تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۸:۳۶  ، 
شناسه خبر : ۲۲۰۰۲۸
همزمان با اذعان تحلیلگران غربی به افزایش قدرت جمهوری اسلامی در خاورمیانه کلید خورد

گروه سیاسی: خیزش‌های مردمی و تغییرات سیاسی و اجتماعی در شماری از کشور‌های عرب و شمال آفریقا موجب شده است تا مقامات شیخ‌نشین‌ها مساله ساز و کار‌های امنیتی کشور‌هایشان را با دقت بیشتری دنبال کنند. خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی به تلاش امارات عربی متحده در این زمینه اشاره کرده و مدعی شده است هدف اصلی ابوظبی، مقابله با تهدید احتمالی ایران است. در این گزارش آمده است: پس از انقلاب‌های خاورمیانه، کفه ترازو به نفع افزایش قدرت نفوذ ایران در تعدادی از کشور‌ها شامل مصر سنگین‌تر شده است. هرچند موضوع خیزش شیعیان در بحرین و آینده دولت بشار اسد در سوریه همچنان در ابهام قرار دارد اما احتمال بسط هر چه بیشتر هژمونی ایران در صورت پیروزی شیعیان در بحرین و باقی ماندن اسد در راس دولت، وجود دارد. این به منزله نوعی تهدید برای امارات و عربستان تلقی می‌شود و از همین رو اقداماتی در جهت تقویت قوای نظامی در حال انجام شدن است.
به گزارش ایران دیپلماسی، آسوشیتدپرس با اشاره به ورود تعدادی از اتباع کلمبیایی به امارات در سال گذشته می‌نویسد: هر چند در ظاهر هدف از ورود آنها انجام عملیات ساختمانی اعلام شده است اما در واقع آنها در تقویت نیروی نظامی امارات نقش دارند. به گزارش این خبرگزاری آمریکایی، آنها سربازان یک ارتش مخفی تحت رهبری آمریکا هستند. پرنس اریک، بنیانگذار میلیاردر «بلک واتر» در راس این فعالیت‌ها قرار دارد. پرنس اریک تا سال گذشته در ایالات متحده به سر می‌برد اما اخیرا به امارات نقل مکان کرده و از سوی ولیعهد ابوظبی برای ایجاد ارتشی 800 نفره از نیرو‌های خارجی برای امارات دعوت شده است. یکی از اعضای سابق این پروژه اظهار داشت: هدف از ایجاد این گروه انجام عملیات ویژه در داخل و خارج از کشور، حفاظت از خطوط لوله، مقابله با اقدامات تروریستی و برخورد با اغتشاشات داخلی عنوان شده است. این گروه در شهرک نظامی زاید در امارات بسر می‌برند و بنا بر ادعای برخی منابع خبری یکی از اهداف آنها مقابله با تهدید‌های احتمالی از سوی ایران است.
آسوشیتد‌پرس به نقل از یکی از مقامات دولت اوباما گزارش داد: کشور‌های عرب حوزه خلیج‌فارس بویژه امارات تجربه چندانی درباره عملیات نظامی ندارند و از این طریق می‌کوشند توانمندی‌های خود را افزایش دهند. هر چند وی از جزئیات طرح آگاه است اما هنوز مشخص نیست مقامات آمریکایی نیز در این پروژه حضور مستقیم دارند یا خیر. در ادامه این گزارش آمده است: برخی مقامات اماراتی در اظهارات خود مدعی شده‌اند که احتمال استفاده از این نیرو‌ها برای مقابله با تهدید ایران درباره جزایر سه گانه وجود دارد. تنب بزرگ، کوچک و ابوموسی در خلیج‌فارس از موضوعات مورد مناقشه ایران و امارات هستند که ابوظبی ادعای مالکیت آنها را مطرح می‌کند. روزنامه نیویورک تایمز نیز در شماره روز یکشنبه خود به حضور نیروهای بلک واتر در امارات برای مقابله با جمهوری اسلامی اشاره کرد. نیویورک تایمز در این گزارش آورده است: امارات با همکاری بلک واتر در حال راه‌اندازی یک ارتش مخفی است و نیروهای این ارتش از مزدوران کلمبیایی، آفریقای جنوبی و چند کشور دیگر تشکیل شده‌اند. به نوشته برخی منابع، رئیس امارات هزینه 529 میلیون دلاری این ارتش سری را تامین کرده است.براساس اعلام مسؤولان آمریکایی و اسناد مربوط، پرنس اریک سال گذشته در کشور امارات ساکن شد و این در حالی است که کسب و کار او طبق قوانین امارات در این کشور غیرقانونی محسوب می‌شود.وی به توصیه شیخ «محمد‌بن زاید آل‌نهیان» مامور تشکیل این ارتش سری شده است. شاهزاده شیخ محمدبن زاید آل‌نهیان ولیعهد امارات و امیر ابوظبی بوده و از شاهزادگان طرفدار غرب است. وی فارغ‌التحصیل آکادمی نظامی «سندهورتس» انگلیس است و روابط نزدیکی با مقامات نظامی آمریکایی دارد. بر اساس شواهد و مدارک، این شیخ اماراتی دارای روحیات ضدایرانی است.
