تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۰ - ۰۷:۱۳  ، 
شناسه خبر : ۲۲۴۵۶۲
سیداحمدرضا دستغیب، عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری و نماینده مردم شیراز:
کورش شرفشاهی مقدمه: مدتی است که طرح سوال از رییس جمهور از سوی نمایندگان مجلس تهیه شده و با رفتارهایی که از دولت به ویژه احمدی نژاد و مشایی سر زده است بر تعداد امضا کنندگان افزوده شد تا این امضاها به عدد 100 رسید که طرح به هیات رییسه تقدیم شد اما هنوز هیات رییسه از اعلام وصول آن خودداری می کند و بر مبنای تصمیم هیات رییسه قرار شده است و محمد رضا باهنر نایب رییس اول مجلس مسوول پیگیری این سوال باشد. در این رابطه با سید احمدرضا دستغیب نماینده شیراز و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به گفت وگو نشسته ایم که در ادامه آمده است:

* وضعیت سوال از رییس جمهور به کجا رسید؟
** سوال نمایندگان مجلس از رییس جمهور با 100 امضا به هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است که همچنان در دستور کار قرار دارد و منتظر هستیم تا هیات رئیسه بر اساس وظیفه ای که بر عهده دارد این سوال را اعلام وصول و در صحن علنی مطرح کند.
* به تازگی برخی رسانه ها اعلام کرده اند که بیش از 30 نماینده امضای خود را پس گرفته اند آیا درست است؟
** تا آنجا که من اطلاع دارم هنوز هیچیک از امضاکنندگان طرح سوال از رئیس جمهور، امضای خود را پس نگرفته اند و تعداد امضاها همچنان به قوت خودش باقی است. بنا براین فکر می کنم شایعاتی که در مورد پس گرفتن امضای نمایندگان در برخی از خبرگزاری ها و سایت ها مطرح می شود صحت ندارد.
* چرا این اخبار در برخی رسانه ها مطرح می شود و هدف آنان چیست؟
** گمان می کنم هدف این جوسازی ها این است که سوال از رئیس جمهور را به تعویق بیندازند تا بعد روانی این مهم کاهش یابد.
* هیات رئیسه مجلس اعلام کرده که محمدرضا باهنر مسوول پیگیری طرح سوال از رییس جمهور است و قصد دارد با علی مطهری در این مورد مذاکراتی انجام دهد تا طرح سوال به تعویق بیفتد نظر شما در این مورد چیست؟
** لازم است در این مورد تاکید کنم که آقای علی مطهری تنها یکی از امضاکنندگان طرح سوال از رییس جمهور است و ایشان نمی توانند به جای بقیه تصمیم بگیرند از سوی دیگر هیات رییسه باید این را بداند که هر گونه مذاکره با آقای مطهری وجاهت قانونی ندارد و نمی تواند مبنا قرار گیرد. مهمتر آنکه باید بدانید 100 نفر از نمایندگان مجلس با اعتقاد و ایمان به سوال از رئیس جمهور، این طرح را امضا کرده اند و تاکنون هیچیک از آنان امضای خود را پس نگرفته اند بنابراین اگر بخواهیم بر اعتقاد به نمایندگی تاکید داشته باشیم، مذاکره هیات رئیسه مجلس با یک یا چند نفر از نمایندگان هیچ گونه اعتبار یا وجاهت قانونی ندارد.
* گمان می کنید که هیات رییسه این مساله را نمی داند؟
** البته که می داند. مگر می شود که هیات رییسه نداند؟ هرنماینده برای خود اعتبار دارد و یک نفرنمی تواند برای بقیه تصمیم بگیرد، اما این رفتار هیات رییسه توهین به شان مجلس شورای اسلامی و شعور نمایندگان مجلس است و اگر هم این توافق با چند نفر اتفاق بیفتد که بعید می دانم، سایر نمایندگان امضا کننده به عنوان یک شخص حقیقی و حقوقی به این مساله اعتراض خواهند کرد و این سوال مطرح می شود که چگونه آقایان به خود اجازه داده اند تا از جانب یک جمع تصمیم بگیرند. افزون بر آنکه امضاکردن این طرح و پس گرفتن آن یا تصمیم گرفتن به جای دیگران به دور از شان نمایندگی مردم درخانه ملت است.
