حامد فتحعلیخانی
سخنان رییس جمهور در روز رای اعتماد به سه وزیر پیشنهادی در هفته گذشته، نکات مهم و قابل تاملی در برداشت که مورد توجه صاحبنظران سیاسی قرار گرفته است.
یکی از مهمترین نکات مطروحه، روش و منش دولت نهم بر عدم گلایهگذاری از دولت گذشته است. روش و منشی که در هیچ یک از دولتهای گذشته اجرا نشده است و گلایه از دولت گذشته و مقصر دانستن دولت قبل در معضلات فعلی، جزءلاینفک سخنان دولتمردان در ماههای اولیه استقرار دولت بوده است.
این روش و منش مذموم در دوره هشت ساله گذشته نه تنها کم نشد بلکه استمرار یافت و تا آخرین روزهای فعالیت دولت هشتم، ردیف اول متهمان مشکلات دولت، در اختیار گذشتگان بود. دولت خاتمی که برخی از اعضای آن ید طولایی در ارایه و اجرای این حرکت داشتند ضمن آن که فعالترین دولت در این زمینه بود، مبدع راهکارهای جدیدی نیز بود.
از جمله این راهکارها میتوان به دو روش زیر اشاره کرد:
یکم ـ دولت خاتمی مدتی قبل از انتخابات ریاست جمهوری به خوبی میدانست که دولت آینده دولتی اصولگرا خواهد بود، لذا از ماهها قبل "سیاست پیشدستی" را مطمح نظر قرار داد و عنوان کرد که دولت آینده در ماههای اولیه خود "دستاوردهای هشت سال اصلاحطلبی!" را به زیر سوال خواهد برد و حملات شدیدی علیه دولت خاتمی شکل خواهد گرفت. به عنوان نمونه سخنگوی دولت در مصاحبه با ویژهنامه نوروزی روزنامه شرق خبر از بنبست ساختاری و عملی میدهد و سپس میافزاید: "من معتقدم اگر دولت آینده دولتی باشد که از سوی محافظهکاران شکل بگیرد، در یک دوره یکی دو ساله با فشار رسانهای کامل، علیه دستاوردهای دولت آقای خاتمی، شخص ایشان و اطرافیانشان مواجه خواهیم بود."
دوم ـ براساس همین روش و منش بود که دولتمردان هشتم، دو ماه پس از استقرار دولت احمدینژاد گردهم میآیند تا بررسی کنند که آیا فشاری بر ایشان وارد شده است و یا منتقدی وجود دارد. نتیجه اولین جلسه این است که نکته قابل بحثی تا به حال مطرح نشده است! اینجا باید گفت وقتی آب سربالا میرود...
آری! این مفروض درستی است که برخی عناصر سیاسی تنها در شرایط غیرشفاف و در فضای مبهم سیاسی و رسانهای میتوانند حیات داشته باشند و زمانی که التهابات فرو نشیند، سکه ایشان از رونق خواهد افتاد. از این رو اقدام هوشمندانه دکتر احمدینژاد، در عدم ورود به حوزه گلایهگزاری، فضای سیاسی دلخواه این عناصر را به وجود نیاورده است؛ هر چند که این اقدام تبعات و هزینههای سنگینی بر دولت و شخص دکتر احمدینژاد خواهد داشت. به دوستان اصلاحطلب نیز توصیه میشود اگر واقعا به دنبال نقدهای سازنده و پاسخ به آنها هستند به آرشیو خود رجوع کنند تا بدانند که چه میزان نقد بیپاسخ موجود است و هم سری به دانشگاهها بزنند و در آنجا خود را به معرض نقد بگذارند و از التهاب آفرینی در عرصه سیاسی و رسانهای بپرهیزند