تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۸۹ - ۰۸:۴۰  ، 
شناسه خبر : ۱۷۶۳۹۰
مروری بر دیدگاه‌های امام خمینی نسبت به بسیج

علی معصومی (وزوایی )
گرچه فرهنگ ایثار و شهادت از عناصر اصلی مکتب تشیع است , ولی در قرون اخیر به دلایل مختلف , این فرهنگ در جامعه ما محدود و کم رنگ شده بود. همین موضوع سبب شده بود که بخش اعظم جامعه ما گرفتار رخوت , بی تحرکی و توقف مهلک در زمینه های مختلف شود , نتیجه طبیعی وضعیت مذکور نیر چیزی غیر از این نبود که جامعه ما از قافله دانش و صنعت و... که نماد ترقی مادی جوامع جدید است , عقب بماند و استعمارگران بتوانند به میهن و جامعه ما تسلط یابند.
از هنگامی که امام خمینی قیام الهی خود را آغاز کرد , فرهنگ ایثار و شهادت به تدریج در عرصه عمومی جامعه جلوه پیدا کرد و زمینه تحرک و پویایی را فراهم آورد. آرام آرام , غنی شدن و پررنگ شدن فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه ما به مرحله ای رسید که عموم مردم را به حرکت درآورد و عموم مردم به فرمان امام خمینی به پا خاستند تا دگرگونی عظیمی در جامعه پدید آورند و راه تعالی و ترقی را در همه ابعاد مادی و معنوی هموار نمایند. نتیجه این قیام عمومی , پیروزی انقلاب اسلامی در 22 بهمن 1357 بود که به سقوط رژیم پهلوی و ظهور نظام جمهوری اسلامی منتهی شد و فصل بسیار حساس و با اهمیتی نه تنها در تاریخ ایران بلکه در تاریخ جهان اسلام و کل تاریخ جهان گشود.
فرهنگ ایثار و شهادت , بعد از پیروزی انقلاب اسلامی , پیوسته روند رو به رشد و رو به توسعه و تعمیق داشت و در سال های دفاع مقدس به اقتضای زمان به شکوفایی شگرف و حیرت انگیزی رسید. بعد از جنگ نیز این فرهنگ نه تنها در ایران به نوعی دیگر بالنده شد و اثرات بسیار مهمی پدید آورد , بلکه در عرصه جهان اسلام نیز جلوه هایی از آن نمودار شد که در تغییر فضای سیاسی جهان و پدید آمدن مفاهیم جهانی و جریان های جهانی , تاثیر نهاد.
توسعه و تعمیق فرهنگ ایثار و شهادت , از زمان وقوع انقلاب اسلامی تاکنون , بزرگترین نقش را در حراست از دین و میهن و انقلاب اسلامی داشته است . بنابر این , اکنون 27 سال است که نظام اسلامی ایران در اثر تعمیق و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت , از دام انواع توطئه های نظامی , فرهنگی , تبلیغاتی و اقتصادی دشمنان رسته است . البته کارکرد فرهنگ ایثار و شهادت به همین مورد ختم نمی شود و پیشرفت در همه زمینه هایی که موجب حیرت جهانیان شده ایم , اثر مستقیم و یا غیرمستقیم فرهنگ ایثار و شهادت و حاصل تفکر جهادی و بسیجی است , زیرا جامعه ما پیش از تحصیل فرهنگ و تفکر مذکور , هیچ پیشرفتی که موجب شگفتی جهانیان شده باشد , نداشته است .
اکنون 27 سال است که ملت ما , ملتی لبریز از عناصری مثل ایثار , شهادت , ایمان , تکاپو و مستغرق در تفکر و منش بسیجی شده است و جلوه های پیوسته و عینی همین عناصر سبب شده است که دشمنان ما با تمام کینه ای که نسبت به نظام اسلامی ایران دارند , از تهاجم به میهن ما در وحشت باشند و جرات کوچک ترین اقدامی را به خود ندهند.
امام خمینی به مجموعه عناصری مثل ایثارگری , شهادت طلبی , ستیز با استکبار و ستمگر , دفاع از دین و میهن و... که تحول آفرین , تحرک بخش , پیش رونده , عدالت بخش و پیاده کننده اسلام , متعهد به دفاع از انقلاب و اسلام و... است .
