تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۸۶ - ۰۹:۵۵  ، 
شناسه خبر : ۱۶۸۹۷
مقدمه: گروه سیاست: اقدام احمدی‌نژاد درخصوص آزادی١٥ ملوان انگلیسی که به آب‌های ایران تجاوز کرده بودند، واکنش‌هایی را از سوی صاحب نظران به همراه داشت. برخی از صاحب‌نظران بر این عقیده‌اند که آزادی ملوان انگلیسی می‌توانست برگ برنده‌ای برای آزادی دیپلمات‌های ایرانی که توسط نیروهای آمریکایی در اربیل عراق بازداشت شده بودند، باشد. آزادی ملوان انگلیسی بعد از اولتیماتومی که انگلیسی‌ها برای ایران تعییین کردند صورت گرفت و همین مساله واکنش‌هایی را از سوی تحلیلگران به همراه داشت که اگر ایران قصد آزادی آنان را داشت، می‌بایست قبل از ضرب‌الاجل 48 ساعته، یا بعد از آن را این کار را می‌کرد. در پی واکنش دو تن از چهره‌های شاخص مجلس را در مورد این رویداد مهم مرور می‌کنیم:

زیبنده نیست که رئیس‌جهمور 15 نظامی عادی را با آن وضعیت بدرقه کند
 رییس کمیسیون فرهنگی مجلس هفتم گفت: ابهامات و سوالات اساسی برای نخبگان نسبت به آنچه در پشت صحنه وقایع آزادی‌سازی نظامیان انگلیسی صورت گرفته است، وجود دارد. عمادافروغ، نماینده تهران در گفت‌وگو با ایلنا در خصوص وقایع رخ داده در آزادسازی نظامیان انگلیس و کنفرانس مطبوعاتی آنها در کشورشان گفت: در دنیای کنونی استفاده از رسانه‌ها و صنعت فرهنگ در سیاست امر معمولی است و همانطور که در جلسه نشست مطبوعاتی احمدی‌نژاد از رسانه‌ها در جهت تثبیت یک هدف استفاده شد. انگلیسی‌ها هم استفاده کردند. وی تصریح کرد: در ارزیابی آنچه اتفاق افتاده است، می‌توان دو بخش واقعیت و فرآیندی که منجر به موضع‌گیری رییس جمهور شد و دیگری نتیجه‌ای که از موضع‌گیری رییس‌جمهور به دست آمد را از هم جدا کرد. نماینده تهران با تاکید بر این که قطع نظر از اقدام شایسته مرزبانان دریایی که اقتدار ملی ما را به رخ کشیدند و هر کس که قصد تجاوز داشته باشد درس دادند، سوالات اساسی مطرح است، گفت: سوالات اساسی این است که میزان نقض قوانین بین‌المللی و قصد نیت این نقص از سوی انگلیسی چه بوده است؟! اگر قصد جاسوسی بوده، آزادی‌سازی متجاوزان آن هم با این شکل و شمایل موجه است؟! اگر قصد جاسوسی نبوده است، پس بحث‌های قبلی و آن شعارهای تندروانه که بعضا حتی اعدام نظامیان انگلیسی را به میان می‌کشید، چه توجیهی پیدا می‌کند. افروغ تصریح کرد: سوالات اساسی دیگری هم مطرح است که آیا بین آن اولتیماتوم دولت انگلیس و این آزادسازی رابطه وجود دارد؟! آیا واقعا عذرخواهی صورت گرفته است؟ نماینده تهران با بیان اینکه به نظر بنده اگر عذرخواهی صورت گرفته است؟! نماینده تهران با بیان اینکه به نظر بنده اگر عذرخواهی دولت انگلیس صورت گرفته بود، نیازی به آن شکل خاصی از بدرقه نبود، گفت: زیبنده یک نظام نیست که هیات دولت و در راس آن ریاست جمهوری با آن هیمنه 15 نظام عادی را با آن وضعیت بدرقه کنند. افروغ تصریح کرد: آن شکل آزادسازی و بدرقه چیزی بیشتر از رافت بود و صرفا بوی رافت نمی‌دهد. رییس کمیسیون فرهنگی مجلس هفتم ادامه داد: ای کاش بدون اینکه  از نام پیامبر اعظم(ص) و نام حضرت موسی و عیسی(ع) برای آزادسازی ملوانان استفاده شود، صرفا بیان می‌شد رافت رهبری نظام مشمول حال این نظامیان شده و بدون انجام هیچ‌گونه مراسم راهی انگلیسی می‌شدند. افروغ با بیان اینکه بحث می‌شود که ظاهرا عذرخواهی دولت انگلیس در کار نبوده است و گفت: در چنین شرایطی شبهه استفاده از صنعت فرهنگ و بهره‌برداری‌های سیاسی از صنعت رسانه تقویت می‌شود. نماینده تهران تاکید کرد: ای کاش این رافت ولو در شکل عادی آن قبل از اولتیماتوم صورت می‌گرفت و ای کاش این رافت بعد از عذرخواهی صورت گرفته باشد. وی با بیان اینکه سوالاتی مطرح است که دولت باید به آنها پاسخ دهد، خاطر نشان کرد: این‌ها سوالات مربوط به مبانی و فرآیندهای واقعیت اخیر است وگرنه بخشی از نتیجه بدست آمده را بنده هم قبول دارم. افروغ گفت: اگر به این سوالات اساسی پاسخ داده نشود، در نهایت مخاطب خاص با طرح سوالات و شبهات خود مخاطب عام را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
