تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۱  ، 
شناسه خبر : ۲۴۵۵۵۷
در حاشیه اظهارات اخیر آقای هاشمی‌رفسنجانی

حجت‌الاسلام قاسم روانبخش کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با فارس درباره توصیه اخیر هاشمی رفسنجانی به مؤسسه حفظ و نشر آثار امام مبنی بر بازگشایی مخزن اسناد محرمانه اظهار داشت: ما از این‌که این اسناد باز شود استقبال می‌کنیم تا ببینیم چه کسانی در جنگ نقش داشته و با نامه‌های خود خون به دل امام کردند؛ از این‌رو در این مسأله نباید گزینشی عمل شود.
روانبخش با تأکید بر این‌که مطالب باید منطبق بر خط امام باشد و این موضوع به تأیید کارشناسان هم برسد افزود: بنابراین حرف‌های امام در وصیت‌نامه باید محل استناد قرار گیرد و هر کسی نتواند هر ادعایی را که خواست مطرح کند.
بنیاد حفظ و نشر آثار امام باید به روی همه باز باشد
این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: بنیاد حفظ و نشر آثار امام باید به روی همه باز باشد و این مرکز نباید در دست گروه خاصی قرار گیرد.
وی با بیان این‌که ما هم می‌خواهیم از اسناد موجود در این بنیاد استفاده کنیم خاطر نشان کرد: اگر آقای هاشمی این مرکز را از انحصار جریان خاصی خارج ساخته و در اختیار ما نیز قرار دهد، از وی تشکر می‌کنیم.
روانبخش درباره هدف هاشمی رفسنجانی از این اظهارات یادآور شد: ممکن است آن‌ها بخواهند بگویند در این اسناد آثاری وجود دارد که روابط هاشمی با امام را برجسته‌تر می‌کند هر چند کسی منکر این نیست که هاشمی جزء خواص بوده و در زمان امام نیز جزء مسؤولان رده اول کشور محسوب می‌شده و در عین حال سوابق مبارزاتی و ارتباط نزدیکی با امام راحل داشته است.
محکمات کلام امام باید معیار سنجش اظهارنظر افراد باشد
این کارشناس مسائل سیاسی در عین حال افزود: اگر آن‌ها می‌خواهند از این اسناد برای وضعیت امروز خود استفاده کنند که بگویند ما باید امروز هم حرف اول را بزنیم، درست نیست؛ چرا که باید طبق کلام امام پیش رفت و محکمات کلام امام را اصل قرار داد و همه اظهارات افراد را با آن سنجید.
وی بر همین اساس به جمله معروف امام مبنی بر این‌که میزان وضع فعلی افراد است اشاره و تصریح کرد: اگر آقای هاشمی 100 سند هم از ارتباطش با حضرت امام بیاورد، آن اسناد در مقابل این فرمایش امام تاب نمی‌آورد و مؤثر نیست.
روانبخش با تأکید بر این‌که آن‌ها اسنادی ندارند که بخواهند رو کنند، گفت: البته زبان آن‌ها تهدید نیست بلکه صرفا می‌خواهند نشان دهند که سوابق‌شان با امام گسترده بوده است؛ در حالی که اگر قرار باشد از مؤسسه حفظ آثار مطلبی نقل کنند، همچون نامه‌هایی که هاشمی خطاب به امام نوشته است، باید پاسخ امام نیز روشن شود که آیا ایشان به نامه‌ها پاسخ داده یا آن‌ها را فاقد ارزش دانسته و نخواسته‌اند به برخی مسائل دامن بزنند.
مؤسسه حفظ آثار 100 سند هم بیاورد، عملکرد منفی هاشمی در فتنه پاک نمی‌شود
این کارشناس مسائل سیاسی با بیان این‌که تمام مطالب این مرکز باید منطبق بر خط امام باشد یادآور شد: پس از فتنه 88 هاشمی وضع خوبی ندارد؛ بنابراین اگر مؤسسه حفظ آثار امام درباره ارتباط هاشمی با امام 100 سند هم بیاورد نمی‌تواند این آثار منفی را پاک کند.
وی در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به بخش دیگری از اظهارات هاشمی مبنی بر استبداد عوام در توهین به نوه امام راحل در مرقد ایشان، تصریح کرد: شعاری که مردم در برابر سید حسن دادند، «این همه لشکر آمده به عشق رهبر آمده» بود که باید پرسید آیا آقای هاشمی این شعار را توهین به نوه امام قلمداد می‌کنند؟ بر فرض هم اگر اهانتی بوده باشد ما آن را قبول نداریم اما خود آقای هاشمی اذعان می‌کند که آن‌ها عوام مردم هستند و اسم این کار را استبداد عوام می‌گذارد.
