دولت عراق اعلام کرد دیروز آخرین پایگاه نظامی را از نظامیان آمریکایی تحویل گرفت و نظامیان آمریکایی باقی مانده تا پایان ۲۰۱۱ ، خاک عراق را ترک خواهند کرد. به گزارش پایگاه خبری السومریه، عراق دیروز آخرین پایگاه را از نظامیان آمریکایی در شهر الناصریه در جنوب تحویل گرفت تا تعداد کل پایگاههای نظامی تحویل گرفته شده به ۵۰۵ پایگاه برسد، این گام در راستای تکمیل عقبنشینی کامل نظامیان آمریکایی به موجب توافقنامه امنیتی امضا شده میان بغداد و واشنگتن انجام شد.
در این زمینه حسینالاسدی نماینده نخستوزیر عراق تحویل پایگاههای نظامی گفت: عراق دیروز پایگاه نظامی در الناصریه را تحویل گرفت که آخرین پایگاهی است که نظامیان آمریکایی به عراق تحویل دادهاند. وی افزود: با تحویل این پایگاه که نظامیان آمریکایی از سال ۲۰۰۳ در اختیار داشتند، ما (عراقیها) ۵۰۵ پایگاه را تحویل گرفتهایم و این گام، بزرگترین اقدام پس از گذشت ۹ سال از اشغالگری و روز وحدت ملی به شمار میرود.
الاسدی خاطر نشان کرد نظامیان آمریکایی باقیمانده نیز پس از تحویل این پایگاه، خاک عراق را ترک خواهند کرد. وی تصریح کرد: ملت عراق پس از عقبنشینی کامل، دیگر هیچ نظامی یا خودروی نظامی آمریکایی را در کشورشان نخواهند دید. تحویل پایگاه نظامی در الناصریه یک روز پس از جشن عقبنشینی نظامیان آمریکایی در بغداد با حضور لئون پانتا وزیر دفاع آمریکا انجام میشود که روز گذشته وارد عراق شده است. پانتا گفت: ماموریت عراق پس از عقبنشینی آمریکا در پایان سال جاری، اداره امنیت خود به شکل واقعی است. وزیر دفاع آمریکا در عین حال اذعان کرد نیروهای عراقی اعم از ارتش و پلیس قادر هستند هرگونه تهدیدی از سوی القاعده را دفع کنند.
پایان حضور نظامی آمریکا
این پایگاه نظامی آمریکا در شرایطی تخلیه میشود که روز پنجشنبه طی یک مراسم رسمی در بغداد، پایان ۹ سال حضور نظامی آمریکا در عراق اعلام شد. در رئیسجمهوری آمریکا، به «باراک اوباما»، همین حال سربازانی که در عراق خدمت کردند، چه آنهایی که جانشان را از دست دادهاند و چه آنهایی که پس از یک دوره خدمت طولانی به کشورشان بازگشتهاند، ادای احترام کرد. تقریبا طی ۹ سال جنگ در عراق، بیش از ۲۰۰ تن از سربازان از پایگاه «فورت برگ» کشته شدند. اوباما همچنین گفت: «پرچم نیروهای مسلح آمریکا، پرچمی که زیر آن جنگیدید، رسما در مراسمی در بغداد جمع خواهد شد.
بعد از آن، سفر بازگشت به کشور از طریق اقیانوس شروع خواهد شد.» وی افزود: «به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح و به نمایندگی از ملتی سپاسگزار، مفتخرم که بالاخره میتوانم این دو کلمه را بر زبان آورم، خوش آمدید.» اوباما گفت که ارتش آمریکا درحال ترک عراق «با سری بلند » است و از خانوادههای نظامیان به دلیل آن که در فداکاری عزیزان خود شریک بودهاند، تشکر کرد. تقریبا یک و نیم میلیون آمریکایی نظامی و غیرنظامی در عراق خدمت کردند، ۳۰ هزار تن آنها زخمی و تقریبا چهار و ۵۰۰ تن کشته شدند.
اوباما گفت که نیروهای حاضر در فورتبرگ و سایر پایگاهها باید به خدمات خود افتخار کنند، زیرا موفقیت از ابتدا تضمین شده نبود. وی با اشاره به مشکلات جنگ عراق مانند عملیات شبهنظامیان و بمبهای جادهای گفت: «جنگ در عراق به زودی بخشی از تاریخ خواهد شد و خدمات شما به اعصار تعلق دارد.» اوباما همچنین گفت که متعهد است اطمینان حاصل کند که سربازان پس از بازگشت به کشور، از امکاناتی مثل کار برخوردار خواهند شد.
