تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۸  ، 
شناسه خبر : ۱۷۹۹۳۸
به بهانه برگزاری مراسم تودیع و معارفه نمایندگان ولی فقیه در دانشگاهها حجت‌الاسلام محمدیان مطرح کرد:
اشاره: هفته گذشته دانشگاه تهران شاهد برگزاری مراسم تودیع حجت‌الاسلام و المسلمین قمی، رییس سابق نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاهها و معارفه حجت‌الاسلام محمدیان بود. در این مراسم که در تالار علامه امینی این دانشگاه برگزار شد حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی رییس دفتر مقام معظم رهبری، دکتر لنکرانی وزیر بهداشت، آیت‌الله جنتی رییس شورای نمایندگان مقام معظم رهبری در دانشگاهها، حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد، نایب رییس مجلس شورای اسلامی، دکتر علی منتظری رییس جهاد دانشگاهی، دکتر زاهدی وزیر علوم تحقیقات و فناوری و دیگر اساتید حوزه و دانشگاه از زحمات 8 ساله آقای قمی تشکر و قدردانی نمودند. در ذیل گزارش مختصر این مراسم از حضورتان می‌گذرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین قمی: ارتباط با نهاد در دانشگاهها باید درونی و دینامیک باشد
حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر قمی با تاکید بر اینکه وجود نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاهها در فضای هندسی فرهنگی دانشگاه به نفع آن است، آن را موجب محکمتر کردن پیوند دانشگاه با جامعه عنوان کرد.
رییس سابق نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها که در مراسم تودیع خود سخن می‌گفت، با تشکر از تشکلهای دانشگاهی گفت: تصمیم گرفتم در این جلسه فقط انجام وظیفه و تشکر کنم.
حجت‌الاسلام و المسلمین قمی از محمدی گلپایگانی رییس دفتر مقام معظم رهبری و سایر مسئولان که از وی پشتیبانی کرده‌اند نیز تشکر کرد و افزود: از شورای نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها و حضرت آیت‌الله جنتی که همواره با نصیحت‌های خود مرا راهنمایی می‌کردند نیز تشکر می‌کنم. همچنین از آقای صدر که در تاسیس این نهاد نقش مهمی داشتند، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی عراقی، حجت‌الاسلام و المسلمین مصباحی مقدم، دکتر اژه‌ای و آقای رحیم‌پور سپاسگزارم.
وی تاکید کرد: لازم می‌دانم از ریاست جمهوری آقای دکتر احمدی‌نژاد به خاطر ارتباط بسیار صمیمانه و خوبی که با دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری چه در زمانی که به عنوان عضو هیات علمی در دانشگاه علم و صنعت بودند و چه در سمت شهرداری و چه در زمان کوتاهی که ریاست جمهوری را به عهده گرفتند و باعث شدند جلسات زیادی در این مدت برگزار شود تشکر کنم و از بذل توجه جناب آقای خاتمی نیز صمیمانه سپاسگزارم.
وی با بیان این که ارتباط با نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها باید ارتباطی درونی و دینامیک باشد، اظهار داشت: رابطه با نهاد یک رابطه درهم تنیده در قسمت‌های مختلف آموزشی و پژوهشی است. پیش از پیروزی انقلاب اسلامی کسانی که وارد دانشگاهها شدند از نظر کمیت اندک بوده و مسئولان دانشگاه سعی می‌کردند آنها را از فضای عمومی جامعه که معنوی و دیندار بودند، جدا کنند که البته موفق نشدند. پس از پیروزی انقلاب کمیت زیادی وارد دانشگاه شدند و در پی آن ورود فرهنگ عمومی به دانشگاهها وجود داشت که مطالبات جامعه از دانشگاه به گوش جامعه می‌رسید.
قمی در پایان افزود: در معارف دینی ما، به معنای عام کلمه، استعفا از مسئولیت وجود ندارد و تنها در صورت مرگ است که مسئولیت پایان می‌پذیرد. در حال حیات تنها زمان و مکان مسئولیت تغییر می‌کند.
