تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۶  ، 
شناسه خبر : ۱۷۵۱۳۰
اشاره: اجلاس بین المللی هیئت رئیسه مجمع عمومی تقریب مذاهب اسلامی با هدف بررسی مسائل جهان اسلام با حضور بیش از 30 نفر از علما و پیشوایان مذاهب اسلامی سراسر جهان اسلام , 24 الی 26 آبان ماه در اصفهان برگزار و طی آن بر وحدت جهان اسلام برای مقابله با دشمنان و حل مشکلات مسلمانان مورد تاکید قرار گرفت . این اجلاس پس از سه روز بحث و بررسی درباره مسائل مهم جهان اسلام با صدور بیانیه ای به کار خود پایان داد. آنچه پیش روی شماست , متن کامل این بیانیه است که از نظر شما می گذرد.

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
الحمدلله رب العالمین و درود و سلام بر فرستاده او; رحمت عالمیان حضرت محمد(ص ) و بر آل و اصحاب پاک او و کسانیکه تا روز قیامت راه او را دنبال کنند باد.
مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ـ با هیئت رئیسه مجمع عمومی و شورای عالی و کمیته های آن ـ که در شهر زیبا و تاریخی اصفهان در کشور ایران اسلامی در روزهای 24 و 25 آبان ماه سال 1384 جهت بررسی اوضاع امت اسلامی و یا کسانی که در عرصه های داخلی و خارجی با آن روبرو است اجلاس خود را برگزار و در پایان کار خود بیانیه زیر را صادر نمود :
یک:
بیش ترین چالش هایی که در برابر امت اسلامی ما قرار دارد همان چالش های داخلی است و شامل پراکندگی و چنددستگی و درگیری های داخلی ناشی از نادانی و تعصب و غلو و افراط گری و فتنه انگیزی میان مسلمانان و فقر و جهالت و بیماری و عقب ماندگی و جریان های تحمیلی سکولار و اندیشه ها و برنامه های بیگانه از اسلام که نتوانسته اند هرگونه خیر و سودی برای مسلمانان داشته باشند , می باشند.
مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ایمان دارد که درمان این بیماری های داخلی تنها از راه پایبندی مردم به ریسمان متین خداوند و بازگشت آنان به کتاب خداوند متعال و سنت رسول اکرم (ص ) او فراهم نخواهد شد. (ولا یصلح امر آخر هذه الامه الابما صلح به اولها). « اصلاح امر آخر این امت تنها با چیزی که اول آن اصلاح گردیده است فراهم خواهد شد » و این موضوع تنها از راه ایجاد تغییر واقعی در درون این مردم و رفتارهای آنها میسر خواهد شد. « ان الله لایغیر ما بقوم حتی یغیر ما بانفسهم » خداوند هیچگونه تغییری در هیچ قومی ایجاد نمی کند مگر اینکه خود مردم از آنچه در درونشان وجود دارد , تغییر دهند.
مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تلاش های بسیاری از کشورهایی که روش گفتگو و تعمیق تقریب میان مذاهب اسلامی را ترجیح داده اند به گونه ای که ما آن را در تلاش های حاصل شده در عربستان سعودی و افغانستان و دیگر کشورها شاهد آن شده ایم , می ستاید.
دو:
امت اسلامی ما با وجود ضعف داخلی خود اکنون در معرض چالش های خارجی سنگین همچون تهاجم های شدیدی که علیه اسلام از نظر عقیده و شریعت و برنامه زندگی آن انجام می گیرد , قرار گرفته است . و تلاش خود را برای واردآوردن ضربه به این ملت از راههای گوناگون با هدف ایجاد تغییر در عقیده مسلمانان و دورکردن آن از صراط مستقیم با مخدوش کردن حقیقت و چهره گذشته و تاریخ آن و توصیف نمودن آن با واژه های توهین آمیز و بکارگیری اصلاحات غربی بر برنامه آن همچون تروریسم و خشونت آغاز کرده اند. در حالیکه تروریسم نه دین دارد و نه ملیت و از سوی برخی افراد در طول تاریخ اعمال و تاکنون نیز از سوی کسانی که خود را به یک دین از ادیان الهی منسوب کرده اند , صورت می گیرد در صورتی که آن دین خود را از تروریسم مبرا می داند.