* بر اساس آیین نامه داخلی مجلس، هیات رئیسه مجلس وظیفه دارد طرح ها و لوایح را تحویل بگیرد و آنان را در دستور کار صحن علنی قرار دهد، چرا درمورد طرح سوال از رئیس جمهور هیات رئیسه تا این اندازه وارد ریز مسائل شده است ؟
** اول اینکه هیات رئیسه به طور رسمی اعلام نکرده که می خواهد مذاکره ای در این مورد انجام دهد، بلکه به صورت غیررسمی آن را دنبال می کند زیرا اعتقاد دارد که شاید شرایط داخلی و خارجی برای طرح سوال از ریس جمهور درست نباشد. در پاسخ به این افراد باید گفت که کشور ما همواره در شرایط ویژه بوده است. همیشه تلویزیون ها و رادیوهای بیگانه علیه نظام جمهوری اسلامی ایران موضع گیری داشته اند. دشمنان هم علیه کشور و نظام فعالیت کرده اند و این شرایط در طول 30 سال گذشته وجود داشته و هنوز هم تغییری نکرده است. اما اگر به دنبال آن می گردیم تا به شرایط مساعدی برسیم، باید ابتدا تمام دشمنان خود را در سراسر جهان نابود کنیم و رسانه های بیگانه را از بین ببریم تا آن چنان شرایط ایده آلی را به وجود بیاوریم که بخواهیم سوال از رئیس جمهور را در صحن علنی مجلس مطرح کنیم . البته این یک رویایی بیش نیست که در طی 30 سال گذشته محقق نشده و گمان نمی کنم که در آینده نیز محقق شود، زیرا دشمنان علیه نظام عدالت خواه جمهوری اسلامی همچنان وجود دارند.
* سوال از رئیس جمهور در خانه ملت چه اشکالی دارد؟ آیا اگر نمایندگان مردم بخواهند رئیس جمهور را برای پاره ای توضیحات به صحن علنی بکشند، به کسی توهین شده است، چرا برخی ها تا بدین اندازه از طرح سوال از رئیس جمهور وحشت دارند ؟
** سوال از رئیس جمهور در قانون اساسی آمده و جزو وظایف نمایندگان تعیین شده است. بنابراین اگر هر فردی گمان کند سوال از رئیس جمهور توهین به نظام است، باید این را اعلام کند که قانون اساسی اعتبار ندارد یا به صورت غیر کارشناسی بررسی و تایید شده است که در این صورت کل نظام را زیر سوال می برد. در شرایط فعلی، اگر نمایندگان به سوال از رئیس جمهور عمل نکنند، نه تنها وظیفه قانونی بلکه به وظیفه شرعی خود عمل نکرده اند. درنتیجه اگر سوال از رییس جمهور مطرح نشود، نمایندگان مردم در این دنیا با سوال آحاد جامعه روبه رو می شوند و در آخرت نیز مستوجب عذاب اخروی خواهند بود.
* آیا سوالاتی که در قالب این طرح از رئیس جمهور مطرح می شود، سوالاتی چالش برانگیز است؟ آیا گمان می کنید این سوال ها چالش های اصلی نظام است و آیا گمان می کنید احمدی نژاد بتواند به آن ها پاسخ دهد؟
** سوالاتی که در قالب این طرح مطرح شده در حیطه اختیارات رئیس جمهور است. اما به عقیده من مخالفان سوال از رئیس جمهور افرادی تندرو هستند که حاضر نیستند ببینند مجلس شورای اسلامی به وظیفه خودش عمل می کند . این افراد می خواهند مجلس را به یک نهاد دسته دوم و حتی دسته سوم تبدیل کنند. به عبارت بهتر این افراد برای آنکه مجلس به وظیفه خودش عمل نکند، به دنبال منتفی کردن سوال از رئیس جمهور هستند. این افراد از جمله کسانی هستند که به فرمایش حضرت امام(ره) مبنی بر اینکه مجلس در راس امور است اعتقادی ندارند و سوال از رییس جمهور و وزیران را حق قانونی خودشان ومجلس به عنوان نمایندگان مردم نمی دانند.
* گمان می کنید سوال از رئیس جمهور در صحن علنی مجلس برای نظام جمهوری اسلامی ایران چالش آفرین بوده و تبعات جهانی داشته باشد؟
** هرگز این گونه نیست. باید باور کنیم که سوال از رییس جمهور اقتدار نظام را افزایش می دهد، به نهاد مجلس شورای اسلامی قدرت و اعتبار می دهد، ثابت می کند که مجلس در راس امور است و از همه مهم تر این مسئله در سطح جهان به اثبات می رسد که نظام جمهوری اسلامی ایران با هیچ مقامی تعارف ندارد و هر لحظه که احساس کند فردی در انجام وظایف خود کوتاهی کرده است او را مورد بازخواست قرار می دهد.
* به نظر شما افرادی که خواهان پس گرفتن امضاهای طرح سوال از رئیس جمهور هستند، وعده های پشت پرده دریافت کرده و یا بر سر امضای خود پای میز معامله نشسته اند؟
** این را شک نکنید که در هر سوال یا استیضاح از مسوولان، وعده ها و قولهایی در مسیر منتفی کردن داده می شود، اما در مورد سوال از رئیس جمهور، بعید می دانم کسانی که این طرح را امضا کرده اند بخواهند بر سر امضای خود معامله کنند، زیرا تمامی امضاکنندگان براساس بینش، اعتقاد و ایمان به درست بودن کارشان، طرح سوال از رئیس جمهور را امضا کرده اند. به همین دلیل است که تاکید دارم هیچیک از امضاکنندگان سوال، امضای خود را پس نگرفته اند.
