محسن آرمین سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب در جمع اصلاحطلبان فارس سخنرانی کرد و به نقد دولت نهم پرداخت. او با اشاره به عملکرد دولت احمدینژاد گفت: «در این مدت ایران از فرصت طلایی توسعه محروم شده است.» به گزارش ایلنا، وی ضمن انتقاد از عملکرد دولت نهم، اظهار داشت: فشارهای سیاسی و اقتصادی رسمی و غیررسمی که آثار خود را بر عرصههای اقتصادی روزبهروز بیشتر از گذشته نشان میدهد تصویری از حساسیت شرایط را گوشزد میکند، این شرایط در حالی است که بهترین و طلاییترین فرصتها که در تاریخ معاصر ما بیسابقه است، برای رشد، توسعه و پیشرفت فراهم شده است. وی افزود: درآمد سرشار و بیسابقه نفت که از آغاز برخورداری ایران از نفت تاکنون بینظیر بوده است، امروز نصیب کشورمان شده است. این درآمد یک پتانسیل و فرصت مناسب اقتصادی را برای یک جهش اقتصادی در ایران فراهم میکند. این مساله میتواند در کنار دستاوردهایی که در گذشته در عرصه اقتصاد داشتهایم به ما کمک کند. نیروهایی که در دو دهه گذشته تجربههای لازم را در سطوح قابل قبول مدیریتی کسب کردهاند میتوانند در کنار این پتانسیلها مسیر توسعه را هموار کنند. سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: برخورداری از ذخیرههای قوی، توجه به موقعیت و جایگاه ایران و ایجاد همکاریهای گسترده اقتصادی با جهان خارج، مهمترین عوامل رشد توسعه و جهش اقتصادی را فراهم میآورد. آرمین گفت: به قاطعیت میتوان گفت در دو سال گذشته که طلاییترین فرصت در تاریخ بعد از انقلاب و معاصر ایران برای یک جهش اقتصادی فراهم شده بود، کار خاصی انجام نشد. بنا به دلایلی که همگان بر آن واقفند در دو سال گذشته راهبردها و برخوردهایی اتخاذ کردیم که به طور سخاوتمندانهیی چوب حراج به داشتههایمان زده و اکنون در شرایط بسیار حساسی قرار گرفتهایم. این موضوع که ملت ایران چگونه از این فرصت طلایی محروم شد، بحث دیگری است.
سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با طرح این پرسش که چگونه میتوان زمینههای مناسب را برای تحقق شعار اتحاد ملی در سطح ملی، فراهم کرد، گفت: در این زمینه میتوان موضوع را از دو نگاه و دو تفسیر مورد توجه قرار داد. در نگاه اول دیدگاههای متفاوتی به این مقوله وجود دارد. شفافگویی موضوعی است که جامعه ما از آن محروم مانده است. در تقویم ما نامگذاریهای بسیار خوبی شده است، اما به جای اینکه این نامگذاریها بستر تحول ارزشها شوند، گاهی جامعه با تلقیهای متفاوت از این نامگذاریها روبهرو شده است. نماینده تهران در مجلس ششم تاکید کرد: رویکردهای متفاوت در عرصهنظر و عمل در بخشهای مختلف از جمله جریانهای سیاسی و اجتماعی مانع از آن شده است که ارزشهای نامگذاریها تحقق پیدا کند، در نتیجه نامگذاریها در همان مرحله باقی میمانند و هر کسی از ظن خود یار آن نامگذاریها خواهد شد، این اتفاق قرار است برای اتحاد ملی نیز رخ دهد، تا آنجا که ما در ماههای اخیر نیز شاهد برداشتهای متفاوت از اتحاد ملی بودهایم. وی ادامه داد: در تفسیری دیگر اتحاد ملی مقولهیی است که با بستری از تکثر و تنوع آرا تعارضی ندارد، بلکه در یک فرآیند شفاف و روشن از تضارب اندیشهها شکل میگیرد، جامعه با دیدگاههای مختلف روبهرو میشود، افکار در عرصه عمومی خود را در معرض نمایش میگذارند و جامعه در یک فرآیند آزاد یک موضوع را انتخاب میکند و آن موضوع به موضوعی تبدیل میشود که پشتوانه علمی دارد و به عنوان یک مساله پیروز در سطوح جامعه ارتقا پیدا میکند. از دوم خرداد نیز میتوان به عنوان یک جریان آزادی فکری مقبول یاد کرد.
سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی تصریح کرد: اتحاد ملی به این معنا، اختصاص به شرایط سخت، ویژه تهدید خارجی و فشار خارجی ندارد. اتحاد ملی به این معنا، همواره برای فائق آمدن بر مشکلات، رشد و توسعه یک ملت لازم است و همواره میتواند در برابر هر مشکل خارجی یا داخلی موثر واقع شود. اتحاد ملی به این معنا یک انتخاب است، انتخاب آزادانهیی که یک ملت آن را از بین گزینههای مختلف انتخاب میکنند. وی افزود: این انتخاب در عرصه عمومی با تضارب عمومی هیچ تعارضی ندارد و میتواند موجبات استحکام و اقتدار ملی را نیز فراهم آورد، حاکمان نیز با استفاده از این اتحاد ملی میتوانند عزت و سربلندی ملت را در عرصه بینالملی پاس بدارند. آرمین یادآور شد: اتحاد ملی به معنایی که ذکر شد در عمق لایههای جامعه جای دارد، چرا که برآمده از خود جامعه است. آرمین یادآور شد: در برداشت دیگری از اتحاد ملی، اتحاد آرا به رسمیت شناخته نمیشود، تا آنجا که میگویند؛ هر کسی که با بیان دیدگاه مخالف خود به وحدت ملی لطمه بزند، در نقش جاسوس است و همین که علیه وحدت و اتحاد ملی کسی سخنی بگوید میتوان با او به عنوان جاسوس برخورد کرد. این عدم ابراز نظر مخالف در سایه شعار اتحاد ملی فقط شامل مقوله مهمی مثل انرژی هستهیی قابل قبول است، اما نه اینکه انتقاد از گرانی گوجهفرهنگی و مسکن نیز خواست و اراده دشمن تلقی شود و انتقادگر، مخل اتحاد ملی تلقی شود، در اینگونه بینش، نقد و انتقاد اساساً جایی ندارد، حتی اگر کسی به کاهش نرخ سود بانکی انتقاد کند، بلافاصله به عنوان دزد و غارتگر بیتالمال معرفی میشود. سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با بیان اینکه اتحاد ملی جز در سایه تکاپوی جامعه در سطح ملی محقق نمیشود، گفت: آموزههای دینی ما چنان حکم میکند که همواره در تنظیم سرنوشت و آینده خود شریک باشیم. آرمین با اشاره به آیات قرآن که بر مشورت کردن در امور اجتماعی و سیاسی کشور و عمل به نتایج مشورت تاکید کرده است، گفت: اتحاد از بستر چنین تفکری میروید. اتحاد ملی در سایه چنین تفکری آنگونه که بتوان به آن تکیه کرد، پیدا میشود، در غیر این صورت اتحاد ملی را باید با ضرب و زور نگه داشت و تا این فشارها از بین نرود، اتحاد هم رخت میبندد. وی تصریح کرد: البته منظور این نیست که اتحاد در حال حاضر در جامعه از نوع دوم است، ما منتظر خواهیم ماند تا ببینیم شعار زیبای اتحاد ملی واقعاً محقق میشود یا خیر؟ فضای باز سیاسی جهت انتقاد سازنده بازخواهد شد یا خیر؟ نباید زود قضاوت کرد، باید به این امید منتظر ماند تا علائم روشنی را در افق سیاسی ایران به ویژه مهمترین اتفاق سیاسی پیشرو یعنی انتخابات مجلس هشتم مشاهده کرد. سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی افزود: حال باید توجه داشت که در برابر این اتحاد ملی، وظیفه حاکمان چیست. در برابر تحقق اتحاد ملی که به کار انقلاب، نظام و جمهوری اسلامی بیاید، وظیفه مسوولان چیست؟ منطق سخنان دبیر شورای نگهبان این است که پاسخ دولت در برابر اتحاد ملی منفی است. رئیس مجلس هم میگوید که به برخی گروهها توصیه میکنم افرادی را معرفی کنند که ردصلاحیت نشوند. رئیس مجلسی که خانه ملت است و باید مدافع آزادی مردم باشد، در اقدامی خاص جریان رقیب را خطاب قرار میدهد و میگوید کسانی را معرفی کنید که ردصلاحیت نشوند. نماینده تهران در مجلس ششم گفت: از حداد عادل میخواهیم لیست آنهایی را که قرار است ردصلاحیت شوند به ما بدهند، اما به طور قطع ایشان هنوز هم نمیدانند چه کسانی ردصلاحیت میشوند، چرا که این موضوع در زمان نزدیک انتخابات معلوم میشود، زیرا ردصلاحیتها با احتمال پیروزی افراد در انتخابات رابطه مستقیم خواهد داشت. آرمین اضافه کرد: با این دیدگاه نمیتوان اتحاد ملی را در جامعه امروز محقق کرد، با این دیدگاه نمیتوان اتحاد ملی را که ریشهیی دیرپا دارد در جامعه استوار کرد. وی با اشاره به شکلگیری جریان اصلاحات، گفت: جریان اصلاحطلب اساساً به دلیل اعتراض به این جریان فکری و منطق موجود شکل گرفت، منطقی که آرا و دیدگاههای متفاوت را به رسمیت نمیشناسد. حال چند سوال اساسی پیش میآید. در کدام یک از این دو دوره میزان تهدیدات خارجی افزایش یافت؟ در کدام دوره، ایران جایگاه بالاتری را کسب کرد؟ در کدام دوره، ایران شاهد آزادی بیان بیشتری بود؟
در کدام دوره، آمار فرار مغزها کمتر بود؟ در کدام دوره، نهادهای مدنی، اجتماعی و احزاب آزادی مدنی بیشتری داشتند؟ در کدام دوره، مخالفان نظام احساس خطر بیشتری میکردند و امیدشان را از دست داده بودند؟ شعار هولوکاست توانست ایران را در سطح بینالمللی به جایی برساند و تحسین جهانیان را برانگیزد یا گفتوگوی تمدنها؟ صندوق مهر رضا توانست مشکلات اقتصادی را حل کند یا صندوق ذخیره ارزی؟ این مسائل در دوران اصلاحات رخ دارد یا در دوران حاکمیت غیراصلاحطلبان به وقوع پیوست؟ آرمین افزود: البته سوالات مزبور به این معنا نیست که ما خطاهای خود را در مدیریت کشور فراموش کردهایم، اما اینکه به بهانه ضعفی که لازمه حرکت، انتخاب و تحول است، جلوی برخورداری مردم از حقوق شهروندی را سد کنیم، یک بحث دیگر است.