تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۸۹ - ۰۸:۴۶  ، 
شناسه خبر : ۱۸۹۲۰۱
چه نهادهایی علیه رافائل کوره‌آ کودتا کردند؟
ترجمه و تنظیم: جعفر بلوری مقدمه: کودتای نافرجام مهرماه سال جاری اکوادور که ازسوی نیروی هوایی و پلیس این کشور آمریکای لاتین و به بهانه پایین بودن حقوق و دستمزد به اجرا گذاشته شد، بار دیگر توجه را معطوف به این منطقه پرکودتا کرد. به اذعان بسیاری از مقامات و کارشناسان و با وجود قرائن بسیار به خصوص نحوه اجرای کودتا که سفیر کوبا درتهران آن را «روشی نوین» و مشابه روش کودتا در هندوراس خواند، و از همه مهمتر تجربه ده ها سال منطقه، دیگر شکی باقی نماند که آمریکا پشت پرده این توطئه شوم قرار دارد. اما نکته قابل توجه دراین مقاله که چند روز پس از وقوع کودتا به قلم «واین مدسن» نویسنده و روزنامه نگار مشهور ساکن روسیه به آن اشاره شد، همکاری «موساد» و مؤسسه NED (بنیاد اعانه ملی برای دموکراسی) با آمریکا در برنامه ریزی و اجرای این کودتا است. به عنوان مثال وی درمقاله خود به حضور کارشناسان و نظامیان برجسته اسراییلی در نیروی هوایی و پلیس ملی اکوادور اشاره می کند؛ یعنی همان دونهاد مجری کودتا! یادآور می شود NED همان مؤسسه ای است که در غالب کمک به سازمان و گروههای دموکرات- بخوانید گروههای اپوزیسیون درکشورهای مخالف آمریکا- نقش موثری در وقوع کودتاهای نرم و سخت ایفا می کند. این مؤسسه در ناآرامی های پس از انتخابات جمهوری اسلامی ایران نیز نقش فعالی داشت. سرویس خارجی کیهان

با وجود باراک اوباما، که دارنده جایزه صلح نوبل است، راه اندازی کودتا علیه رهبران غرب ستیز آمریکای لاتین، روش های خاصی را می طلبد. درست بعد از سرنگونی «سلایا» رئیس جمهور «هندوراس» در ژوئن سال 2009 بود که «رافائل کوره آ» رئیس جمهور اکوادور به عنوان هدف بعدی مورد توجه قرارگرفت. «کوره آ» به عنوان یکی از اعضای پرتلاش «آلبا» و هم پیمان نزدیک «چاوز» مانع بزرگی برای سیاست های منطقه ای واشنگتن است.
با استفاده از دستورالعمل های دیکته شده «سیا» برای سرنگونی دولت های دموکراتیک و مردمی در آمریکای لاتین، به نظر می رسد شکست واشنگتن در کودتای اکوادور، برای دولت اوباما بسیار گران تمام شود. دولت آمریکا از تلاش های «رافائل کوره آ» برای ملی کردن صنعت نفت و برچیدن پایگاه نظامی پنتاگون از پایگاه هوایی «مانتا» دل خوشی ندارد. مجری این کودتا گروهی از افسران پلیس و پرسنل نیروی هوایی بودند که حمایت های عناصر راستگرا درمجلس ملی و جامعه تجاری اکوادور را با خود داشتند.
«کوره آ» سال گذشته پس از اینکه دستور اخراج نظامیان آمریکایی از پایگاه «مانتا» را صادر کرد، توانست مجددا ازسوی مردم به عنوان رئیس جمهور این کشور سوگند یاد کند. پنتاگون و سیا مدت هاست برای سرنگونی «کوره آ» ازطریق سرازیر کردن کمک های نقدی به سوی احزاب و گروه های سیاسی مخالف دولت تلاش می کند. اعطای این کمک ها معمولا از طریق NGOهایی همچون NED (بنیاد اعانه ملی برای دموکراسی) صورت می گیرد که مراکز آنها نیز غالبا در خاک آمریکاست.
