رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: موضع سلبی احمدینژاد را در ارتباط با فلسطین و رژیم اشغالگر قدس تازگی ندارد و نبایستی باعث شگفتی ما و جهان شود. عماد افروغ ادامه داد: موضع امام هم همین بود که البته موضع حقطلبانهای است که هر انسان آزادهای باید از آن دفاع کند. بالاخره عالم، چه عالم طبیعی، چه عالم اجتماعی برپایه عدالت و حق استوار و پایدار است. عدهای آمدهاند سرزمین مادری کسان دیگری را اشغال کردهاند و عدهای هم آن را به رسمیت میشناسند که اصل قضیه محل اشکال است و متاسفانه دنیای سلطه برخورد یک جانبه، ناعادلانه و تبعیضآمیز میکند.
وی افزود: موضع درست این بود که احمدینژاد یک وجه ایجابی به موضع خود میداد یعنی ارائه راهحل نفی رژیم در کنار پیشنهاد مقام معظم رهبری بیان میشد که کسانی که از فلسطین رانده شدند به کشورشان بازگردند کسانی که از سرزمینهای بیگانه وارد فلسطین شدند خارج شوند و بعد در رفراندومی مردم بگویند که از چه رژیمی دفاع خواهند کرد. وی ادامه داد: اگر وجه ایجابی به وجه سلبی اضافه میشد، حساسیتها کمتر میشد، اما مساله هستهای هیچ ربطی به این موضع ندارد. افروغ اظهار داشت: این دو مساله به هم مرتبط نیستند و آنهایی که این دو را خلط میکنند، شیطنت کردهاند. مواضع خارجی ما در برخورد با اسرائیل و حمایت سیاسی و معنوی از فلسطین یک اصل است. ارتباط مسالمتآمیز با همه کشورهای جهان به استثنا اسرائیل غاصب و آمریکا مادامی که رابطه گرگ و میش حاکم است هم یک اصل است. وی ادامه داد: یکی دیگر از مسائل ما دستیابی به دانش هستهای است که به هر حال همه تلاش ما این است که به صورت مسالمتآمیز با توجه به مذاکره و اعتمادسازی و رایزنیهای فرهنگی با جهان خارج از تیم هستهای و استفاده از اهرمهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و فضاسازی عمومی به خواسته بر حقمان برسیم. این دو مساله هیچ ربطی به هم ندارد.
نماینده تهران در ادامه گفت: فضایی تبلیغاتی به وجود آمده فضای جهانی نیست. فضای عدهای است که سویه القائات رسانهای را به نام تمام دنیا رقم میزنند و این مساله برمیگردد به فضای مدبرانه ما که در مساله هستهای دنبال میکنیم. افروغ تصریح کرد: پرونده هستهای ایران در داخل یک مساله ملی است و اقتضائات خودش را دارد گروهی و جناحی نیست و باید در حد یک مساله ملی تعریف شود و از همه قابلیتهای موجود برای رسیدن به خواسته بر حقمان استفاده کنیم و هر کس که در باب پرونده هستهای ادعایی دارد باید دعوت شود. مساله هستهای را نباید صرفا هستهای و پشت درهای بسته و صرفا با مذاکره دنبال کرد ما باید در زمینه وسیعتر تلاش کنیم با فضاسازی جهانی و اعتمادسازی اوضاع را بهبود بخشیم. وی ادامه داد: مذاکره نباید محدود به جلب اعتماد یکی دو کشور اروپایی محدود شود باید سعی کنیم با کلیه کشورهای آسیای شرقی و حتی آفریقایی و اروپایی مراوده داشته باشیم و در برابر این موج که فزونطلبیها و یکجانبهنگریهای آمریکا و سه کشور اروپایی را دنبال میکند هم خاکریز