اصطلاح «استبداد عوام» اختراع جدید هاشمی است
این کارشناس مسائل سیاسی با بیان این‌که «استبداد عوام» موضوع جدیدی است که آقای هاشمی آن را اختراع کرده است، متذکر شد: این بدین معناست که اگر مردم مقابل کسی عکس‌العمل منفی نشان دهند، لزوماً مستبد هستند در حالی‌که همین مردم دو دوره آقای هاشمی را رئیس جمهور کرده و از او حمایت کردند و حتی شعار «مخالف هاشمی، دشمن پیغمبر» است را سر دادند؛ چطور آن زمان آن‌ها را مستبد نمی‌دانستیم؟!
استبداد عوام در برابر استبداد خواص است، آقای هاشمی که از استبداد عوام ناراحت است آیا به معنای استبداد خواص هم فکر کرده‌ است؟
وی با تأکید بر این‌که ما اصل شعار دادن در حرم امام را تأیید نمی‌کنیم، خاطر نشان کرد: اصطلاح استبداد عوام همچون مواضع اصلاح‌طلبان است که مردم را جماعتی کاسه به‌دست و آدم‌خور خطاب می‌کردند.
چرا هاشمی در برابر اهانت به امام در سال 88 این‌گونه برآشفته نشد؟
روانبخش در ادامه با اشاره به مواضع دوگانه هاشمی رفسنجانی در برخورد با مقدسات یادآور شد: سؤال این است که آیا ائمه، نظام و امام راحل مهم‌تر هستند یا نوه امام؟ در حالی که مشخص است این سه ارجحیت دارند، بنابراین باید از آقای هاشمی پرسید چرا در سال 88 در برابر کسانی که در صدد بودند نظامی را که امام با زحمت بسیار به ثمر رسانده و پای آن خون‌های زیادی داده شده بود ساقط کنند، وی عکس‌العملی نشان نداد اما به خاطر شعار علیه سید حسن این‌گونه برآشفته شد؟
این کارشناس مسائل سیاسی با یادآوری برخی وقایع سال 88 در توهین فتنه‌گران به امام راحل خاطر نشان کرد: فتنه‌گران در سال 88 عکس امام را پاره و به ساحت بنیانگذار جمهوری اسلامی اهانت کردند اما آقای هاشمی کوچک‌ترین محکومیتی علیه آن‌ها بیان نکرد.
وی با اشاره به عدم موضع‌گیری هاشمی در مقابل شعار نه غزه نه لبنان ادامه داد: در حالی‌که امام راحل حمایت قاطع از ملت مظلوم فلسطین و مبارزه با اسرائیل را از وظایف اصلی جمهوری اسلامی می‌دانستند، آقای هاشمی باز هم در این‌باره سکوت کرد.
موضع هاشمی در مقابل حوادث عاشورای 88
روانبخش با بیان این‌که هاشمی حتی در مقابل شعار جمهوری ایرانی فتنه‌گران نیز یک بیانیه نداد و سخنرانی هم نکرد، یادآور شد: در حالی که برخی افراد فتنه‌گر در روز عاشورا به ساحت مقدس امام حسین(ع) اهانت و پرچم‌های عزا را پاره کردند، باز هم آقای هاشمی این حادثه را به صورت آشکار محکوم نکرد در حالی که مردم در 9 دی قیام کردند.
این کارشناس مسائل سیاسی با یادآوری این مسأله که هاشمی همچنان به دنبال آزادی رؤسای فتنه‌گران است، اضافه کرد: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نه تنها از فتنه تبری نجسته بلکه حمایت‌های وی از این جریان از زمان نماز جمعه وی در 26 تیر 88 که خواهان آزادی آن‌ها شده بود تاکنون تغییر محسوسی در مواضعش دیده نشده است.
وی به عدم بازگشت مهدی هاشمی اشاره و تصریح کرد: بعد از فرار پسر وی به لندن صحبت از چرایی رفتن اوست در حالی که وکیلش طلبکارانه مدعی می‌شود مشکلی نیست و ما می‌خواهیم مهدی بازگردد. این در حالی است که اکثر متهمان در دادگاه یکی از عوامل اصلی جریان فتنه را فرزند آقای هاشمی معرفی کردند.
جفا در حق امام، در دولت کارگزاران و اصلاحات اتفاق افتاد
روانبخش با اشاره به بخش دیگری از سخنان هاشمی رفسنجانی خاطر نشان کرد: هاشمی گفته است که اهانت به سید حسن در واقع جفا در حق امام است، اما باید گفت کسانی که در دولت اصلاحات و کارگزاران فکر و اندیشه امام را بایکوت کردند، جفای اصلی را در حق امام انجام دادند چرا که اجازه ندادند افکار ایشان جهانی شود.
عضو هیات علمی مؤسسه امام خمینی(ره) به مواضع هاشمی در خصوص بیداری اسلامی اشاره و تصریح کرد: امروز بیداری اسلامی در منطقه انکار می‌شود؛ در حالی که این مسأله به روشنی در کلام مقام معظم رهبری وجود دارد.
وی در پایان خاطر نشان کرد: یکی دیگر از محکمات کلام امام پشتیبانی از ولایت فقیه برای آسیب نرسیدن به کشور است بنابراین اگر آقایان می‌خواهند به امام جفا نشود باید به این محکمات پایبند باشند.

برچسب اخبار