مخبر کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به مذاکره ایران و آمریکا بر سر موضوع عراق، گفت: در شرایط فعلی باید این گفتوگوهای مشترک را با هوشمندی و با دقت پیش برد.
به گزارش ایسنا، کاظم جلالی نماینده مردم شاهرود در مجلس ـ با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا در ارتباط با شرایط و مسایلی که امروز بر ملت عراق میگذرد، گفتوگوهایی را با ما هم داشتند، خاطرنشان کرد: مهمترین دغدغه ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران امنیت مردم عراق و ایجاد ثبات در داخل این کشور و پشتیبانی از ارکان حاکمیت عراق چه در دولت و چه در مجلس آن و این که تمامیت ارضی عراق محفوظ بماند، است و از طرف دیگر عراق پایگاهی برای نفوذ قدرتهای فرامنطقهای نشود و مردم عراق بتوانند درباره سرنوشت خودشان تصمیم بگیرند. وی افزود: طبیعی است که در این مسیر آمریکاییها چالشهایی را ایجاد کردهاند و به نظر میرسد که این چالشها به نفع مردم عراق نیست و نشان داده شد که حتی به نفع سیاستگذاران آمریکایی خصوصا جمهوریخواهان هم نیست و لذا پس از گذر از دو مرحله آمریکاییها تن به گفتوگو با ایران برای حل و فصل مسایل عراق دادند. او افزود: آمریکاییها علاقمندند که برای ناکامی خود در عراق شریکتراشی کنند و باید مراقب بود که در این مذاکرات مسیر چنین هدفی برای آمریکاییها هموار نشود.
فلاحتپیشه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، هم معتقد است: نباید عنوان دیپلماسی بر مذاکرات ایران و آمریکا درباره مسأله عراق گذاشت بلکه عنوان پایمردی بهترین گزینهای است که بر آن صدق میکند. حشمتالله فلاحتپیشه نماینده مردم اسلامآباد غرب در خانه ملت، با تأکید بر اینکه ایران و آمریکا در قبال منافع خود مذاکره نکردهاند بلکه درباره مسایل عراق و تلاش برای حل بحران این کشور گفتوگوها صورت گرفته است، تصریح کرد: اگر این مذاکرات به سطحی برسد که دو کشور درباره مسایل مورد اختلاف که مربوط به منافع خودشان است گفتوگو کنند آن موقع میتوان عنوان دیپلماسی را بر آن گذاشت. وی با بیان اینکه نفس این موضوع مذاکرات درباره مسایلی که همیشه دو کشور به همدیگر اتهام میزنند میتواند از تصاعد بحران جلوگیری کند، گفت: اینکه دو کشور بعد از 27 سال در مورد یک موضوع مذاکره میکنند یک فضای روانی را به وجود آورده است، اما در کل این نوع مذاکرات میتواند تا حدودی دیوار بیاعتمادی بین دو کشور را ضعیف کند، و نتایج این دیدار در تصمیماتی که دو طرف بعد از مذاکره میگیرند تأثیر خواهد گذاشت.
عباسپورتهرانیفرد عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس، نیز ورود ایران به مذاکره با آمریکا در موضوع عراق را به جهت تعهد اخلاقی ایران نسبت به سرنوشت همسایگان و حایز اهمیت بودن بحث امنیت مردم عراق دانست و تصریح کرد: بر این اساس نمیتوان و نباید این مذاکرات را برداشته شدن دیوار بیاعتمادی بین دو کشور ایران و آمریکا قلمداد کرد. علی عباسپورتهرانیفرد نماینده مردم تهران در مجلس. در گفتوگو با ایسنا، تأکید کرد: مسایل بین ما و آمریکا، عمیق و ریشهای است؛ لذا نمیتوانیم از یک سو شاهد حرکتهای کنگره و سنای آمریکا علیه اصل نظام جمهوری اسلامی و انقلاب باشیم و از سوی دیگر به یک مذاکرهای که از مسوولان ردههای سیاسی نه چندان بالا برای حل معضل کشور همسایه تشکیل میشود، بگوییم دیوار بیاعتمادی در حال برداشته شدن است. حقشناس نماینده بندرانزلی هم گفت: سفر خاتمی به سازمان ملل و طرح ایده گفتوگوی تمدنها و استقبال برخی از مسوولان آمریکایی، به جای اقبال از سوی مسوولان به عاملی برای مسخره کردن جریان اصلاحطلبی به ریاست رییسجمهور قبلی مبدل شد؛ غافل از اینکه شرایط به وجود آمده زمینه خوبی برای بررسی کارشناسی و همهجانبه گفتوگو با طرف آمریکایی و تأمین منافع ملیمان بود. هادی حقشناس با تأکید