وی جانشینی فرماندهی ارتش امارات را نیز بر عهده دارد. به گزارش مهر‌، نیویورک تایمز در ادامه گزارش خود تصریح کرده است: یکی از اهداف ادعایی تشکیل این ارتش در امارات مقابله با ایران اعلام شده است. هدف دیگر نیروهای بلک واتر در امارات این است که هنگام بروز شورش‌های داخلی با خشونت به سرکوب بپردازد زیرا این شیوه در بحرین تمرین شده است. طبق اسناد موجود، وظیفه تعریف شده این نیرو، هدایت و اجرای عملیات ویژه در داخل و خارج امارات، حفاظت از خطوط نفتی و برج‌ها و آسمانخراش‌های این کشور در مقابل حملات تروریستی و پیشگیری و مقابله با انقلاب‌ها و خیزش‌های مردمی در داخل است.اردوگاه آموزشی این نیرو در یک پایگاه صحرایی امارات به نام «شهر نظامی زاید» مستقر است. این پایگاه سری پشت دیوارهای بتونی که با سیم‌خاردارهای محکم محصور شده پنهان شده است.
به عقیده کارشناسان، با توجه به حضور امارات در شورای همکاری خلیج‌فارس و اقدام این شورا در اعزام نیرو به بحرین برای سرکوب مردم این کشور، بعید نیست که آمریکا با این ترفند در پی سرکوب قیام‌های مردمی در کشورهای همپیمان خود باشد و با توجه به حضور پایگاه بلک واتر در امارات و هزینه چند میلیون دلاری این کشور برای تشکیل ارتش سری، کشورهای عربی در صورت مواجه شدن با خطر از امارات خواهند خواست تا به کمک آنها برود و همین موضوع می‌تواند وزن امارات را در منطقه افزایش دهد.اما نکته‌ای که نباید از آن غافل ماند این است که امارات در سال‌های اخیر اقدامات ضد ایرانی زیادی را انجام داده که بارزترین آن اظهارات گستاخانه مقامات این کشور درباره جزایر خلیج‌فارس است و اکنون با حضور نظامیان بازنشسته آمریکایی در سواحل خلیج‌فارس که عمده آنها از تفنگداران دریایی هستند امکان انجام عملیات‌های جاسوسی در خلیج‌فارس افزایش یافته است. آمریکا در حالی در تلاش است در راستای پروژه ایران‌هراسی‌، کشورهای منطقه را مقابل ایران قرار دهد ولی پس از وقوع انقلاب‌های عربی با افول قدرت در خاورمیانه مواجه شده است.
از سوی دیگر با خلأ به وجود آمده پس از کاهش نقش آمریکا در نتیجه تحولات خاورمیانه، جمهوری اسلامی توانسته با حمایت از خواسته‌های مردم کشورهای منطقه که در تضاد با منافع سران ایالات متحده است‌، موقعیت استراتژیک خود را ارتقا بخشد. این امر به نوبه خود به ایالات متحده و سران عرب همپیمان آن انگیزه مضاعف می‌دهد تا در برابرجمهوری اسلامی یکپارچه شوند. در همین راستا‌، کنگره آمریکا چندی پیش در گزارشی اعلام کرد کویت با تلاش‌های آمریکا برای محدودسازی قدرت ایران و تلاش‌های این کشور در خلیج‌فارس همکاری می‌کند. به گزارش روزنامه الرای چاپ کویت، در ادامه این گزارش آمده است: با این حال کویت به مانند دیگر کشورهای جنوب خلیج‌فارس تلاش می‌کند روابط اقتصادی و سیاسی طبیعی خود را با تهران حفظ کند تا از این طریق، ایران را تحریک و ناخشنود نکند. کویت از این راه تلاش می‌کند مانع از اقدام ایران در افزایش حمایت از گروه‌های طرفدار خود در کویت شود.در این گزارش اضافه شده است: کویت از لحاظ وضعیت سیاسی از 5 سال پیش تاکنون با بی‌ثباتی روبه‌رو است که همین بی‌ثباتی و کشمکش میان پارلمان و کابینه باعث شده تا بارها این دو نهاد منحل شوند اما ریشه‌های این بی‌ثباتی با دلایل ناآرامی‌های اخیر در خاورمیانه متفاوت هستند. در کویت‌، کابینه و پارلمان برای سیطره سیاسی و مقابله با فساد مالی با یکدیگر در حال نزاع هستند.