تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۵  ، 
شناسه خبر : ۲۲۲۴۱۱

محمدکاظم انبارلویی www.anbarloee.blogfa.com
مقام معظم رهبری در مراسم گرامیداشت یاد بنیانگذار جمهوری اسلامی در روز 14 خرداد، از مکتب امام خمینی(ره) به عنوان یک بسته کامل فکری و تئوریک یاد فرمودند که سه ضلع "عقلانیت"، "معنویت" و "عدالت" از ارکان اصلی آن محسوب می‌شود.
آنچه معظم له فرمودند در حقیقت نوعی بازخوانی خط امام(ره) و در نتیجه باز تعریفی از اصولگرایی است که در زیر به ترجمه‌ای از آن اشاره می‌شود.
1- بازخوانی خط امام (ره)
الف: رفتار سیاسی امام(ره) در مردمسالاری و تکیه به آرای مردم در چینش قدرت یک تعارف و نمایش صوری از دموکراسی نیست. او عمیقا به فهم و ادراک ملت احترام می‌گذاشت. چرا که مردم مسلمان هستند و خواهان پیاده شدن اسلام در مناسبات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خود می‌باشند و از همه مهم‌تر صاحب اصلی نظام و مملکت نیز هستند.
ب: رفتار سیاسی امام(ره) در برخورد با دشمن و سازش ناپذیری وی در برابر حیله‌ها و نیرنگ‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی از فهم عمیق او نسبت به کفر و الحاد و شرک سرچشمه می‌گیرد. منافع و مصالح ملی را با منافع استعمار و استکبار در زیر یک سقف جمع نمی‌بیند.
ج: امام(ره) پایه‌های نظام را بر اساس نظم جدیدی که در قانون اساسی مردم و نخبگان و خبرگان ملت نوشتند، پایه‌ریزی کرد و تا آخر پرچم صیانت از حریم قانون و دعوت همگان به رعایت قانون را در اهتزاز نگه داشت که کشور دچار بیماری دیکتاتوری نشود.
چنین رفتارها مظهر عقلانیت در مکتب امام(ره) است.
د: عمل به تکلیف و رعایت اخلاص در عمل، اقرار به اشتباه و بازگشت از خطا، اهل تضرع، توجه، توسل و ذکر بودن از ویژگی‌های معنوی مکتب امام(ره) محسوب می‌شود.
هـ- پرهیز از اشرافیگری، توجه به پابرهنگان و محرومان و
کوخ نشینان، ارتباط صمیمی با مردم و پرهیز از انتصاب اهالی فامیل و قبیله به مسئولیت‌ها و نیز عدم تکیه بر ثروت و قدرت در رسیدن به مناصب از مختصات عدالتجویی در مکتب امام(ره) است.
2- باز تعریف اصولگرایی
خطوط کلی که در بازخوانی خط و مکتب امام(ره) در چند بند مطرح شد خلاصه‌ای بود از بیانات مقام معظم رهبری در مراسم ارتحال امام خمینی(ره) مبتنی بر این خطوط کلی می‌توان باز تعریف جدیدی از اصولگرایی ارائه داد.
الف- اصولگرایان در باز تعریف جدید چهره‌ای مردمسالار، سازش ناپذیر با دشمن، قانونگرا بویژه ملتزم به قانون اساسی به عنوان اصلی‌ترین شاخص عقلانیت باید از خود بروز دهند در حقیقت باید کارنامه‌ای روشن از عقلانیت سیاسی داشته باشند.
ب: اصولگرایان در باز تعریف جدید در بعد معنوی باید ثابت کنند که واقعا دنبال عمل به تکلیف هستند و خالص برای خدا می‌خواهند کار کنند.
اگر اشتباهی کردند یا خطایی نمودند در مقام عذرخواهی و بازگشت از خطا برآیند. ج: اصولگرایان باید سمبل اخلاق در جامعه باشند و در رفتار سیاسی خود کارنامه‌ای از غیبت، دروغ، تهمت و بدلی نداشته باشند.
د: اصولگرایان باید طی بیش از یک دهه خدمت به مردم ثابت کنند واقعا دلشان برای محرومین و مستضعفین می‌تپد و به پیروی از ممشای امام(ره) و رهبری می‌خواهند گرهی از کار مردم و بویژه پا برهنگان باز کنند.
هـ: اصولگرایان باید اعتماد عمومی را در بسط عدالت علوی و نبوی در جامعه جلب کنند و با پرهیز از اشرافیگری، ساده زیستی را پیشه خود کنند و بر حقوق محرومان و پابرهنگان در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌های خود پای فشارند.
نتیجه:
اگر مردم تصویری از عقلانیت، معنویت و عدالت در اصولگرایان در ذهن خود داشته باشند قطعا در انتخابات آینده رای خود را به پیروان واقعی خط امام و رهبری تجدید خواهند کرد.
اگر چنین توفیقی دست نداد، مردم با هیچ کس و هیچ جریانی در انقلاب عقد اخوت نخواهند بست.
امروز کارنامه‌ای روشن از اصولگرایان در نزد مردم است. مردم در انتخابات آینده می‌خواهند به این کارنامه نمره دهند. امیدواریم این نمره خوب باشد والا مردم به مسیر درست خود به عنوان صاحبان اصلی نظام ادامه می‌دهند و رای خود را به کسانی خواهند داد که صبغه بیشتری از عقلانیت، معنویت و عدالت را از خود به نمایش بگذارند.