اما حملات علیه مسلمین و کشورهای آنها با تهاجم نظامی اشغال و سلب آزادی ها همچنان ادامه دارد (ولایزالون یقاتلونکم حتی یردوکم عن دینکم ان استطاعوا) « آنها همچنان با شما نبرد می کنند تا بتوانند شما را از دینتان برگردانند » تا جائی که دشمنان سرزمین ها و کشورهای اسلامی را یکی پس از دیگری اشغال می نمایند و این کشور فلسطین زخم دیده که بیش از نیم قرن همچنان زیر اشغال بوده و ملت آن در معرض شکنجه و آوارگی قراردارد. و این کشور عراق است که می خواهند پس از اشغال آن را ویران کنند و حالت آن را به بخش های جدا از هم به منظور ایجاد فتنه و آشوب فرقه ای و مذهب پاره پاره کنند و حالت جدائی و پراکندگی میان مردم آن ایجاد نمایند و مساجد و سایر اماکن عبادت آن را به نام دین که دین از آنها بیزار است , منفجر نمایند.
مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بر این باور است که تنها راه رهائی امت اسلامی از این محنت ها و مصیبت ها و بحران ها در اعمال مورد زیر خواهد بود.
1 ـ تلاش پیگیر در جهت یکپارچه سازی موضع عملی امت اسلامی نسبت به چالش ها همان گونه که خداوند متعال فرموده است : (ان هذه امتکم امه واحده وانا ربکم فاعبدون ) « این امت شما امت واحدی است و مرا که پروردگارتان هستم بپرستید » . و پراکندگی موجب ضعف آن شده است و خداوند درباره آن می فرماید « ولا تنازعوا فتفشلوا و تذهب ریحکم » . « با هم نزاع نکنید که ناکام خواهید شد و توان خود را از دست خواهید داد ».
2 ـ وهن و ضعف به وجود آمده در این امت تنها از راه پایبندی بر برنامه سالم اسلامی استوار بر ولایت متقابل میان مومنین و مومنان در پاسخ به اتحاد کفر علیه آنان برطرف خواهد شد. همانگونه خداوند متعال می فرماید : (والذین کفروا بعضهم اولیا بعض الا تفعلوا تکن فتنه فی الارض و فساد کبیرا) « کسانی که کفر ورزیدند برخی ولی برخی دیگرند این کار را نکنید که در زمین فتنه و فساد بزرگی به وجود خواهد آمد » و بر نیروهای ایمان و عمل صالح و میانه روی و اعتدال و از غلو و افراط گری و اسلام گریزی و التقاط تمدنی و ذوب شدن در بوته دیگران امکان پذیر است که امیر مومنان حضرت علی (ع ) در این باره می فرمایند : « الیمین و الشمال مضله والطریق الوسطی هی الجاده ) « راست و چپ گمراهی است و راه میانه روی همان جاده ای است که باید در آن حرکت کرد » .
3 ـ برخورداری از صداقت و جدیت در تقریب واقعی میان همه مذاهب و گروه های اسلامی از راه گفتگوی جدی و سازنده و پذیرش دیگران با احترام و پایبندی به اصول تغییرناپذیر و همکاری پیرامون آن و پذیرفتن عذر دیگران در موارد فرعی متغیر با اعمال پایبندی به فرمول طلائی . (ما نسبت به آن چیزی که بر سر آن توافق داریم با هم همکاری می کنیم و در مورد مسائل مورد اختلاف گفتگو خواهیم کرد و نسبت به مسائل مورد اختلاف عذر یکدیگر را می پذیریم ).
