تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۶  ، 
شناسه خبر : ۱۸۸۰۳۱

کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا در سفر اخیرش به آسیای میانه به سران سیاسی این منطقه تاکید و گوشزد کرد که به طور واقعی به مردم اجازه دهند درباره حکمرانان آینده خود تصمیم بگیرند.
به گزارش ایسنا، الیزابت جونز، سفیر سابق آمریکا در جمهوری قزاقستان (19981995) و مشاور وزیر امور خارجه آمریکا در امور اروپا و اورآسیا (20052001) در گزارشی در واشنگتن تایمز نوشت: هیچ یک از ما قصد نداریم که به کشورهای دیگر دیکته کنیم که چه نوع دموکراسی را انتخاب کنند؛ ولی این غیر ممکن است که بتوانیم انقلاب‌های رز و نارنجی را به یاد آوریم، بدون اینکه پافشاری مردم گرجستان و اوکراین را مبنی بر داشتن حق در انتخابات رهبران خود در نظر نگیریم.
اساس دموکراسی بر این است که مردم بتوانند انتخاب کنند. آذربایجان کشوری است که جمعیت آن ترک آذری و به طور عمده مسلمان هستند. این کشور که پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 استقلال خود را مجددا به دست آورد، طبق برنامه امروز انتخابات مجلس برگزار می‌کند.
الهام علی‌اف، رییس جمهور آذربایجان تمام تلاشش را به کار گرفت تا از نقصان‌های انتخابات سال 2003 جلوگیری و مشکلات آن انتخابات را از دید ناظران تصحیح کند. هدف شخص وی تضمین یک محیط سالم از زمان مبارزات انتخاباتی تا روز انتخابات است؛ به طوری که این انتخابات از دید ناظران یک انتخابات آزاد و عادلانه محسوب شود. اقدامات دولت وی برای انتخابات دلگرم‌کننده هستند که شامل کارهای زیر می‌شود:
صدور اجازه برای تظاهرات مخالفان.
راه اندازی یک شبکه تلویزیونی عمومی که تمام کاندیداها بتوانند در آن به طور رایگان برنامه تبلیغاتی داشته باشند.
افزایش ثبت نام کاندیداها ازسازمان‌های غیردولتی و احزاب سیاسی.
به روز کردن مداوم اطلاعات وب سایت کمیسیون مرکزی انتخابات، نظیر فهرست کامل رای‌دهندگان.
افزایش فرصت ثبت نام برای تمام کاندیداها.
در ادامه این گزارش آمده است: در حالی که در انتخابات امسال بیش از 2000 کاندیدا برای 125 کرسی مجلس رقابت می‌کنند، در انتخابات دوره گذشته تنها 400 کاندیدا حضور داشتند. این تلاش‌ها مورد تحسین بسیاری از سران کشورهای جهان از جمله مقامات آمریکایی قرار گرفته است؛ اما با توجه به چند حادثه اخیر مبنی بر اعمال خشونت پلیس علیه تظاهرکنندگانی که تظاهرات غیرقانونی به راه انداخته بودند، کشور آذربایجان تحت فشار شدید داخلی و بین‌المللی مبنی بر انجام کارهای بیشتر قرار گرفته است.
اما چرا آذربایجان اینقدر زیر ذره‌بین قرار دارد؟
کشور هشت میلیون نفری آذربایجان اهمیت استراتژیک بسیاری برای آمریکا و اروپا دارد. این کشور از غرب با اتحادیه اروپای تازه گسترش یافته، از شمال با روسیه و از جنوب با ایران هم مرز است. خط لوله نفت باکو - تفلیس - جیحان روزانه 76 میلیون بشکه نفت استخراجی از چاه‌های سواحل دریای خزر را به نفت‌کش‌های دریای مدیترانه منتقل خواهد کرد.
الهام علی‌اف، ریاست جمهوری یک کشور عمدتا مسلمان را برعهده دارد که به طور کامل خود را وقف مبارزه علیه تروریسم کرده است. آذربایجان از زمان حمله 11 سپتامبر در زمینه نقل و انتقال نیرو و تجهیزات به داخل و خارج افغانستان با نیروی هوایی آمریکا همکاری کرده است. این کشور در منطقه بالکان و افغانستان سربازان حافظ صلح مستقر کرده است. آذربایجان همچنین حساب‌های بانکی تروریست‌ها را در داخل کشورش مسدود کرده و با آمریکا و اتحادیه اروپا در خصوص جلوگیری از ترانزیت تروریست‌ها و قاچاقچیان از طریق خاک خود همکاری می‌کند. این کشور هم‌چنین تمام 12 توافقنامه بین‌المللی مبارزه با تروریسم را که تحت حمایت مالی سازمان ملل است، امضا کرد.
به نظر می‌رسد الهام علی‌اف متوجه این موضوع است که نظارت وی روی انتخاباتی که مطابق با معیارهای بین‌المللی باشد، چقدر برای اعتبار آذربایجان حائز اهمیت است؛ اما اعمال ضرب و جرح تظاهرکنندگان از سوی پلیس در تظاهرات اخیر باکو اقدامات علی‌اف را به شدت مخدوش کرده است.
احزاب مخالف آذربایجان که در استفاده از رسانه‌ها بسیار با تجربه هستند برای رییس جمهور یک دام پهن کرده‌اند. آن‌ها می‌دانند که به جای راه‌اندازی تظاهرات قانونی، با به راه انداختن تظاهرات غیرقانونی در پایین شهر باکو می‌توانند واکنش پلیس را تضمین کنند.
مهم نیست که چه کسی اولین سنگ را پرتاب می‌کند، مهم اینجاست که دیگر کشورهای جهان تصاویر درگیری پلیس با تظاهرکنندگان را خواهند دید و گمان خواهند کرد که هیچ چیز تغییر نکرده است. الهام علی‌اف باید مراقب باشد تا در دام کسانی که هدفشان بی‌اعتبار کردن وی است، نیفتد.