تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۱  ، 
شناسه خبر : ۲۲۱۰۳۴
انتظار داشتیم که آمانو بی‌طرف باشد

نماینده ایران در آژانس اعلام کرد که موضوع مدالیته توسط البرادعی بسته شده و باید این موضوع از سوی آمانو رعایت شود.
به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی‌اصغر سلطانیه ـ نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ـ عصر یک‌شنبه در یک کنفرانس خبری در حاشیه "دومین کنفرانس بین‌المللی خلع سلاح و منع اشاعه" گفت:‌ کنفرانس خلع سلاح و منع اشاعه سال گذشته با شرکت مقامات ارشد و نخبگان بسیاری برگزار شد که در واقع بعد از این کنفرانس در کنفرانس بازنگری معاهده ان‌.پی‌.تی در واشنگتن توانستیم بهتر عمل کرده و دستاورد بیش‌تری داشته باشیم.
توانستیم مساله خلع سلاح هسته‌یی را جهانی‌سازی کنیم در دواقع کنفرانس تهران یک حادثه تاریخی بود. در جلسه یک ماهی که در نیویورک برگزار بود اوباما ـ رییس‌جمهور آمریکا ـ نیز حضور داشته و کلینتون ـ وزیر امور خارجه آمریکا ـ در مراسم افتتاحیه آن سخنرانی کرد. کنفرانس دوم خلع سلاح و منع اشاعه در ادامه این روند برگزار شد البته در کنفرانس دوم ما به دنبال دستاوردهای دیگر بودیم و مسائل و راه‌حل‌ها مطرح شد.
با وجود گزارش آمانو، آژانس معتقد است برنامه هسته‌یی ایران انحراف ندارد
او در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره گزارش اخیر آمانو ـ مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ـ درباره برنامه هسته‌یی ایران اظهار کرد: با وجود گزارش آمانو، آژانس هنوز معتقد است که نشانه‌ای مبنی بر انحراف در برنامه هسته‌یی ایران وجود ندارد که این نکته بسیار مهمی است. در سال 2007 توافقنامه‌ای میان علی لاریجانی و البرادعی امضا شد که یک‌باره تمام سوالات از سوی آژانس بر روی میز قرار گرفته و مطرح شود و ایران به همه سوالات پاسخ گفت. در پاسخ به نامه اخیر آمانو، عباسی ـ رییس سازمان انرژی اتمی ایران ـ نیز اعلام کرد که موضوع مدالیته توسط البرادعی بسته شده و باید این موضوع از سوی آمانو رعایت شود. ما انعطاف‌پذیری و همکاری حداکثری با آژانش داشته‌ایم.
نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اضافه کرد: گزارش آمانو دو بخش دارد؛ گزارش اول نشان می‌دهد که هیچ نشانه‌ای مبنی بر انحراف برنامه هسته‌یی ایران وجود ندارد اما در بخش دوم اعلام شده که در تاسیسات هسته‌یی ایران که وابسته به ارگان دیگری است انحراف وجود داشته و باید ایران به سوالات پاسخ دهد؛ اما از آژانس انتظار می‌رود که بر اساس تعادل و عدالت به کار خود ادامه دهد و در مقابل ایران نیز همکاری خود را با آژانس خواهد داشت.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره نامه‌های رد و بدل شده میان عباسی و آمانو گفت: همان‌گونه که عباسی اعلام کرده و من در سخنرانی خود اعلام کردم مساله مشخص است. توافقی برای جمع‌بندی یک‌باره انجام شد که برای همیشه سوالات مطرح شود. در سند 70011 مدالیته، مطالعات ادعایی در آژانس نمی‌گنجد و این مسائل مربوط به موشک و امور نظامی است. ایران اعلام کرده که این مطالعات ادعایی را قبول نمی‌کند ولی حاضر است اگر مدارکی ارائه شود پاسخ لازم به آن‌ها داده شود؛ اما زمانی که مدرک خواسته شد آمریکایی‌ها قبول نکردند و گفتند این مدارک سری است و نباید دست ایرانی‌ها بیفتد.
