تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۰  ، 
شناسه خبر : ۲۳۰۳۱۱
اختلاف‌نظر اصولگرایان تازه‌کار درباره موضوع وحدت شدت می‌گیرد

چندی پیش در برخی رسانه‌ها گمانه‌زنی‌هایی درخصوص تشتت در جبهه پایداری منتشر شده بود که البته این موضوع بلافاصله از سوی افراد شاخص این جبهه تکذیب شد. اما روز گذشته یکی از اعضای جبهه پایداری به انتقاد از رویکرد این جبهه پرداخت تا مشخص شود آن گمانه‌زنی‌ها چندان بیراه نبوده است. بر همین اساس به نظر می‌رسد مقاومت‌ها و شروط جبهه پایداری در برابر 8‌+‌7 یا همان اصولگرایان سنتی موجب شده تا برخی از اعضای جبهه فوق به اعتراض نسبت به این رویکرد بپردازند.
این عده معتقدند که ناسازگاری‌های جبهه پایداری باعث می‌شود اصولگرایان به وحدت نرسیده و میدان برای رقیب مهیا شود. آیت‌الله مهدوی‌کنی دو روز پیش در اظهاراتی که بسیاری آن را «آخرین توصیه آیت‌الله» تفسیر کردند بیان داشت در صورت عدم حضور اعضای جبهه پایداری در جلسات کمیته وحدت‌‌،‌‌ 8+7 به 7+6 تغییر خواهد کرد. این حرف یعنی حذف کامل جبهه پایداری از پروسه وحدت اصولگرایان. بنابراین علاوه بر مشکل شکاف در جبهه پایداری‌‌،‌‌ این جبهه خطر حذف از کمیته را نیز احساس می‌کند. به نظر می‌رسد شروط آنان برای سنتی‌ها هیچ‌گاه محقق نخواهد شد.
دیروز یک عضو جبهه پایداری انقلاب اسلامی با انتقاد از اصرار جبهه پایداری از عدم حضور در جلسات جبهه متحد اصولگرایی‌‌،‌‌ گفت: اگر جبهه پایداری همچنان در جلسات جبهه متحد اصولگرایی حاضر نشوند‌‌،‌‌ وحدت اصولگرایان خدشه دار می‌شود.
حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی محمد بزرگواری نماینده مردم کهگیلویه و بویراحمد در مجلس شورای اسلامی و از اعضای جبهه پایداری در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا‌‌،‌‌ در خصوص ارزیابی‌اش از سخنان اخیر آیت الله مهدوی کنی‌‌،‌‌ مبنی بر اینکه اگر جبهه پایداری همچنان در جلسات جبهه متحد اصولگرایی شرکت نکند‌‌،‌‌‌ ترکیب کمیته وحدت اصولگرایان از شکل ۸+۷ به ۶+۷ تغییر خواهد کرد‌‌،‌‌ اظهار داشت: در این خصوص باید از شورای مرکزی جبهه پایداری سؤال کرد‌‌‌،‌‌ تا آن‌ها بگویند که چرا در جلسات جبهه متحد اصولگرایی حاضر نمی‌شوند.
وی افزود: بنده معتقدم جبهه پایداری باید در جلسات جبهه متحد اصولگرایی حاضر شوند و اگر حرفی هم هست‌‌،‌‌‌‌ همان جا و در حضور آیت الله مهدوی کنی بزنند و مواضع خود را محکم بیان کند‌‌،‌‌ چرا که اگر نروند ممکن است وحدت اصولگرایان خدشه دار شود. این عضو جبهه پایداری در پاسخ به این سؤال که با وجود وضعیت فعلی جبهه اصولگرایان‌‌،‌‌ وضعیت وحدت در این جریان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
گفت: با این وضع فعلی که الآن وجود دارد‌‌،‌‌ یعنی حالتی که آن طرف حرف‌هایی بزنند که اعضای جبهه پایداری را طرد کنند و از آن طرف هم جبهه پایداری سرسختی‌هایی از خود نشان دهد و در جلسات شورای وحدت اصولگرایان شرکت نکند‌‌،‌‌‌ ممکن است روند وحدت اصولگرایان به جایی نرسد. وی با بیان اینکه تمام تلاش ما این است که این تفرقه‌ها برطرف و وحدت اصولگرایان شکل واقعی به خود بگیرد‌‌،‌‌ گفت: وحدت اصولگرایان برای این است که اصولگرایان با قدرت به صحنه رقابت‌های انتخاباتی وارد شوند و در برابر افراد غیر اصولگرا پیروز شوند.
