خشونتهای یک هفته اخیر بین گروههای شیعه و سنی در عراق که پس از انفجار در شهر سامره آغاز شد منجر به کشته شدن صدها نفر شده و به این نگرانی که این کشور در آستانه یک جنگ داخلی تمام عیار است دامن زده است. این در حالی است که برخی کارشناسان معتقدند که عراق مدتهاست وارد یک جنگ داخلی در سطح محدود شده است. اما مقامات و فرماندهان نظامی آمریکایی و عراقی چنین تحلیلهایی را رد میکنند و در مورد بازگشت آرامش به عراق اظهار خوشبینی میکنند. سرهنگ توماس دی ویل فرمانده هنگ عملیاتی 506 مستقر در شرق بغداد که دو ماه است در بغداد درگیر عملیات نظامی و امنیتی است این نظر را که عراق در آستانه جنگ داخلی است رد میکند. سرهنگ ویل میگوید: تروریستها دوست دارند که این را جنگ داخلی بخوانند. آنها دستور کار بسیار خودخواهانهای دارند و تلاش میکنند که با اقدامات حکومت عراق مقابله کنند. اما من در اینجا جنگ داخلی نمیبینم. در حال حاضر اوضاع نسبتا آرام است. علاوه بر مشکلات امنیتی، یکی از نگرانیهای مردم عراق نداشتن برق و آب آشامیدنی کافی بوده است.سرهنگ ویل میگوید که در شرق بغداد مردم برق و آب آشامیدنی دارند. اما میزان آن در مناطق مختلف متفاوت است. به گفته سرهنگ ویل مردم عراق بطور 24 ساعته برق ندارند. در برخی از مناطق 5 تا 6 ساعت و در برخی از مناطق بسیار بیشتر. بیشتر ساکنان شرق بغداد آب دارند. ما کوشش میکنیم که همه مناطق دارای آب تمیز باشند. ممکن است در برخی مناطق گاهی مردم مجبور به استفاده از بطریهای آب شوند اما در مجموع در بیشتر مناطق بغداد آب آشامیدنی وجود دارد. بحث دیگر شمار نیروهای آمریکایی در عراق است. از هنگام حمله آمریکا به عراق اختلافات زیادی در واشنگتن بر سر تعداد نیروهای مستقر در عراق وجود داشته است. دونالد رامسفلد وزیر دفاع آمریکا همواره گفته است که به تناسب درخواست فرماندهان مستقر در عراق برای آنها نیرو اعزام کرده است. ژنرال جرج کیسی، فرمانده نیروهای آمریکا در عراق، تا کنون تقاضای نیروی بیشتر نکرده است. اما برخی دیگر از ژنرالهای آمریکایی نظیر اریک شینسکی گفتهاند که آمریکا باید تعداد نیروهای خود را حداقل به دو برابر افزایش دهد. از سرهنگ ویل سوال شد آیا نیاز به نیروی بیشتری دارد؟ وی گفت: مطمئن نیستم که ما سربازان بیشتری احتیاج داشته باشیم. ما هنگامی که احتیاج به گشتهای بازرسی داریم نظیر این هفته تعداد تیمهای خود را افزایش میدهیم. ما در بخش خود به اندازه کافی نیرو داریم که با ارتش عراق همکاری کند، به نیروهای عراق آموزش دهد و ما همیشه در حال انجام ماموریت هستیم. بنابراین از دید من ما در اینجا به اندازه کافی نیرو داریم. سرهنگ ویل در مورد نقش احتمالی همسایگان عراق در دامن زدن به اختلافات داخلی میگوید در سطح خود مدرکی حاکی از ارتباط روشن کشور خاصی ندیده است. با این همه معتقد است همسایگان عراق باید به انتخابی که از سوی مردم عراق صورت گرفته است احترام بگذارند. سرهنگ ویل گفت: من فکر میکنم که همه کشورهای خاورمیانه باید حضور عراقیها در سه انتخابات گذشته، تصمیمهایی که آنها گرفتهاند و نیز این حقیقت که نیروهای امنیتی عراق از مردم این کشور محافظت میکنند را به رسمیت بشناسند. کارشناسان نظامی معتقدند اگر عراق وارد یک جنگ داخلی تمام عیار شود آمریکا نمیتواند حضور کنونی خود را در عراق حفظ کند و دو راه بیشتر ندارد: یا باید نیروهای خود را به میزان زیادی افزایش دهد تا بتواند جلوی درگیریهای قومی و مذهبی را در عراق بگیرد و یا اینکه بطور کامل از عراق خارج شود.