فرهنگی بزنیم هم سیاسی، هم اقتصادی. باید به صورت نرمافزار فضا را به نفع خودمان آنقدر سنگین کنیم که قدرت چانهزنی هستهای در قالب تیم مذاکره کننده بالا برود. نماینده تهران افزود: متاسفانه قدرت تنویر افکار عمومی جهانی ما در این خصوص ضعیف بود باید تلاش کنیم با ابزارهایی که در خارج از کشور داریم مانند رایزنهای فرهنگی، سفرا، سازمانهای مختلف که فعالیت خارجی میکنند تلاش کنیم. رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با ابزار تاسف از اینکه نگاه کلامنگر در کشور وجود ندارد، گفت: باید از فضای سیاست زده و اقتصاد زده کنارهگیری کرد. بسیاری از چهرههای نخبه فرهنگی جهان وجود دارد که میتوانیم اعتماد آنها را جلب کنیم. میباید در زمینه وسیعتر فرهنگی، سیاسی و اقتصادی با فرهنگیان عالم در رابطه باشیم، زیرا به جز مذاکره که یک بحث تخصصی است، راههای دیگری هم وجود دارد. نماینده تهران گفت: باید از مفهومی به نام قدرت ضعف کمال استفاده را ببریم. قدرت ضعف یعنی ضعیفان نیم قدرت دارند به شرط اینکه متراکم شوند. ما بیشترین حجم مبادلات اقتصادی را با انگلیس داریم، ولی هیچ واکنش اقتصادی به انگلیس نشان نمیدهیم. نگاه ما در خارج نگاه جامع و فعال نیست. دیپلماسی ضعیف است و اینگونه است که نمیتوانیم حتی مسائل هستهای را در قالب تیم هستهای سامان بدهیم. وی ادامه داد: همه سخن ما این است که مساله هستهای یک مساله سیاسی و ایدئولوژیک است، ولی متاسفانه مقامات وزارت خارجه میگوید مساله سیاسی نیست و غرب میخواهد مساله را سیاسی کند. کسانی که مساله هستهای را سیاسی نمیدانند، واقعیت قضیه را درک نمیکنند و صرفا پشت درهای بسته مساله را بررسی میکنند. دنیا در بوق و کرنا میکند و اینها پشت درهای بسته میبرند. باید اینها هم در دنیا بیان کنند که آمریکا خطر جدی است. افروغ در ادامه اظهار داشت: اعتمادسازی تنها با مذاکره نیست. باید دانش هستهای را به بهداشت، مسائل پزشکی، توسعه، صلح و امنیت گره بزنیم. در واقع این کار را هم نمیکنیم باید یک دگرگونی در نوع نگاه خودمان با جهان داشته باشیم. به طور خاص در سطح منطقه کشورهای اسلامی و آسیایی و حتی در سطح جهان با ایجاد اتحادیههای فرهنگی، سیاسی، اقتصادی فعالیت رسمی را ادامه بدهیم و در سطح فعالیت غیررسمی باب تعامل و رایزنی را با فیلسوفان جهان باز کنیم و باید بدانیم صرفا اینها مسلمان نیستند. نباید فکر کنیم فرهیختگان و کسانی که در اروپا و آمریکا زندگی میکنند طرفدار سیاستهای غرب هستند. بسیاری را در خود غرب میبینیم که نگاه انتقادی به این سیاستها دارند. باید اینها را شناسایی و احقاق حق کنیم.
افزوغ ادامه داد: غرب و همیات خودش را از طریق رسانه و اهرمها به عنوان واقعیت اجتنابناپذیر به خورد جهان میدهد و ما قادر نیستیم مواضع به حق و وعدههای الهی را به صورت مسالمتآمیز به گوش جهان برسانیم. وی در ادامه افزود: باید در دیپلماسی ما تغییر ایجاد شود و این تجدیدنظر با شعار و درود بر مرگ بر نمیشود و نیاز به فعالیت استراتژیک و زیربنایی است.