وی گفت: «شما برای خدمت به کشورخود به پا خاستید و حالا آمریکا باید برای شما به پا خیزد.» اوباما افزود که میتوان از مهارتهای سربازان سابق برای بازسازی آمریکا استفاده کرد. همچنین آمارهای رسمی و غیررسمی در زمینه تلفات انسانی و خسارتهای اقتصادی جنگ عراق نشان میدهد که اشغال ۹ ساله این کشور هزینههای هنگفتی برای آمریکا داشته است. به گزارش فارس، هفتهنامه الکفاحالعربی در مقالهای به بررسی عقبنشینی نیروهای نظامی آمریکا از عراق پرداخته و به بررسی هزینههای حملات نظامی آمریکا در ده سال اخیر بویژه در عراق پرداخته است.
تلفات آمریکاییها
این گزارش در آستانه خروج نیروهای آمریکایی از این کشور به هزینههایی اشاره کرده است که از سوی آمریکا در طول ۹ سال جنگ در عراق بین سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱ تحمیل شده است، هزینههای این جنگ تنها شامل عملیات نظامی نمیشود، بلکه در ابعاد تلفات انسانی، اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی و موارد دیگر قابل بررسی است. به گزارش فارس براساس تازهترین آمار که در زمینه هزینههای آمریکا در این جنگ تهیه شده است، تا روز ۲۸ اکتبر گذشته بیش از ۴ هزار و ۸۰۰ نفر از نیروهای آمریکایی و ناتو در این حملات کشته شدهاند که ۴۴۸۲ نفر از آنها آمریکایی هستند، باقی کشته شدهها از تابعیتهای مختلف هستند، در این مدت همچنین ۳۶ هزار نفر نیز زخمی شدهاند که ۳۲۲۱۹ نفر از آنها از نیروهای آمریکاییاند.
به این آمار باید کشتههای مزدوران، دیپلماتها و شهروندان آمریکایی شاغل در کنار نیروهای نظامی را نیز افزود که در این صورت تعداد آنها به بیش از ۱۰ هزار کشته و ۱۳۰ هزار زخمی میرسد، اینها آماری است که روزنامه نیویورکتایمز آن را ارائه کرده است. این ارقام را بر اساس سالهای هشتگانه میتوان به این صورت تقسیم کرد، سال ۲۰۰۳، ۵۸۰ نفر کشته؛ ، سال ۲۰۰۴، ۹۰۶ نفر کشته؛سال ۲۰۰۵، ۸۹۷ نفر کشته؛ سال ۲۰۰۶ ، ۸۲۷ نفر؛ سال ۲۰۰۷، ۹۶۳ کشته؛ سال ۲۰۰۸ ، ۳۲۲ کشته؛ سال ۲۰۰۹ ، ۱۵۰ نفر کشته؛ سال ۲۰۱۰ ، ۳۲۲۶۰ نفر کشته ودر سال ۲۰۱۱ نیز تا ۲۰۱۱ نیز تا ۲۸ اکتبر ۵۲ نفر کشته شدهاند. به عبارت دیگر میتوان گفت که هزار نفر اول بین مارس ۲۰۰۳ تا ۸ سپتامبر، هزار نفر دوم از این تاریخ تا ۲۶ اکتبر ۲۰۰۵ ، هزار نفر سوم از این تاریخ تا ۸ ژانویه ۲۰۰۷ ، هزار نفر چهارم نیز از همان تاریخ تا تاریخ ۲۴ مارس ۲۰۰۸ کشته شدهاند.
تلفات عراقیها
درمورد تلفات انسانی عراقیها از این جنگ تاکنون آمار و ارقام رسمی منتشر نشده است، ارقامی نیز که وجود دارد، تنها بر اساس مطالعات و اظهار نظرهای غیر رسمی از داخل و خارج از عراق مطرح شده است، جرج بوش رئیسجمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۰۵ تعداد تلفات عراقیها را بیش از ۳۰ هزار نفر برشمرده ، اما یک پژوهش با نام IRAQ Body Count بود، این تعداد را در فاصله زمانی ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ بیش از ۱۵۰ هزار نفر اعلام کرده است، در اکتبر سال ۲۰۰۶ نیز در مجلهای پزشکی به نام The Lancet تعداد تلفات عراقیها بالغ بر ۶۵۵ هزار نفر برآورد شده بود، این آمار بر اساس معدل مرگ و میر در عراق بر اساس آمارهای رسمی در سال ۱۹۸۲ بود که این میزان از آمارهای رسمی مرگ و میر بعد از جنگ تفریق شده و حاصل آن میزان مرگ و میر عراقیها بر اثر جنگ بود، بر اساس این آمار معدل مرگ و میر عراقیها از ۵/۵ نفر از هر هزار نفر در سال ۱۹۸۲ به ۳/۱۳نفر از هر هزار نفر در سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ افزایش پیدا کرد.
