تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۳  ، 
شناسه خبر : ۱۸۷۳۳۷
در پی نشست‌های کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی و ایلام اعلام شد

گروه سیاسی: شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان کرد پس از برگزاری چهارمین نشست استانی این جریان، اعلام کرد که در بین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، مصطفی معین اولویت اصلاح‌طلبان کرد خواهد بود. اصلاح‌طلبان کرد که پیش از این نشست خود را در استان‌های کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی برگزار کرده بودند، روز پنجشنبه 22 اردیبهشت به دلیل مخالفت امام جمعه و شورای تامین استان ایلام موفق به برگزاری نشست چهارم خود در این استان نشدند اما اصلاح‌طلبان کرد با برگزاری نشست چهارم در شهر کرمانشاه، به نشانه احترام به مردم ایلام و اصلاح‌طلبان این شهر، تصمیم گرفتند، همچنان از نشست چهارم به عنوان نشست ایلام یاد شود. در پایان این نشست اعضای 11 نفره شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان کرد که حدود 150 تن از حاضرین در این نشست‌ها از نمایندگی می‌کنند، به رای‌گیری پرداختند و از بین نامزدهای مطرح، مصطفی معین را به عنوان اولویت نخست خود برگزیدند. شورای مذکور همچنین اعلام کرد که کف حضور اصلاح‌طلبان کرد در انتخابات تایید صلاحیت مصطفی معین و ابراهیم یزدی و حداقل یکی از آنان خواهد بود. در بیانیه نشست ایلام اصلاح‌طلبان کرد آمده است: انتخابات سرنوشت‌ساز ریاست جمهوری در 27 خرداد 1384، فرصتی مشترک برای ایرانیان و نظام جمهوری اسلامی است. فرصتی بالقوه برای مشارکت حداکثری و تقویت همبستگی و امنیت ملی. بر این اساس ما اصلاح‌طلبان کرد حضور در انتخابات آتی را یکی از راه‌های اصولی برای تحقق مردم‌سالاری و رفع تبعیض دانسته و ضمن آگاهی بر تاثیر تعیین کنندگی آرای خود در انتخابات ریاست جمهوری به طرح و پیگیری مطالبات دموکراتیک و قانونی خویش در چارچوب چهار اصل «حفظ وحدت و یکپارچگی ملی»، «پاسداری از قانون اساسی»، «جمهوریت و اسلامیت نظام» و تداوم اصلاحات اصرار داریم. اصلاح‌طلبان کرد مصمم به همراهی با اصلاح‌طلبان پیشرو کشور هستند و بنا ندارند با تکروی نیروی اصلاح‌طلبان کشور و منطقه را هدر بدهند، اگر چه نگرانی خود را از تکرار انتخاباتی چون انتخابات مجلس هفتم پنهان نکرده و بر ضرورت برگزاری انتخابات عادلانه قانونی تاکید می‌کردند. شرایط داخلی و بین‌المللی نشان می‌دهد عاقلانه‌ترین راه برای کشور فراهم کردن زمینه یک انتخابات آزاد و رقابتی است. بی‌گمان ممانعت از این مساله، افکار بیرون‌گرا را تقویت می‌کند. ما اصلاح‌طلبان کرد تمام هم خود را برای تقویت دموکراسی درونزا به کار می‌گیریم. امیدواریم مسؤولان کشور نیز این حساسیت زمانی را درک کنند و دیدگاه توسعه‌گرا را جایگزین دیدگاه‌های بسته و امنیتی در مورد مسائل اقوام از جمله کردستان بنمایند. این بیانیه می‌افزاید: ما بر خلاف دیدگاه جریانی که همواره در صدد بوده است تا بحث قومیت‌ها را به عنوان تهدیدی برای منافع ملی و وحدت عمومی مطرح نماید بر این اعتقادیم که وجود قومیت‌های متعدد در سرزمین همیشه سرافرازمان نه تنها یک تهدید نیست بلکه فرصتی است در جهت حفظ تمامیت ارضی و تقویت امنیت و همبستگی ملی. از سوی دیگر در شرایطی که در رقابت نزدیک نامزدها در انتخابات 27 خرداد 84 نقش تک‌تک آرای شهروندان و اقشار مختلف در تعیین نامزد پیروز، اهمیتی بیش از گذشته یافته است، جریانات و محافل اقتدارگرا از مشارکت حداکثری و تعیین کننده شهروندان به ویژه اقوام و از جمله شهروندان کرد در انتخابات نگران هستند چرا که می‌دانند هرگز آرای اکثریت شهروندان کرد، عرب، ترکمن و بلوچ و سایر اقوام در سبد آنها قرار نخواهد گرفت و تاکید ویژه اصلاح‌طلبان کرد بر تحقق اصول 15 و 19 قانون اساسی این نگرانی آنها را تشدید کرده است. ارزیابی نظریه پردازان وابسته به جریانات محافظه کار در چنین شرایطی این است که حال که اقوام