رییس جهاد دانشگاهی: حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر قمی توانست جایگاه و شان نهاد را در مراکز دانشگاهی به جا آورد
رییس جهاد دانشگاهی که در مراسم تودیع و معارفه رییسان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها سخن می‌گفت افزود: حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر قمی توانست جایگاه و شان نهاد را در مراکز دانشگاهی به جا آورد؛ همان طور که وزیر محترم علوم نیز گفتند ارزش خدماتی که ایشان در دوران مسئوولیتشان انجام دادند، بعدها مشخص خواهد شد.
دکتر منتظری همچنین گفت: از دست دادن حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر قمی برای دانشگاهیان جای تاسف دارد و تاسف دو چندان ما از این بابت است که ایشان عضو امنای جهاد دانشگاهی بودند و از این بابت، سالها از حضور ایشان بهره می‌بردیم.
وی خطاب به حجت‌الاسلام و المسلمین محمدیان رییس جدید نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها گفت: ما برای همه گونه همکاری با نهاد اعلام آمادگی می‌کنیم.
رییس جهاد دانشگاهی افزود: حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر قمی فضایی را ایجاد کردند که تعامل مطلوب بین نهادهای دانشگاهی و علمی ایجاد شد و این تعامل ثمره حضور ایشان بود. امیدواریم این تعامل با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمدیان همچنان تداوم پیدا کند.
محمدی گلپایگانی: انصافا آقای قمی در مسئولیت خود به خوبی انجام وظیفه کردند
حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی که در مراسم تودیع حجت‌الاسلام و المسلمین قمی و معارفه حجت‌الاسلام محمدیان به عنوان نمایندگان ولی فقیه در دانشگاهها در دانشگاه تهران سخن می‌گفت، افزود: آن گونه که من شاهد بودم، طی نزدیک به هشت سالی که حجت‌الاسلام قمی مسئولیت خطیر اداره این نهاد را داشتند، مراتب محبت و مرحمت خاص آقا به ایشان روز به روز افزایش می‌یافت که این امر به علت کارآمدی و اهمیت مسئولیت ایشان در اداره نهاد نمایندگی در دانشگاهها بود.
وی به سه برادر شهید حجت‌الاسلام و المسلمین قمی نیز اشاره کرد و گفت: آقای قمی پس از تحویل و تحول، مسئولیت حساسی در دفتر مقام معظم رهبری را به عهده خواهد گرفت. ایشان رییس دفتر بین‌الملل رهبری خواهد بود و یقین دارم که در این مسئولیت نیز خوش خواهند درخشید.
رییس دفتر مقام معظم رهبری در ادامه به حجت‌الاسلام محمدیان اشاره کرد و گفت: ایشان فردی متدین و دارای اعتقاد عمیق به انقلاب، امام و مقام معظم رهبری و دارای اخلاق حسنه فردی و اجتماعی است، بیان و قلم مناسب و مدیریت فرهنگی، خلاقیت، ابتکار و مقبولیت علمی و شخصیتی دارد و با جریان‌های دانشگاه آشناست.
آیت‌الله جنتی: خیرخواه نسل دانشگاه باشیم
رییس شورای نمایندگان مقام معظم رهبری در دانشگاهها اظهار داشت: مخاطبان ما باید سه نکته را باور کنند تا اگر اهل ارشاد و هدایت هستند، تسلیم شوند. اول اینکه روحانی و عالم آنچه می‌گوید از خود نیست و پیامی است از جانب خدا، پیامبر و ائمه دیگر انیکه باور کنند اینها خیرخواه هستند و نه برای منافعشان که از سر دلسوزی کار می‌کنند و سوم اینکه باید بدانند اینها امانت دارند و کار خلاف مرتکب نمی‌شوند ما باید این صفات را در خود محقق کنیم و واقعا خیرخواه نسل دانشگاه باشیم.