وی در ادامه اظهاراتش گفت: در آن زمان البرادعی خواهش کرد که ایران کوتاه بیاید و گفتند که به تهران بیایند و با پاورپوینت مدارک را نشان دهند. صد ساعت جلسه برگزار شد؛ آن‌ها مدارکی را نشان دادند که مکاتباتی میان دو سازمان بوده و حتی نامه‌های به زبان فارسی را به ما نشان دادند و به ما گفتند چون فارسی است معلوم است که به ایران تعلق دارد اما جالب بود که هیچ یک از این نامه‌ها مهر محرمانه‌ای نداشتند و ما اعلام کردیم که این موضوع قابل بررسی نیست. در وین نیز در جلسه شورای حکام به البرادعی اعلام کردم که هیچ پروژه مهم و سری نمی‌تواند بدون مهر محرمانه باشد به همین دلیل هیچ یک از مطالعات ادعایی مبنا و اساسی ندارد؛ البته ایران در 117 صفحه این ادعاها را پاسخ داده است. اما نکته مهم این است که همکاری با آژانس ادامه داشته و آژانس تاکنون هیچ انحرافی ندیده است و این یک سند قابل اعتمادی است.
البرادعی در گزارشاتش "پایبند نبودن" را علیه برنامه هسته‌یی ایران استفاده نکرد
سلطانیه با بیان این که خواسته‌های شورای امنیت نباید با خواسته‌های ان‌.پی‌.تی ادغام شود، اضافه کرد: خواسته‌ها باید معقول باشد و به پنج دلیل، نامه‌های شورای امنیت مبنای حقوقی ندارد. اولین دلیل این که در صورتی موضوع یک کشوری از آژانس به شورای امنیت ارجاع داده می‌شود که آژانس اعلام کند انحرافی در فعالیت‌های هسته‌یی کشوری به سمت اهداف نظامی مشاهده می‌شود در صورتی که چنین شواهدی در ایران وجود ندارد. دومین دلیل این که در صورتی موضوع کشوری می‌تواند از آژانس به شورای امنیت ارجاع داده شود که آژانس اعلام کند قادر به راستی‌آزمایی و بازرسی نیست؛ همان گونه که در کره‌شمالی انجام شد. دلیل سوم این که بر اساس ماده 12. سی (c) اساسنامه بازرسی باید پایبند نبودن یک کشور را تشخیص دهد و دیپلمات‌ها نباید چنین اظهاراتی کنند. البرادعی پایبند نبودن را علیه برنامه هسته‌یی ایران استفاده نکرده است و تنها در سال 2003 از کلمه قصور استفاده کرد.
او ادامه داد: چهارمین دلیل این که بر اساس ماده 12. سی (c) اساسنامه پایبند نبودن برای کشوری است که دریافت کننده مواد از آژانس است در صورتی که ما از آژانس مواد دریافت نمی‌کنیم و به طور کلی نیز ماده 12. سی (c) شامل ایران نمی‌شود و پنجمین دلیل این که زمانی که سه کشور اروپایی با ایران مذاکره کرده و خواستار تعلیق شدند قبل از ارجاع این موضوع به نیویورک تعلیق را امری داوطلبانه، اعتمادساز و غیرالزام‌آور حقوقی اعلام کردند. این خود نشان می‌دهد که قطعنامه‌های شورای امنیت هیچ‌گونه مبنای حقوقی نداشته و جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند آن اجرا کند. هر کس در دنیا بگوید که یکی از این دلایل غیرمنطقی و دروغ است در این صورت ما قطعنامه‌ها را اجرا می‌کنیم.
سلطانیه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره دومین کنفرانس بین‌المللی خلع سلاح و منع اشاعه گفت: درست بعد از اولین کنفرانس خلع سلاح و منع اشاعه در تهران کنفرانس بازنگری ان‌.پی‌.تی برگزار شد که در آن همه نیروها بسیج شده و در بیانیه‌ای علیه دارندگان سلاح هسته‌یی نظرات خود را اعلام کردند و ایران پیشنهاد عاری‌سازی منطقه را تا سال 2025 داد که 116 کشور غیرمتعهد از آن حمایت کردند. در همین راستا امسال این کنفرانس با حضور متخصصان و کارشناسان برگزار شد.