پرونده ایران به شورای امنیت ارجاع داده نمیشود
یک عضو کمیسیون ملی و سیاست خارجی در این باره گفت: عکسالعملی از طرف امپراطوری تبلیغاتی دنیا شکل گرفته است. حاجی بابایی افزود: در واقع اسرائیل با نفوذ بسیار بالا در شبکههای خبری و از طریق اعمال قدرت از طریق آمریکا با این حجم تبلیغات سعی کردند یک چهره تقریبا خشن از جمهوری اسلامی و چهرهای حق به جانب از طرف اسرائیل نشان دهند. در فضایی در روز قدس ایجاد شد و فضایی که به خاطر منع گسترش سلاح هستهای اسرائیل را تحت فشار قرار داد. ما به دنبال این هستیم که در سرزمین فلسطین کشوری به وجود بیاید مبتنی بر آرای تمام مردم چه یهودی چه مسلمان. اگر این سخن بیان میشد در مذاق کشورهای دنیا جا میافتاد و قدرت مقابله را از اسرائیل میگرفت. وی ادامه داد: در واقع یکی از دلایل این هجمه سنگین خبرگزاریها و رسانههای جمعی در غرب که با حمایت و هدایت آمریکا و اسرائیل شکل گرفته در بالا بردن حساسیت در مورد پرونده هستهای ایران است. حاجی بابایی ضمن تاکید براینکه پرونده ایران به شورای امنیت ارائه داده نمیشود گفت: در مطرح شدن پرونده در شورای امنیت سه مرحله وجود دارد یک اطلاعرسانی، دومین مرحله گزارش و در مرحله آخر ارجاع پرونده به شورای امنیت. اگر شورای حکام پرونده ایران را تحت یکی از این سه عنوان در شورای امنیت مطرح کنند، طبق مصوبه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تمام همکاریهای داوطلبانه در مورد پروتکل الحاقی متوقف میشود که این به مذاق آمریکا و اروپا و آژانس که هر لحظه فناوری هستهای را زیر نظر دارد خوش نمیآید. در صورت قطع شدن بازرسی در واقع از آنچه که پیگیری میکردند، دستشان بسته میشود و بحران به وجود میآید. وی در پایان افزود: ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت برای ایران هزینه و فشار دارد ولی هزینه این امر برای آنان بسیار زیادتر است و بر این مبنا بنده بعید میدانم که پرونده ایران به شورای امنیت ارجاع داده شود.
هر اقدام تحریکآمیز برای دفاع از چرخه سوخت هستهای ایجاد محدودیت میکند
عضو دیگر کمیسیون امنییت ملی و سیاست خارجی در این باره گفت: پرونده هستهای ایران با برخی چالشها بالقوه مانند حقوق بشر و تروریسم و صلح خاورمیانه و تحولات اخیر مرتبط است. طلائینیک افزود: برخی اقدامات پیچیده و رایزنیهای گسترده آمریکا و اروپا نیز اثرات منفی دیپلماسی احساسی و تهاجمی موجب آسیبپذیری دیپلماسی هستهای ایران شده است به رغم احتمال تاخیر و ارجاع پرونده به شورای امنیت زمینه محدودیتهای بیستر نسبت به چرخه سوخت و مواضع ایران در روزهای اخیر تقویت شده است. وی افزود: بین دیپلماسی رسمی و آشکار و رایزنیهای خصوصی و همکاریهای غیر رسمی فاصله زیادی ایجا شده است و این فاصله زیاد در پرونده هستهای موجب القاء فضای مرعوب شدن ایران و تردید در افکار عمومی نسبت به حقوق هستهای خواهد شد. عضو کمیسیون امنیت ملی افزود: باید از افراط و تفریطها در موضعگیری به پرونده هستهای و تحریک تنشهای سیاسی و منطقهای به شدت پرهیز شود. وی ادامه داد: از بزرگنمایی پرونده هستهای ایران برای انحراف محافل سیاسی و افکار عمومی و در جهت پیشبرد مقاصد صهیونیستها و تشدید فشارها علیه لبنان و سوریه استفاده میشود و با ایجاد زمینههای تنش در مسائل خاورمیانه و حتی حوادثی مانند خوزستان و دیپلماسی پنهان آمریکا برای تشدید فشارها علیه ایران در پرونده هستهای احساس میشود.