نام و اصطلاح « بسیج » و « بسیجی بودن » را بیشتر از اصطلاحات دیگر مناسب دانسته و آن را به کار برده است . به همین دلیل , در میان همه اقشار جامعه , « بسیجیان » را بیش از هر قشری مصداق ایثار , خلوص , عشق به دین و میهن دانسته و در این باره می فرماید : حقیقتا اگر بخواهیم مصداق کاملی از ایثار و خلوص و فداکاری و عشق به ذات مقدس حق و اسلام را ارائه دهیم , چه کسی سزاوارتر از بسیج و بسیجیان خواهند بود (1 )
علاوه بر این , امام خمینی سخنان دیگری نیز دارند که نشان می دهد که « بسیج » و « بسیجی بودن » و « روش و منش بسیجی داشتن » را مظهر ایثار و شهادت طلبی و نماد کلیه عناصر مثبتی می داند که در روزگار ما می تواند , حق را احیا کند , از دین و میهن و نظام اسلامی پاسداری نماید , ابر قدرت ها را از طمع به میهن ما باز دارد و...به همین دلیل است که ایشان در این باره سخنان ذیل را به زبان می آورد و می فرماید : بسیج شجره طیبه و درخت تناور و پرثمری است که شکوفه های آن بوی بهار وصل و طراوات یقین و حدیث عشق می دهد. بسیج مدرسه عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامی است که پیروانش بر گلدسته های رفیع آن , اذان شهادت و رشادت سرداده اند. بسیج میقات پابرهنگان و معراج اندیشه پاک اسلامی است که تربیت یافتگان آن , نام و نشان در گمنامی و بی نشانی گرفته اند. بسیج لشکر مخلص خداست که دفتر تشکل آن را همه مجاهدان از اولین تا آخرین , امضا نموده اند(2 ) ... من همواره به خلوص و صفای بسیجیان غبطه می خورم و از خدا می خواهم تا با بسیجیانم محشور گرداند , چرا که در این دنیا افتخارم این است که خود بسیجی ام (3 ) ... اگر بر کشوری نوای دل نشین تفکر بسیجی طنین انداز شد , چشم طمع دشمنان و جهانخواران از آن دور خواهد گردید و الا هر لحظه باید منتظر حادثه ماند(4 ) .
همان طور که مشاهده می شود , در نگاه امام خمینی , « بسیجی بودن » و « تفکر و منش بسیجی داشتن » , نام اصطلاحی است برای کلیه کسانی که در عصر حاضر به نوعی توسعه یافته و به مرحله ای از غنا رسیده اند که مسئولیت خویش را می شناسند , به تکالیف دینی و میهنی و تاریخی خود آشنا هستند , به اهداف الهی و بزرگی که پشتوانه صعود و حیات عزتمند جوامع اسلامی است , واقف می باشند و به راحتی حاضرند در این راه ایثارگری , جانبازی و تکاپوی عملی و فکری مومنانه و خالصانه بنمایند.
اگر به تاریخ 27 ساله انقلاب اسلامی نگاهی گذرا بیفکنیم , می نگریم که مجموعه دشمنان خارجی و داخلی انقلاب و نظام اسلامی , برای از میان بردن تفکر و منش و رفتار بسیجی که حتی امام خمینی به آن غبطه می خورد , اقدامات و توطئه هایی کرده اند که واقعا نمی توان برای آن حد و حصری معین نمود.
جهان استکبار برای مقابله با تفکر و منش و رفتار بسیجی , 27 سال است که فیلم ها ساخته اند , کتاب های کثیری را در ضدیت با این یادگار امام خمینی انباشته اند , هر روز صفحات روزنامه ها و نشریات خود به این موضوع اختصاص داده اند و...
همه این تکاپوها و توطئه های شیطانی به این دلیل است که تفکر و منش و رفتار بسیجی داشتن که مظهر غنی شدن و برتر شدن روح و رفتار انسان مسلمان است , بیش از هر چیز دیگری برای دشمنان اسلام و میهن اسلامی خطرناک است , همچنان که تبلور این تفکر در جامعه (همان طور که تاریخ 27 ساله نشان می دهد) بیش از هر چیز برای امنیت نظامی , امنیت فرهنگی , امنیت اقتصادی و اجتماعی , امنیت رفتاری و مدیریتی ما و برای پاسداری از نظام اسلامی در برابر طوفان حوادث , مفید و سازنده می باشد. بنابر این , نظام اسلامی ما باید به طور مستمر از تفکر و منش و رفتار بسیجی صیانت کند و برای توسعه و تعمیق آن در جامعه , به طور جدی سرمایه گذاری و برنامه ریزی نماید , زیرا تنها با تفکر و منش و رفتار بسیجی است که پیروزی بر دشمنان و مقابله با تبلیغات و تهاجمات آنان در زمینه های دیگری مثل فناوری هسته ای و... , ممکن خواهد بود.

برچسب اخبار