از سوی دیگر یک بررسی از کشور انگلیس با نام Opinion Research تعداد قربانیان عراقی در جنگ عراق را تا سال ۲۰۰۸ بالغ بر یک میلیون نفر برآورد کرده است، گزارشهای دیگر اروپایی و آمریکایی از جمله آمار BodyCount تعداد تلفات عراقیها تا سال ۲۰۰۸ بالغ بر ۸۷ هزار و ۶۶۵ نفر تا ۹۵ هزار و ۶۸۷ نفر بوده است، این آمار اعلام میکند که تنها در سال ۲۰۰۷ میلادی ۲ هزار و ۶۵ نفر از نیروهای پلیس عراق کشته شدهاند، اما این نسبت در سال ۲۰۰۸ به ۹۲۸ نفر کاهش پیدا کرده است، در سال ۲۰۰۹ این آمار به ۲۲۵ نفررسیده و در ۲۰۱۰ نیز ۴۲۹ نظامی عراقی در این کشور کشته شدهاند.
هزینههای مالی جنگ عراق
در مورد هزینههای مالی جنگ عراق نتایج مورد نظر را میتوان از دو طریق به دست آورد، یکی از این راهها سازمانهای مدنی آمریکایی است، مورد دوم شامل بودجههای نظامی جنگی است که کنگره آن را تصویب میکند، گزارشهای سازمانهای آمریکایی میگوید که هزینه عملیات میدانی در عراق بالغ بر ۵۰۰ میلیارد دلار بوده است، اما جیمس مکگفرن نماینده ماساچوست در سخنانی در کنگره در تاریخ ۲۸ اکتبر سال ۲۰۰۶ اعلام کرد که آمریکا روزانه بیش از ۲۴۶ میلیون دلار در جنگ عراق هزینه میکند، این یعنی اینکه این جنگ برای آمریکا ۲ هزار و ۸۴۷ دلار در هر ثانیه هزینه برمیدارد.
این سناتور آمریکایی در این سخنرانی، مشروح هزینههای آمریکا در این جنگ را به صورت زیر مطرح کرد: ۳/۷۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۴؛ ۳/۸۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۵ و ۴/۱۰۰میلیارد دلار در سال ۲۰۰۶ . در آن تاریخ این سناتور تاکید کرد که تصمیم به عقبنشینی فوری از عراق ۳۷۱ میلیارد دلار هزینه در بر خواهد داشت، این در حالی است که هزینه این عقبنشینی در سال ۲۰۱۰ بالغ بر یک تریلیون دلار (هزار میلیارد دلار) برآورد شده است.
در همان زمان پژوهشی از سوی لیندا بیلمز و جوزف اوجیناستیولتز (برنده جایزه نوبل اقتصاد) تهیه شد، این دو از دانشگاههای هاروارد و کلمبیا بودند، آنها در این پژوهش هزینههای این جنگ را ۲ هزار و ۲۶۷ میلیارد دلار بر آورد کردند، البته هزینههای این جنگ بر اساس ارزیابیهای رسمی به صورت زیر است: هزینههای جاری: ۳۳۶ میلیارد دلار، هزینههای عملیاتی: ۳۸۶ میلیارد دلار، خسارتها و حقوقهای بازنشستگی: ۱۲۷ میلیارد دلار، خسارتهای حمل و نقل و تضمینهای دیگر: ۱۶۰ میلیارد دلار، کاهش تولید ناشی از تلفات و معلولیتها و استعلاجیها: ۳۵۵ میلیارد دلار، فاکتور سوخت نیروهای رزمی و عملیات باربری: ۳۰۰ میلیارد دلا ر، عامل کندی اقتصاد داخلی کشور: ۱۵۰ میلیارد دلار، عامل کاهش پروژههای تولیدی در اثر هزینهبردار بودن جنگ: ۴۵۰ میلیارد دلار.
این هزینهها در کتابی با عنوان هزینههای واقعی جنگ، ۳ تریلیون دلار برآورد شده است که روزنامه لوفیگارو فرانسه در شماره خود در تاریخ ۱۰/۴/۲۰۰۸خلاصهای از این کتاب را منتشر کرده است، بر اساس این کتاب رقم استفاه شده در عراق بیشتر از جنگ ویتنام و دو برابر هزینههای آمریکا در جنگ کره بوده است.