4 ـ تلاش برای ایجاد تحول در روش و برنامه پیام اسلامی در جهت خدمت به طرح امت واحده و آینده تمدن آن تا جائی که پیام ما پیام میانه روی و اعتدال باشد که از یک سو در مقابله با تهاجمی که علیه اسلام انجام می گیرد و از سوی دیگر با تحولات معاصر هماهنگی داشته باشد.
5 ـ قراردادن تعریف ها و توصیف هائی برای اصطلاحات و مفاهم مربوط به جهان اسلام برخاسته ازمفاهیم تقریب میان مذاهب باشد با تاکید بر رد اندیشه تکفیر و تغسیق و با بدعت گذاری هر مذهب که مربوط به این اندیشه باشد.
6 ـ تاکید بر برجسته نمودن فصل های مشترک موجود میانی مذاهب اسلامی به دلیل داشتن اهمیت بیشتر از نقطه های مورد اختلاف با هم برغم وجود اختلاف در برخی مسائل جزئی , و این مساله توجیه گر اختلاف روی مسائل بزرگی که بخش بزرگی از وجدان امت را تشکیل می دهد نخواهد بود.
7 ـ لزوم ادامه گفتگو علیرغم وجود موانع در این راه و راه گفتگو و مذاکره نباید بسته شود.
8 ـ تلاش برای ایجاد یک سیاست ملی در هر یک از کشورهای اسلامی به منظور تقریب میان مذاهب و ایجاد برنامه های آموزشی ـ در برنامه تربیتی و به ویژه در مدارس و دانشگاه های مذهبی و تربیت نسلی از مبلغین و واعظان دعوت کنندگان به تبلیغ و تشدید آگاهی دهی با برگزاری کنفرانس ها و سمینارها در کلیه مراکز فرهنگی و علمی پیرامون موضوع تقریب میان مذاهب اسلامی .
9 ـ ایجاد ارتباط با رسانه های اطلاع رسانی محلی و اسلامی و جهانی جهت فراهم کردن زمینه حضور مبلغان اندیشه تقریب میان مذاهب اسلامی در کلیه زمینه ها توسط شبکه های تلویزیون ماهواره ای و جهانی .
10 ـ تشکیل کمیته ای جهت پیگیری مسائل جدید و اجرای تصمیمات این کمیته .
سه :
به منظور رهائی از روند عقب افتادگی گسترده در کلیه زمینه ها ازجمله در بخش های علمی در کشورهای اسلامی مجمع جهانی تقریب میان مذاهب اسلامی امت اسلام را به ایجاد تحول علمی و تکنولوژی در کلیه زمینه ها ازجمله در زمینه بهره گیری از انرژی هسته ای در زمینه های صلح آمیز دعوت می نماید و پشتیبانی خود را از موضع جمهوری اسلامی ایران در این زمینه که با قوانین بین المللی هماهنگی دارد اعلام می نماید.
چهار :
مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی از محتوای بیانیه پایانی شورای امنای اتحادیه جهانی علمای مسلمین مورخ نهم ماه شوال سال 1326 مطابق با 1384 درباره تکرار رویدادهای ایجادکننده فتنه میان مسلمین از یک سو و میان مسلمانان و هموطنان غیرمسلمان خود از سوی دیگر در برخی از کشورهای جهان اسلامی و تهاجم به دین مبین اسلام در برخی از نمایشنامه ها و فیلمها و دیگر رسانه های اطلاع رسانی حمایت می نماید و نسبت به سبک شمردن پیامدهای ویرانگر ناشی از تجاوز به ادیان و یا خدشه واردکردن به کتابهای مقدس و یا به رهبران آنها همچون بی حرمتی به پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله وسلم ) و ائمه اطهار و خلفهای راشدین و دیگر صحابه خداجو هشدار می دهد و خواستار اتخاذ اقدامهای قاطع برای جلوگیری از انجام اینگونه اقدامات و مجازات عادلانه مرتکبان چنین جنایاتی می باشد.