ایرادات جبهه پایداری‌‌،‌‌‌ بنی‌‌‌‌اسرائیلی است
از سوی دیگر‌‌،‌‌‌ عضو شورای عالی جبهه ایستادگی ایران اسلامی ابراز امیداری کرد که اگر قرار است تغییر در ساختار کمیته ۸+۷ شکل بگیرد این تغییر منجر به در برگرفته شدن همه طیف‌ها و جریانات سیاسی اصولگرا باشد تا این کمیته بتواند نمایندگی همه اصولگریان را بر عهده بگیرد. حسین کنعانی مقدم با بیان این مطلب گفت: ما بر این اعتقادیم جبهه متحد اصولگرایی و کمیته ۸+۷ که به دنبال ایجاد اجماع در میان اصولگریان است باید نمایندگی همه احزاب و گروه‌های اصولگرا را بر عهده بگیرد و پیش از اجماع و ائتلاف باید به دنبال وحدت میان اصولگرایان باشد.
وی افزود: زمانی که جبهه متحد اصولگریایی و کمیته ۸+۷ نمایندگی اصولگریان را بر عهده گرفته است این یک نقطه ضعف است که برخی احزاب و گروه‌های سیاسی این طیف نماینده‌ای در کمیته نداشته باشند که این موضوع فراگیر بودن جبهه متحد را زیر سوال می‌برد. دبیر کل حزب سبز تصریح کرد: اگر ساختاری که برای کمیته ۸+۷ در نظر گرفته شده است یک ساختار صرفا انتخاباتی باشد در صورتی که اتحادی میان اصولگریان شکل نگیرد در زمان مقتضی طیف‌ها و گروه‌های که به یکدیگر نزدیکترند تعاملی را برای ائتلاف خواهند داشت و در ‌‌نهایت فهرست انتخاباتی را ارایه خواهند داد.
وی افزود: همانطور که آیت الله مهدوی کنی تاکید کردند در صورتی که اصولگریان به وحدت نرسند ائتلاف را در دستورکار قرار خواهند داد و تلاش خواهند کرد با تکیه بر کف مطالبات خود و اجماع حول محور حداقل خواسته‌ها در ‌‌نهایت فهرست انتخاباتی را برای انتخابات ارایه دهند.
به وحدت اصولگرایان نباید امیدوار بود
کنعانی مقدم ادامه داد: به دلیل آنکه اصولگریان در برگیرنده طیف وسیعی از احزاب و گروه‌های سیاسی با افکار و عقاید متفاوت هستند نمی‌توان به وحدت آن‌ها امیدوار بود‌‌،‌‌ به صورت تشکیلاتی هم وحدت میان این جریان ممکن نیست زیرا هر حزب و گروهی دارای اساسنامه و مرامنامه مختص به خود است با این حال همه این افکار و عقاید می‌توانند زیر یک خیمه جمع شوند و برای ائتلاف تلاش کنند اما هیچ اشکالی ندارد که در انتخابات اصولگریان با یک فهرست انتخاباتی وارد عرصه رقابت نشوند.
کنعانی مقدم در ادامه در پاسخ به این سوال که فکر نمی‌کنید انتظار برای بازگشت جبهه پایداری به جلسات ۸+۷ بیش از حد طولانی شده است گفت: به هر حال به نظر می‌رسد آیت الله مهدوی کنی و کمیته ۸+۷ در حال نوعی اتمام حجت با جبهه پایداری است که به آن‌ها بفهمانند که بیش از این فرصت را از دست ندهند و به سختار جبهه متحد اصولگرایی پایبند باشند و ساز مخالف کوک نکند از این منظر این اتمام حجت خوب است و دیگر این امکان را به آن‌ها نمی‌دهد که باز هم بیرق اصولگرایی را در دست بگیرند خود را اصولگرا بنامند گو اینکه باید گفت تمام ایراداتی که جبهه پایداری به کمیته ۸+۷ و جبهه متحد اصولگرایی وارد می‌کند ایرادات بنی اسرائیلی است.
سهم‌‌‌خواهی زنان اصولگرا
مریم بهروزی نیز در این خصوص‌‌،‌‌ گفت: «قرار است جبهه پایداری دو نفر را به کمیته وحدت بفرستد اما همین الان شش نفر از هشت نفر مشخص شده است و کمیته اصولگرایان ۷+۶ است و امکان دارد‌‌،‌‌ چون طیف‌های دیگر اصولگرایان هستند‌‌،‌‌ کمیته ۷+۸ با دو دیگر نفر از ایشان تکمیل ‌شود.» بهروزی ادامه داد: «من از خود آقای مهدوی‌کنی مستقیم نشنیده‌ام اما تصور می‌کنم‌‌،‌‌ احتمالا کسانی که در طیف اصولگرایان هستند و نماینده‌ای در داخل هشت نفر ندارند‌‌،‌‌ بتوانند با نظر کمیته ۷ نفره داوری به شش نفر اضافه شوند و هشت نفر تکمیل شود.»