آیت‌الله جنتی در مراسم تودیع و معارفه رییسان نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاهها با ابراز تاثر از پایان دوره مسئولیت حجت‌الاسلام و المسلمین قمی، اظهار داشت: هرچه بیشتر با ایشان آشنا شدم، ارادتم زیادتر شد و خشنود بودم که این مسئولیت را بر عهده دارند؛ چرا که ویژگیهای اخلاقی ایشان ستودنی است.
وی از قمی به عنوان فردی آرام، متین، خوش فکر و با تدبیر یاد کرد و گفت: آقای قمی توانست در این سالها نهاد نمایندگی ولی فقیه را با تمام مشکلات از نظر برخی تشکل‌های دانشجویی، حرکتهای سیاسی، نشیب و فراز در دانشگاهها، مدیریت‌های فرهنگی و کسانی که علاقه‌ای به حضور نهاد در دانشگاه ندارند با موفقیت پشت سر بگذارد، به نحوی که هم مسئولیتش را به انجام رساند و هم بتواند درگیر جریان‌های مخالف نشود.
جنتی ادامه داد: امیدواریم حجت‌الاسلام محمدیان بتواند پایه‌های حرکتی را که حجت‌الاسلام قمی شکل دادند تقویت کند تا در آینده شاهد موفقیت‌های ایشان باشیم.
جنتی در پایان سخنانش از ابقای عضویت حجت‌الاسلام و المسلمین قمی به عضویت شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضویت در شورای نمایندگان رهبری در دانشگاهها خبر داد.
حجت‌الاسلام محمدیان: زمینه مشارکت نیروهای دلسوز جهت توسعه معنویت را در دانشگاهها فراهم می‌کنیم
رییس جدید نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها خدا را شکر کرد که توفیق خدمتگزاری در این سمت را به وی داده است و خاطر نشان کرد که خداوند توفیق خدمتگزاری را در مدت محدودی بر دوش بندگانش محول می‌کند و از آنها عمل احسن می‌خواهد.
حجت‌الاسلام محمد محمدیان طی سخنانی در مراسم تودیع حجت‌الاسلام و المسلمین قمی و معارفه خود به عنوان نمایندگان ولی فقیه در دانشگاهها که در دانشگاه تهران برگزار شد، همچنین از مقام معظم رهبری و اعتمادی که نسبت به وی مبذول داشتند، تشکر کرد و آن را یک قوت قلبی برای دوستان دانست که ببینند وقتی بر دوش کوچک‌ترین فرد نهاد بار مسئولیت بزرگی گذاشته می‌شود، همه می‌توانند از عهده مسئولیت‌های خود برآیند.
وی ادامه داد: البته حاج آقا قمی در نهاد حضور دارند و ما از راهنمایی‌های ایشان بهره‌مند خواهیم شد. اگر تغییری در فضای نهاد باشد این است که از کار فرهنگی به تحول فرهنگی برسیم و بیش از آنکه خودمان متصدی کارهای دینی باشیم مشارکت نیروهای دلسوز در امر فرهنگ و توسعه معنویت را در دانشگاهها فراهم کنیم.
محمدیان با بیان اینکه نهاد با عنوان مجموعه امین و مورد اعتماد وظیفه پیوند نیروها را دارد، شعارهای نهاد را تعمیق و پرورش روح معنویت و اخلاص، نهادینه کردن فرهنگ اخوت و اسلامی، توسعه کرسی‌های آزاد اندیشی و اهتمام بر جنبش نرم‌افزاری عنوان کرد.
وی افزود: با همتی که در دوستان نهاد، مسئولین دانشگاهی و وزرا می‌شناسیم، امیدوارم دست در دست هم اهداف عالی نظام را تحقق بخشیده و روح امام(ره) را شادمان کنیم و موجب تبسمی بر لبان حضرت ولی عصر(عج) و در میدان عمل همکاران خوبی برای یکدیگر باشیم.
