تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۰  ، 
شناسه خبر : ۱۸۷۸۰۱
اصولگرایان منتقد دولت به راه خود می‌روند

علی زمانی: یک ماه پس از انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا که توسط محمدرضا باهنر به "تکه تکه شدن اصولگرایان تعبیر شد، به نظر می‌رسد که ابعاد اختلاف در این جناح به مراتب گسترده‌تر از هر زمان دیگری شده است. عمق اختلاف در جبهه اصولگرایان که در ابتدا به غلط توسط برخی رسانه‌ها به عنوان مجموعه یکدست حامی احمدی‌نژاد معرفی می‌شد تا آن جا پیش رفته است که فراکسیون اصولگرایان در مجلس شورای اسلامی را منشعب کرد و برخی از خوشنام‌ترین حامیان اولیه محمود احمدی‌نژاد یعنی عماد افروغ و محمد خوش‌چهره را در مقابل محمدرضا باهنر (نماد حمایت سیاسی از دولت) قرار داد. محمدرضا باهنر یعنی کسی که اینک تابوت "فراکسیون یکدست اصولگرایان را بر دوش خود می‌کشد همان کسی است که به مدد در گوشی‌ها و رایزنی‌های سیاسی توانسته است دولت را تاکنون از امواج بزرگ انتقادی اصولگرایان در پارلمان‌ رهایی بخشد و وجهه‌ای آبرومند از همکاری دولت – مجلس ارایه کند. او اما اکنون خود به هدف اصلی اصولگرایان منتقد تبدیل شده است. یعنی کسانی که می‌گویند حمایت‌های باهنر و یاران سیاسی‌اش از محمود احمدی‌نژاد و دولت نهم مانع تصحیح برخی رویکردهای توده‌گرا، غیرکارشناسی و حتی غیرقابل درک دولت در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی است. فراکسیون جدید اصولگرایان در مجلس هفتم روز یکشنبه در حالی اعلام موجودیت کرد که به گفته "سعید ابوطالب، برخی چهره‌های خبرساز نظیر عماد افروغ، محمد خوش‌چهره، حسن سبحانی و محمود مدنی عضو این ائتلاف جدید هستند. حساسیت این انشعاب بیشتر از آن جهت است که اغلب این انشعابیون روزی حامی سرسخت و پر و پا قرص محمود احمدی‌نژاد بوده‌اند. فراموش نکنیم که محمد خوش‌چهره همان مردی است که در میانه رقابت‌های انتخاباتی سال 84 به صدا و سیما آمد و در مقابل این نگرانی نماینده هاشمی رفسنجانی (نوبخت) که می‌گفت مدیران با تجربه و شخصیت‌های سرشناس حاضر به همکاری با محمود احمدی‌نژاد خواهند بود؛ چهره‌ای خشم زده به خود گرفت و تأکید کرد" من خود در خدمت ایشان هستم. حساسیت انشعاب در فراکسیون اصولگرایان اما فقط آن نیست که موج فاصله گرفتن حامیان اصولگرای احمدی‌نژاد از او به دلیل عملکردش را به نمایش می‌گذارد. چرا که گفته می‌شود یکی از دلایل این انشعاب در فراکسیون اصولگرایان مجلس هفتم این است که هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی تلاش می‌کند نمایندگانی را که پای طرح احضار رئیس‌جمهور به مجلس را امضا کرده‌اند متقاعد کند امضای خود را پس بگیرند. فراکسیون انشعاب کرده از فراکسیون اصولگرایان در مجلس متشکل از محمد خوش‌چهره، عاد افروغ، حسن سبحانی، سعید ابوطالب و... می‌باشد که همگی پای طرح احضار رئیس‌جمهور به مجلس را امضا کرده‌اند. به طوری که برخی از تحلیلگران سیاسی این فراکسیون انشعاب کرده را "فراکسیونی برای احضار رییس‌جمهور به مجلس دانسته‌اند. پیش از این محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس با اشاره به اینکه برخی تلاش‌‌ها از سوی نمایندگان برای احشار رئیس جمهور به مجلس وجود دارد گفته بود: "تلاش می‌کنیم مانع احضار رئیس جمهور به مجلس شویم و مشکلات را از طریق گفت و گو و رایزنی حل کنیم. عما افروغ وجود فراکسیون اصولگرایان خلاق ]فراکسیون انشعابی[ را در فضای سیاسی ایران لازم دانست و درخصوص دلایل به وجود آمدن این فراکسیون گفت"ما احساس می‌کنیم که باید فعال‌تر و نقادانه‌تر برخورد کنیم و این موضوع نیازمند یک قرائت و تعبیر جدید از اصولگرایی است. افروغ با بیان این که "جامعه ایران در حال پوست انداختن است افزود: من بارها گفته‌ام که جامعه ایران اکنون در حال پوست انداختن سیاسی را درک کند و به مقابله با آن می‌پردازند و تنها چارچوب دوگانه چپ و راست را به عنوان طیف سیاسی قلمداد می‌نمایند. نماینده تهران در ادامه سخنانش اصولگرایان را دو گروه دانست و گفت: اصولگرایی به دو بخش تقسیم می‌شود: "اصولگرایی خام و اولیه" و اصولگرایی خلاق و انتقادی که من خود را وابسته به دسته دوم می‌دانم.