ایرانی به نفع ما در انتخابات شرکت نمی‌کنند، باید به گونه‌ای آنان را منفعل و مایوس کرد تا از برقراری ارتباط انتخاباتی بین آنان و نامزدهای اصلاح‌طلب جلوگیری نمود. کنش‌های فعالانه و دموکراتیک اصلاح طلبان کرد و سایر اصلاح‌طلبان پیشرو و در ماه‌های اخیر، سناریوسازان محفلی را به این نتیجه رسانده که پیش از آنکه روابط انتخاباتی اصلاح‌طلبان و اقوام از جمله اکراد بیش از این تقویت و تحکیم گردد، باید این جنبش دموکراتیک و مسالمت‌آمیز و فعالان آن را مورد هجمه و تهاجم قرار داد و آن را منفعل یا رادیکالیزه کرد که حملات اخیر به شخصیت ارزشمند و اصلاح‌طلب کرد جناب آقای عبدالله رمضان‌زاده و فعالان شرکت‌ کنندگان در نشست‌های سنندج، کرمانشاه، بوکان و ایلام را باید از همین زاویهد تحلیل کرد. اما علیرغم تمامی این فشارها و تهاجمات، ما (اصلاح طلبان کرد) با درک موقعیت حساسی که کشور در آن قرار گرفته و با توجه به شرایط حاکم بر منطقه و جهان، ضمن تعهد به تمامی اصول، برنامه‌ها و شعائری که جنبش اصلاح طلبی بر پایه آنها شکل گرفته، واکنش فعالانه نسبت به انتخابات 27 خرداد را همانند تمامی ایرانیان حق شهروندی خود می‌دانیم و نشست‌های چهارگانه سنندج،‌ کرمانشاه، بوکان و ایلام را آگاهانه و براساس همین نگرش مسالمت‌آمیز و دموکراتیک برگزار نموده و با تداوم این حرکت در مسیر فراروی نیز بر جنبش دموکراتیک و اصلاح‌طلبانه خود پافشاری خواهیم کرد. در ادامه بیانیه آمده است: در پی برگزاری نشست‌های سه‌گانه اصلاح‌طلبان کرد در سنندج، کرمانشاه و بوکان، شورایی متشکل از 11 نفر جهت مدون کردن مطالبات اصلاح‌طلبان کرد و مذاکره با نامزدهای ریاست جمهوری جهت ارائه مطالبات کردها به آنان تعیین و شورای مذکور با آقایان ابراهیم یزدی، مصطفی معین و مهدی کروبی ملاقات و مطالبات اصلاح طلبان کرد را در میان نهاد اما متاسفیم که آقای هاشمی رفسنجانی فرصت دیدار اصلاح‌طلبان با خود را از دست داد. هاشمی رفسنجانی برای ملاقات با نمایندگان اصلاح‌طلبان کرد علی‌رغم تماس‌های مکرر با دفتر ایشان تمایلی از خود نشان داد، [...] آقای دکتر یزدی با احترام، نمایندگان اصلاح طلب کرد را به حضور پذیرفته و ضمن اعلام این نکته که مطالبات اصلاح‌طلبان کرد در چارچوب دیدگاه‌های ایشان درباره ضرورت رعایت اعلامیه جهانی حقوق بشر و آزادی‌های فردی جای می‌گیرد، موافقت خود را با این مطالبات اعلام کردند اما هنوز در انتظار اعلام علنی و عمومی موافقت ایشان با مطالبات جداگانه هستیم. آقای کروبی نیز ضمن عنایت به مطالبات مطرح شده و پذیرش صمیمانه شورای اصلاح‌طلبان کرد اعلام کردند که قول خاصی نمی‌دهند اما برای تحقق این مطالبات تلاش خواهند کرد اما ایشان تاکنون موافقت خود با مطالبات 15 گانه را اعلام نکرده‌اند. در این مذاکرات دکتر معین (و تیم حامی وی) تنها کسانی بودند که به طور صریح در مورد مطالبات پانزده گانه اصلاح طلبان کرد اظهار نظر و از آن حمایت علنی کردند. دکتر معین و معاون اول وی دکتر رضا خاتمی صریحا گفته‌اند مطالبات هم ‌میهنان کرد را مشروع و در چارچوب قانون اساسی تلقی کرده و از آن حمایت می‌کنیم و گفته‌اند استفاده از نیروهای شایسته کرد و اهل سنت در کابینه معین قطعی است. در پایان این بیانیه آمده است: براساس مذاکرات به عمل آمده با سه نامزد مذکور، جلسه اعضای شورای هماهنگی اصلاح طلبان کرد برگزار شد و پس از ارائه گزارش ملاقات‌های انجام شده با نامزدهای ریاست جمهوری بحث و بررسی در مورد پاسخ‌های آنها، آقای هاشمی رفسنجانی از فهرست نامزدهای تحت بررسی حذف و ضمن استقبال از مباحثات و مذاکرات به عمل آمده با آقای مهدی کروبی و نگرش توام با احترام ایشان به مسائل کردها و کردستان اعلام می‌کنند که از بین نامزدهایی که به صراحت مطالبات پانزده گانه کردها را پذیرفته‌اند، مصطفی معین اولویت اصلاح‌طلبان کرد تلقی می‌شود و اعلام می‌کنیم کف حضور اصلاح طلبان کرد در انتخابات 27 خرداد، تایید صلاحیت آقایان مصطفی معین و ابراهیم یزدی یا حداقل یکی از آنان خواهد بود.