تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۸  ، 
شناسه خبر : ۱۸۹۳۹۶

مطالب و مقالاتی که تحلیلگران و نظریه‌پردازان غربی درباره ایران ارائه می‏دهند، حاکی است که آنها از یکسو با نگاه به گذشته ملت ایران که در ادوار مختلف مانند دوره‌ صفوی یا دوره‏های پیش از اسلام نقش امپراتوری و ابرقدرتی داشته و از سوی دیگر با مطالعه وضع کنونی ایران و پیش‏بینی آینده بر این باور هستند که ایران با شتاب به سوی «ابرقدرت شدن» یا حداقل «تبدیل شدن به قدرت برتر در خاورمیانه» حرکت می‏کند. غربی‏ها که برای تامین منافع نامشروع و درازمدت خود برنامه‏ریزی‌ها کرده‏اند، ایران را به عنوان قدرتی می‏بینند که در آینده کشورها و دولت‌های منطقه می‏توانند در سایه آن، روابط خود را با غرب به صورت مناسب و برابر تنظیم کنند و از طریق پیوند با ایران قدرتمند، در مقابل زیاده‏خواهی‏ها، زورگویی‏ها و امتیاز‏طلبی‏های غرب بایستند. از این رو است که غربی‏ها مبارزه گسترده‏ای را با تمام ابزارهای اطلاعاتی، اقتصادی، سیاسی و جنگ رسانه‏ای و علمیات روانی علیه ایران آغاز کرده‏اند و ایجاد پایگاه‌های مشابه ریگا، در شهرهای ایرانی‌نشین جهان بویژه در کشورهای اطراف ایران یکی از پروژه‏های مهم آنها برای تضعیف ایران است. آمریکایی‏ها مشخصا اعلام کرده‏‏اند که از طریق ایجاد پایگاه‌های مشابه ریگا در شهرهای ایرانی‌نشین جهان، برای نفوذ به داخل ایران، جمع‏آوری اطلاعات، ارتباط با مخالفان ملت ایران و حمایت از آنها و به‌کارگیری آنها در راستای طرح‌های مورد نظر خود استفاده خواهند کرد.
بررسی فعالیت‏های پایگاه ضدایرانی سیا (که با پوشش وزارت خارجه کار می‌کند) در دوبی که به بخشی از آن پیش‌تر اشاره شد، نشان می‏دهد که سازمان سیا با استفاده از عناوین و اصطلاحات غیرامنیتی مانند «دفتر مخالفان غیرخشونت‌طلب!» و دایر کردن کارگاه‌های آموزشی (جاسوسی) به جمع‏آوری، آموزش و تقویت مخالفان ملت ایران پرداخته و می‏کوشد تا با ایجاد سرپل‌هایی در اطراف ایران با داخل ارتباط برقرار و به تدریج جریان‌های متعددی را ایجاد کند. این جریان‌ها می‏توانند اهداف و افکار متفاوتی داشته باشند (جریان‌های فرقه‏ای، منافقین، تجزیه‌طلب، وهابیت، ضددینی و حتی قاچاقچیان مواد مخدر) که نقطه ‌مشترک این جریان‌ها، شکست انقلاب اسلامی و سقوط جمهوری اسلامی است. از نگاه آمریکایی‏ها، مدیریت و تقویت این جریان‌ها، در فرآیندی- مثلا 10 ساله- می‏تواند ضمن درگیر کردن دستگاه‌های نظام با مسائل عدیده و تغییر فضا به ایجاد آشوب‌ها، ناامنی‏ها و خشونت‏های فزاینده در ایران بینجامد و در نهایت به آسیب دیدن شدید امنیت ملت ایران و حتی تجزیه ایران منجر شود. یکی از فعالیت‌های دفتر سیا در دوبی جذب افراد مستعد برای انجام عملیات روانی و جنگ‏ رسانه‏ای علیه ملت ایران است. راه‏اندازی شبکه‏های ماهواره‏ای و رادیویی تجزیه‌طلب به زبان‌های آذری، عربی، بلوچی، ترکمنی و کردی از جمله اقدامات سازمان سیا است.