با کشورهای هم‌فکر به دنبال بسیج همگانی علیه خلع سلاح هسته‌یی هستیم
وی ادامه داد: یکی از اهداف اصلی در این کنفرانس، گفت‌وگو درباره ایجاد مناطق عاری از تسلیحات هسته‌یی است؛ اما برای ایجاد چنین مناطقی رژیم صهیونیستی مانع است زیرا این رژیم تنها غیرعضو ان‌.پی‌.تی در این منطقه است. در سال 1995 در کنفرانس بازنگری ان‌.پی‌.تی با اجماع در جهت عضویت این رژیم به معاهده تصویب شد و خود آمریکا و اروپایی‌ها بر این موضوع تاکید کردند؛ اما اکنون این کشورها به تعهدات خود پایبند نیستند.
در کنفرانس سال 2000 نیز در این‌باره تاکید دوباره انجام شد که سیزده مرحله برای دارندگان سلاح‌ هسته‌یی معین شد که می‌بایست پشت سر می‌گذاشتند. در سال 2005 آمریکا با شکست مواجه شد. در سال گذشته نیز در کنفرانس بازنگری معاهده ان‌.پی‌.تی به صراحت گفته شد که رژیم صهیونیستی می‌بایست عضو معاهده ان‌.پی‌.تی باشد. به هر حال ما کشورهای هم‌فکر به دنبال همکاری و بسیج همگانی علیه خلع سلاح هسته‌یی بوده و به راه خود ادامه می‌دهیم.
انتظار داشتیم که آمانو بی‌طرف باشد
وی درباره عملکرد آمانو در گزارش‌هایش علیه برنامه هسته‌یی ایران گفت: مدیرکل یک سازمان بین‌المللی سوگند می‌خورد که بی‌طرف باشد. ما انتظار داشتیم که آمانو نیز این گونه رفتار کند. زمانی که البرادعی گزارش‌هایی می‌داد پس از ارائه گزارش از نحوه رفتار وی انتقاد می‌شد. برای آمانو نیز چنین اقدامی انجام گرفت اما اشتباهی که آمانو کرد این بود که مباحثی که در زمان البرادعی بسته و مختومه اعلام شده بود را دوباره باز کرد. این بار جنبش غیرمتعهد از ایران حمایت کرد و از مدیرکل آژانس در بیانیه‌ای انتقاد کرده است.
اگر عملکرد آمانو اصلاح نشود انتقادات از وی به چاپ رسانده می‌شود
نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به گزارش قبلی آمانو درباره برنامه‌ی هسته‌یی ایران اضافه کرد: در گزارش قبلی، آمانو کمی خود را اصلاح کرده و گزارش را به دو بخش تقسیم کرد؛ اما در گزارش اخیرش مثل گذشته رفتار کرد و موضوع مدالیته را که در زمان البرادعی بسته شده بود را دوباره مطرح کرد. در نامه‌ی عباسی به صراحت اعلام شده است که آمانو می‌باید مدالیته را مختومه اعلام کند و با توجه به همکاری‌های ایران باید موضعی معقول‌تر و گزارش‌هایی متواضع‌تر ارائه دهد. ایران به وی اعلام کرده است که ابتدا انتقادهای خود را از عملکرد مدیرکل آژانس به شخص وی ارجاع داده و اگر اصلاح نشود در میان کشورهای عضو این انتقادات بیان شده و به چاپ رسانده می‌شود زیرا آیندگان باید بدانند که ایران صادقانه با آژانس همکاری می‌کند و در مقابل آژانس باید وظیفه اصلی خود را انجام دهد.
به آمریکا اجازه نمی‌دهیم آژانس را زیرشاخه شورای امنیت کند
وی با بیان این که هدف پنهانی آمریکا، ایران و سوریه نبوده تصریح کرد: در واقع هدف پنهانی آمریکا این است که آژانس را از استقلال خود خارج شده و زیرشاخه شورای امنیت قرار دهد؛ اما ما چنین اجازه‌ای را به آمریکا نمی‌دهیم یعنی به عبارت دیگر آمریکا می‌خواهد که از نیویورک به وین گفته شود که چه کاری انجام دهد. در واقع موضوع ایران و سوریه بهانه‌ای بیش نیست.
