تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۱ - ۰۶:۵۶  ، 
شناسه خبر : ۲۳۶۸۰۸
فرهاد دانشجو به تهران امروز گفت:
علی سیف‌الهی مقدمه: «فرهاد دانشجو به عنوان رئیس جدید دانشگاه آزاد معرفی شد.»؛ حوالی ساعت 19:30 چهارشنبه، 21 دی ماه بود که این خبر در خبرگزاری‌ها و سایت‌ها منتشر شد و دهان به دهان و پیامکی بین مردم چرخید. همه از پایان دوران 10838 روزه ‌عبدالله جاسبی حرف می‌زدند و سکانداری فرهاد دانشجو. همه درگیر همین بحث‌ها بودند که به یک‌باره خبرهای ضد و نقیضی منتشر شد؛ جاسبی از در ساختمان نیاوران بیرون آمد و اعلام کرد که «در این جلسه 2 نظریه وجود داشت. یک نظریه این بود که با کاندیداهای ریاست دانشگاه آزاد تک‌تک مصاحبه شده و با آن‌ها صحبت کنیم تا برنامه‌های خود را اعلام کنند و سپس تصمیم‌گیری صورت گیرد. عده‌ای دیگر از اعضای هیات امنا مخالف این نظریه بودند و اعلام می‌کردند که نباید با کاندیداهای ریاست دانشگاه آزاد مصاحبه شود. این اختلاف نظر منجر به یک ساعت بحث در جلسه شد و بالاخره به جمع‌بندی لازم نرسیدیم. در انتها پیشنهادهای مختلفی ارائه شد و حتی پیشنهاد شد با کاندیداهای ریاست دانشگاه آزاد که اکنون در دفتر هیات امنا حضور دارند مصاحبه کنیم و مابقی آنها هفته آینده مصاحبه شوند و آنگاه تصمیم‌گیری شو‌د که باز هم این پیشنهاد مورد موافقت گروهی که وزرای کابینه در آن هستند و ۵ نفرند قرار نگرفت.‌ به همین دلیل از سوی رئیس هیات امنا اعلام رای نشد و جلسه در حقیقت ابتر ماند.» او اعتقاد داشت که چون اعلام رأی توسط رئیس هیات امنا صورت نگرفته بود، این رأی‌گیری شکل قانونی ندارد. دبیر هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی هم پس از پایان جلسه هیات امنای این دانشگاه برای تعیین رئیس جدید، حوالی ساعت 24 همین روز اطلاعیه‌ای را صادر کرد. حمید میرزاده در اطلاعیه‌اش آورده‌ بود که «برخی از اعضا بدون اینکه ریاست هیات امنا‌ اعلام رای کند، با نوشتن رای خود و تنظیم صورت جلسه از ادامه حضور سایر نامزدها در جلسه جلوگیری کردند و جلسه به شکل یکطرفه‌ای به بن بست کشیده شد که رئیس هیات امنا‌ اعلام کرد این نحوه اقدام غیر قانونی و فاقد اعتبار است زیرا باید پس از حضور نامزدها و اعلام مراتب رای گیری توسط رئیس هیات امناء، اخذ رای انجام می‌شد. بدین‌ترتیب جلسه مورخ 21/ 10/ 90 هیات امناء دانشگاه آزاد اسلامی بدون نتیجه قانونی پایان یافت.» اما از سوی دیگر حجت‌الاسلام محمدیان، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری هم با حضور در جمع خبرنگاران، اعلام کرد «در این جلسه بر اساس رای اکثریت اعضاء فرهاد دانشجو به عنوان رئیس جدید دانشگاه آزاد به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی شد. وزیر علوم طبق ماموریتی که از جلسه قبل داشت گزارش روند معرفی کاندیداهای ریاست دانشگاه آزاد را مطرح کرد و در نهایت گزینه‌هایی که ریاست دانشگاه آزاد را قبول کرده بودند، معرفی شدند. البته پیش از این سوابق علمی و اجرایی گزینه‌های ریاست دانشگاه آزاد برای اعضای هیات امناء ارسال شده بود. در این جلسه پس از اینکه تمامی اعضا مطالعه لازم را نسبت به گزینه‌های ریاست دانشگاه آزاد انجام داده بودند در جلسه درخواست شد که اعضای هیات امنا کاندیداهای منتخب خود را معرفی کنند. پنج نفر از اعضای هیات امنای دانشگاه آزاد آقای فرهاد دانشجو را به عنوان کاندیدای خود برای ریاست دانشگاه آزاد انتخاب کردند و با توجه به اکثریت آرا وی رأی لازم را آورده و ان‌شاءالله به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی می‌شود.» به هر حال این جلسه با انتخاب فرهاد دانشجو، رئیس سابق دانشگاه تربیت مدرس به ریاست پیشنهادی دانشگاه آزاد انتخاب شد. او در گفت‌و‌گویی تفصیلی با تهران امروز، درباره جزئیات این جلسه، اختلافات اعضا و برنامه‌های آینده‌اش برای ریاست این دانشگاه توضیحاتی داد که در ادامه می‌خوانید.

