد 1014 نفر اعلام داوطلبی کردند که از این تعداد هشت نفر توسط شورای محترم نگهبان واجد شرایط نامزدی ریاست جمهوری تشخیص داده شدند، با انصراف یکی از نامزدها در روزهای پایانی تبلیغات انتخاباتی نهایتاً هفت نفر در صحنه رقابت نهایی شدند. وزیر کشور افزود: تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری از تاریخ ششم خرداد ماه 84 آغاز و تا ساعت 9 صبح روز 26 خرداد ماه 84 ادامه یافت. وی تاکید کرد: در این انتخابات هر کدام از نامزدها به طور یکسان از طریق صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران که با اتخاذ رویکرد و روشهای جدید و متفاوت شرایط مناسبی را برای تبلیغات انتخاباتی فراهم کرده بود به امر تبلیغات انتخابات پرداختند و رسانههای گروهی داخلی و خارجی و عوامل خبری و اجرایی صداوسیما و مطبوعات نیز از شرایط امکانات مناسب و سهل برای کسب خبر و اطلاعرسانی برخوردار بودند. وی با تاکید بر این مطلب که «این انتخابات متفاوت با انتخاباتهای قبل و دو مرحلهای بود»، اظهار داشت: مرحله اول آن در تاریخ 27 خرداد ماه 84 در 40 هزار و 898 شعبه ثبتنام و اخذ رای از ساعت 9 صبح آغار و در پایان مهلت 10 ساعته قانونی به علت استقبال هممیهنان عزیز این مدت در سراسر کشور تا ساعت 23 تمدید شد. وزیر کشور تصریح کرد: نتیحه اخذ رای مرحله اول با مساعدت دستاندرکاران اجرایی در داخل کشور و همچنین در ستاد انتخابات وزارت امورخارجه برای خارج از کشور در روز 28 خردادماه 84 آماده و به اطلاع هممیهنان عزیز رسید. موسویلاری به شمار واجدان شرایط رای در این انتخابات اشاره کرد و گفت: در این مرحله از انتخابات از تعداد 46 میلیون و 786 هزار و 418 نفر واجدان شرایط، تعداد 29 میلیون و 400 هزار و 857 نفر در داخل و خارج از کشور رای دادند. وی با بیان اینکه «درصد مشارکت واجدان شرایط 84/62 بود»، افزود: به دلیل اینکه هیچ یک از نامزدها اکثریت آرا را کسب نکردند، انتخابات بین دو نفر از نامزدها یعنی اکبر هاشمیرفسنجانی و محمود احمدینژاد که اکثریت آرا را به خود اختصاص داده بودند، به مرحله دوم کشیده شد. موسویلاری گفت: مرحله دوم که اخذ رای آن در تاریخ سوم تیرماه 84 و در 40 هزار و 979 شعبه اخذ رای صورت پذیرفت از ساعت 9 صبح آغاز و تا ساعت 23 ادامه یافت. وزیر کشور تاکید کرد: نتیجه اخذ رای مرحله دوم انتخابات روز چهارم تیرماه اعلام شد، در این مرحله از انتخابات از تعداد 46 میلیون و 811 هزار و 418 نفر واجدان شرایط، تعداد 27 میلیون و 959 هزار و 253 نفر در داخل و خارج از کشور رای دادند که میزان مشارکت واجدان شرایط 76/59 بود. موسویلاری افزود: در نتیجه آقای محمود احمدینژاد با کسب 17 میلیون و 248 هزار و 782 رای، رئیسجمهور منتخب مردم شد. وی همچنین گفت: لازم میدانم در پایان هشت سال فداکاری، تلاش و مدیریت کارآمد حجتالاسلام والمسلمین جناب آقای خاتمی به ایشان خسته نباشید عرض کرده و از درگاه خداوند تعالی سعادت، سربلندی و بهروزی برای ایشان آرزو کنم. پایان سخنان موسویلاری با تبریک وی به احمدینژاد همراه بود: به رئیسجمهور منتخب آقای دکتر محمود احمدینژاد تبریک گفته و توفیق ایشان را در جهت اعتلای ایران اسلامی و خدمت به مردم شریف و بزرگوارمان آرزو میکنم.
