بیژن مقدم
مصوبه نمایندگان مردم در تصویب کلیات طرح تعلیق اقدامات داوطلبانه هسته اى در صورت ارجاع پرونده ایران به شوراى امنیت سازمان ملل، حامل پیام مهمى است که امیدواریم توسط غرب و بویژه دولت هاى فعال در پرونده انرژى هسته اى به درستى دریافت شود.
واقعیت آن است مردم ما سخت بر این باورند که نظام و دولتشان در جهت شفاف سازى و اعتمادسازى با اروپا و آژانس بین المللى انرژى اتمى تمامى گام هاى لازم را برداشته است و این چیزى است که در گزارش اخیرالبرادعى نیز قابل دریافت است.
از سوى دیگر مذاکرات دو سال گذشته با اروپا را نیز به دلیل زیادخواهى ها و طرح مطالبات نامعقول و از دست دادن فرصت هاى تاریخى، کم ثمر دانسته و دولت و مسئولان را تحت فشار قرار مى دهند تا راه هاى جدیدى جستوجو گردد.
اما متأسفانه سران سه کشور اروپایى با تکیه بر اطلاعات نادرست و عدم درک صحیح از معادلات درونى در کشور و بى توجهى به قدرت مردم و نهادهاى مردمى نظیر مجلس، راهى را رفتند که عملاً بن بستى را پیش روى آنان نهاده است.
تنها راه برون رفت از این بن بست، پذیرش حق ایران در دستیابى به تکنولوژى صلح آمیز هسته اى و انجام اقدامات لازم براى غنى سازى در داخل کشور با نظارت آژانس و کشورهاى دیگر از طریق مشارکت برخى کشورها در فرآیند غنى سازى است که بهترین تضمین ایران براى حرکت در مسیر معاهدات بین المللى به شمار مىرود.
پیام نمایندگان ملت به دولت و سایر کشورها چیزى جز این نبود که اگر روند ناعادلانه فعلى با هدایت آمریکا تداوم یابد و شوراى حکام در اقدامى سیاسى پرونده کشورمان را به شوراى امنیت سازمان ملل ارجاع نماید، تنها راه اعتراض به این ظلم جهانى را دفاع از حقوق ملت ایران دانسته و آن را با خروج از پروتکل الحاقى و توقف همه اقدامات داوطلبانه دنبال مى کنیم. در این صورت نه اجازه نظارتى داده خواهد شد، نه دعوت هاى مشارکت جویانه معنى مىیابد.
در حقیقت کسانى که با وجود همه نظارت ها و بازرسى ها به دروغ خود را نگران نشان مى دهند تا افکار عمومى جهان را براى فشار به ایران و عقب نشینى آن آماده کنند، این بار «مضطرب» و نگران تر از پیش در صحنه حاضر خواهند شد. بى آنکه امکان و ابزار تعامل و نظارت را در اختیار داشته باشند.
امیدواریم پیام نمایندگان مردم در آن سوى مرزها همانگونه که هست، شنیده شود.