* نتیجه جلسه روز 21 دی ماه را آقای هاشمی، رئیس هیات امنا باید تایید کنند یا آقای دانشجو، وزیر علوم؟
** تعیین رئیس جدید دانشگاه آزاد در جلسه روز 21 دی ماه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بود و اعضای شورا از وزیر علوم خواسته بودند تا رئیس پیشنهادی را به آنها معرفی کند. به همین خاطر برای تایید یا عدم تایید دلیلی ندارد و بر اساس اساسنامه اکثریت اعضا به رئیس پیشنهادی رای مثبت دادند و کسی نمی‌تواند این رای را وتو کند. جلسه هم با صمیمیت بین اعضا تمام شد.
* جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی کی تشکیل خواهد شد؟
** من در جریان نیستم که این جلسه کی تشکیل خواهد شد اما نتیجه جلسه هیات امنا قطعا به شورای عالی انقلاب فرنگی اعلام می‌شود. اگر آنها تصویب کنند که بنده رئیس جدید دانشگاه آزاد خواهم بود و اگر هم تصویب نکنند، می‌توانند هم درباره شخص و هم درباره روند رای گیری اظهارنظر کنند. اما دکتر مخبر دزفولی به عنوان ناظر شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه حضور داشتند و تایید کردند.
* چرا 4 نفر از اعضای هیات امنا در رای گیری برای رئیس پیشنهادی شرکت نکردند؟
** قرار بر این بود که تک تک افرادی که به این جلسه دعوت شده بودند
بر اساس مصوبه جلسه قبلی 21 روز فرصت داشته باشند تا سوابق و اطلاعات هر کسی را که می‌خواهند به عنوان کاندیدا معرفی کنند، بررسی کنند. اما وقتی جلسه تشکیل شد این 4 نفر عقیده داشتند که تمامی کاندیداها باید در این جلسه حضور داشته باشند تا با آنها گفت‌وگو شود و ویژگی‌های هر کدام بررسی شود. قرار بر این شد که اگر تا ساعت 2-3 نصفه شب هم که شده صبر کنیم تا تکلیف رئیس جدید مشخص شود اما بقیه اعضا می‌گفتند اگر نیامدند می‌توانیم هفته دیگر جلسه را ادامه بدهیم. ما هم گفتیم اگر کسی مریض باشد یا عذری داشته باشد و نتواند بیاید تکلیف چیست که گفتند جلسه را عقب‌تر می‌اندازیم. اکثریت اعضاء این موضوع را به صلاح ندانستند و نیازی به تاخیر ندیدند، لذا بر اساس اعلام وزیرعلوم، قرار بر رای گیری شد.
* گزینه مورد نظر این 4 نفر چه کسی بود؟
** اتفاقا ما مطرح کردیم که گزینه مورد نظر شما، آقای میرزاده که در جلسه حضور دارند. از طرفی هم گزینه مورد نظر بقیه اعضا هم که بنده بودم در جلسه حاضر بودم و امکان بررسی هر دو گزینه برای همه اعضا وجود داشت ولی آن 4 نفر مخالف بودند و می‌گفتند همه گزینه‌ها باید در این جلسه حاضر شوند و در روند رای گیری شرکت نکردند.
* ظاهرا آقایان افروز و زارع هم به عنوان کاندیداهای احتمالی در محل ساختمان حضور داشتند تا در صورت نیاز در جلسه حضور پیدا کنند.
** بله، متاسفانه کسی از دفتر هیات امنا با آنها تماس گرفته بود تا این دو نفر هم بیایند. البته اگر قرار بود چنین شود همه کاندیداها باید حضور می‌یافتند. به هر حال درست است که اختلاف نظر در فضا وجود داشت اما در فضایی آرام و بدون دغدغه سلایق مختلف اظهارنظر کردند.
* بعد از جلسه با آقای هاشمی هم برخوردی داشتید؟
** آقای هاشمی از افرادی هستند که از اول انقلاب زحمات زیادی کشیده‌اند. بعد از جلسه با ایشان روبوسی و خداحافظی کردم و ایشان هم بزرگ منشانه از اعضا خواستند اگر مشکلی پیش آمده همدیگر را ببخشند. صبح آن روز هم با آقای هاشمی رفسنجانی جلسه‌ای داشتم و خواستم که اگر ایشان مخالف حضور بنده هستند اعلام کنند که ایشان اظهار داشتند که شما مثل سایر اعضاء می‌توانید به عنوان کاندیدای ریاست دانشگاه آزاد شرکت کنید.
