تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۸  ، 
شناسه خبر : ۲۱۸۶۲۵

نویسنده: پاتریک کاکبرن*
مترجم: مهشید بابایی
دولت بحرین با پشتیبانی نیروهای نظامی عربستان سعودی، در حرکتی که احتمالا تنفر دینی در سراسر جهان اسلام را تشدید خواهد کرد سرگرم تخریب مساجد و حسینیه های اکثریت شیعه در این جزیره پادشاهی هستند.علی الاسود، از نمایندگان پارلمان بحرین در این باره گفت:
"تا کنون آنان هفت مسجد و 50 حسینیه را تخریب کرده اند". وی گفت: شاهدان عینی سربازان سعودی که ماه گذشته حدود 1000 نفر از آنان وارد بحرین شدند را در حال کمک به تخریب مساجد و زیارتگاههای شیعیان در این پادشاهی تحت حاکمیت سنی ها دیده اند.محمد صدیق، از سازمان عدالت برای بحرین گفت: معروف ترین مکان متبرکه شیعیان بحرین که تخریب شده، حرم یکی از رهبران مذهبی شیعیان بحرین به نام شیخ عبدالامیر الجمری بود که در سال 2006 میلادی درگذشت. عکسی که توسط فعالان بحرینی گرفته شده نشان می دهد که گنبد طلایی این زیارتگاه روی زمین افتاده و بعدا در حال انتقال به مکانی نامعلوم بر روی یک تریلی است. بر روی دیوارهای مساجدی هم که تخریب شده با استفاده از رنگ پاش خطوطی در تمجید از ملک حمد بن عیسی الخلیفه حاکم بحرین و همچنین توهین به شیعیان نوشته شده است.‏حمله به عبادتگاههای شیعیان در بحرین، عکس العمل شدیدی در میان جامعه 250 میلیون نفری شیعیان جهان و بویژه ایران وعراق که دارای اکثریت شیعه هستند، و همین طور در لبنان که در آن شیعه بزرگترین جامعه مذهبی است به راه انداخته است.شیعیان پیشتر از سرکوب شدید جنبش دموکراسی خواهی بحرین که می خواهد غیر فرقه ای باشد توسط نیروهای امنیتی این کشور به خشم آمده بودند. بعد از آنکه حکومت سلطنتی بحرین انجام اصلاحات جدی در این کشور را رد کرد، ارتش عمدتا سنی و نیروهای امنیتی در روز 15 و 16 ماه مارس سرکوب اعتراضات توسط شیعیان را آغاز کردند.‏
شدت سرکوب دولتی باعث شده است که واشنگتن، لندن و پاریس به دورویی (در حمایت از اعتراضات دموکراسی خواهی در منطقه )متهم بشوند. عکس العمل ملایم کشورهای غربی به نقض حقوق بشر و دخالت نظامی عربستان سعودی در بحرین با ابراز نگرانی های لفظی آنان برای وضعیت غیرنظامیان در لیبی در تناقض شدید است.‏ایالات متحده و انگلیس از انجام هر کاری که عربستان سعودی و خاندانهای سلطنتی سنی خلیج فارس که متحد این دو کشور هستند را بی ثبات کند، پرهیز کرده است. هر چند بر خلاف ادعاهای دولت بحرین هیچ مدرکی نیست که نشان بدهد ایران در دامن زدن به تظاهرات بحرین دست دارد، اما غرب نگران آن است که ایران از اوضاع اسفناک شیعیان بحرین به نفع خود استفاده کند. اگر در بحرین اتفاقی بیفتد منافع آمریکا آسیب فراوانی خواهد دید چرا که ناوگان پنجم نیروی دریایی این کشور که مسئول نظارت بر تردد در خلیج فارس و شمال اقیانوس هند است در بحرین مستقر است.‏اکنون به خاطر تخریب اماکن متبرکه شیعیان در بحرین احتمال تعمیق خصومت میان شیعه و سنی در جهان اسلام وجود دارد. رهبران بحرین به یاد می آورند که انفجار حرمین عسکریین در سامرای عراق در سال 2006 میلادی توسط القاعده باعث به راه افتادن جنگی داخلی میان شیعه و سنی آن کشور شد که دهها هزار کشته بر جا گذاشت.‏شیعیان دکترین بنیادگرای وهابی عربستان سعودی را عامل پشت پرده حمله اخیر به شیعیان بحرین و تلاش برای نگاهداری آنان در درجه دوم شهروندی در آن کشور می دانند.آقای صدیق معتقد است که نیروهای نظامی عربستانی پشت حملات به مساجد و اماکن متبرکه شیعیان بحرین قرار دارند.‏او گفت:"آنچه که دارد روی می دهد نتیجه جهان بینی وهابی است که مخالف وجود زیارتگاه است." وهابی ها شیعیان را به اندازه مسیحیان رافضی قلمداد می کنند.‏