پنج :
مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی از بیانیه پایانی اتحادیه علمای مسلمین دایر بر محکومیت غیرنظامیان بی گناه , ربودن , به گروگان گرفتن و به وحشت انداختن آنان به بهانه انتقام گیری از متجاوزین حمایت می نماید که خداوند متعال در این مورد می فرماید : (ولاتکسب کل نفس الا علیها , ولاتزر وازره وزراخری ) « هر کسی مسئول کردار خود می باشد و هیچکس متحمل گناه دیگری نخواهد بود » .
مجمع جهانی تقریب جنایات انفجارها که بی گناهان را هدف قرار داده و آخرین آن انفجار سه هتل عمان اردن بوده به شدت محکوم می نماید و از کسانیکه مرتکب چنین جنایاتی شده اند می خواهد که در پیشگاه خداوند توبه کنند و هیبت خداوند را مدنظر خود قراردهند و متشابهات را به محکمات در امور اسلام برگردانند و به فتواهای مجتهدان مورد اعتماد و دارندگان شرایط صدور فتوی شرعی از علمای امت دایر بر تحریم اینگونه اقدامات و جرم بودن آنها رجوع نمایند , و بدانند که کار زشت و ناپسند همچنان زشت و ناپسند است و چیز کثیف را نمی تواند با چیز کثیف پاک کرد.
شش :
مجمع تقریب تاکید می نماید که زخم خونینی که از پنجاه سال پیش تاکنون در پیکر بیت المقدس و اطراف این شهر مقدس از سرزمین فلسطین وجود دارد ایجاب می کند که مسلمانان در هر جائی که باشند به کمک برادرانشان به هرگونه از گونه های جهاد با مال , زبان , قلم و جان خود بشتابند و نیروهای خیردوست جهان را به ایستادن به صف واحدی جهت محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم و سرزمین فلسطین و حرث و نسل این مردم دعوت می نماید. و با هرگونه آگاهی و قاطعیت مانع تلاش برای اجرای پروژه صهیونیستها دایر بر اکتفاکردن به عقب نشینی از غزه و بخشی از کرانه باختری و تلاش برای کاهش سقف مطالبات حق مردم فلسطین در بازپس گیری سرزمین های اشغالی و بازگشت به خانه و کاشانه خود جلوگیری نمایند و نیز این مجمع امت اسلامی را نسبت به توطئه بزرگ دایر بر خلع سلاح مقاومت فلسطین و لبنان به هر بهانه ای و یا بهره گیری از هرگونه بهانه دایر بر مجازات برخی از کشورها و یا مللی همچون ایران و سوریه که مقاومت فلسطین را تایید و یا او را به پایداری تشویق می نمایند هشدار می دهد. و هرگونه تلاش برای عادی سازی روابط میان کشورهای جهان اسلام و دشمن صهیونیستی را به بهانه عقب نشینی این رژیم از غزه محکوم می نماید.
هفت :
مجمع جهانی تقریب هشدار می دهد که عراق امروز در معرض یک توطئه قرار گرفته است که هدف از آن متلاشی کردن بافت اجتماعی این کشور از طریق برانگیختن اختلافات مذهبی و قومی و تشدید اختلاف هر چند که کشور واحدی باقی بماند. و همه عراقی ها باید احساس کنند که آنها ملت واحدی هستند که دین مبین اسلام و رسالت اسلام انها را به ملت واحدی گردهم آورده است و وظیفه شرعی و ملی ایجاب می کند که اختلافات خود را کنار بگذارند چرا که مزدوران صهیونیسم جهانی اکنون دست به اقداماتی می زنند , ظاهر آن مقاومت ولی در حقیقت ادامه تجاوز و مخدوش کردن چهره مقاومت شریف است و مجمع از همه علمای مسلمین می خواهد که اینگونه اقدامات را محکوم و مزدوری آنها را رسوا نمایند.