* پس چرا آقای میرزاده، دبیر هیات امنا با صدور بیانیه‌ای بعد از پایان جلسه اعلام کردند که جلسه هیچ نتیجه قطعی نداشته است؟
** 5 رای مثبت داده شده و برخی افراد هم نظر خودشان را داشتند و در رای گیری شرکت نکردند. به هر حال می‌خواستند یک جوری نظر خودشان را اعمال کنند. درباره آن بیانیه هم باید از آقای میرزاده سوال کنید. رای گیری تا قبل از نماز مغرب و عشاء انجام شد و نتیجه رای‌گیری را آقای محمدیان اعلام کردند و قرار است این نتیجه به شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام شود. شایسته است اعضای هیات امنای هم به رای اکثریت اعضاء که رسم مردمسالاری دینی است، احترام بگذارند.
* پیش‌بینی می شد که رئیس جدید چهره ای نزدیک به آقای هاشمی یا آقای احمدی نژاد باشد. شما به این نکته اعتقاد دارید که چهره نزدیک به دولت بودید؟
** دانشگاه امروز‌به دنیا نیامده است که بتوان این گونه گفت. آقای هاشمی خودشان 8 سال رئیس دولت و در دوره دیگری رئیس مجلس ‌ و همزمان رئیس هیات امنا بودند. از همان زمان هم وزیر علوم و وزیر بهداشت به دلیل در ارتباط بودن این دو وزارتخانه با دانشجویان در هیات امنا حضور داشته‌اند. بنده و آقای صمدی هم که اعضای هیات علمی دانشگاه هستیم و هیچ کدام دولتی نیستیم. از طرف دیگر دانشگاه آزاد قدرت نیست که بتوان آن را تقسیم کرد. دانشگاه آزاد قدرت آموزشی و پرورشی بزرگ است.
* شما قبل از این جلسه بارها اعلام کرده بودید که علاقه‌ای به حضور در پست ریاست دانشگاه آزاد ندارید. چه شد که کاندیداتوری برای ریاست در دانشگاه آزاد را قبول کردید؟
** من اول اعلام کردم که علاقه‌ای ندارم در این مسئولیت باشم تا اگر به اجماع رسیدند یا تکلیف شد کاندیدا شوم. بعد از این تصمیم و قبل از این جلسه دوستان از جاهای مختلف تماس گرفتند و از اعضای هیات امنا هم خواستند که کاندیدا باشم. آنقدر تقاضاها زیاد شد که من احساس کردم درست نیست از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کنم. حالا هم که انتخاب شده‌ام سعی می‌کنم با نظر هیات امنا، جامعه علمی و دانشجویان برنامه‌های دانشگاه به صورت کاملا علمی پیش برود و سعی می‌کنم مسائل سیاسی نشوند. من آدم میانه‌‌رویی هستم و اصلا اهل تندروی و کندروی نیستم. باید از امکانات دانشگاه آزاد کمال استفاده را برد تا بین فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های دولتی و دانشگاه آزاد تفاوتی وجود نداشته باشد. باید وجه‌هایی که از دانشگاه آزاد در بیرون درست شده، اصلاح شود.
* به نظر شما مهم‌ترین مشکلی که در دوران ریاست آقای جاسبی وجود داشت چه ایرادی بود؟
** آقای جاسبی 29 سال برای این دانشگاه زحمت کشیده‌اند و باید به طور مفصل مورد ارزیابی قرار بگیرند و نمی‌توان با گرفتن یک ایراد زحمات ایشان را نادیده گرفت. باید هر نقطه قوتی که وجود دارد را نتیجه توفیق اعضای هیات امنا و مسئولان مختلف دانشگاه دانست. همان طور که نقاط ضعف هم حاصل عملکرد همه این دوستان است. یکی از اصلی‌ترین مشکلات این دانشگاه تمرکز بیش از حد تصمیمات در مرکز دانشگاه است که باعث شده کنترل کم و کیفیت فدا شود. بعضی جاها رشد کمی نامطلوبی ایجاد شده که در این دوران باید تاثیر کیفی شکل بگیرد و سیاست‌های تمرکززدایی را فعال کنیم. هر کدام از واحدها باید دارای شاخصه‌های خودشان باشند.