رییس جمهور در سازوکار عفو مجرمان نقشی ندارد
از سوی دیگر، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هفتم گفت: دولت احمدی‌نژاد و شخص وی باید پاسخ دهند که اگر ملوانان انگلیسی متجاوز نبوده و به جاسوسی علیه ایران مبادرت نکردند، چرا دستگیر و هزینه‌های ناشی از آن به کشور و ملت ایران تحمیل شده است و چنانچه دستگیر شدگان واقعاً به آب‌های سرزمینی ایران تجاوز کرده و این اقدام آنها به گونه‌ای بوده که استحقاق مجازات را داشته‌اند، چرا رییس جمهور آن را تایید و از خداوند برای آنها آرزوی توفیق می‌نماید. اکبر اعلمی، نماینده تبریز در گفت‌و گو با ایلنا در خصوص آزادسازی نظامیان انگلیسی و اظهارات آنها در نشست مطبوعاتی در کشورشان تصریح کرد: کشور ما در موقعیتی قرار دارد که هرگونه رویدادی با ماهیت نظامی و امنیتی یا رفتارهای نسنجیده و غیر قابل توجیه معطوف به این دو مقوله می‌تواند بهانه لازم را به کشورهایی بدهد که تلاش می‌کنند ایران را تهدید و مخل امنیت و صلح جهانی نشان دهند. اعلمی افزود: چنانچه ملوانان انگلیسی عمداً و با مقاصد معینی به آبهای سرزمینی ایران تجاوز کرده باشند، قهراً دستگیری آنان حق مرزبانان جمهوری اسلامی ایران و حاکی از رشادت و هوشیاری، اقتدار و حساسیت گارد ساحلی ایران نسبت به هرگونه تجاوز بیگانگان به تمامیت ارضی کشورمان محسوب می‌شود و این اقدام آنها را باید ستود. عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هفتم خاطر نشان کرد: به رغم آغاز خوش این پدیده پایان بد آن سیاست برد-باختی که به نفع ایران در دست مقامات ایرانی بود را به سیاست باخت- باخت علیه طرفین مبدل کرد. اعلمی با بیان اینکه ملوانان دستگیر شده در شرایطی آزاد شدند که از یک سو سایه دو بیانیه شورای امنیت و اتحاد اروپا و از سوی دیگر ضرب الاجل 48 ساعت نخست وزیر انگلیس بر سر دولت ایران سنگینی می‌کرد، افزود: رییس جمهور ایران همراه با هیات بلند پایه‌ای از سوی مسئولان کشورمان به سیاق گذشته و مغایر با شئونات شخصیتی که باید غرور ملی ایرانیان را نمایندگی کند، به شکلی سبک و غیر منطقی در بدرقه ملوانان شرکت کرد که پیش از این بنابر ادعای دولتش متهم به متجاوز بودن و نقض حریم ایران بودند. اعلمی تاکید کرد: از همه این‌ها بدتر احمدی‌نژاد بود که با ژستی تبلیغاتی و کماکان با استفاده ابزاری از مفاهیم دینی، از رأفت اسلامی سخن گفت و تایید و توفیق آنها را در راه‌شان از خداوند آرزو کرد. عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هفتم تصریح کرد: چرا بر اساس موازین بین‌المللی و کنوانسیون حق دریاها مراتب به نفع منافع ملی ایران پیگیری نشد و در بدترین شرایط یعنی قبل از انقضای ضرب‌الاجل 48 ساعته تونی‌ بلر، ملوانان دستگیر شده با آن شیوه و با بدرقه هیأت عالی‌رتبه ایرانی آزاد شدند. نماینده تبریز در ادامه خاطر نشان کرد: اساسا اگر ملوانان انگلیسی طبق موازین قانونی  محاکمه و محکوم نشده باشند عفو آنها چه موضوعیتی داشته است و اگر محکوم شده باشند دراین صورت عفو مجرمان مستلزم رعایت سازوکارهایی است که دربند 11 اصل 110 قانون اساسی پیش‌بینی شده است. اعلمی گفت: در این سازوکار رییس جمهور نقش و جایگاهی ندارد، حتی اگر دستگیری و آزاد کردن ملوانان مذکور بر اساس مصوبات شورای عالی امنیت ملی گرفته باشد نیز طبق اصل 176 قانون اساسی، اجرای شدن این مصوبات در گرو تایید مقام رهبری است. عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هفتم افزود: با توجه به حرکت نمایش اخیر احمدی‌‌نژاد به نظر می‌رسد برخلاف گذشته در یک اقدام بی‌سابقه همه نهادهای به صورت منسجم دست در دست هم عزم خود را جزم کرده‌اند که به هر طریق ممکن بر ضعف‌های بنیادی و ساختاری دولت نهم به ویژه شخص رییس جمهور سرپوش نهاده و به نوعی برای او محبوبیت و اقتدار صوری دست و پا نمایند.