طلایینیک اظهار داشت: توأم با پشتوانه مردمی و ملی باید به جای دیپلماسی تهاجمی و احساسی از همه ظرفیتهای بینالمللی در صیانت از حقوق هستهای با مدیریت هوشمند استفاده شود. وی در پایان تأکید کرد: چشمانداز مثبت و روشنی از تغییر در مواضع شورای حکام و بهبود موقعیت ایران وجود ندارد و برخی واکنشهای شتابزده و احساسی دولتمردان تأم با دیپلماسی پنهان آمریکا و اروپا آسیبپذیری حقوق هستهای ایران را افزایش داده است. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در واکنش به بازتاب سخنان احمدینژاد در دنیا در خصوص روز قدس گفت: "شعارها و بیان احساسات به جای قرار گرفتن در دیپلماسی دولت باید در راهپیماییهای مردم مطرح شود." رضا طلایینیک نماینده بهار و کبودرآهنگ با بیان این مطلب در گفتوگو با ایلنا، درخصوص بازتاب جهانی سخنان احمدینژاد، تصریح کرد: دیپلماسی هستهای و سرنوشت پرونده اتمی با سایر تحولات و مواضع بینالمللی مرتبط است، اما چالشها و بحرانهای سیاسی و دیپلماسی بین ایران و غرب به ویژه آمریکا فراتر از پرونده هستهای است. "وی با بیان این که مسائلی مانند حقوق بشر، صلح در خاوریمانه و تروریسم علاوه بر پرونده هستهای، چالشهای بالقوه بین ایران و غرب و برخی از مجامع بینالمللی است، تصریح کرد: "برای پیشبرد دیپلماسی هستهای و نتیجه گرفتن از تلاش برای حفظ چرخه سوخت با مقتضیات در اتخاذ مواضع نسبت به این مسائل در چارچوب سه اصل عزت حکمت و مصلحت لحاظ شود. این نماینده مجلس تصریح کرد: "تاکید مقام معظم رهبری از دو سال قبل مبنی بر رفراندوم با شرکت همه فلسطینیان واقعی، صرف نظر از تعلق دینی آنها برای تشکیل حکومت مردمی، موضع رسمی، اصولی و مقبول در جامعه بینالمللی است." طلایینیک ادامه داد: "اتخاذ مواضع و ادبیات مرتبط با سیاست خارجی، با هدف صیانت از منافع ملی و میل به آرمانهای بینالمللی در محور پیشنهاد ایده تاکتیکی مقام عظم رهبری، برگزاری رفراندوم باید واقعی باشد. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تاکید کرد: "دیپلماسی احساسی با توجه به ابعاد پنهان و پیچیدگی تحولات و معادلات منطقهای و جهانی، پاسخگوی راهکار دفاع از حقوق هستهای و منافع ملی نیست." نماینده بهار و کبودرآهنگ گفت: "مردم با حضور گسترده در راهپیمایی روز جهانی قدس همگام با حرکت موثر مسلمانان در سراسر نقاط جهان در کاهش فشارهای دیپلماسی و تعدیل و تهدیدها نقش تعیینکننده داشتند که دولتمردان نیز به عنوان نقش مکمل مردم و ملتها باید در چارچوب راهکارهای دیپلماسی و آرمانهای بینالمللی حرکت کنند." سخنگوی فراکسیون وفاق و کارآمدی، خاطرنشان کرد: "هرگونه اقدام تحریکآمیز و ایجاد بهانه در شرایط حساس و سرنوشتساز کنونی برای دفاع از چرخه سوخت هستهای صلحآمیز، ایجاد آسیب و محدودیت میکند."
مذاکرات از دایره سه کشور خارج شود
عضو کمیسیون انرژی مجلس در این خصوص گفت: روند مذاکرات نشان میدهد که ایدهای به وجود آمده که کشورهایی غیر از سه کشور اروپایی مذاکره کننده در فضای مذاکره باشد. عطارزاده ادامه داد: سمت و سوی پرونده نهایتا با مذاکره ادامه پیدا میکند و پرونده ایران به شورای امنیت ارجاع داده نمیشود. تجربه نشان داده ما اگر بتوانیم پای کشورهای دیگر را به پرونده بکشانیم و فضای مذاکره را از این سه کشور خارج کنیم مذاکرات شکل بهتری پیدا خواهد کرد. نماینده بوشهر افزود: قاعدتاً کشورهایی به غیر از این سه کشور اروپایی در اروپا وجود دارد که صاحب موقعیت خوبی هستند. شورای امنیت ملی و گروه بررسی کننده باید این کشورها را شناسایی کند ما میتوانیم از کشورهای آسیایی مانند چین، ژاپن و حتی هند اگر چه موضع خوبی نشان نداد در مذاکره استفاده کنیم.