باهنر: برخی از اول هم دلشان با فراکسیون اصولگرایان نبود
جنجال خبری ناشی از انشعاب اصولگرایان در حالی است که محمدرضا باهنر رئیس فراکسیون اصولگرایان در واکنش به تشکیل "فراکسیون اصولگرایان خلاق اعلام کرد" در جو عمومی مجلس چنین فضایی برای این فراکسیون وجود ندارد و ممکن است یک یا دو نماینده به دنبال تشکیل چنین فراکسیون باشند اما سایر نمایندگان فراکسیون اصولگرا چنین نظری را ندارند. باهنر با بیان این که "باید ماهیت این فراکسیون را بررسی کرد گفت: باید دید که این دوستان با چند نفر می‌خواهند فراکسیون تشکیل دهند و اصولاً به دنبال چه کاری در مجلس هستند؟ وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به خبر یکی از سایت‌ها که وی را به کارشکنی در طرح‌های استیضاح و تحقیق و تفحص متهم کرفده بود، گفت: ن این خبر را تکذیب می‌کنم و اساساً آن را دروغ می‌دانم. رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس گفت: برخی آقایان که از تشکیل فراکسیون جدید صحبت می‌کنند، از قبل نیز دلشان با فراکسیون اصولگرایان نبود. محمدرضا باهنر تصریح کرد: ما نیز استقبال می‌کنیم که برخی آقایان بتوانند فراکسیونی تشکیل دهندف فعال باشند و از باقیمانده عمر مجلس برای خدمت به مردم استفاده بهتری کنند. وی ادامه داد: باید دید آنها چند نفر را می‌توانند جمع کنند و چه فعالیت‌هایی می‌توانند داشته باشند. نایب رئیس مجلس درخصوص عدم حضور برخی اعضای فراکسیون اصولگرایان در جلسه انتخابات شورای مرکزی، خاطرنشان کرد: خبر آن سایت دروغ و کذب محض بود. ما مجمعی را تشکیل دادیم که حدود 120 نفر شرکت کرده بود و طبق اساسنامه در مجمع اول باید دو سوم اعضا حضور داشته باشند و چون این تعداد نبودند مجمع دوم را باید تشکیل می‌دادیم که در مجمع دوم 100 نفر حضور داشتند و نفر اول 73 رأی آورد. باهنر ادامه داد: برخی دوستان مثل آقای توکلی به خاطر کار در مرکز پژوهش‌ها از عضویت در شورای مرکزی فراکسیون عذرخواهی کرده بودند ولی همکاری ایشان مثل سابقه ادامه داردو مشکلی نیست.