دبیر کل جامعه زینب (س) در خصوص احتمال افزوده شدن کمیته ۸ نفره‌‌،‌‌ گفت: «فعلا که این احتمالش نیست و من تصور می‌کنم‌‌،‌‌ تغییر ترکیب کمیته آنچنان که آیت الله مهدوی کنی گفته‌اند‌‌،‌‌ به معنای تغییر تعداد کمیته ۸ نفره نیست.» وی در خصوص آنچه محسن رضایی در مورد افزوده شدن شمول کمیته ۸ نفره و پیوستن همه گروه‌ها به کمیته وحدت‌‌،‌‌ گفت: «اگر نیروهای آقای رضایی به عنوان طیف حساب شوند می‌توانند به کمیته بپیوندند‌‌،‌‌ اما چون آقای رضایی یک طیف حساب نمی‌شوند‌‌،‌‌ این حضور منوط به میزان نیروهایشان است که به عنوان یک طیف حساب بیاند تا بتوانند به کمیته وارد شوند.»
بهروزی ادامه داد: «از سوی دیگر ما هفت حزب زنان اصولگرا را داریم که جا دارد ایشان هم نماینده‌ای در این کمیته داشته باشند. این انتظار هست که خانم‌های اصولگرا که نصف جمعیت را تشکیل می‌دهند نماینده داشته باشند. ما زمانی تنها یک تشکل زنان به نام جامعه زنان بیشتر نداشتیم‌‌،‌‌ اما الان هفت حزب زنان اصولگرا داریم که همه فعال‌اند واین انتظار می‌رود که حداقل یک یا دو نفر احزاب زنان اصولگرا را در آن مجموعه جای دهند.»
کمیته وحدت می‌‌‌تواند تغییر یابد
دبیرکل جامعه جامعه زینب‌(س) در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به انتظار زنان اصولگرا و همچنین برخی دیگر از نیروهای اصولگرا برای حضور در کمیته ۸ نفره‌‌،‌‌ نباید ترکیب این کمیته تغییر کند‌‌،‌‌ گفت: «درست است و ترکیب ۸ نفره نیاز به تغییر دارد‌‌،‌‌ جبهه پیروان امام و رهبری شامل ۱۴ تشکیلات است و باید هم دو نفر نماینده داشته باشد.
آن تشکل‌هایی که احزاب کمتری دارند می‌شود که تعداد نمایندگانشان کمتر شود.» بهروزی در پایان گفت: «ترکیب کمیته وحدت آیه قرآن نیست و می‌تواند در تعداد و یا اعضا تغییراتی داشته باشد‌‌،‌‌ آنچه مهم است حضور جامعی از احزاب و جریان‌های اصولگرا در کمیته وحدت است پس کمیته می‌تواند برای رسیدن به این منظور ترکیب خود را تغییر دهد.»
مرزبندی به نفع خط‌‌‌کش به دست‌‌‌‌ها نیست
در همین حال‌‌،‌‌ اسدالله بادامچیان در گفت وگو با خبرآنلاین‌‌،‌‌ در خصوص برخی انتقاد ها نسبت به حضور نماینده رئیس مجلس و شهردار تهران در کمیته وحدت اصولگرایان‌‌،‌‌ گفت: عمده اصولگرایان کاری به این کارها ندارند و فقط برخی این حرفها را مطرح میکنند ‌‌،‌‌پیشنهاد ما هم به این دوستان این است که همه با هم باشیم. وی بابیان اینکه این مرزبندی ها وخط کشی ها بین اصولگرایان به نفع کسانی که الان خط کش دستشان گرفته اند نیست‌‌،‌‌ تصریح کرد: سیاست کلان اصولگرایی این است که باهم در مشترکات کار کنیم .چرا که شاخص اصولگرایی نظر ولی فقیه است.
قائم مقام حزب موتلفه همچنین درخصوص اظهار نظراخیرش درباره نظر آیت الله مهدوی کنی درباره انتخاب نشدن باهنر به عنوان نماینده جبهه پیروان خط امام و رهبری برای خحضور در کمیته وحدت اصولگرایان‌‌،‌‌ گفت: در مصاحبه با یکی از خبرگزاری ها وقتی از بنده درباره فرآیند انتخاب نمایندگان جبهه پیروان خط امام و رهبری سوال شد عرض کردم که که ما از میان چهار نفر‌‌،‌‌ آقای باهنر و متکی را انتخاب کردیم.
عضو کمیسیون شوراها مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آیت الله مهدوی کنی تمایل دیگری داشتند‌‌،‌‌ ولی تمایل متفاوت از دستور است‌‌،‌‌ اظهار داشت:آقای باهنر فردی اصولگرا و ارزشی است و از رجال سیاسی خدوم در کشوراست. بادامچیان همچنین درباره اظهار نظر اخیرش درباره اینکه «اصولگرایان می توانند با دو لیست در انتخابات مجلس شرکت کنند»‌‌،‌‌
خاطرنشان کرد: بنده چنین اظهار‌نظری نداشتم و عرض کردم که کلان اصولگرایی به وحدت رسیده است و انشاالله با اقبال مردم هم روبرو می‌شود. البته همیشه فهرست‌های فرعی هم در انتخابات درمی‌آید. متاسفانه برخی دوستان خبرنگار آنچه را دلشان می خواهد بزرگ می‌کنند.