* احمدی نژاد اعلام کرده که برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان آمادگی کامل دارد. با این اوصاف چرا بسیاری از نمایندگان شرایطی فراهم می کنند تا احمدی نژاد در مجلس حاضر نشود و برای رفع این چالش ها به سوالات پاسخ ندهد؟
** این فضاسازی و جریان سازی ها از خارج مجلس طراحی می شود. اگرچه این طرح را 100 نفر از نمایندگان امضا کرده اند اما اکثر قریب به اتفاق نمایندگان که به نظام پاسخگو اعتقاد دارند، مایل به حضور احمدی نژاد در مجلس و پاسخگویی به سوالات نمایندگان هستند.
* امکان دارد به غیر از سوالاتی که در طرح اعلام شده، موارد دیگری در صحن علنی مطرح شود که برای دولت و نظام حاشیه ساز باشد؟
** چارچوب سوالات همان مواردی است که در طرح آمده و گمان نمی کنم بیش از آن چیز دیگری مطرح شود، اما باید منتظر ماند ودید که در روز طرح سوال چه اتفاقاتی پیش خواهد آمد.
* احمدی نژاد اولین رئیس جمهوری است که از سوی مجلس مورد بازخواست و طرح سوال قرار می گیرد. آیا فکر می کنید این یک حرکت جدید در روند نظام جمهوری اسلامی ایران برای پاسخ گویی بالاترین مقام اجرایی کشور به نمایندگان مردم در خانه ملت باشد و آیا با کلید خوردن این مهم، از این پس مجلس پرسشگری خواهیم داشت؟
** یک نکته را که نباید فراموش کرد این است که رئیس جمهور هم یک فردی مانند بقیه مردم و جامعه است و هیچ کس نمی تواند بگوید که احمدی نژاد یا هر رئیس جمهور دیگری معصوم است و هرگز خطا نمی کند زیرا معصوم بودن صفت انبیا واولیا است. بنابراین کسی که معصوم نیست حتما خطا می کند و باید در برابر خطاهای احتمالی که انجام می دهد پاسخگو باشد. البته بازخواست از رئیس جمهور در دوره های گذشته نیز وجود داشته و باید این مسئله بسیار عادی باشد که نمایندگان مردم در خانه ملت از رئیس قوه مجریه سوال کنند و رئیس قوه مجریه نیز آدم پاسخ گویی باشد. به عقیده من هر رئیس جمهوری که از پاسخگویی طفره رفت، باید در عملکرد او شک کرد .
* براساس آیین نامه مجلس، می بایست به محض طرح سوال از رئیس جمهور، نمایندگان وی در کمیسیون های تخصصی حاضر شده و به سوالات نمایندگان پاسخ دهند. آیا تاکنون هیچ یک از نمایندگان رئیس جمهور برای پاسخگویی به کمیسیون های تخصصی مجلس مراجعه کرده اند؟
** تاکنون که هیچکس برای پاسخ گویی به سوالات به مجلس مراجعه نکرده و به نظر هم نمی رسد که مراجعه کنند.
* تاکنون افرادی از دولت برای رایزنی با نمایندگان برای پس گرفتن امضاهایشان به مجلس آمده اند؟
** تا آنجایی که من می دانم، هنوز چنین اتفاقی نیفتاده است. البته با بعضی از امضاکنندگان رایزنی هایی صورت گرفته که به صورت رسمی و جدی نبوده و امضاکنندگان طرح از هیات رئیسه می خواهند تا هر چه سریع تر به وظیفه قانونی خودشان در این مورد عمل کنند.
* براساس آیین نامه داخلی مجلس، از زمانی که طرح و لایحه ای تقدیم هیات رئیسه می شود، ظرف چه مدت باید آن طرح و لایحه در صحن علنی مطرح شود و چرا تاکنون هیات رئیسه در این مورد کم کاری کرده است؟
** از زمانی که طرحی به هیات رئیسه تقدیم شد، هیات رئیسه موظف است به سرعت آن را اعلام وصول و در اولین جلسه علنی مطرح کند. در مورد سوال از رییس جمهور نیز، رییس قوه مجریه یک ماه وقت دارد تا دلایل خود را برای پاسخ گویی به نمایندگان، به هیات رئیسه اعلام کند و پس از آن باید در صحن علنی حاضر شود.
* چرا تاکنون هیات رئیسه در این مورد کم کاری کرده است و طرح سوال از رئیس جمهور را به جریان نمی اندازد ؟
** این نکته مهمی است که باید هیات رییسه پاسخ دهد و چنانچه هیات رییسه در این مورد تخلف قانونی انجام داده باشد، می توان این مورد را از طریق کمیسیون اصل 90 مجلس به عنوان یک تخلف قانونی مورد پیگیری قرار داد.
* آیا امضاکنندگان طرح سوال از رئیس جمهور، دلایل تاخیر اعلام وصول طرح سوال را جویا شده اند؟
** تاکنون تعداد بسیاری از نمایندگان در این مورد پیگیری کرده اند اما با کمال تاسف هیات رئیسه مجلس پاسخ قانع کننده ای به نمایندگان نداده است. البته ما انتظار داریم که آخر این هفته تکلیف روشن شود و هیات رئیسه طرح سوال از رییس جمهور را اعلام وصول و در صحن علنی مجلس مطرح کند.