خداحافظی خاتمی با نهاد ریاست جمهوری
ادامه مراسم تحویل ریاست جمهوری به محمود احمدینژاد در خیابان پاستور در ساختمان ریاست جمهوری صورت گرفت. ساختمانی که هشت سال میزبان سیدمحمد خاتمی و کابینهاش بود. به این ترتیب پس از پایان مراسم تنفیذ، سیدمحمد خاتمی و محمود احمدینژاد حسینیه امام خمینی(ره) را ترک کردند و رهسپار نهاد ریاست جمهوری شدند تا خاتمی برای آخرین بار در مسند مردی که هشت سال در کسوت ریاست جمهوری قدم بر آن گذاشته است، با کارمندان و همراهان هشت ساله خویش خداحافظی کند اما ورود احمدینژاد به ساختمان نهاد ریاست جمهوری حکایت دیگری داشت. او دیروز در کسوت ششمین رئیسجمهور ایران قدم به نهاد ریاست جمهوری گذاشت تا دوران چهارساله ریاست جمهوری خویش را آغاز کند. محمدرضا عارف معاون اول سیدمحمد خاتمی که اکنون باید اورا رئیسجمهوری پیشین بنامیم، سیدعبدالواحد موسویلاری وزیر کشور خاتمی که دیروز در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری احمدینژاد گزارشی از روند برگزاری انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری ارائه کرد، مهدی چمران (رئیس شورای شهر تهران) و محمد خوشچهره (عضو ائتلاف آبادگران مجلس) آنها را در این مراسم همراهی میکردند. محمود احمدینژاد سپس در جمع کارکنان نهاد ریاست جمهوری گفت: نهادها و سازمانها در نظام جمهوری اسلامی هیچ شأنی جز خدمتگزاری به مردم ندارند. وی افزود: عناوین، اختیارات و امکاناتی که در اختیار مسئولان است، امانت مردم برای خدمتگزاری است و هرکس خدمتگزارتر باشد، عزیزتر و کارآمدتر است. رئیسجمهور تصریح کرد: کارکنان نهاد ریاست جمهوری باید دولت را با کار و تلاش خالصانه و خستگیناپذیر خود، نهادی ارزنده، پرنشاط و فعال نگه دارند و چشم بیدار رئیسجمهور و دولت باشند. وی نهاد ریاست جمهوری را مرکز پیگیری تمام امور کشور، تجزیه و تحلیل برنامهها و تصمیمات اجرایی توصیف کرد و گفت نهاد ریاست جمهوری و مجموعه همکاران نهاد باید مامن و نقطه آرامش برای تمام کشور باشد. احمدینژاد با اشاره به این که ایران کشوری بسیار بزرگ و پهناور است، خاطرنشان کرد: در یک کشور بزرگ، سلایق، رفتارها و مسائل گوناگون بروز میکند و به همین دلیل نهاد ریاست جمهوری باید پاسدار سلامت سیستم اجرایی کشور باشد. وی یکایک کارکنان ریاست جمهوری را حافظ منافع ملت و کشور خواند و گفت: اگر در جاهای دیگر بحثهای شخصی، گروهی و سلیقهای مطرح است، در نهاد جز حفاظت از منافع و روح ملت و نیز صلاح کشور، هیچ چیز دیگر نباید مطرح باشد. رئیسجمهور فضای صمیمیت، برادری، همدلی و وحدت را بهترین بستر برای ماموریتهای محوله دانست و گفت: همه مسئولان و کارکنان ریاست جمهوری در هر ردهای که هستند باید امور محوله را به بهترین وجه ممکن به انجام رسانند و این نهاد را به پرکارترین سازمان کشور تبدیل کنند. پس از این سخنان و بازدید خاتمی، احمدینژاد و همراهانشان از دفتر ریاست جمهوری و آخرین دیدار سیدمحمد خاتمی با کارمندان این نهاد خاتمی با آنها خداحافظی کرد و عکسی یادگاری با کارمندان، نهاد دفتر هشت سال ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی و حضورش در ساختمان ریاست جمهوری در خیابان پاستور را بست. به این ترتیب مراسم تحویل کلید نهاد ریاست جمهوری به احمدینژاد خاتمه یافت. مراسمی با خداحافظی سیدمحمد خاتمی و سلام محمود احمدینژاد به عنوان ششمین رئیسجمهور ایران.