تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۴  ، 
شناسه خبر : ۲۱۲۷۸۶

براساس گزارش رویتر، کمیسیونر بخش انرژی جامعه اقتصادی اروپا گفت که وی در حال طراحی یک طرح جنجالی است که به موجب آن مصرف‌کنندگان عمده صنعتی و شرکتهای منطقه‌ای گاز و برق می‌توانند انرژی موردنیاز خود را از هر یک از کشورهای عضو این جامعه خریداری کنند. وی اظهار داشت، در حالیکه وزرای انرژی عضو جامعه اقتصادی اروپا ظاهراً تمایل دارند تا رقابت بیشتری را در امر انرژی مورد توجه قرار دهند ولی اغلب آنها در مورد این طرح با وی هم‌عقیده نیستند. وزرای انرژی عضو این جامعه قبلاً توافق کرده‌اند که شرکتهای توزیع گاز طبیعی در جامعه اقتصادی اروپا می‌بایستی آزادی بیشتری را برای معاملات آن در داخل این جامعه داشته باشند.
آنها قوانینی را مورد توافق قرار داده‌اند که از اول ژانویه سال 1992 به مورد اجرا درخواهد آمد. این قوانین بدان معنی است که برای مثال، یک شرکت هلندی می‌تواند از طریق آلمان به کشور دانمارک گاز صادر کند. این اقدام جدید در صورتی که از سوی دولتهای کشورهای عضو جامعه اقتصادی اروپا مورد توافق قرار گیرد، حمله‌ای به انحصار توزیع برق و گاز که در اغلب کشورهای عضو جامعه وجود دارد، محسوب خواهد شد. وزیر انرژی انگلیس ضمن حمایت از این طرح گفته است: چنین سیستمی می‌تواند سالانه 6/4 میلیارد دلار برای مصرف‌کنندگان عمده صنعتی و همچنین چهار برابر این میزان برای کشورهای آلمانی، هلند، انگلیس و فرانسه تا پایان قرن جاری، صرفه‌جویی کند.