هشت :
مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی از اقدام مردم عراق برای حفظ وحدتشان برغم کشتارهای دسته جمعی و ویرانی و بکارگیری سلاح های شیمیایی علیه آنها از سوی رژیم سابق عراق پشتیبانی می نماید. از عموم عراقی ها و به ویژه از علمای آنها می خواهد و با تلاش مجدانه نسبت به برطرف نمودن فتنه چند دستگی اقدام نمایند و عراق را از یوغ اشغال و هرج و مرج و کشتار و ویرانی برهاند در بازگرداندن چهره تمدنی این کشور تلاش نمایند.
نه :
مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی از زمامداران و ملل امت اسلامی و از همه شریفان جهانی می خواهد تا طرحهای استعماری را برای ایجاد فتنه و آشوب میان دو ملت سوریه و لبنان جهت باقی ماندنشان در سنگر مقاومت در برابر طرحهای صهیونیست و استعماری خنثی نمایند.
ده :
چنانچه مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تاسف شدید خود را نسبت به وجود بخش بزرگی از کسانی که در فرانسه و دیگر کشورهای غربی به حاشیه رانده شده اند و از نظر بهداشتی و آموزش محروم مانده اند و کسانیکه در معرض تبعیض نژادی و یا بی رحمی شدید قرار گرفته اند و آن هایی که با عباراتی منافی کرامت انسانی توصیف می شوند و به شعایر مذهبی و مساجدشان بی حرمتی می شود ابراز تاسف می نماید و از آنها می خواهد که از اعمال هرگونه اقدامات خرابکاری به بهانه انتقام گیری از کسانی که حقوقشان را پایمال کرده اند و یا اقدام به ستمکاری علیه مستضعفان همچون خود آنها خودداری و پرهیز نمایند. چرا که خداوند فساد در زمین و به هلاکت رساندن حرث و نسل را تحریم نموده و مجمع جهانی تقریب آنها را به پیوستن مثبت به آن جوامع و مشارکت در آن و عدم انزوا و جدائی از آنها و مطالبه نمودنشان به حقوق مشروعشان با روشهای گوناگون قانونی و به بازپس گرفتن حقوقشان و به یاری گرفتن همیشگی از علما و مبلغین شان دعوت می کند. و در عین حال از مسئولان کشورهائی که در آن تابعیتشان را به دست آورده اند بخواهند که به انسانیت شان احترام بگذارند و مشکلات اجتماعی و اقتصادیشان را حل نمایند و اوضاع معیشتی را برایشان فراهم نمایند و ادغام مثبت شان را در این جوامع هموار سازند.
یازده :
در مورد اطلاع رسانی , مجمع بر اهمیت تبلیغات سمعی و بصری علاوه بر شبکه جهانی اینترنت تاکید و از کلیه اعضای خود خواستار بهره گیری از این کانال ها به گونه زیر می باشد :
الف ـ شناساندن گسترده نشانی مجمع تقریب در شبکه اینترنتی و فراهم نمودن تبلیغات کافی برای آن به گونه ای WWW .taghrib.org که شمار زیادی را به آگاهی از آن و همکاری با آن را تشویق نمایند.
ب ـ ایجاد یک ایستگاه اسلامی جهت تهیه برنامه های آماده شده منعکس کننده هدف های مجمع تا جائی که هرکس که بخواهد بتواند از طریق ماهواره و غیره در مناسبت هائی که بتوان در آن عرضه نمود (همچون کنفرانس و اردوگاهها ویژه جوانان ) از آن بهره بگیرند.
ج ـ تماس با رادیو و تلویزیون در جمهوری اسلامی ایران جهت تخصیص وقت مشخصی به مجمع تقریب (به مدت یک ساعت در هفته در وهله اول و امکان افزودن مدت آن ) به گونه ای که اعضای این کمیته شخصا و یا با تماس های خود از کسانی دیگر بخواهد عهده دار انجام این مسئولیت شوند به نحوی که بتوانند با اندیشه ها و اخبار مربوط به مجمع آن وقت را پر کنند و پس از آن این تجربه جهت امکان افزایش وقت ویژه مورد ارزیابی قرار گیرد و شاهد یک بررسی جهت ایجاد یک شبکه فضائی مستقل در آینده نزدیک و یا دور برای این منظور پایه گذاری شود.