در بیانیه ای که از سوی «کوره آ» و پس از نجات یافتن از دست نیروهای پلیس در بیمارستان «کیتو» منتشر شد، وی از وجود «توطئه ای به مراتب بزرگتر» از سوی مخالفان سیاسی اش خبر داد:
«گاهی ایجاد بی ثباتی، تمام نتیجه آن استراتژی است که هنگام طراحی بر روی آن تاکید شده است. هزاران پیام و اطلاعات دروغ به نیروهای پلیس ملی داده شد، نیروهایی که امروز با دیدن فعالیت های خشونت آمیز توطئه گران، بیدار شده اند.»
خانم «هیلاری کلینتون»، وزیر خارجه آمریکا با صدور بیانیه ای ضعیف اعلام کرد از دولت «کوره آ» حمایت می کند! این بیانیه یک روز پس از آن صادر شد که «کلینتون» از «هنری کیسینجر»، وزیرخارجه اسبق آمریکا ستایش ها به عمل آورد. کیسینجر همان فردی است که در کودتای 11سپتامبر، 1973در شیلی و قتل «سالوادور آلنده»، رئیس جمهور منتخب این کشور نقش مهمی را ایفا کرد.
فراموش نمی کنیم که «کلینتون» و «اوباما» از احزاب راستگرایی که دولت قانونی و منتخب «مانوئل سلایا» را در ژوئن سال 2009 تبعید کردند نیز حمایت های نظامی و سیاسی کردند و از سوی دیگر مانع بازگشت «ژان برتراند آریستید»، رئیس جمهور قانونی هائیتی شدند که پس از کودتای مهندسی شده «سیا» در سال 2004 و تبعید به آفریقای جنوبی خواستار بازگشت به کشورش شده بود.
واکنش ملایم کلینتون به کودتای نافرجام «اکوادور» در تقابل آشکار با نکوهش ها و پیام هایی بود که از سوی ونزوئلا، برزیل، آرژانتین، پرو، مکزیک، بولیوی، کوبا و اسپانیا در حمایت از «کوره آ» صادر شد.
و این حقیقت که «کوره آ» مانند «هوگو چاوز»، رئیس جمهور ونزوئلا- که خود در آوریل 2002 یک کودتای سازماندهی شده از سوی «سیا» را پشت سرگذاشته است- ساعت ها در بیمارستان پلیس شهر «کیتو» به گروگان گرفته می شود، نشان از تاکتیک شوم و قدیمی دارد که سازمان «سیا» از آن در آمریکای لاتین بهره گرفته است. هواپیمای چاوز هم وقتی در فراز یک جزیره ونزوئلایی واقع در دریای کارائیب از سوی یک هواپیمای ثبت شده به نام آمریکا برای تبعید متوقف شد، وی در واقع ساعاتی در گروگان بود. در نشست اضطراری آمریکای لاتین که یک روز پس از کودتای اکوادور در آرژانتین برگزار شد، چاوز به صراحت از دخالت آمریکا در این کودتای ناتمام پرده برداشت. چاوز گفت: «یانکی های تندرو اکنون در تلاشند از طریق جنگ افروزی و خشونت، مجددا کنترل این اقلیم را به دست گیرند.» گویا چاوز با پشت سرگذاشتن چندین توطئه و کودتا از سوی «سیا» و «موساد» علیه خود و همپیمانانش، تبدیل به کارشناسی خبره و باتجربه شده که به خوبی به تاکتیک های مورد استفاده کودتاچیان آشنایی دارد.
به گفته برخی منابع آگاه، «کوره آ» و «چاوز» مدام در حال بررسی و مقایسه کودتاهایی هستند که بر آنها وارد شده است. سازمان اطلاعات اکوادور به دقت در حال بررسی اوضاع برای یافتن پرسنل کلیدی سیا است که به احتمال قریب به یقین در سفارت آمریکا در شهر کیتو و پایگاه کوچکتر سیا در داخل «آژانس بین المللی توسعه آمریکا» (USID) در «گویاکیل» مستقر هستند. در کودتای 2002 علیه چاوز، مشخص شد که افسران ارشد سیا و کارکنان سفارت آمریکا، در مدیریت کودتای تاسیسات نظامی ونزوئلا کمک می کردند.