افروغ: جریانی به نام دفاع از دولت، منافع خود را دنبال می‌کند
عماد افروغ با بیان اینکه نباید از انشعاب بین اصولگرایان ترس و واهمه داشت گفت: اگر انشعاب بر پایه معیارهای شناخته شده و اختلافات روشن ایدئولوژیک باشد، کاملاً موجه، مطلوب و ضروری است. وی اظهار داشت: یکی از نقدهایی که ما بر دوران گذشته مخصوصاً دوره‌های پس از جنگ، ابتدا با تشکیل دولت سازندگی و بعد دولت معروف به توسعه سیاسی داشتیم، این بود که به تدریج نقدها از شکل درون گفتمانی به برون گفتمانی تبدیل شد. نماینده مردم تهران تصریح کرد: بنده شخصاً به عنوان یک فرد علاقمند به مباحث سیاسی و نظریه‌پردازی سیاسی، همواره از این انشعاب‌هایی که ریشه‌دار و مبتنی بریک موضع و ایدئولوژی روشن است، دفاع کرده‌ام و حتی به یاد دارم که به برخی از دوستان دوم خردادی، در همان زمان که جریان سیاسی را از آن خود کرده بودند، گوشزد می‌کردم که خودکشی دسته جمعی نکنید، یعنی برای حفظ موقعیت سیاسی خود، خود را با هر جریان، هر فکر و هر موضعی گره بزنید، چون این گره زدنها هم مخالف توسعه سیاسی است، هم اگر شرایط تغییر کند همه با یک چوب رانده می‌شوید به گفته وی، بر این اساس اگر انشعاب اصولی و مبنایی باشد، هم به توسعه سیاسی کمک می‌کند، هم ما را از یک خودکشی و انتحار سیاسی باز می‌دارد. این استاد دانشگاه با بیان این که به همین علت است که کماکان از این اصولگرایی خلاق و انتقادی، بوی نقد به مشام می‌رسد، گفت: این نقد به گونه‌ای است که می‌بینیم جریان اصولگرایی خلاق و انتقادی حتی به هم سوهای خود نیز رحم نمی‌کند یعنی این طور نیست که برای حفظ قدرت، به هر وسیله و حربه‌ای ولو با توجیه، سکوت و تطهیر چنگ بزند؛ چرا که برای آنها اصول و معیارهای اصولگرایانه مقدس است و برای تحقق این معیارها با کسی عقد اخوت نبسته‌اند. وی با بیان این که به نظر می‌رسد که جریانی به این اصولگرایی پیوسته است، افزود: در نهایی‌ترین و مطلوب‌ترین شکل می‌توان از این جریان پیوست، به عنوان اصولگرایی خام و اولیه که پختگی، بلوغ و نبوغ لازم را ندارد یاد کرد که آمده و به گونه‌ای به عنوان یک جناح به این جریان پیوسته است؛ و اتفاقاً اگر قرار است انشعابی صورت گیرد این جریان تازه وارد که البته ریشه‌های کهن سیاسی هم در تاریخ انقلاب اسلامی دارد یعنی اصولگرایی خام و اولیه، باید از آن جریان ناب انشعاب کند. به گفته افروغ، البته با توجه به غلبه کمی و عددی‌ای که اصولگرایی خام پیدا کرده، ظاهراً وضعیت انشعاب برعکس شده و این اصولگرایی ناب و حقیقی یا اصولگرایی خلاق و انتقادی و مستقل است که باید خود را از این جریانی که ناخواسته به او تحمیل کرده‌اند، جدا کند و حیات مستقل خود را در راستای تحولاتی که در سال‌های اخیر ایجاد شده، اعلام کند. وی در ادامه با بیان این که باید از چنین انشعابی به دلیل سازگاری آن با توسعه سیاسی و با ماهیت این جریان اصولگرایی و اجتناب از خودکشی‌های دسته جمعی استقبال کرد، اظهار داشت: اگر جریان بازمانده از گذشته مقاومت‌هایی می‌کند و موضع‌گیری‌هایی انجام می‌دهد که بعضاً این موضع‌گیری‌ها برداشت ما را تقویت می‌کند، تا حدی طبیعی است اما باید توجه کرد که این مقاومت‌ها برخاسته از چه مواضع اقتصادی، سیاسی و فرهنگی‌ای است و این مواضع را تدوین کرده و به گونه‌ای مواضع‌ آن جریان اصولگرایی خام که ممکن است در برخی موارد اشتراکاتی داشته باشند، جدا کرد. نماینده تهران با اشاره به مسائل اخیر و انتخابات شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس، تصریح کرد: بنده بنا به دلایلی کاندیدای عضویت در شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس نبودم. افروغ با اشاره به فهرست کاندیداهای این انتخابات که اسم وی در آن نیست، گفت: برخلاف برادر ارجمندمان، دکتر توکلی، که اسمشان در آن لیست قید شده و در آن روز انتخابات، از شرکت در انتخابات انصراف می‌دهند، به طور کلی اسم من حتی در آن لیست نیز نمی‌باشد چون از قبل هم اعلام کرده بودم که نمی‌خواهم عضو شورای