د ـ برقراری ارتباط با خبرگزاری هائی که نسبت به پخش گزارش های مربوط به کنفرانس و سمینارها و غیره توجه دارند و از دبیرخانه عمومی مجمع تقریب می خواهد که کانال های تماس خود را با این خبرگزاری های انجام دهند. چرا که شبکه های ماهواره ای اکنون بهترین وسیله برای پخش اطلاعاتی به شمار می روند از این رو باید نمایندگان شبکه های ماهواره ای را پیش از برگزاری مناسبت های مهم خود در فاصله زمانی کافی در جریان این مناسبت ها قرار داد تا بتوانند گزارش های خود را در مورد آن تهیه و پخش نمایند.
هـ ـ تشویق اندیشمندان و مبلغان به آغاز منتقل شدن این مهم از نخبگان به توده های مردم و ابتکار بهترین راه ها جهت مخاطب قرار دادن عموم مردم و رساندن اندیشه های مجمع به آنان .
وـ تبلیغات گسترده در مورد مطبوعاتی که مجمع تاکنون منتشر نموده است و در پیش گیری روش آسان سازی یادگیری آن تا به خواست خداوند آگاهی و بهره گیری از آن به نحو احسن انجام گیرد.
زـ تشویق به احداث مدارس جهت پذیرش دانشجویان از کلیه مذاهب فقهی (همانگونه که در تهران تحقق یافته است ) جهت تحصیل در آن و نیز ایجاد آموزشگاهها و دانشکده هائی بر این منوال با تهیه شایسته برنامه های درسی به گونه ای که از عوامل تفرقه افکن پرهیز شود و بر مسائل تقریبی تاکید نماید.
دوازده :
در موضوع زنان , مجمع تقریب مذاهب اسلامی با توجه به لزوم تحقیق مساوات عادلانه و منصفانه میان مردان و زنان در حقوق و وظایف آنان چون بنابه گفته حضرت رسول اکرم (ص ) « النسا شقائق الرجال » زنان نیمه هائی از مردانند و بنا به گفته خداوند متعال : « ولهن مثل الذی علیهن بالمعروف » آنها حق برخورداری از حقوق شایسته را به همان اندازه وظیفه شایسته ای که برعهده آنها است دارا می باشند. و ضرورت دارد که این ضعفی که نیمی از جامعه اسلامی ما را طی قرنها گذشته دچار آن گردیده جبران شود و زنان به جایگاهی که در زمان حضرت رسول اکرم (ص ) و خلفای راشدین آن بزرگوار برخوردار بودند بازیابند و مجمع در این راستا و تحقق این منظور خواستار برداشتن گام های زیر می باشد :
الف ـ تشکیل کمیته ای برای تهیه طرح اعلامیه حقوق و مسئولیتهای زنان مسلمان به گونه ای که کمیته از کلیه طرحهای کشورها و مجمع ها و هیئت های گوناگون اسلامی در این زمینه صادر شده است بهره بگیرد. و پس از آن اقدام به پخش این طرح در صورت تهیه آن میان اعضای مجمع و کمیته های آن تا در اجلاس آینده مجمع جهت بهره گیری از آن مورد بررسی قرار گیرد.
ب ـ تبادل بورسیه های تحصیلی برای دختران دانشجو میان جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشورهای اسلامی جهت آشنائی با فضاهای اندیشه ای و فقه مقارن میان مذاهب گوناگون و بهره گیری از آن برای ایجاد نزدیکی میان دلها و یکپارچه سازی صفهای مسلمانان .
ج ـ فراهم کردن زمینه برای دوشیزگان مسلمان از همه کشورها جهانی جهت ادامه تحصیل در دانشگاه مذاهب اسلامی .
که آخرین دعای ما شکر خداوند عالمیان است .