وزارت خارجه خانم «کلینتون» در دو سال گذشته رفتار خوبی با «اکوادور» نداشته است؛ وی اعلام می-کند «تجارت در اکوادور سخت است»، این تنها اولویت حقیقی دولت اوباماست که با تملق ورزی و خوش خدمتی برای «وال استریت» و «بانکداران چاق» آمریکا به آن اهمیت می دهد.
در بیانیه وزارت خارجه آمریکا برای «اکوادور» با عنوان «بیانیه سرمایه گذاری آب و هوایی» (Investment Climate Statement) آمده: اکوادور می تواند جای سختی برای انجام تجارت باشد... در بسیاری از بخش های (اقتصادی) این کشور ممنوعیت ها و محدودیت هایی برای سرمایه گذاری های خصوصی وجود دارد که به طور مساوی برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی لحاظ می شود... در سال 2006 تصویب قانون مربوط به «هیدروکربن ها» شرایط جدیدی را بر نفت این کشور تحمیل کرد که باعث ایجاد مشکلات فراوانی برای بسیاری از کمپانی های نفتی (خارجی) شد، در سال 2007 تصویب قانونی دیگر باعث تحمیل محدودیت های جدیدتری شد؛ تحت قیمومت درآمدن استخراج معادن در سال 2008 فعالیت ها در این بخش را متوقف و تصویب یک قانون جدید در همین رابطه در اوایل سال 2009 نیز کار را مشکل تر از گذشته کرد. مذاکرات بین ایالات متحده آمریکا و اکوادور برای رسیدن به توافق در تجارت آزاد هم در آوریل 2006 متوقف شد. دولت فعلی اکوادور اعلام نکرده که علاقه مند به از سرگیری مذاکرات است.»
وقتی نتایج سیاست های مالی «کوره آ» همچون سیاست خارجی وی به شکل خارج کردن پایگاه نظامی آمریکا از «مانتا» یا نزدیک شدن «کیتو» به ونزوئلا، ایران و به طور کلی کشورهایی که با هژمونی آمریکا و اسرائیل به شدت در تضادند نمود پیدا می کند، بالطبع سرنگونی «کوره آ» تبدیل به هدفی بزرگ برای «سیا» و «موساد» می شود.
«اکوادور» در اجلاس سازمان کشورهای آمریکایی (OAS) که ماه ژوئن در «لیما» به خاطر حمله رژیم اسرائیل به کشتی حامل کمک های انساندوستانه ترکیه به غزه برگزار شد، راهکاری ارائه کرد که در نهایت به محکومیت رژیم اسرائیل منجر شد. در این اجلاس 10 کشور به حمایت از راهکار ارائه شده «اکوادور» رای دادند.
شورش در نیروی هوایی «اکوادور» و تسخیر فرودگاه بین المللی «کیتو» توسط پرسنل آن، بی شک اقدام متقابل دولت اکوادور را به همراه خواهد داشت، بدین شکل که پرسنل اطلاعاتی این کشور اکنون به دقت در حال بررسی نقش احتمالی تکنسین ها و مستشاران اسرائیلی هستند که مسئولیت نگهداری از هواپیماهای جنگی اسرائیلی kfir نیروی هوایی را برعهده دارند. اسرائیل همچنین در سال 1997 خبر از فروش موشک های هوا به هوای پیتون-3 به نیروی هوایی اکوادور را داده است.
«موساد» در نیروی پلیس ملی «اکوادور» نیز مسئولیت هایی برعهده دارد: همان طور که می دانید پلیس نقش اصلی را در کودتای اخیر این کشور برعهده داشت. «موساد» به طور عمده در انجمن عرب- اکوادور این کشور اقدام به فعالیت های جاسوسی می کند. بررسی فعالیت های مرکز «موساد» در سفارت «اکوادور» قبل و بعد از جریان کودتا نیز نشان از توجه ویژه افسران ضدجاسوسی آن به حوادث دارد.
سال گذشته یک نهاد غیردولتی صهیونیستی قراردادی را برای ایجاد یک سیستم کارت شناسایی الکترونیک بیومتریک برای استفاده در دفتر ثبت مرکزی اکوادور دریافت کرد. مقر این موسسه «تل آویو» مرکز اسرائیل است.