تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۷  ، 
شناسه خبر : ۲۲۳۵۶۱

بیروت ـ خبرگزاری فرانسه ـ اختلاف نظر بین جنبش امل و سازمان آزادیبخش فلسطین درباره تخلیه روستاهای شرق صیدا مانع جدیدی در راه پایان دادن به جنگ اردوگاهها به وجود آورده است. یک مسئول امل روز شنبه به رزمندگان فلسطینی برای تخلیه هرچه زودتر مواضع شرق صیدا هشدار داد.
«حاتم جمعه» عضو امل تاکید کرد، که سازمان امل بی‌صبرانه در انتظار تخلیه مواضعی است که از روز جمعه 24 اکتبر توسط رزمندگان فلسطینی اشغال شده و این مساله در قرارداد آتش‌بس دمشق صریحا پیش‌بینی شده است. وی گفت، که سازمان امل با رفع محاصره غذائی اردوگاه‌های شتیلا و برج ــ البراجنه و تخلیه مجروحین فلسطینی تعهدات خود را بطور کامل انجام داده و خودداری فلسطینی‌ها از تخلیه مواضع شرق صیدا عواقب وخیمی به دنبال خواهد داشت.
یک منبع آگاه اظهار داشت، که اختلاف ساف و جنبش امل بر سر هویت نیروهائی است که پس از عقب‌نشینی فلسطینی‌ها در این مواضع مستقر خواهند شد.
نبیه‌بری می خواهد که شبه‌نظامیان امل در این روستاها مستقر شوند، در حالی که فلسطینی‌ها می‌گویند: این مواضع باید از سوی چریک‌های «مصطفی سعد» اشغال شود.
در این حال بخش لبنانی الفتح (طرفدار عرفات) تاکید کرد، که عقب‌نشینی رزمندگان فلسطینی از شرق صیدا به رفع محاصره کامل اردوگاه‌های بیروت و جنوب لبنان بستگی دارد.
«زیدو هبه» دبیرکل الفتح در مصاحبه با فرانس پرس گفت: مواضع شرق صیدا هنگامی تخلیه خواهد شد، که ساکنان اردوگاه رشیدیه که هنوز در محاصره شبه‌نظامیان امل هستند، بتوانند آزادانه، از اردوگاه خارج شوند.
«وهبه» اضافه کرد، که حضور رزمندگان فلسطینی در شرق صیدا برای حفاظت از اردوگاه‌های «عین حلوه» و «میه ــ میه» ضروری است و ما نمی‌توانیم اجازه دهیم که شبه‌نظامیان امل بار دیگر در این مواضع مستقر شوند زیرا که ما دیگر به وعده‌های امل اعتماد نداریم و به طور کلی جنگ اردوگاه‌ها تنها از راه امضای یک قرارداد بین دولت لبنان و جنبش ملی لبنان با ضمانت بین‌المللی و کشورهای عربی امکان‌پذیر است و سوریه که متحد امل است، نمی‌تواند به تنهائی مساله فلسطینی‌ها در لبنان را حل کند.
در این حال «ظهیر مشارقه» معاون رئیس‌جمهوری سوریه روز شنبه تاکید کرد، که کشورش تا برقراری کامل امنیت و آرامش در لبنان به «نقش برادرانه» خود در این کشور ادامه خواهد داد و اضافه کرد، که سوریه برای پایان دادن به بحران لبنان از راه مذاکرات و آشتی ملی از هیچ کوششی فروگذار نخواهد کرد. وی در پایان تلاش‌های جدید امپریالیسم و صهیونیسم را برای برگزاری یک کنفرانس بین‌المللی صلح در خاورمیانه محکوم کرد.
از سوی دیگر روزنامه الثوره روز شنبه نوشت، که برقرای امنیت در اطراف اردوگاه‌های بیروت نقشه‌های یاسر عرفات را برای ادامه سیاست شکست‌طلبی، نقش بر آب کرده است. الثور اضافه کرده است، که عرفات برای آن که بهتر بتواند نقشه‌های خود را علیه آرمان عرب به اجرا درآورد، آتش جنگ اردوگاه‌ها را در لبنان شعله‌ور ساخت، اما در این راه با شکست قطعی مواجه شد.
در این حال «محمد ملحم » عضو کمیته اجرائی ساف در گردهم‌آئی کمیته جنبش عدم تعهد تاکید کرد، که سازمان ملل متحد و جنبش عدم تعهد باید ناظرانی به اردوگاه‌های فلسطینی در لبنان بفرستند، کمیته جنبش عدم تعهد به درخواست عرفات برای رسیدگی به وضع اردوگاه‌های فلسطین در بیروت در «حراره» یک گردهم‌آئی برگزار کرده است.
همزمان با اختلافاتی که بین جنبش امل و سازمان آزادی‌بخش فلسطین بر سر تخلیه مواضع شرق صیدا به وجود آمده، اوضاع در خط حایل دو بیروت نیز رو به وخامت گذارده است.
روز شنبه در این منطقه نبرد شدیدی بین مسیحیان نیروهای لبنانی و چریک‌های مسلمان روی داد. در این نبرد که طرفین از خمپاره‌انداز و راکت‌های ضدتانک استفاده می‌کردند، یک نفر به شدت زخمی شد.
نبرد که از بعدازظهر آغاز شده بود تا پاسی از شب ادامه داشت.
از سوی دیگر پلیس لبنان اعلام کرد، که روز شنبه بمبی که در زیر اتومبیل یک افسر وابسته به تیپ ششم ارتش لبنان کار گذارده شده بود منفجر شد، اما تلفاتی به بار نیاورد.
این پنجاه و یکمین سوءقصد با بمب پس از ورود نیروهای سوری به غرب بیروت بود.
یک منبع پلیس نیز در صور اعلام کرد، که روز شنبه در حمله هلیکوپترهای اسرائیل به شمال منطقه امنیت اسرائیل شش نفر به شدت زخمی شده‌اند.
همین منبع اضافه کرد، که دو هلیکوپتر اسرائیلی با مسلسلهای سنگین خانه‌های منطقه مرجعیون را گلوله‌باران کردند و شش نفر از جمله یک زن و یک کودک به سختی زخمی شدند.
مقاومت اسلامی نیز بنوبه خود اعلام کرد، که یک واحد گشتی اسرائیل در جنوب لبنان را با راکت‌های ضدتانک مورد حمله قرار داده، دو نفر از اسرائیلی‌ها را کشته و چند نفر دیگر را زخمی کرده است.
در تل‌آویو یک سخنگوی نظامی اعتراف کرد، که دو سرباز اسرائیلی در حمله به اصطلاح «تروریست‌ها» به جنوب لبنان کشته شده و دو نفر دیگر زخمی شده‌اند.
در این حال ژنرال موشه ‌لوی رئیس ستاد ارتش اسرائیل روز شنبه تاکید کرد، که ارتش اسرائیل برای مقابله با خطر «تروریست»ها عملیات خود را در لبنان دنبال خواهد کرد.
ژنرال لوی که تا یک هفته دیگر پست ریاست ستاد ارتش اسرائیل را ترک می‌کند، ادعا کرد که اسرائیل توانسته است از خطر تروریستها در جنوب لبنان بکاهد، اما با توجه به اوضاع و شرایط کنونی که در لبنان حکمفرماست نمی‌توان خطر تروریست‌ها را به طور کامل از بین برد.