بر اینکه نباید مذاکره با آمریکا را همواره دستخوش موضعگیریهای سیاسی کرد، گفت: منافع کشور میطلبد که ایران با بسیاری از کشورهای جهان رابطه داشته باشد. این عضو فراکسیون اقلیت مجلس افزود: برای حفظ منافع ملی، هماکنون با کشورهایی رابطه سیاسی و دیپلماتیک داریم که شاید خوی استکباری شدیدتری نسبت به آمریکا دارند ولی حفظ منافع ملی ایجاب کرده است با آنها رابطه داشته باشیم. به عنوان نمونه برخی از کشورهای اروپایی فرق چندانی با آمریکا ندارند ولی با آنها رابطه داریم. او اظهار کرد: ارتباط بین ایران و آمریکا از اشغال سفارت آمریکا به طور کامل قطع شد. حقشناس تأکید کرد: آن چیزی که در روابط دیپلماتیک و سیاسی مهم است ابتدا، منافع ملت ایران و بعد منافع سایر کشورها است. وقتی پای تأمین منافع ملی به میان میآید دهها توجیه و دلیل میتوان برای تحقق آن طرح و با استناد به آنها مذاکرات با آمریکا را با تدبیر دنبال کرد. نماینده مردم بندرانزلی با بیان اینکه فرصت مذاکره به وجود آمده باب شروع مذاکرات علنی و رسمی ایران و آمریکا پس از سه دهه را میگشاید، اظهار کرد: مذاکره با آمریکا فتح باب است و ادامه خواهد یافت؛ اگرچه ممکن است در برخی مقاطع به دلیل برخی فشارها قطع شود ولی نقطه شروع است. اگر چارچوب مذاکرات با رویکرد تأمین منافع ملی ایرانیان به درستی تعریف شود و جریانات سیاسی قدری خویشتنداری کنند، عضو هیأت رییسه کمیسیون برنامه و بودجه اظهار کرد: اجازه دهید از موضع اقتدار و صیانت آرمانها، نظرات آمریکاییها را گوش دهیم. پیشقدم شدن آمریکا برای مذاکره به معنای التماس ایران نیست، چراکه نیازی به برقراری رابطه با آمریکا نداریم. اگر مسوولان کشور از موضع ضعف به استقبال برقراری رابطه با آمریکایی رفته بودند، به هیچوجه براساس عزت ایران و آرمانهای شهدا رفتار نکرده بودند، ولی در شرایطی که آمریکاییها به هر دلیل خواستار مذاکره رسمی با ایران هستند و حقیقت جمهوری اسلامی ایران را در حال به رسمیت شناختن هستند، مذاکره اشکالی ندارد. او افزود: از آنجایی که طرف آمریکایی درخواست رسمی مذاکره را به مسوولان ایرانی ارایه کرده بود، اگر در طول مذاکرات کوچکترین نشانهای مبنی بر دنبال شدن اهداف ناصوابی از سوی آنان مشاهده میکردیم دستمان همواره برای قطع مذاکرات، باز بود. نماینده شهرکرد با بیان اینکه برقراری رابطه با مصر نیز از همین قاعده تبعیت میکند، تصریح کرد: اگر دولت مصر خواستار برقراری رابطه با نظام جمهوری اسلامی ایران است، این خواست مصر را نفی نمیکنیم. محمدرضا میرتاجالدینی، تشکیل کمیته سهجانبه ایران و آمریکا و عراق را عامل مؤثر در بازگشت امنیت به عراق دانست. نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی روز گذشته در جمع خبرنگاران و در ارزیابی از مذاکرات روز گذشته ایران و آمریکا درباره مسایل عراق تصریح کرد: این مذاکرات با انعکاس جهانی فوقالعاده روبرو شد و سفیر ایران با پیشبینیهایی که داشتیم حرف ایران را بیان و مشکلات امنیتی داخل عراق را که اساسیترین مشکل عراق است را به خوبی تبیین کرد. وی ادامه داد: سفیر ایران علل و عوامل ناامنی را توضیح داده و کارشکنیها و تقصیرات آمریکا در عراق را گوشزد کرد. عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس درباره تشکیل کمیته سهجانبه ایران، آمریکا و عراق عنوان کرد: تشکیل این کمیته مورد استقبال قرار گرفته و این کمیته برای بازگشت امنیت در عراق کمک زیادی خواهد کرد. او ادامه داد: نماینده ایران، توانایی و آمادگی ایران در کمک به ارتش و پلیس دولت عراق را به صراحت اعلام کرده است. عضو کمیسون فرهنگی مجلس خاطرنشان کرد: از اولین ساعات پایان مذاکرات ایران و آمریکا، تبلیغات رسانهای جهانی در غرب شروع شد و آمریکا را پیروز مذاکرات معرفی کردند و سخنی از آن چه نماینده ایران در مذاکرات گفته است، به میان نیاوردند.