یوسف الخوئی که رهبر یک بنیاد خیریه شیعی است می گوید:"می توانم تائید کنم که گزارشات مربوط به تخریب گورستانها، زیارتگاهها، مساجد و حسینیه ها در بحرین واقعیت دارد و نگران این هستیم که نیروهای نظامی سعودی که معتقدند زیارتگاهها غیر اسلامی هستند، تلاش دارند دکترین وهابی را به شیعیان بحرین تحمیل کنند که نتیجه اش بی تردید افزایش تنشهای فرقه ای خواهد بود".در ناآرامی های اخیر در بحرین حدود 499 نفر دستگیر شده و بسیاری از آنان شکنجه شده اند. بر روی اجساد چهار تن از آنانی که در زندان جان سپرده اند آثار شکنجه و بد رفتاری بسیار شدید دیده می شود و به نظر می رسد که آنها را آن قدر کتک زده اند تا بمیرند.‏یکی از آنان به نام علی عیسی ساغر که تهدید شده بود اگر خودش را تسلیم نکند خانواده اش بازداشت خواهند شد. او خودش را تسلیم نیروهای امنیتی کرد و عکسها وجود جای شلاق و آثار ضرب و شتم را بر روی جنازه وی نشان می دهد. یک فعال حقوق بشر بحرینی که از جسد وی عکس گرفته بود بعدا دستگیر و متهم شد که عکسها را دستکاری کرده است اما دیدبان حقوق بشر مستقر در نیویورک شاهد وجود آن جراحات بوده است.‏در پی تظاهرات دموکراسی خواهی بحرین که از 14 فوریه گذشته آغاز شده دستگیری خودسرانه مردم همچنان ادامه داشته است. حالا دیگر حتی تکان دادن پرچم بحرین هم جرم محسوب می شود و یک پزشک که تلویزیون او را در حال اشک ریختن در کنار جسد یک تظاهر کننده نشان داده بود دستگیر شده است.کاملا مشخص است که هدف دولت بحرین از این سرکوب ، ارعاب شیعیان و شکست دائمی جنبش اعتراضی است. پزشکانی که به معالجه تظاهرکنندگان زخمی پرداخته اند دستگیر شده اند و مقامات دولتی در روز 10 آوریل یک وکیل به نام محمد التاجر را که در دادگاه از تظاهرکنندگان دفاع کرده بود، بازداشت کردند.‏دیدبان حقوق بشر می گوید خانواده های بسیاری از کسانی که دستگیر شده اند هیچ خبری از سرنوشت آنها ندارند.به نظر می رسد مقامات بحرینی نگران این نیستند که در خصوص نحوه مرگ زندانیان توضیحات منطقی بدهند. در مورد آقای ساغر که در روز سوم آوریل دستگیر شد و جنازه اش شش روز بعد تحویل داده شد، دولت بحرین اعلام کرد در زندان هرج و مرج ایجاد کرده بود و به هنگام فرونشاندن ناآرامی جانش را از دست داد.‏نماینده دیدبان حقوق بشر که قبل از دفن جنازه در روز 10 آوریل در روستای سهلا یعنی زادگاه وی در مراسم تشییع، جسد وی را دیده بود اعلام کرد بر روی جنازه وی آثار بدرفتاری های شدید فیزیکی دیده می شد.در طرف چپ صورتش کبودی بزرگی بود و نزدیک شقیقه چیش سرخ شده بود و زیر چشم چپش بریدگی ای به اندازه پنج سانت دیده می شد. پشت او مملو از آثار شلاق بود که اثر برخی از آنها تا روی سمت راست بدنش هم کشیده شده بود.‏پشت ساق پاها، رانها و باسن و آرنج راست و کمر وی پر از کبودی بود. روی پنجه پاهایش سیاه شده بود و روی مچ پاها و دستهایش آثار بریدگی بود.‏جنگ لیبی و ناآرامی در دیگر نقاط جهان عرب توجه عموم را از بحرین منحرف کرده است و در آن کشور مقامات دولتی همزمان روزنامه نگاران طرفدار دموکراسی را دستگیر کرده و مانع ورود بسیاری از روزنامه نگاران خارجی به بحرین شده اند.‏