تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۲  ، 
شناسه خبر : ۲۵۹۵۰۱
رضا آقازاده، رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا به شرح برخی از ناگفته ها در موضوع هسته ای پرداخت و گفت: معتقدم موضوع هسته ای به دقیقه 09 رسیده است.

وی گفت: واقعاً امروز، هم غرب و هم ایران باید وارد مذاکره جدی شوند، البته از آنجا که در جریان کارها بودم و در مجموع اطلاعات کاملی از گذشته موضوعات هسته ای دارم باید درباره این موضوع برنامه های ویژه ای داشت. در دقیقه 90 هر طرفی که نفس بیشتری داشته باشد برنده موضوع است، ما نباید آقای روحانی را در تنگنایی قرار دهیم که به صورت فوری و فوتی بخواهد این موضوع را حل کند. آقازاده گفت: از آنجا که در جریان موضوعات هستم اطلاع دارم هر زمان نشانه جدی از سوی غرب دیده شد مقام معظم رهبری فعال می شدند و مسئولان را برای حل وفصل این قضیه به کار می گرفتند. آقازاده با اشاره به تحولات هسته ای در سال 87، گفت: در آن مقطع نشانه هایی از سوی غربی ها برای حل موضوع دیده شد و رهبری جلسه ای ترتیب دادند که من هم در آن شرکت داشتم و نظراتم را گفتم مبنی بر اینکه می توان با رویکرد جدید که از سوی غربی ها مطرح شده است مسئله را پیش برد و رهبری تصمیم گرفتند که رویکرد غربی ها مورد توجه قرار گیرد و ما دنبال مسئله برویم، اما برخی زیر بار قضیه نرفتند. وی اظهار کرد: معتقدم لازم نبود هزینه های سال های بعد از سال 87 به کشور تحمیل شود. رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی کشورمان در پاسخ به اینکه با مخالفت چه کسی و یا به چه دلیلی آن رویکرد عملی نشد، گفت: رئیس جمهور نظر موافق با آن رویکرد نداشتند و اختلاف بنده با آقای احمدی نژاد هم از همین جا شروع شد. آقای احمدی نژاد تحلیل هایی داشتند و فکر می کردند نباید به سمت آن رویکرد برویم. آقازاده از بیان جزئیات رویکرد و پیشنهاد غربی ها در سال 87 خودداری کرد. آقازاده که از سال 64 تا 76 وزیر نفت دولت های موسوی و هاشمی رفسنجانی بوده است و از سال 76 تا سال 88 ریاست سازمان انرژی اتمی را بر عهده داشته است در ادامه این گفت وگو گفت: در مقاطعی غربی ها به دنبال آن بودند که تعلیق ایجاد شود، اما امروز تمرکزشان بر غنی سازی 20درصد یا بالاتر است. تاریخ مصرف مسئله تعلیق گذشته است.