مرکزی اصولگرایانی باشم که در آن غلبه با جریان خاصی است که بیش از حد سیاسی شده است. وی این بیش از حد سیاسی شدن را یکی از نقدهای خود به جریان غالب بر شورای مرکزی اصولگرایان عنوان و خاطرنشان کرد: احساس می‌کنم که در قبال سکوت بنده، عده‌ای مانور می‌دهند و متأسفانه این مانورها حکایت از یک بی‌تقوایی سیاسی دارد. افروغ اظهار داشت: پیش از این در یکی از نشست‌های ماهانه جامعه اسلامی مهندسین، جناب آقای باهنر در موضع‌گیری انتقادی خود، علناً اسم بنده را ذکر می‌کنند که البته ممکن است برای بعضی‌ها غیرقابل هضم باشد که چرا در یک جمعی که منتسب به اصولگرایی است، وقتی می‌خواهند موضعی را بیان می‌آورند و او را به نقد می‌کشند. رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، ادامه داد: کسانی که در دور اول به رئیس جمهور فعلی رأی ندادند و من شک دارم که در دور دوم هم به او رأی داده باشند امروز به مدافعان پر و پا قرص و همه جانبه رئیس جمهور تبدیل شده‌اند. لذا اجازه دهید که احساس کنم این امر حکایت از یک مصلحت‌گرایی دارد که البته رنگ و لعاب مصلحت را یدک می‌کشد. به گفته وی، منافع جناحی و صنفی در پی این توجیه مصلحت‌گرایانه نهفته است ضمن این که قرار نیست حقیقت فدای مصلحت شود. این استاد دانشگاه گفت: حتی اگر منافع جناحی و صنفی هم در میان نباشد، فکر می‌کنم که این مصلحت‌اندیشی‌ها، غلط است چون حقیقت در حال ذبح شدن است. به گفته وی، امروز جریانی در مجلس حاکم شده که اگرچه ربطی به اصولگرایان و افراد عضو فراکسیون اصولگرایی در مجلس ندارد، اما این جریان متشکل از عده‌ای است که عمدتاً خط دهندگان اصلی فراکسیون اصولگرایی در مجلس می‌باشند آنها همه چیز را سیاسی می‌بینند و تلاش می‌کنند که همه چیز را سیاسی کنند. افروغ معتقد است که در عین حال یک جریان فکری در مجلس است که به دنبال اصولگرایی حقیقی، ناب، خلاق و انتقادی و مستقل از جریانات سیاسی است و خواهان جدایی و فاصله گرفتن از سیاسی دیدن و سیاسی کردن همه چیز است. افروغ در ادامه با اظهار تأسف از این که جریانی حاکم است که به نام مصلحت و این روزها به نام دفاع از دولت، منافع جناحی و صنفی خود را دنبال می‌کند و اگر فرصت به دست آورد همه حقایق را ذبح می‌کند، این جریان را همان ماکیاولیسم دانست که چون امروز با شعارهای مذهبی آمده، می‌توان از آن به عنوان ماکیاولیسم مذهبی یاد کرد. وی درباره یکی از نقدهای اصولگرایان خلاق نسبت به عملکرد گذشته هیأت رئیسه و به ویژه شخص رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس گفت: هرگاه دولت درخواستی داشت یا با مشکلی روبرو می‌شد، ظاهراً به نظر می‌رسید که با رئیس فراکسیون تماس می‌گرفت و او بلافاصله درخواست جلسه اضطراری فراکسیون یا شورای مرکزی را می‌کرد و خواسته دولت را از طریق خود القاء و در این خصوص لابی می‌کرد. افروغ تصریح کرد: احساس می‌کنم این فراکسیون که عمدتاً در یک سال اخیر تبدیل به یک فراکسیون دولتی شده، حسابش از اصل فراکسیون اصولگرایی به ویژه با محوریت اصولگرایی خلاق و انتقادی جداست. وی درخصوص بحث مربوط به کمیت و تعداد معدود اعضای فراکسیون اصولگرایان خلاق و انتقادی اظهار داشت: "اگر قرار است که فراکسیون جدید شکل گیرد، مسأله عدد مهم نیست، مسأله کیفیت مهم است و مطمئناً اگر کیفیت غالب شود، عدد خود را هم پیدا خواهند کرد و خواهند دید که این عدد، عدد چشمگیری است. افروغ با بیان این که تمام هم و غم ما این است که اصولگرایی را به عنوان یک نحله فکری و جریان سیاسی تدوین، تئوریزه و نهادینه کنیم، افزود: در این بین اگر کسانی هستند که می‌خواهند این جریان را به انحراف کشانند و منافع صنفی و جناحی خود را به هر وسیله‌ای (اعم از توزیع شب‌نامه، انگ زدن و بی‌اخلاقی سیاسی) القاء کنند باید با این قضیه مقابله شود و آکاهی بخشی لازم به مردم صورت گیرد تا مردم متوجه باشند که چه کسانی مدافع منافع حقیقی آنها هستند و چه کسای از قبل حمایت از دولت چه منافع اقتصادی و سیاسی‌ای را به دست می‌آورند.