صدام حسین، رئیس جمهور مخلوع عراق هم اکنون در زندان قرار دارد. او بسیاری از مردان، زنان و کودکان بیگناه عراقی را به جرم مخالفت با خود قتلعام کرد. در جریان جنگ تحمیلی 8 ساله به ایران بسیاری از فرزندان غیور این کشور اسلامی را به شهادت رساند، در جریان بمباران حلبچه اجساد خشک شده مردم بیگناه در اثر برخورد امواج شیمیایی در گوشه و کنار شهر به چشم میخورد و ...
جنایات صدام حسین قابل شمارش نیستند.
بسیاری از نسلهای کنونی عراق پدران و مادران خود را بر اثر خوی درنده وی از دست دادهاند. به کارگیری افرادی مانند «طارق عزیز»، «علی شیمیایی»، «سعید الصحاف» و ... در سیستم سیاسی حزب بعث و نیز قرار گرفتن مبانی این حزب بر حفظ قدرت با کشتار مردم و مخالفان از این رژیم چهرهای منفور در بین عراقیها و جهانیان ترسیم کرد.
هم اکنون صدام حسین دیگر جایی در معادلات عراق ندارد. پس از سقوط صدام و حزب بعث جمهوریخواهان کاخ سفید سعی کردند با جایگزینی افراد و عوامل وابسته تحت عنوان حکومت موقت کنترل بغداد را در دست گرفته و اصول دیپلماسی و سیاست خارجی عراق را بر مبنای دوری از ایران و نزدیکی به اردن و کویت تنظیم کنند.
در این میان پس از ترک عراق توسط «پل برمر»، «غازی الیاور» به عنوان رئیس جمهوری «ایاد علاوی» به عنوان نخست وزیر این کشور تعیین شدند. این دو در قالب حکومت موقت سعی کردند تا ابزارهای ارائه شده از سوی کاخ سفید در قبال تهران را به طور کامل به کار گیرند. سفرهای ایاد علاوی به کویت و اردن و ایراد برخی اتهامات کاذب نسبت به تهران توسط افرادی مانند حازم الشعلان، وزیر دفاع کابینه او باعث شد تا ماهیت حکومت موقت و وابستگی شدید علاوی و غازی الیاور به کاخ سفید مشخص شود.
در هر حال پس از برگزاری انتخابات عراق شهروندان این کشور با حضوری گستردهای انتخابات شیعیان و طرفداران مرجعیت شیعه یعنی آیتالله العظمی سیستانی را به عنوان زمامداران و اداره کنندگان حکومت خود برگزیدند. پس از سرکار آمدن شیعیان در مجلس ملی عراق و انتخاب «جلال طالبانی» به عنوان رئیس جمهور و «ابراهیم الجعفری» به عنوان نخست وزیر این کشور مخالفین شیعیان و در راس آنها نومحافظهکاران واشنگتن تلاش مضاعفی را در جهت بدبین ساختن مردم نسبت به شیعیان انجام دادند اما گذشت زمان و برگزاری انتخابات اخیر عراق نشان داد که تلاشهای آمریکا و متحدان آن نشان داد که تلاشهای آمریکا و متحدان آن جهت تضیع شیعیان کاملاً ناکام مانده است.
هم اکنون صدام حسین دیگر جایی در معادلات عراق ندارد. شیعیان کردها و ترکمنها به شدت از وی متنفرند و بیصبرانه در انتظار محاکم او هستند. آن چه از واقعیات موجود برمیآید دادگاه آمریکایی صدام حسین حالتی کاملاً صوری و تشریفاتی دارد. مشابه چنین دادگاهی را در خصوص افرادی مانند «اسلو بودان میسلویچ» و «پینوشه» مشاهده کردهایم. سنگدلان تاریخ از سوی مکاران عالم سیاست مانند جمهوریخواهان کاخ سفید دیر محاکمه میشوند. در حال حاضر افرادی مانند بوش، رایس و رامسفلد سعی دارند تا با تاخیر انداختن محاکمه صدام از این حربه به عنوان ابزاری در جهت تقویت بنیانهای سست شده جمهوریخواهان جنگطلب استفاده کنند و در این میان چشمان در انتظار محاکمه صدام حسین و محکومیت وی به بدترین مجازاتها هستند.
صدام باید از میان برود. سرنوشت افرادی مانند او حذف شدن از حلقه روزگار است. روزگار نمیتواند ننگ وجود چنین افرادی را تحمل کند. هم اکنون همگان در انتظارند تا دیکتاتور عراق محاکمه شود ولی کاخ سفید که در بسیاری جنایات صدام حسین علیه مردم عراق حامیان اصلی او بودهاند هم اکنو در نقش محاکمه کنندگان او ظاهر شدهاند. مسلماً واشنگتن بانی به تاخیر افتادن محاکمه صدام است. این جنایتی است که از جنایات دیکتاتور عراق کمتر نیست....