وزیر علوم: انتظار جامعه دانشگاهی از نهاد، ایفای نقش کانال معنویت در دانشگاه بوده است
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها را شجره طیبه‌ای از یادگارهای گرانبهای امام راحل دانست و گفت: البته شاید انگیزه‌های فعالیت آن در اوایل انقلاب با انگیزه های امروز متفاوت شده باشد.
محمد مهدی زاهدی طی سخنانی در این مراسم یادآور شد: اوایل انقلاب جریانات سیاسی و حزبی متعددی در دانشگاهها حضور داشتند که حتی بعضا معاندت و مخالفت با نظام را دنبال می‌کردند و نهاد درباره آن مسئولیت خطیری داشت.
وی با بیان این که "اما امروز توقع دیگری از نهاد وجود دارد" ادامه داد: هرچند در این دوران مدیریت دانشگاه در تحلیل نهایی موثر است، اما حاکم کردن فضای اسلامی و معنوی در دانشگاه همت عالی نهاد را می‌طلبد و این به ما کمک می‌کند زمینه‌های تحقق دانشگاه اسلامی را فراهم کنیم.
وی با اشاره به این که اکنون در وزارت علوم معاونت فرهنگی مجددا احیا شده است افزود: اعتقاد ما این است که دانشگاه از دستگاههای مهم فرهنگ‌سازی در کشور است و از این جهت که پیشبرد امور کشور در آینده به دست این دانش‌آموختگان می‌باشد علاقمندیم تا آنها در فضایی آموزش ببینند که در آن آموزه‌های فرهنگی سیاسی اسلام ناب محمدی سایه افکنده باشد. در عملی شدن این مهم معاونت فرهنگی وزارتخانه انشاءالله گام‌های مهمی برمی‌دارد و همین جاست که لزوم حضور نهاد حس می‌شود.
زاهدی در پایان گفت: وزارت علوم در امر فرهنگ دانشگاهها آمادگی همکاری با نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاهها را دارد تا با کمک هم فعالیتهای دانشجویی و سطح فرهنگ دانشگاهها را ارتقا بخشیم.
ابوترابی فرد: آقای قمی در راستای اعتلای دانشگاه به عنوان پشتوانه نظام اسلامی تلاش کرد
حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد گفت: آقای قمی در راستای اعتلای دانشگاه به عنوان یکی از پشتوانه‌های نظام اسلامی تلاش کردند.
نایب رییس مجلس شورای اسلامی و نماینده ولی فقیه در دانشگاه تهران که در مراسم معارفه و تودیع رییسان دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاهها سخن می‌گفت، افزود: دانشگاه هر چند در جوامع اسلامی با هدف و ایده تقابل با تفکر دینی شکل گرفت؛ اما در جامعه اسلامی ما و ایران همیشه پیوندی ناگسستنی و استوار با حوزه تفکر دینی و اندیشه والای اسلامی وجود دارد.
وی گفت: دانشگاهیان فرهیخته در حوزه‌ها و چهره‌های عالم و مهذب در مجامع دانشگاهی، نقش موثری در این زمینه داشتند. دانشگاه و حوزه دو بال قدرتمند نظام اسلامی هستند و نهاد نمایندگی ولی فقیه نقش موثری در ارتقای این دو، داشته است.
وی با اشاره به فرازهایی از سخنان مقام معظم رهبری در تاکید بر حضور علم و معنویت در دانشگاهها افزود: آقای قمی در دوره مسئولیت خود با تفکر اسلامی محض حرکت کردند و به حضور علم و معنویت در دانشگاهها می‌اندیشیدند و در این راستا تلاش می‌کردند.
وی در پایان گفت: آقای قمی با اعتقاد به این معنا و تکیه بر باور، بینش و منش اسلامی در راستای اعتلای دانشگاه به عنوان یکی از پشتوانه‌های نظام اسلامی تلاش کرد و این واقعیت بر کسی پوشیده نیست.