* برنامه‌های آینده شما برای مدیریت در دانشگاه آزاد مشخص است؟
** فعلا که زود است و باید شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم بگیرد تا من اطلاعات، بودجه‌ها و بخش‌های دیگر دانشگاه آزاد را بررسی کنم تا برنامه‌هایم را مشخص کنم. اما از جمله سرفصل‌های مدنظر بنده در دانشگاه آزاد ارتقای کیفی دوره‌های کارشناسی و پایین‌تر و جلوگیری از توسعه کمی این دوره‌ها مگر در مواقع ضروری است. برای دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترا را هم باید به صورت موازی باید توسعه کمی و کیفی داد. علت توسعه کمی این است که تقاضای جامعه برای ورود به دوره‌های تحصیلات تکمیلی زیاد است. همچنین در بحث ساختاری، سازماندهی و ساماندهی نیز باید تمرکززدایی صورت گیرد، به این نحو که به واحدها و مناطقی که شاخص‌های کیفی را دارند باید اختیارات بیشتری ارائه شود.
در حال حاضر تصمیمات جزئی نیز در مرکز انجام می‌شود که این تصمیمات باید درست و کارشناسی شده به سمت واحدها سوق یابد. باید هر کدام از آنها بتوانند به صورت مستقل تصمیم بگیرند و در تصمیم‌گیری‌ها شرکت کنند. باید از آن حالت سنتی که همه چیز در مرکز باشد دربیاید و باید بستری فراهیم کنیم که تا دانشجوها، اساتید و همه اعضا بتوانند در کیفیت کار دانشگاه آزاد موثر باشند. از طرفی در مسائل معرفتی و شناخت دانشجویان هم باید به اسلام و شیعه پرداخت. هر چند دنیای معرفت، دنیای بی‌انتهایی است اما با ورود به بحث‌ کرسی‌های آزاداندیشی و مسائل دیگر بستر این موضوع را فراهم خواهیم کرد.
* در ترکیب مدیران و مسئولان این دانشگاه تغییراتی انجام خواهید داد؟
** دانشگاه آزاد پر از نیروهای خوب و دانشمند است و این‌طور نیست که همه‌ دانشگاه آزادی‌ها باید عوض شوند و اگر کسی هم تغییر کرده‌ به این معنی نیست که خوب کار نکرده است. بنابراین آنهایی که در برنامه توسعه کیفی ضروری است تغییر کند تغییر صورت خواهد گرفت و در جاهای دیگر از آنها استفاده می‌شود، اما تغییر به این معنا نیست که کسانی که جابه‌جا شده‌اند مشکلی داشته‌اند. این از جمله اختیاراتی که به هر حال هر رئیسی دارد این است که جابه‌جایی‌هایی انجام دهد. با نظر هیات امنا باید تغییرات به گونه‌ای باشد که خود دانشجویان احساس کنند این تغییرات راه تکامل است.
* یکی دیگر از دغدغه‌های همیشگی دانشجویان و والدین آنها بحث شهریه بالای این دانشگاه است. برای این مورد هم برنامه‌ای در نظر گرفته‌اید؟
** شهریه‌ها بزرگ‌ترین منبع هزینه‌ای هزاران عضو هیات علمی، امکانات و ساختمان‌های این دانشگاه است که همه از طریق همین شهریه‌ها تامین می‌شود. ما در نظر داریم کمیته‌ای اقتصادی تشکیل دهیم تا بتوانیم از منابع مالی این دانشگاه بهترین استفاده را داشته باشیم. با گردش 1400 میلیارد تومانی دانشگاه در سال می‌توان بانک دانشگاه آزاد را راه‌اندازی کرد تا منابع دیگری برای هزینه‌های این دانشگاه فراهم شود و خردخرد از شهریه‌ها دانشجوها کاسته شود.
* یکی دیگر از مسائل مربوط به دانشگاه آزاد ریاست آقای جاسبی بر 41 واحد علوم تحقیقات این دانشگاه است که به صورت مجزا اداره می‌شود. آیا مدیریت این واحدها زیر نظر دانشگاه آزاد نیست؟
** این واحدها هم که شعبه مرکزی‌اش در تهران و بقیه شعبه‌های آن در استان‌های دیگر است زیر نظر دانشگاه آزاد اداره می‌شود. واحدهای شهرستان هم وابسته به همان استان هستند.
* به عنوان آخرین سوال، الان در آستانه انتخابات مجلس هستیم. آیا دانشگاه آزاد ابزاری برای این انتخاب خواهد بود؟ شما چه استرات‍‍ژی‌ای را در این باره دنبال خواهید کرد؟
** دانشگاه آزاد یک باشگاه سیاسی نیست. اگر این اتفاقات در گذشته هم بوده اشتباه بوده و اگر در آینده هم وجود داشته باشد اشتباه است. دانشگاه محل آموزش و پژوهش است و باید جای فکر، اندیشه و محل دفاع از حق باشد. دانشگاه آزاد نباید یک بازوی سیاسی و محل دعوای جناح‌های سیاسی باشد.