سلطانیه با اشاره به ارجاع پرونده سوریه از شورای حکام به شورای امنیت اظهار کرد: آن چه که هفته گذشته اتفاق افتاد شکست کامل دیپلماسی آمریکا بود زیرا با وجود تلاش‌های بسیار آمریکا این موضوع 17 رای مثبت بیش‌تر نداشته و شش کشور از جمله چین و روسیه با این موضوع مخالفت کرده و یازده رای ممتنع نیز داده شد که این یک شکست واضح برای آمریکا در عرصه‌ی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود؛ زیرا این قطعنامه مورد مخالفت قرار گرفت. چطور می‌توان بر اساس حرف آمانو ساختمانی را که ممکن است در آینده به عنوان راکتور استفاده شود را به شورای امنیت ارجاع داد، معلوم نیست این ساختمان برای راکتور استفاده می‌شود.
وی ادامه داد: آن چه که دلسرد کننده است این است که رژیم صهیونیستی به یک کشور مستقل آژانس حمله کرده و به جای این که این رژیم محکوم شود، پرونده سوریه به شورای امنیت ارجاع داده می‌شود، بعدها آمانو شجاعانه اعلام کرد که این حمله برخلاف نظام دادرسی آژانس است. از سوی دیگر بر اساس قطعنامه 533 که با کمک ایران در سال 1990 به تصویب رسید هرگونه حمله و یا تهدید به حمله به تاسیسات هسته‌یی کشوری تخلف از منشور سازمان ملل و اساسنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و باید بلافاصله شورای امنیت وارد عمل شود. اکنون رژیم صهیونیستی به صراحت اعلام کرده به سایت و راکتور حمله کرده و این تخلف از قطعنامه است و باید به شورای امنیت ارجاع داده شود.
سلطانیه با اشاره به برگزاری کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پایان تابستان گفت: در این کنفرانس توانمندی اسراییل (رژیم صهیونیستی) به چالش کشیده می‌شود. هم‌چنین درباره حادثه فوکوشیما نیز جلسات مختلفی در آژانس برگزار می‌شود که طبق دو کنوانسیون درباره اطلاعات زودرس، باید ژاپن به آژانس اطلاعات خود را زودتر اعلام کرده و جمهوری اسلامی ایران انتقاد خود را از این مساله اعلام کرد. هم‌چنین از 20 ژوئن کنفرانسی در سطح وزیران درباره مساله فوکوشیما برگزار می‌شود که دکتر عباسی ـ رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان ـ در راس هیاتی در این کنفرانس شرکت می‌کند.
نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به نامه عباسی به آمانو ـ مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ـ اظهار کرد: در این نامه به صراحت به پیشینه مذاکرات و برنامه کاری اعلام شده که می‌بایست بر همین اساس مدالیته مختوم شود که یکی از بندهای آن، مطالعات ادعایی است. ما توضیحات خود را داده و به طور کامل پاسخ داده‌ایم اگر سوال دیگری دارند ایران حاضر است رفع ابهام کند. آمانو بایستی به توافق‌نامه البرادعی با ایران و با توجه به اجرای کامل آن احترام بگذارد.
همکاری‌مان را با آژانس ادامه می‌دهیم اما آژانس خارج از چارچوب عمل نکند
هم‌چنین سلطانیه درباره احتمال قرار گرفتن گزارش اخیر آمانو به عنوان پیش‌نویس قطعنامه جدید در شورای امنیت علیه ایران گفت: در آژانس در طول چهار سال قطعنامه‌ای علیه ایران صادر نشد؛ اما بعد از سایت فردو، بهانه‌ای به دست آمد و توانستند قطعنامه‌ای تصویب کنند. ما همکاری‌مان را با آژانس ادامه می‌دهیم اما آژانس نیز نباید خارج از چارچوب خود عمل کند و باید تمرکز خود را بر روی ایمنی قرار دهد.
او ادامه داد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای امنیت ربطی نداشته و یک سازمان مستقل است و آژانس باید به صورت جداگانه عمل کند. جمهوری اسلامی ایران روز به روز فعالیت خود را ادامه داده و به موفقیت‌هایی نیز دست می‌یابد. ایران از گفت‌وگو و مذاکره برای رفع ابهامات استقبال می‌کند. تاکنون سه بار از نماینده کشورها دعوت به عمل آمده تا از تاسیسات هسته‌یی ایران بازدید کنند که تاکنون در هیچ کشوری چنین دعوتی انجام نگرفته است.