علیاکبر اعتمادی
در حالی که تحولات در کشورهای غربی به طور آشکار نقض گسترده حقوق بشر در این کشورها را برملا میسازد، محافل غربی با به کارگیری ابزار اعمال نفوذ در سازمانهای بینالمللی ایران را متهم به نقض حقوق بشر نموده و به کرات قطعنامههایی در این زمینه علیه ایران صادر نمودهاند، (در طی هفتههای اخیر در مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه کانادا علیه ایران با حمایت سایر کشورهای غربی و آمریکا تصویب شد). متاسفانه تا به امروز دستگاه وزارت امور خارجه کشورمان در برابر این توطئهها واکنش مثبتی نشان نداده و بیشتر در موضع انفعال قرار داشته است.
در طی هفتههای اخیر و براساس رویکرد جدیدی که در چارچوب سیاست خارجی آغاز گردیده، وزارت امور خارجه کشورمان برای بیدارسازی جهانیان در قبال نقض گسترده حقوق بشر در غرب تلاشهایی را آغاز کرده است چنانکه وزیر امور خارجه، طی نامهای از کوفی عنان خواسته تا با بررسی موارد شکنجه و آزادی بیان در آمریکا رسیدگی کند. (پیشتر درخواستهایی برای بررسی وضعیت نابسامان حقوق افراد بویژه تبعیض نژادی گستردهای که در غرب اعمال میگردد از سوی وزارت خارجه صورت گرفته است، این گونه موضعگیریها در شرایط کنونی که غرب در جبهه مقابل ایران قرار گرفته و از هر فرصتی برای تنزل و انزوای کشورمان تلاش بهرهبرداری میکند از چند منظر قابل تامل است:
1ـ خروج از انفعال و فعالتر شدن دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان که در سالهای اخیر چندان مثبت موضعگیری نکرده است و به نوع پیرو تحولات جهانی بوده تا ایجادکننده و خطدهنده.
2ـ ارتقاء جایگاه ایران در میان کشورهایی که در مقابل سیاستهای توسعهطلبانه آمریکا و غرب قرار گرفتهاند و ایران میتواند به رهبریت آنها دست یابد. (بویژه کشورهای اسلامی)
3ـ افشای واقعیات حاکم بر ممالک غربی برای آنان که تحت تاثیر تبلیغات غرب دمکراسی، آنها را بهترین راه برای تحقق عدالت میدانند.
4ـ آشکارتر شدن وابستگی مجامع بینالمللی به قدرتهای بزرگ که سبب میگردد مواضع دوگانهای را در قبال تحولات جهانی اتخاذ کنند. (محکوم کردن ایران، سوریه به نقض حقوق بشر و عدم رسیدگی به فعالیتها و قوانین ضدبشریت که در غرب اجرا میگردد.)
5ـ معطوف شدن افکار عمومی به تحولات غرب که میتواند این کشورها را به تحولات داخلی و پاسخگویی به خواستههای مجامع بینالمللی سوق داده و از حجم اعمال فشارهای آنها علیه ایران بویژه پرونده هستهای بکاهد.
در نهایت مواضع اخیر وزارت امور خارجه را میتوان نویدبخش رویکردی جدید برای مقابله با توطئههای غرب و ارتقاء جایگاه ایران به عنوان بازیگری فعال در عرصه منطقهای و بینالمللی دانست که استمرار آن در شرایط کنونی که کشورمان از جانب غرب و محافل صهیونیستی تحت فشار قرار دارد الزام آور مینمایند.